Juiste volgorde, uit en aanzet volgorde omvormer, aardlek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-01 21:34
Doordat ik nog 1 paneeltje moet toevoegen aan de reeds gekoppelde string, vroeg ik me af wat de beste manier is om het geheel uit te zetten en na het toevoegen van het paneel weer aan te zetten. Ik zal hierbij dus o.a. de min kabel connector los moeten koppelen en opnieuw moeten koppelen aan het toegeveogde paneel

Nu lees ik in andere berichten veelal dat men eerst de DC switch van de omvormer uit zet en daarna de aardlek.

Echter in de manual van de Goodwe SDT G@ serie staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATCtUqCLI--gMWgNST86FDKyGf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GlPnwNSsQj6dHDn2iRMC2P1.jpg?f=fotoalbum_large

Oftwel eerst aardlek en dan pas DC switch op de omvormer.

Wat is nu de juiste volgorde voor het uit en aan schakelen van het geheel?

Is het daarnaast een probleem om dit eventueel midden op de dag te doen of beter te doen in de avond als alles een beetje gekoeld is?

[ Voor 6% gewijzigd door sattertje op 09-06-2023 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou het ook zoals in het plaatje doen.
Eerst AC kant uit en dan DC kant uit.

DC plots onderbreken is vaak het grootste probleem.
De relais in de omvormer zouden ertegen moeten kunnen en de omvormer schakelt deze zelf al af. (bij eerst AC uitschakelen)
De DC switch is eigenlijk bedoeld om veilig te stellen inderdaad.
Maar als AC volt wegvalt, dan is DC stroom ook weg (door de relais) en kan je al veilig DC stekkers lostrekken

Maar correct me if wrong.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 19:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 00:01

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Denk dat het niet zoveel uitmaakt. Je automaat is niet geschikt om heel vaak te schakelen, maar dat doe je ook niet. En gaat hij stuk dan is vervanging snel en goedkoop. Je omvormer heeft een DC schakelaar. Daar moet je veel kracht op zetten om het omschakelen snel te laten gebeuren. Die snelheid is bij AC iets minder van belang omdat de stroom 100x per seconde naar nul gaat en een eventuele boogvlam dan ook dooft. Enige fout die je kunt maken is de DC steker er onder load uit te trekken. Dit doe je altijd te langzaam en je contacten zullen verbranden. Tegenwoordig zijn de omvormers echter wel zo slim om een boogvlam te herkennen en schakelen dan razendsnel uit.
De beste volgorde van uitzetten is dus AC gevolgd door DC en dan pas de DC stekers.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Staat toch in iedere handleiding van de betreffende omvormer.
Uitschakeling eerst AC en dan DC.
Inschakelen eerst DC en dan AC

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sattertje
klump4u schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:48:
Staat toch in iedere handleiding van de betreffende omvormer.
Inschakelen eerst DC en dan AC
In deze handleiding staat dus, zie plaatje:
Inschakelen eerst AC en dan DC

Wat is nu het juiste?🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ACDC onthouden dan is het altijd goed.

DC (stroom) komt pas (gecontroleerd )als AC (spanning) is geweest

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 23:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:05
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:16:

Precies, bij het uitschakelen is je systeem nog in bedrijf, om de vermogens elektronica te beschermen is de volgorde dan meer van belang dan bij het inschakelen.
Indien mogelijk, de installatie uitschakelen in de ochtend of avond, wanneer er geen of weinig vermogen wordt opgewekt. Dat is het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sattertje
dennisfr schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:09:
[...]

Precies, bij het uitschakelen is je systeem nog in bedrijf, om de vermogens elektronica te beschermen is de volgorde dan meer van belang dan bij het inschakelen.
Indien mogelijk, de installatie uitschakelen in de ochtend of avond, wanneer er geen of weinig vermogen wordt opgewekt. Dat is het beste.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:16:

Dank heren d:)b .

Dan houden we vast aan pwr down en pwr up: AC⚡DC 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3oXNsYj795iKox-biAnSM0azH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHmvtw8KLCKrGm0haITuIlxS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
Let er op dat die DC schakelaar in jouw geval weinig toevoegt als de AC schakelaar ook uit is. Het is niet zo dat de panelen stoppen met stroom leveren als je de DC schakelaar om zet, je maakt alleen de binnenzijde van de omvormer veilig.
Een doek over de panelen of in het donker werken helpt je meer bij het toevoegen van een paneel.
Pagina: 1