Badkamerspiegel is een discobal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harold_S
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-03 19:33
Onze led badkamerspiegel met verwarming knippert sinds een aantal weken als een gek.
Aan, uit, weer aan, harder, zachter en zo maar door.
Met de leverancier kom ik geen steek verder. Geen garantie meer en ook niet meer leverbaar.

Iemand die weet wat de boosdoender zal zijn in deze?
Spiegel gaat aan met een sensor waar je met je vinger opleggen, de spiegel aan of uit zet of harder/zachter zet.

Wie heeft er verstand van en wil me verder helpen.
Wanneer de schakelaar op de muur aanstaat, dan zit er een klein beetje verlichting in de sensor. Voldoende voor snachts. ZOu fijn zijn als dat het blijft doen, en de spiegel aan en uit kan. Dat dimmen heeft weinig toegevoegde waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1d1RrRyEMZ_yto2CdKyhjCLthwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCqaPlmwFPvxjF177KU4jYVd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttScUeva8BhYSFyDTjkgUAWpTo8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwTucgjOthCEmbqHGNJhzl4H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDCF3pqU_N3oN2dfOJuxFObEV0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAwERP64MgJEoYZtFLTHM9RI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kQKexCuZdWBrKPEBS6M2EY0odQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDpGnB7D399syHdO2ZxtgFw6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI8FYTZkH0IRrfXyowvyCxdmgRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFxQ0IsSeuLDjEOcw45SmckN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:44

Onbekend

...

Als led's knipperen, dan is er vaak een condensator van een (voedings)gelijkspanning defect of deze werkt minder goed.

Probeer eens een elco van bijvoorbeeld 1000uF aan de uitgang naar de led's aan te sluiten, en kijk of het probleem hiermee minder is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Koop je dit zo als commercieel product? het ziet eruit als een eigen knutselwerk.

Het meest voor de hand ligt:
-slechte aansluitingen. heb je die goed gecontroleerd? sowieso hoor je eigenlijk geen kroonsteentjes te gebruiken.
-lage kwaliteit dimmer en/of ac/dc converter.
-aarde die niet goed aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:37:
Koop je dit zo als commercieel product? het ziet eruit als een eigen knutselwerk.

-slechte aansluitingen. heb je die goed gecontroleerd? sowieso hoor je eigenlijk geen kroonsteentjes te gebruiken.
Klopt, zo van Detremmerie. Zwart tape onder in de rand zelf geplakt anders zat de draad steeds klem :)
Aardedraad zat nog helemaal niet vast, nu wel, geen verschil, dus die kan het niet zijn.
Verder spiegel hangt al 8 jaar, dus contactje los, mmm, onwaarschijnlijk, maar overal aan gemorreld en nog hetzelfde resultaat. De ac/dc converter, dat is dat grote lange ding?
Heb geen zin om een nieuwe te kopen, moet toch te fixen zijn zo op tweakers of een ander forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Harold_S schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:32:
Spiegel gaat aan met een sensor waar je met je vinger opleggen, de spiegel aan of uit zet of harder/zachter zet.
Klinkt alsof die sensor niet goed werkt?

Jaa, LED's kunnen raar gaan doen als de voeding niet goed werkt, maar als die echt specifiek het zelfde patroon volgt als wanneer je random op die knop gaat drukken, dan kan het ook prima die knop zijn.

Zou het geen optie zijn om gewoon de LED mee te laten schakelen met de wandschakelaar?
Dan heb je geen 'standby lampje' nodig op de spiegel zelf?

Een alternatief is een schakelaartje met 12V standby lichtje, 'touch' geneuzel werkt toch nooit zo fijn...

Wellicht zoiets:

https://www.amazon.nl/CEN...switch%2Caps%2C110&sr=8-3

[ Voor 22% gewijzigd door Accretion op 09-06-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
Klinkt alsof die sensor niet goed werkt?

Jaa, LED's kunnen raar gaan doen als de voeding niet goed werkt, maar als die echt specifiek het zelfde patroon volgt als wanneer je random op die knop gaat drukken, dan kan het ook prima die knop zijn.

Zou het geen optie zijn om gewoon de LED mee te laten schakelen met de wandschakelaar?
Dan heb je geen 'standby lampje' nodig op de spiegel zelf?

Een alternatief is een schakelaartje met 12V standby lichtje, 'touch' geneuzel werkt toch nooit zo fijn...
Het patroon is steeds anders. Soms blijft het even donker, en dan opeens gaat hij op vol vermogen. Soms begint hij zachtjes en gaat steeds harder branden gevolgd door discoknipperen :)

Het standby lichtje is wel super handig voor snachts. Dus die wil ik eigenlijk behouden. En dan een schakelaartje zoals je laat zien, om de spiegel aan en uit te zetten op de spiegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je die touch-knop eens er tussenuit halen en vervangen door een normale aa/uit schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
sypie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:02:
Kun je die touch-knop eens er tussenuit halen en vervangen door een normale aa/uit schakelaar?
Zoiets zou het moeten worden. Het is jammer dat er een klein ledje inzit die wat licht geeft voor snachts.wanneer ik de schakelaar op de muur overzet en de spiegelverlichting zelf nog niet aan zet.

Ik ga er even op puzzelen, dank je wel.
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:43
de Peer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:37:

Dit is min of meer de standaard voor "spiegels van internet". Komen vaak wel redelijk vlot aan (het is waarschijnlijk geen echte dropshipper) maar komt wel allemaal met dezelfde boot aan hier in het westen.

Wij hebben een ovale/ ei vormige en de achterkant lijkt verdacht veel op wat er hier op de foto staat.

Al komt deze dan technische gezien uit een winkel met showroom.... Die koopt ze waarschijnlijk ook niet bij een locale producent.

[ Voor 8% gewijzigd door tcw82 op 10-06-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
97% kans dat het een uitgedroogde elco is, sturing vervangen of (laten) herstellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
naftebakje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:03:
97% kans dat het een uitgedroogde elco is, sturing vervangen of (laten) herstellen.
De sturing, is dat dat die transformator? Die kan ik inderdaad nog bestellen en zelf eenvoudig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Harold_S schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:32:
Met de leverancier kom ik geen steek verder. Geen garantie meer en ook niet meer leverbaar.
Leverancier =/= verkoper, tenzij de leverancier bijvoorbeeld zelf een webshop heeft.

1) Wanneer heb je de spiegel/lamp (ongeveer) gekocht?

2) Wat heb je destijds ongeveer betaald?

3) Is de tijd die verstreken is een redelijke levensduur?

Als er bijvoorbeeld een jaar commerciële garantie overeen is gekomen, dan is het nog steeds niet zo dat je na bijvoorbeeld 1,5 jaar een niet werkende lamp hoeft te verwachten. Waar die grens qua tijd ligt is geen vaststaand gegeven en hangt af van de omstandigheden van het geval. Bijvoorbeeld ook van de prijs of het merk (onbekend witmerk vs. duur kwaliteitsmerk).

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:34
Als het een echte touch bedieningsknop is, dan kan je die niet zomaar vervangen door een mechanische schakelaar.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:44
JukeboxBill schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:22:
Als het een echte touch bedieningsknop is, dan kan je die niet zomaar vervangen door een mechanische schakelaar.
Dan kun je nog geluk hebben dat een pulsdrukker mogelijk is. Maar wordt wel een heel gedoe alles bij elkaar.

Zelf zou ik alles eruit slopen behalve de lamp en lekker bij de normale schakelaar op (of een draad erbij trekken van de schakelaar naar de lamp en dan een serieschakelaar naast de deur)

(Wel even opletten dat je een 230V lampje erin hebt zitten, en anders even omwisselen)

[ Voor 7% gewijzigd door Groningerkoek op 10-06-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:34
Groningerkoek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:37:
[...]

Dan kun je nog geluk hebben dat een pulsdrukker mogelijk is. Maar wordt wel een heel gedoe alles bij elkaar.

Zelf zou ik alles eruit slopen behalve de lamp en lekker bij de normale schakelaar op (of een draad erbij trekken van de schakelaar naar de lamp en dan een serieschakelaar naast de deur)
Lijkt mij een goede oplossing. Want er valt niet veel te repareren aan dat spul.
Of de led driver vervangen door eentje met afstandbediening en die knop weglaten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:42
@Harold_S
Voordat je alles gaat aanpassen, pak eens een 12V voeding van 45W en sluit die tijdelijk aan. Het is gewoon een 12V LED-strip met een ingebouwde touch-controller :). Je kunt de LEDs ook testen door de controller ertussenuit te laten.

Ik vraag me wel af hoe je de spiegelverwarming in- en uitschakelt, want zoals het nu lijkt staat die altijd aan? :D Het staat gelukkig wel volledig los van de verlichting, want die werkt op 12V DC en de verwarming is 230V AC.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
Puch-Maxi schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:41:
@Harold_S

Ik vraag me wel af hoe je de spiegelverwarming in- en uitschakelt, want zoals het nu lijkt staat die altijd aan? :D Het staat gelukkig wel volledig los van de verlichting, want die werkt op 12V DC en de verwarming is 230V AC.
Gelukkig zit er nog een muurschakelaar tussen bij de ingang van de badkamer. Wanneer deze standaard uit staat, is de verwarming ook uit.

Ik heb een alternatief gevonden voor de voeding. Echter is deze output 12V/60W i.p.v. 12V/45W.
Leverancier gebeld en die geeft aan dat hoger wattage geen invloed heeft op het functioneren.

Iemand die mij dit kan bevestigen of juist weet dat dit niet kan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
@Harold_S Klopt, dat is in dit geval geen enkel probleem. Ik vraag me ook af of de LEDs daadwerkelijk 45W trekken, dat is namelijk wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
@Puch-Maxi Is ook een goeie spiegel waarbij je iets ziet. Misschien is 45W LED veel, geen idee. Ben nog van de oude gloeilamp leeftijd :-p

Thnx voor je snelle respons. Ik ga zo''n ding bestellen. Werk het niet, kan ik het altijd weer terug sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:47
Harold_S schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Gelukkig zit er nog een muurschakelaar tussen bij de ingang van de badkamer. Wanneer deze standaard uit staat, is de verwarming ook uit.
Dan is je nachtlampje ook uit?
Ik heb een alternatief gevonden voor de voeding. Echter is deze output 12V/60W i.p.v. 12V/45W.
Leverancier gebeld en die geeft aan dat hoger wattage geen invloed heeft op het functioneren.

Iemand die mij dit kan bevestigen of juist weet dat dit niet kan??
Hoger wattage maakt niet uit.
Het is wat hij maximaal kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
FRANQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Dan is je nachtlampje ook uit?
Klopt, maar loop ik badkamer snachts in, doe ik schakelaar om, brand nachtlampje en is even de spiegelverwarming ook aan, nou ja, dat zal ook niet in de euro's lopen per jaar ;) Maar dan kan ik wel even zien waar ik ben :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:47
Harold_S schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:22:
[...]

Klopt, maar loop ik badkamer snachts in, doe ik schakelaar om, brand nachtlampje en is even de spiegelverwarming ook aan, nou ja, dat zal ook niet in de euro's lopen per jaar ;) Maar dan kan ik wel even zien waar ik ben :O
Dacht dat hij de hele nacht aan stond, speciaal voor dat lampje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Harold_S schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:21:
@Puch-Maxi Is ook een goeie spiegel waarbij je iets ziet. Misschien is 45W LED veel, geen idee. Ben nog van de oude gloeilamp leeftijd :-p

Thnx voor je snelle respons. Ik ga zo''n ding bestellen. Werk het niet, kan ik het altijd weer terug sturen.
Neem wel een goed merk/model voeding, dus ook weer IP67/68 met een geïsoleerde output. Let op dat je een 12V voeding met een Constant Voltage (CV) moet hebben :). Bijvoorbeeld de Mean Well LPF-60-12. Is het aluminium frame ook geaard? Dat zou ik zeker doen in de badkamer :).
FRANQ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:05:
[...]
Dacht dat hij de hele nacht aan stond, speciaal voor dat lampje :P
Die indruk had ik ook! :D 200W per m2, dus ongeveer 50W continu verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold_S
Nou heb ik mijn LPV-60-12 transformator binnen.

https://nl.mouser.com/Pro...a_1KQLCYKRX3*dW5kZWZpbmVk

Maar er zit geen aarde draad op en is wel "waterdicht". Is dit nu wel verantwoord in de badkamer?

Moet ik de aarde draad vanuit de muur tegen de binnenkant van het frame dan aan monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Deze voeding heeft ook een IP67 rating, dus dat zou geen probleem mogen zijn. Omdat de behuizing van kunststof is heb je geen Frame Ground (FG) of chassis ground. Ik zou de aluminium rand van de spiegel wel aarden, als dat nu niet het geval is :).

edit:
Ik zie verstopt in de datasheet nog wel deze regel:
- This product is not intended for LED lighting luminaire applications in the EU. (In the EU the LPF/NPF/XLG series are recommended.)
-Deze producten zijn binnen de Europese Economische Ruimte (EER) niet bedoeld voor verlichtingstoepassingen.

Wat erg vreemd is voor een LED-transformator/voeding die ze verkopen in Nederland en dus Europa.
Het is een dubbelgeïsoleerde voeding (Class II) met IP67 rating. Het verschil met de LPF is dat deze PFC heeft en O.L.P op de output.

[ Voor 53% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-06-2023 15:09 ]

Pagina: 1