GPU en CPU worden véél te heet!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greydevil
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-01 13:58
Hallo mensen,
Ik heb een MAG Z590 TORPEDO moederboard met een i7 11700 intel processor. De GPU is een NVIDIA GTX 1080Ti.
Daarbij heb ik 16 G DDR4 ramgeheugen. Hiermee draai ik Microsoft flightsimulator. Bij normaal gebruik van het programma bereiken de CPU en de GPU al na een paar minuten een temperatuur van 100 graden celsius. Ik heb de PC pas schoongemaakt en de koelpasta op de processor vervangen door nieuwe. Helaas blijven de temperaturen. Wat te doen? Nieuwe GPU, andere processorkoeling, andere kast, waterkoeling? Alles kan niet, maar wat zou een goede eerste stap zijn?
Groet, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Welke kast heb je, en hoe is de airflow daar in ingericht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07 23:35
voelt jouw pc koeler en videokaart heet aan? draai eens met de kast open scheelt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-07 00:34
Heb je, behalve het vervangen van je koelpasta, verder nog iets veranderd aan je systeem?
En hoe waren de temperaturen voor het vervangen van de koelpasta? Als deze niet hoog waren, wat was dan de reden om de koelpasta ter vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greydevil
Ik weet niet wat het merk van de kast is. Beschrijving: Powerunit met ventilator onderin de kast. In achterzijde 1 en vóór, achter afdekking, 2 ventilatoren. Ook op de koelribben van de cpu zit een ventilator. De bovenkant van de kast is dicht. Als de zijkant en de voorkant open zijn, scheelt het een beetje. De temperatuur gaat wel direct naar 92 graden en het programma valt uit.
Groet, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greydevil
Het lijkt me een probleem met de kast. Maar of vervangen genoeg is.... Trouwens: de koelpasta vervangen was het enige, dat ik nog kon proberen opo dat moment....
Groet,, Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 22:29
Als de hoge temperaturen al na korte tijd worden bereikt, dan zit het probleem eerder in de koelers dan in de airflow van je kast. Als je processor 100 graden wordt, hoe heet is de lucht in je kast dan wel niet op dat moment? Welke koeler gebruik je voor je cpu en op hoeveel rpm draait die als het probleem zich voordoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-07 15:15
Welke koeler gebruik je ?

Voelt deze warm aan ?
Heb je al eens beide zaken afzonderlijk onder druk gezet (CPU stresstest en GPU stresstest ?)

Als je Cinebench continue laat draaien wat gebeurd er dan ?
Als je Heaven bench laat lopen voor de GPU wat gebeurd er dan ?

Wat is je Idle temperatuur ?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfp4ck op 09-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-07 20:23
Als zowel CPU als GPU 100C worden dan lijkt het me niet een probleem met enkel (de bevestiging van) de CPU koeler. Dat wijst meer op een airflow probleem met de kast of een te hoge omgevingstemperatuur.

[ Voor 54% gewijzigd door Raphire op 09-06-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Eens met de tips van @Wolfp4ck en @Nilos128: als de koeler van de CPU of GPU niet goed bevestigd is, kan de warmte niet goed doorstromen naar het koelblok en kan je een hoge CPU/GPU temperatuur verwachten - en dan zou het koelblok zelf lauw of koud aanvoelen.

Dus: als de PC aanstaat en de CPU heet is, voel eens voorzichtig aan het koelblok. Indien lauw of koud, dan is deze niet goed bevestigd. Indien heet, dan is het eerder de kast-ventilatie waar je het moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En vergelijkbaar met wat @vanaalten zegt, je kan hetzelfde uitproberen bij de exhaust fan, oftewel de ventilator die de warme lucht de kast uit zou blazen. Is die lucht heet, dan is dat een indicatie dat de lucht in je kast gewoon heel warm is en dat de koelblokken daardoor hun warmte niet meer goed aan de warme lucht in de kast kwijt kunnen. Is de lucht die je kast uitkomt echter koel, dan is dat een indicatie dat er koele lucht in de kast aanwezig is, dus dan zit er iets niet goed bij de koelblokken. Ofwel de koelblokken hebben dan te weinig koelcapaciteit (te klein of te slechte airflow rondom, als ze heet aanvoelen), ofwel ze zitten gewoon niet goed bevestigd (als ze koud aanvoelen), zoals @vanaalten al aangaf.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-07 16:09
Graag even aangeven wat de temperatuur is van zowel de CPU als GPU apart. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een programma zoals HWinfo32/64.

Daarnaast geef je aan dat je kort geleden de PC schoon hebt gemaakt en koelpasta hebt vervangen en vervolgens de CPU (neem ik aan) meteen naar 100C gaat. Dit duidt duidelijk aan dat de CPU koeler niet juist gemonteerd is en raad ik je dus aan dit opnieuw te doen en dan de handleiding te volgen van de koeler.

Graag voor alle duidelijkheid zou ik ook nog een duidelijk overzicht willen zien van je componenten, bijvoorbeeld:

CPU:
GPU:
Moederbord:
RAM:
PSU:
Case:
CPU koeler:
Fans:

Dit is allemaal relevante informatie om een probleem zoals deze te troubleshooten.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:37
en post eens een foto van de binnenkant van de case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat is de omgevingstemperatuur in de ruimte? Als het in die ruimte net zo warm is als buiten dan is het spul al snel 10 graden warmer dan normaal.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greydevil
Dank je wel voor al jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag en probeer vandaag nog te reageren, hoewel het programma nogal vol zit!
Pagina: 1