Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:51

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
PeopleCert, de organisatie die de certificaten voor ITIL beheert, heeft besloten dat per 1 juli dit jaar alle ITIL 4 ceritificaten te laten verlopen die 3 jaar of ouder zijn. Om dat te voorkomen moet je het examen opnieuw doen en halen, een andere training volgen, of een zeer onduidelijk CPD volgen icm een annual membership: https://www.peoplecert.or...-your-certification-valid

Hoe legaal is dit? Ik heb mijn certificaat vrij snel gehaald, late zomer 2019, en toen was het certificaat gewoon onbeperkt geldig. Mogen ze dan achteraf de houdbaarheid beperken en het certificaat intrekken? Het is ook gewoon niet logisch, echt een melkkoe en ook nog eens hogere examenprijzen. Zit niet echt te wachten op het bijhouden van nog een certificaat zoals deze. Mijn werkgever wil dit nu wellicht wel vergoeden, maar de vraag is tot hoe ver. Ook vind ik de communicatie hierom heel onduidelijk. Er is exact 1 email gestuurd en ook verder geen duidelijke informatie op hun website. En wat het CPD programma precies inhoud.. Zelfs een ITIL trainer die ik sprak weet het niet goed en wacht al langere tijd op antwoord.

Zijn er meer die hier tegen aan lopen? Hoe pakken jullie het aan? :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:43
So what als deze certificaat 'verloopt'? Je hebt de cursus nog steeds met succes gevolgd. Welke nieuwe werkgever vraagt überhaupt om de certificaten in te zien als ze op jouw CV staan? Lijkt me dan nog een stapje verder om de verloopdata te controleren en er iets van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
TereZz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:38:
So what als deze certificaat 'verloopt'? Je hebt de cursus nog steeds met succes gevolgd. Welke nieuwe werkgever vraagt überhaupt om de certificaten in te zien als ze op jouw CV staan? Lijkt me dan nog een stapje verder om de verloopdata te controleren en er iets van te vinden.
Ik snap je gedachtegang. In consultancy komt dit wel eens voor, niet standaard maar soms heb je een klant die dit wel graag wil zien. Bovendien zul je, mocht je een vervolgcursus willen volgen, dan alsnog eerst weer je foundation moeten behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:11

Agent47

I always close my contracts.

Je hebt het certificaat toch? Je kunt het aantonen.
Misschien dat je (toekomstig) werkgever vraagt om een opfriscursus / vervolgcursus. Dan doe je die toch?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Die ene klant die een bewijs wil zien, zal dan vast ook willen zien dat het een recente opleiding betreft: een verloopdatum vind ik eerlijk gezegd dan ook heel logisch. Een ITIL-cursus uit, ik overdrijf, 1990 is ondertussen erg uit het hoofd verdwenen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Dat is onderdeel van het business model van dit soort partijen. Bij ITIL moet je tenminste nog wat extra's leren om weer een nieuw certificaat te krijgen. Er zijn er ook waar het voldoende is om weer te betalen en zonder verder examen of ervaring de certificering te verlengen. Dat is pas echt dubieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb nog een ITIL V2. Staat op mijn cv als "behaald" met een datum er bij. Dus ik snap ITIL.
Idem voor scrum, prince2 en nog wat andere certs.
Uiteindleijk gaat het er om wat je kunt, niet om wat je ooit geleerd hebt.

Als er door een klant sec zo hard op gestuurd wordt dan zou ik me serieus afvragen of ik bij die klant aan de slag zou willen. Want 9 van de 10 kansen werken ze dan ook nog met systemen en procedures die gestoeld zijn op beleid, en waar verder niet over nagedacht is.
Veelvoorkomend bij de overheid btw ;)

Maar goed, als daar zo sterk op gepind wordt is het vaak ook een kwestie van een vinkje aanvinken in het tendersysteem ("ja, ik snap ITIL en ben gecertificeerd"). Dan wordt je uitgenodigd en daarna wordt er door de klant echt niet meer gekeken of een cert verlopen is ja of nee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:56
F_J_K schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:50:
: een verloopdatum vind ik eerlijk gezegd dan ook heel logisch. Een ITIL-cursus uit, ik overdrijf, 1990 is ondertussen erg uit het hoofd verdwenen.
Maar, dan kan dat ook worden doorgetrokken naar elke opleiding die je hebt gedaan. Van een simpel zwemdiploma tot je mbo, hbo of universitaire opleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
President schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:59:
Maar, dan kan dat ook worden doorgetrokken naar elke opleiding die je hebt gedaan. Van een simpel zwemdiploma tot je mbo, hbo of universitaire opleiding...
Bij opleidingen bestaat het cursusgeld om de kosten van de opleiding te dekken. Bij certificaten krijg je een excuuscursus om de kosten van het certificaat goed te praten, wat uiteindelijk gewoon een manier is voor de leverancier om geld te vangen van grote bedrijven.

Het is gewoon een handeltje. Maar mensen trappen er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Bij opleidingen bestaat het cursusgeld om de kosten van de opleiding te dekken. Bij certificaten krijg je een excuuscursus om de kosten van het certificaat goed te praten, wat uiteindelijk gewoon een manier is voor de leverancier om geld te vangen van grote bedrijven.

Het is gewoon een handeltje. Maar mensen trappen er in.
Precies, daarom vraag ik me ook af of dit wel legaal is. Een certificaat zonder einddatum uitgeven, en dan na 3-4 jaar zeggen, oh hij verloopt toch tenzij XYZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
LankHoar schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:04:
Precies, daarom vraag ik me ook af of dit wel legaal is. Een certificaat zonder einddatum uitgeven, en dan na 3-4 jaar zeggen, oh hij verloopt toch tenzij XYZ.
ITIL is geen beschermd diploma, wordt niet gecontroleerd door de NVAO, gereguleerd door een beroepsvereniging, en heeft geen wettelijke basis. Het is een diploma WC-eend, van de firma WC-eend.

In het verleden heeft Oracle iets vergelijkbaars gedaan met de Java-certificaties. Dat mogen ze als eigenaar van het merk gewoon doen.

In een wat volwassener markt zou de beroepsvereniging of vakbond ingrijpen om te voorkomen dat de (vooral jonge) IT-medewerkers in de certificaten-tredmolen terecht komen. Maar beroepsverenigingen en vakbonden, dat vinden de meeste IT'ers maar lastig en ouderwets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LankHoar schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Ik zie het Microsoft ook doen btw. Al is renewal daar een fluitje van een cent (kun je zo vaak doen als je wilt, unproctored, alleen het echte examen is proctored).

Als een methode zoals ITIL in beweging is (we zitten niet voor niks al aan V4) dan kan er in 3 jaar best het eea veranderen. Dus niet vreemd om dat na 3 jaar te willen checken. Dat scheelt ook weer een V5 en verder uitbrengen, want ipv de versie op te hogen (en je cert dus meteen outdated te maken, zoals van V2 naar V3 kon) kun je nu gewoon een stukje bijleren en dan alsnog het examen doen. Valt iets voor te zeggen.

Overigens, uit de FAQ van PeopleCert:
Candidates that choose not to renew their certification within 3 years of the award date (or before 1st July 2023 for those who obtained their certification during or before June 2020) will still be included on the Successful Candidates Register (SCR) but a note will be added to their record to indicate that their certification is not aligned with current certification requirements.
Kortom: je huidige cert blijft gewoon staan in de succesfull candidates list, alleen wordt aangegeven dat ze zelf in de tussentijd de requriements hebben aangepast. Wat uiteraard een wassen / administratieve / geldkloppersneus is :P

Dus jij kunt gewoon aantoonbaar en terecht op je cv zetten dat je je ITIL V4 certificering in 2019 behaald hebt zonder dat je liegt. En verder zou ik ze lekker in de stront laten zakken daar bij PeopleCert ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:27
Tja, certificaten zijn toch ook gewoon een melkkoe ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Je komt inderdaad dan gewoon nog in de lijst naar voren, alleen staat er een ander "versie" nummer bij je naam.

Het is pas van belang op het moment dat er door een opdrachtgever specifiek verzocht word om de vernieuwde certificering. Je hebt dan altijd nog de mogelijkheid die te behalen, waarschijnlijk nog steeds onder de huidige voorwaarden.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:21

EiT

Ach ja, certificaten. Allemaal leuk voor je CV, maar als je het nooit toepast heb je er geen reet aan.

Ik snap de paniek niet zo, als je het dagelijks toepast kan een refresh soms wel handig zijn.

Heel de IT zit vol met certificaten, en uiteindelijk kunnen de meeste die deze certificaten hebben het geen eens toepassen.

Ik heb ook nog een ITIL v1 of v2 certificaat, nog nooit druk om gemaakt. Hele ITIL v4 concept bestaat vooral uit logisch nadenken. Alles voor v4 was vooral alles enorm bureaucratisch maken. En bij een nieuwe vendor was mijn eerste vraag: werken jullie via ITIL methode, zo ja: RUN. (Dan was je bij elke change requests minimaal 4 weken verder).

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
Is eigenlijk wel goed hoor: ik heb ook ergens een ITIL certificaat liggen, net zoals ik een paar certificaten van een of andere Windows systeem ergens heb liggen. Je moet mij alleen niet vragen wat dat hele ITIL inhoudt, of dat Windows gedoe. Want ik weet het toch niet meer _O-

Ik ben namelijk allang niet meer werkzaam in de IT en zodoende is mijn kennis ook niet actueel: dus het is eigenlijk wel goed, dat zo'n certificaat niet eeuwig geldig is. Zo heb ik nog wel meer diplomas, waarvan ik niet eens meer weet wat ik geleerd heb.

Zo ben ik bijvoorbeeld geslaagd voor het examen Assistant Drogist: maar nadat mijn vorige werkgever het nooit echt uitgerold heeft en ik ontslag genomen heb, ben ik letterlijk 80% van de stof vergeten. Toch mag ik mij gediplomeerd Assistant Drogist noemen, als ik bij een drogisterij zou werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-05 15:42

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Helaas heeft Nutanix hetzelfde grapje gemaakt met zijn certificeringen bij versie 5.
Bij Credly een einddatum eraan plakken (2 jaar geldig vanaf moment van slagen).
Heb zelf opnieuw gecertificeerd bij versie 6 echter ook maar 2 jaar geldig.

Opnieuw certificering is alleen nodig als het van je werkgever moet of een nieuwe baan zoekt en/of je kennis up to date houdt.

Echter zie ik bij ITIL in werkervaring belangrijker is dat de leerstof/examen, aangezien elk bedrijf ITIL misschien net iets anders geïnterpreteerd.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clubbers
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:45
Dit geintje doen ze ook met Safe. Die is na een jaar al niet meer geldig als je niet bijbetaalt voor lidmaatschap :’)
Zoals hierboven gezegd is het voor werkgevers belangrijk dat het niet heel lang geleden is behaald of dat je werkzaamheden bewijzen dat je de kennis moet beheersen en dus zelf die kennis in stand houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:10:
[...]

ITIL is geen beschermd diploma, wordt niet gecontroleerd door de NVAO, gereguleerd door een beroepsvereniging, en heeft geen wettelijke basis. Het is een diploma WC-eend, van de firma WC-eend.

In het verleden heeft Oracle iets vergelijkbaars gedaan met de Java-certificaties. Dat mogen ze als eigenaar van het merk gewoon doen.

In een wat volwassener markt zou de beroepsvereniging of vakbond ingrijpen om te voorkomen dat de (vooral jonge) IT-medewerkers in de certificaten-tredmolen terecht komen. Maar beroepsverenigingen en vakbonden, dat vinden de meeste IT'ers maar lastig en ouderwets.
Vakbonden hebben in andere sectoren ook niets te zeggen over diploma's of certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor alle input! Raar dat zoiets gewoon mag, omdat het niet beschermd is. Hoe dan ook, ik heb in overleg met werkgever besloten dat ik hem waarschijnlijk ga laten verlopen (wacht nog even op antwoord op wat precies het CPD programma inhoud). Wilde wellicht nog eens verder met ITIL, maar ja dan haal ik die Foundation wel opnieuw. En voor nu is het vinkje met expiration prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dutchredgaming schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:00:
Helaas heeft Nutanix hetzelfde grapje gemaakt met zijn certificeringen bij versie 5.
Bij Credly een einddatum eraan plakken (2 jaar geldig vanaf moment van slagen).
Heb zelf opnieuw gecertificeerd bij versie 6 echter ook maar 2 jaar geldig.

Opnieuw certificering is alleen nodig als het van je werkgever moet of een nieuwe baan zoekt en/of je kennis up to date houdt.

Echter zie ik bij ITIL in werkervaring belangrijker is dat de leerstof/examen, aangezien elk bedrijf ITIL misschien net iets anders geïnterpreteerd.
Nutanix heeft het wel beter gemaakt. Je hoeft alleen nog maar je hoogste cert te vernieuwen en dan worden je lagere ook Vernieuwd. Daarnaast is het proctored (dus lekker thuis) en hoef je er eigenlijk niet voor te betalen. (Vouchers word je mee dood gegooid). Dus geen excuus en halen die certificering ;). Vooral de ncp-mci, die staat in de top 10 van de “top paying cert list” ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

LankHoar schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:55:
Bedankt voor alle input! Raar dat zoiets gewoon mag, omdat het niet beschermd is. Hoe dan ook, ik heb in overleg met werkgever besloten dat ik hem waarschijnlijk ga laten verlopen (wacht nog even op antwoord op wat precies het CPD programma inhoud). Wilde wellicht nog eens verder met ITIL, maar ja dan haal ik die Foundation wel opnieuw. En voor nu is het vinkje met expiration prima.
Onder de streep: je certificering verloopt niet, maar is simpelweg niet meer current zoals ze dat noemen.
Dus juridisch ook geen speld tussen te krijgen, het is niet dat ze je iets afnemen :)
Overigens heeft Red hat zoiets een paar jaar terug ook gedaan. Voordeel is dat mensen hun cert gewoon houden, is commercieel ook interessant voor consulting firms, scheelt herexamens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-05 15:42

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Tylen schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:44:
[...]

Nutanix heeft het wel beter gemaakt. Je hoeft alleen nog maar je hoogste cert te vernieuwen en dan worden je lagere ook Vernieuwd. (...) Vooral de ncp-mci, die staat in de top 10 van de “top paying cert list” ;)
Geldt alleen voor de Nutanix University, Credly wordt niet verlengd.

Qua hoe loon wordt alleen in Verenigde Staten gegeven, tenzij je in zzp ingehuurd wordt. Als loondienst valt het tot nu toe wel tegen :(

Review QNAP TS-230 NAS

Pagina: 1