Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bomen vs Bos: Ik zoek advies rondom aanschaf W/W WP

Pagina: 1
Acties:

• Tom17
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-10 21:20
Hallo allemaal,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in warmtepompen zodat we, uiterlijk eind 2025 (houd ons vaste energie contract op), van het gas af zijn.
Situatie
Huis, gebouwd in 2002, 147 m2, 512 m3,
Zonneboiler (200 liter) + boiler (200 liter)
2 groepen zonnepanelen (oost met 12 panelen en zuid met 7 panelen, Sunpower + Solar Edge) 6555 Wpp. West is nog beschikbaar.
WTW
4-5 personen (vriendje komt wel eens langs, lang weekend)
Nog geen vloerverwarming in de woonkamer. Jaga radiatoren, geschikt voor lage temperatuur verwarming.
Huidig gasverbruik: 850-950 m3 per jaar
Wensen/eisen
Vanwege gevoeligheid voor geluid wil ik geen L/L of L/W (buitenunit) WP aanschaffen.
Koelen in de zomer
Degelijk / gerenommeerd merk
Onderhoudsvriendelijk
Lange levensduur
Bos vs bomen
Via verschillende sites me ingelezen en uiteraard op Tweakers gekeken. Heel veel (tegenstrijdige) meningen tegengekomen.
Ik dacht eerst aan een bodemgebonden WP. Toen kwam PVT in beeld. Beide hebben voor- en nadelen. Moet een bodemgebonden WP in de zomer extra opgewarmd worden mbv een PVT, naast de warmte van het huis erin stoppen? Is PVT nu écht wel geschikt voor de koudere maanden?
Daarnaast mis ik de meer gedetailleerde kennis om de benodigde vermogens (SWW + warmte) te kunnen bepalen.

Bij het opvragen van offertes gaan bedrijven beslissen over mijn investeringsruimte of blijven proberen mij richtingen een buitenunit oplossing te sturen. Soms worden echt belachelijke prijzen afgegeven. Tot nu toe heeft maar 1 partij gevraagd of er een warmteverliesberekening is gemaakt. Daarnaast heb ik best wel moeite om partijen te vinden.

Vandaar deze post in de hoop een idee te krijgen wat nu een goed systeem is, waar de addertjes zitten en wellicht een paar tips bij welke installateur ik het beste kan aankloppen.
Meetgegevens
Ik heb wat plaatjes toegevoegd over energieverbruik over 2020 en februari 2020. In 2021 en 2022 hebben we elektrisch bijverwarmd en zou een vertekend beeld geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LFSe8kYGh50-SRNrRrQEw5n_Zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65h1fD1OKWV3rtktsXDQoPgE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y77HjuDqJhOClCSEvm_fMkbeFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RJdVn34nImGEa7bDWCya1SX0.png?f=fotoalbum_large
Afgiftesysteem:
Zoals eerder aangegeven hebben we nog geen vloerverwarming. Is wel de bedoeling en moet dus ook goed passen bij het gehele systeem.
Nu hangen er Jaga convectoren die geschikt zouden moeten zijn voor laag temperatuur verwarming.
SWW:
Op zolder hangen nu een zonneboiler (200 liter) en een gewone boiler (250 liter).
Er wordt regelmatig gedoucht (10-15 minuten per sessie), Soms vlak achter elkaar. Een hele enkele keer (2-3 keer per jaar) wordt er een bad genomen. Dit badderen kan in de nabije toekomst anders worden. Er komt een kleintje.
Mocht het nodig zijn is in de garage plek voor een boiler. Deze kan, middels schuin boren, verbonden worden via de kruipruimte.
Warmtepompvoorkeur:
W/W, zet op volgorde: stil, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design, goedkoop
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

Tazzios

..

zoals vaker mijn posts zijn , even wat flarden:
De meeste installateurs hebben net een beetje ervaring gekregen met L/L of L/W (buitenunit) warmtepompen. Indien je exotisch gaat doen met PVT hou je weinig installateurs over. PVT is ook niet echt flexibel door dat het een alles in 1 systeem is. Wat als er na 15 jaar er iets defect is? bestaat het dan nog? even los betere zonnepanelen plaatsen kan ook niet.
De koel functie van PVT lijkt mij ook vrij in efficiënt.

Heb je wel eens bij iemand geluisterd naar de buitenunit? Met wat ruimte in de tuin zijn er ook genoeg mogelijkheden het geluid nog verder te dempen

een 300 boilervat voor tapwater i.p.v. de 200+250=450 liter is waarschijnlijk al voldoende, zeker met douche WTW.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 09-06-2023 11:46 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Er lijkt geen fabrikant te zijn die vermogen data afgeeft voor PVT.

En dat is ook lastig, want weer, wind, sneeuw en zon afhankelijk.

Daarmee is het onmogelijk te dimensioneren en weet je dus niet van te voren of het systeem wat je zou plaatsen voldoet, niet gaat werken, of overkill is…
En dat is gezien de torenhoge kosten niet acceptabel.

W/W is ook extreem duur voor het niet eens zo hoge benodigde vermogen.

Dus ik denk dat @Tom17 even op L/W luister tour moet gaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:45
Gezien je gasverbruik van 854 moet een goede 5 a 6 kW luchtwarmtepomp toereikend zijn.
Voor die categorie is water water niet kostendekkend tenzij je de bronnen met de gehele straat tegelijk laat aanleggen.

Een Lucht-Water warmtepomp is helaas toch de beste oplossing.
Desnoods met een extra geluidsdempende kast eromheen of op ruimere afstand van je huis geplaatst.

PVT panelen is gemengd. Vooral bij lagere temperaturen of veel sneeuwval werken die minder goed of niet waardoor je sneller aan electrisch element hangt.