Zonnescherm onderdeel van woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefox321
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12-2024
Dag allemaal,

We wonen ongeveer 6 maanden in een (sociale) huurwoning. In het huurcontract staat dat er binnen twee weken een opleverrapport komt maar die is er nooit gekomen (meermaals om gevraagd).

Van de vorige bewoner hangt de zonnewering er nog. Wij hebben niets overgenomen van de vorige bewoner (nooit gesproken). Er zijn ook geen afspraken geweest tussen de WBV en ons.

Zoals ik het begrepen is de zelf aangebrachte voorziening (ZAV) onderdeel geworden van het huis en is de verhuurder verantwoordelijk. (bron: https://www.brugrecht.nl/...gehuurde-huurder-hoe-zit/)

De zonnewering is meer dan 30 jaar oud en is gewoon op.

Wanneer we de verhuurder hierop aanspreken moet deze dan het zonnescherm onderhouden en evt vernieuwen of mogen ze het simpelweg verwijderen?

Wanneer de verhuurder hier niets mee hoeft te doen en het alleen hoeft te verwijderen. Moeten wij een nieuwe zonnewering dan laten zitten als we in de toekomst gaan verhuizen?

Cheers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Het ligt eraan wat er in je huurovereenkomst staat en in je opleverformulier. Als er niets over staat en je hebt geen bewijs, dan heb je niet zo'n harde casus.

Overal denk ik dat je er geen recht op hebt (vervanging), je kan het natuurlijk altijd proberen. Je mag iets ophangen/verwijderen, als je toestemming krijgt en mag dit vervolgens ook weer verwijderen (tevens toestemming) als je weg gaat (gelijk afspraken over maken).

Lees dit bericht: https://www.woonbond.nl/vraagbaak/aanpak-hitte-in-huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefox321
Ok, thanks voor je reactie.

Er staat niets in de huurovereenkomst en een opleverformulier is er niet.

We proberen het maar en kijken dan verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:11
Hangt er bij andere woningen ook zonwering? Dan is het onderdeel van het huis en is verhuurder aansprakelijk.
Hangt het alleen bij jullie of ziet het er duidelijk uit als een ZAV, dan mag je er heerlijk van genieten maar is verhuurder niet aansprakelijk en zijn jullie niet verplicht tot vervanging, tenzij anders is vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Firefox321 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:42:
Wanneer we de verhuurder hierop aanspreken moet deze dan het zonnescherm onderhouden en evt vernieuwen of mogen ze het simpelweg verwijderen?
Een zelf-aangebrachte-voorziening of ZAV is altijd onroerend. Een nieuwe binnenmuur die je met toestemming van de verhuurder laat metselen in de huurwoning is dus een ZAV.

Bij een zonnescherm is het echter (net als bijvoorbeeld bij vloerbedekking) niet altijd eenduidig of er sprake is van een onroerende zaak. Jij lijkt zelf die conclusie te trekken, maar deze drie rechters zijn het daar niet mee eens:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBOBR:2015:167
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBROT:2015:2010
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBDHA:2015:4397

Maar omdat drie kantonrechters in 2015 van mening waren dat het zonnescherm in die gevallen niet onroerend waren, betekent dat nog niet dat het in jou geval ook zo is.

Relevant arrest van de Hoge Raad is onder andere:

ECLI:NL:HR:1997:ZC2478

Het lijkt mij onder streep vooral van belang om hierover met je verhuurder in overleg te treden.

Is er destijds toestemming verleend om het zonnescherm op te hangen? Kun je dat nog nagaan bij de vorige huurders? Wat staat er in je huurovereenkomst over het plaatsen van onroerende zaken aan de buitenzijde van je woning? (Waarschijnlijk dat je geen zaken mag aanbrengen gezien art. 7:215 lid 6 BW).

Als jij of je buren namelijk wél toestemming nodig hebben om een zonnescherm te plaatsen, geeft dan de verhuurder niet ook impliciet te kennen dat het zonnescherm onroerend is? En in dat geval dus wel degelijk onderdeel van het gehuurde en dus vervangen moet worden?

Ik vind persoonlijk de uitspraken van de kantonrechters niet op alle punten erg sterk. Juist vanwege art. 7:215 lid 6 BW dat expliciet daar staat vanwege onder andere een wildgroei aan schotelantennes. Als je de redenering van de rechters volgt zou een schotelantenne dus ook niet onroerend zijn? Dat lijkt mij niet.

Hou er in ieder geval rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien en uitzonderingen of omstandigheden relevant zijn. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Real schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:06:
[...]
Bij een zonnescherm is het echter (net als bijvoorbeeld bij vloerbedekking) niet altijd eenduidig of er sprake is van een onroerende zaak. Jij lijkt zelf die conclusie te trekken, maar deze drie rechters zijn het daar niet mee eens:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:RBOBR:2015:167
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBROT:2015:2010
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBDHA:2015:4397
In deze drie zaken gaat het om een zonnescherm dat door verhuurder is aangebracht en die daar al dan niet apart een bedrag voor in rekening mag brengen.
In de situatie van TS gaat het om een 30 jaar oud scherm dat door een vorige bewoner is geplaatst.

In onze familie hebben we recent een vergelijkbare situatie gehad. Huurhuis (vrije sector) met oud zonnescherm. Scherm telde niet mee als ZAV maar als iets dat vorige bewoners zonder vergoeding hadden achtergelaten. Had familielid gewild, dan had WBV gevraagd het weg te halen.
Maar het staat nergens in contract en er wordt niets voor gerekend. Familielid heeft geen recht op vervanging maar ook geen plicht tot vernieuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:28:
[...]
In deze drie zaken gaat het om een zonnescherm dat door verhuurder is aangebracht en die daar al dan niet apart een bedrag voor in rekening mag brengen.
Dat is niet het punt waar het om draait. De vraag is wanneer er sprake is van duurzaam verbonden zijn. Daarom verwees ik ook naar het arrest.

Als een zonnescherm duurzaam verbonden is en dus onroerend, dan is het zonnescherm onderdeel van het gehuurde.
Scherm telde niet mee als ZAV
Wie heeft dat bepaald? En waarom is dat van toepassing op de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Real schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:27:
[...]

Wie heeft dat bepaald? En waarom is dat van toepassing op de TS?
De woningbouwvereniging waar expliciet is gevraagd hoe om te gaan met achtergebleven materialen die niet op de ZAVlijst voor die woning stonden.
Of het van toepassing is, weet ik niet, want de ene WBV is de andere niet. Maar het lijkt me een vrijwel vergelijkbare situatie als er helemaal niets op papier staat, zoals TS aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ja, maar die is uiteraard belanghebbende bij een situatie waar een zonnescherm geen onderdeel van het gehuurde is. Nogal wiedes dat ze zeggen geen eigenaar te zijn.

De ZAV-lijst heeft er ook niets mee te maken want een verhuurder wordt van rechtswege eigenaar als er sprake is van zaaksvorming. Alleen via een driepartijenovereenkomst die ziet op koop van een ZAV en wordt gesloten tussen de vertrekkende huurder, nieuwe huurder en verhuurder kan een verhuurder de dans ontspringen.

Het alternatief is eisen dat een ZAV die geplaatst is zonder toestemming weer verwijderd wordt bij einde van de huurovereenkomst. Bij de oplevering van het huis van de TS met de vertrekkende huurder had de verhuurder dus moeten opmerken dat het zonnescherm verwijderd moest worden. Tenzij je dus de redenering van de kantonrechters volgt en stelt dat het zonnescherm geen onroerende zaak is geworden. Maar ik vind dat zelf (wellicht ook afhankelijk van het soort zonnescherm) twijfelachtig.

Een vergelijkbare situatie kun je krijgen bij koop/verkoop van een woning. Stel dat een verkoper een lijst met roerende zaken te koop aanbiedt aan de koper van de woning, maar op die lijst staat niet het zonnescherm.

Moet de koper dan bij de sleuteloverdracht of vlak daarvoor verbaasd zijn dat het zonnescherm is weggehaald door de verkoper of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Real schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:56:
[...]

De ZAV-lijst heeft er ook niets mee te maken want een verhuurder wordt van rechtswege eigenaar als er sprake is van zaaksvorming.
En dan terug naar de vraag van TS: moet de eigenaar voorzien in een nieuwe zonwering als de door een vorige bewoner geplaatste en aldus verkregen zonwering is verouderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:20:
[...]
En dan terug naar de vraag van TS: moet de eigenaar voorzien in een nieuwe zonwering als de door een vorige bewoner geplaatste en aldus verkregen zonwering is verouderd?
Dat is dus afhankelijk van de vraag of de zonwering onroerend is of niet.

Is dat het geval en was de zonwering al aanwezig toen de huurovereenkomst van de TS aanving, dan is het antwoord: ja, want de verhuurder moet het gehuurde onderhouden en gebreken herstellen behoudens kleine herstellingen of herstellingen die aan de TS toerekenbaar zijn.

Is het zonnescherm geen onroerende zaak, dan heeft de TS de zonwering om niet in gebruik en zal door verloop van tijd op een gegeven moment eigendom worden van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefox321
In het huurcontract wordt verwezen naar de algemene voorwaarden. Hierin staat over veranderingen en toevoegingen, aan de buitenzijde, dat er schriftelijk toestemming van de verhuurder nodig is en dat deze na einde huurovereenkomst ongedaan gemaakt moeten worden tenzij verhuurder dit schriftelijk te kennen heeft gegeven en onder welke voorwaarden.

Zonwering wordt hier specifiek genoemd.

Ik kan de vorige bewoner niet vragen wat de afspraken over de zonwering zijn geweest. Maar de WBV kennende zijn er geen documenten van.

In het artikel erna staat dat indien er geen toestemming is geweest de huurder het ongedaan gemaakt moet worden in de staat waarin het zich bij aanvang van de huur bevond.

Het ligt er dan aan of de zonwering roerend of onroerend is. Wij hebben het niet overgenomen dus is het onderdeel van het huis geworden, dus onroerend (of zit ik heel erg in m'n eigen straatje te denken?).

Wie is onze situatie dan verantwoordelijk wanneer wij onder de zonwering zitten en het ding komt naar beneden. Gevoelsmatig zou ik de WBV zeggen omdat het niet ons eigendom is.
Maar dan zou de WBV het ook moeten onderhouden/vervangen.

Een rechtzaak gaan we er niet van maken maar in gesprek gaan met de WBV en niet zomaar "nee" accepteren is wellicht een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01 16:57
Hoi. Onze moeder is in 2008 in een huurwoning gaan wonen.
Er zat toen een electrisch zonnescherm op van de vorige bewoner.
Dit staat ook op de overname akte.
Nu is ze dus vorige maand overleden en zijn we bezig met opruimen.
Tijdens de vooropname heeft niemand opgemerkt dat er zonwering is.
Staat dus ook niet in het vooropname rapport.
Nu dat de kamer leeg is gehaald valt ons dat nu pas op.
Zijn we verplicht om deze alsnog te verwijderen?

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@wooley Het makkelijkst is om dit te overleggen met de woningbouwvereniging. Wanneer die zeggen "laat maar hangen" (en je krijgt dat zwart op wit) dan laat je het lekker hangen. Dat is de minste moeite. Wanneer ze zeggen dat je het moet verwijderen dan moet je dat alsnog doen.

Dus morgen even een belletje plegen en je hebt waarschijnlijk uitsluitsel.

Gecondoleerd trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:37
wooley schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:23:
Hoi. Onze moeder is in 2008 in een huurwoning gaan wonen.
Er zat toen een electrisch zonnescherm op van de vorige bewoner.
Dit staat ook op de overname akte.
Nu is ze dus vorige maand overleden en zijn we bezig met opruimen.
Gecondoleerd en sterkte
Tijdens de vooropname heeft niemand opgemerkt dat er zonwering is.
Staat dus ook niet in het vooropname rapport.
Nu dat de kamer leeg is gehaald valt ons dat nu pas op.
Zijn we verplicht om deze alsnog te verwijderen?
Ik zou hem lekker laten zitten.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1