zo goed mogelijk gebruik maken van rolluiken bij hitte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wendy10
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-02 14:45
hi,
Ik heb dit jaar voor het eerst rolluiken en wil hier graag optimaal gebruik van maken om zoveel mogelijk de warmte uit mijn huis te houden.

Nu valt het me op dat als ik deze compleet sluit als de zon er op staat, dat de lucht tussen het raam en het rolluik heel erg heet wordt waardoor ook de ramen opwarmen.
Echter als ik het rolluik in de daglichtstand/ ventilatiestand zet dan kan de lucht circuleren.
Over dit onderwerp kan ik maar 1 webshop vinden die inderdaad aangeeft dat je ze op de ventilatie stand moet zetten als het warm is buiten.

Ook heb ik deze vraag bij verschillende aanbieders van rolluiken neergelegd. Maar ik krijg verschillende antwoorden. De een zegt compleet sluiten, de ander zegt in ventilatie stand.

Ik vind het lastig niet te weten wanneer ik optimaal plezier van mijn rolluiken heb.
Ik hoor graag jullie mening.
Wendy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:57

Agent47

I always close my contracts.

Vanaf het moment dat de zon op dat raam komt, sluiten tot de zon weg is. Daarna ventilatie stand of omhoog en ramen open om door te luchten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Ramen open lijkt mij niet als het buiten 30 graden is, dan ben je de koelte die je hebt gekregen door heel de dag de rolluiken dicht te houden weer zo kwijt

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
wendy10 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:57:
hi,
Ik heb dit jaar voor het eerst rolluiken en wil hier graag optimaal gebruik van maken om zoveel mogelijk de warmte uit mijn huis te houden.

Nu valt het me op dat als ik deze compleet sluit als de zon er op staat, dat de lucht tussen het raam en het rolluik heel erg heet wordt waardoor ook de ramen opwarmen.
Echter als ik het rolluik in de daglichtstand/ ventilatiestand zet dan kan de lucht circuleren.
Over dit onderwerp kan ik maar 1 webshop vinden die inderdaad aangeeft dat je ze op de ventilatie stand moet zetten als het warm is buiten.

Ook heb ik deze vraag bij verschillende aanbieders van rolluiken neergelegd. Maar ik krijg verschillende antwoorden. De een zegt compleet sluiten, de ander zegt in ventilatie stand.

Ik vind het lastig niet te weten wanneer ik optimaal plezier van mijn rolluiken heb.
Ik hoor graag jullie mening.
Wendy
Je kunt dit heel simpel zelf testen. Meet met een infraroodthermometer de temperatuur van het glas (stukje tape op glas om te kunnen meten, niet laten zitten bij volle zon ivm risico op thermische breuk). Dan meetje bv om 1600 de temperatuur van het glas (en evt de binnentemperatuur, buitentemperatuur en rolluik).

Maar het antwoord is simpel: gebruik de ventilatiestand van het rolluik, in elk geval deels. De temperatuur van de lucht tussen rolluik en glas kan vele tientallen graden hoog worden. De ventilatie ruilt dat om voor lucht van 20-30 graden. De hoeveelheid zoninval bij de (gedeeltelijke) ventillatiestand is verwaarloosbaar.

Let wel: de temperatuur van de lucht zal nog steeds hoger zijn en het glas aan de binnenzijde ook nog steeds opwarmen.

Het raam zelf houd je uiteraard gesloten tot de temperatuur buiten lager is dan binnen en er geen zoninval meer is.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 09-06-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
Dennis112, de ramen gaan sowieso dicht als de buitentemperatuur hoger wordt dan de binnen temperatuur en 's nachts pas weer open als het is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
Rakapul,
Dat klinkt voor mijn inderdaad het meest logisch. Ik heb ze nu in complete ventilatie stand staan en zover naar beneden dat er geen zon op het raam of de kozijnen komt maar wel een klein stukje boven de buiten vensterbank zodat er voldoende ruimte is voor een goede ventilatie. De ramen en roosters gaan bij mij dicht zodra de buiten temperatuur 1 graag onder de binnentemperatuur is. En pas weer op in de nacht als het buiten koeler is dan binnen. Boven dien zit op een aantal ramen aan de buiten kant een plak screen waardoor de zon die eventueel door de ventilatie kieren komt, wat nihil is, wordt op gevangen door de plakscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heb hier eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar interessante vraag. Ik wil ook zo veel mogelijk hitte buiten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
erwn,

Het viel mij gelijk al op, toen het buiten nog koeler was dat het toch heel erg warm tussen het raam en het rolluik werd. Sindsdien houd me dat bezig omdat dat toch niet de optimale manier is leek mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Bij mijn thuis doe ik alleen op de zuidkant tijdens de piekuren de rolluiken op ventilatie stand (de ramen dicht, ventilatie roosters staan wel altijd open) bij dagen zoals afgelopen week.

Het is een combinatie tussen temperatuur en luchtvochtigheid en type mechanische ventilatie. Als deze binnen gunstiger is dan buiten wil je zo min mogelijk ventileren met onderdruk. Direct zonlicht wil je juist tegenhouden met je rolluiken maar de opgebouwde warmte wil je wel kwijt en daar is de ventilatie stand voor (naast daglicht door laten).

edit: zijn ook wit bij mij.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_kluft
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58

r_kluft

Hmmmmmm

Ik denk dat het er vooral aan ligt welke kleur de rolluiken hebben.

Ik heb zelf witte rolluiken en die kan ik prima helemaal dicht doen. Met donkere zou ik, als ze vol in de zon staan, ze op de gaatjes stand laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
Ik heb best wel wat verkopers van zonwering aangeschreven. En op 2 na zeggen ze allemaal om de rolluiken toch geheel te sluiten. Ik heb beige rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het ligt aan je rolluiken. Wij hebben rolluiken met een isolatievullling gekozen zodat sluiten in de winter de warmte vasthoudt en in de zomer de hitte buiten.

Er is dus niet één waarheid. De metalen luiken die je vaak tegen inbraak bij winkels vindt, hebben ook een ander doel. Maar als particulier kan je alles kopen maar wellicht kies je het verkeerde als je niet goed geinformeerd wordt.

De niet geisoleerde zonwering is veel goedkoper - maar dus geen isolatie.

Weet je het exacte type wering wat je hebt hangen?

Wij hebben deze, en ik merk eigenlijk niet of het nacht is of dat de zon er vol op staat aan de buitenkant. De kleur zal iets uitmaken, maar hoofdzaak is de isolatie.
https://www.aluluxrolluik...ten/alulux-cd-942-rolluik

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 09-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
Ik merk tot nu toe geen verschil in warmte met gesloten of ventilatie stand. Wat ik wel merk is dat ze er totaal niet voor zorgen dat mijn slaapkamer koeler is dan voorgaande jaren. Terwijl je overal leest dat het wel 6 graden scheelt. Ik baal behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

wendy10 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:56:
Ik merk tot nu toe geen verschil in warmte met gesloten of ventilatie stand. Wat ik wel merk is dat ze er totaal niet voor zorgen dat mijn slaapkamer koeler is dan voorgaande jaren. Terwijl je overal leest dat het wel 6 graden scheelt. Ik baal behoorlijk.
Welk type heb je hangen? Zoals gezegd zijn er nogal veel verschillende soorten. Als ze niet geisoleerd zijn zal de ventilatiestand iets beter zijn om de temperatuur te beperken achter het raam.

Maar dat is meer om schade te voorkomen dan dat de temperatuur binnen zo veel beter wordt...

Sowieso het mediterraanse ritme toepassen: overdag gesloten en dan rond zonsopgang alles open (tenzij buiten nog warmer is dan binnen) om alle isolatie en huis zo veel mogelijk terug te koelen.

Op een gegeven moment met weer als nu zit de warmte gewoon in je hele huis. Later komende week daalt het tot een graad of 11. Ik zou daar gebruik van maken om gewoon alles de hele nacht terug te koelen.

Hier is na zo'n lange periode warmte ook de isolatielaag van het huis zelf opgewarmd. Op een gegeven moment komt het er gewoon doorheen in bepaalde mate. Als je dan niet kan koelen houdt het op met deze nachttemperaturen.

Wij hebben airco hangen en die werkt nu ook een stuk harder dan een week geleden toen de isolatie nog kon bufferen.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 11-06-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendy10
Eerlijk gezegd geen idee wat voor rolluiken het zijn. Ze zijn van kunstof en er is geen verdikking bij de lamellen.
Ik ben altijd druk bezig mijn huis te koelen. 's nachts opstaan om de ramen in kiepstand te zetten. En om 5 uur sta ik altijd op en zet alles wijd open. Dan zakt de temperatuur iets van 2 graden.
Boven was het gister avond 26 graden. Net zo hoog als vorig jaar met de hitte Golf en toen hingen er alleen plakscreens op de ramen. Ik ben alleen erg teleurgesteld. Je investeerde toch een hoop geld in de rolluiken er van uitgaand dat het toch wel een paar graden scheelt.
Ik moet wel zeggen, mijn huis heeft geen zonder maar alleen een niet geïsoleerde lage vliering waar je niet op kunt, deze bestaat alleen uit wat houten balken en er zit vanuit de slaapkamer alleen een gipsplaten plafond tussen. Misschien dat het daardoor onmogelijk is het nog verder te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Rolluiken, plakscreens etc. koelen niet! Ze zorgen hooguit voor een vertraging in de opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gazyro
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-05 08:00
Heb hier sinds vorig jaar rolluiken zitten (Donker blauw ivm, kleurcode van woning) ventilatiestand is wat ik heb gemerkt de beste manier om warmte buiten te houden. Het glas en kozijn wordt bij compleet gesloten een heel stuk warmer aan de binnenzijde.

Verschil is zeker merkbaar 60% van de muur is glasoppervlakte dus bij het minste of geringste zonnetje gaat de temperatuur omhoog. Het is nu een stuk beter uit te houden dan voorheen, maar toen hadden we helemaal geen schermen.

Voornamelijk komt de warmte nu nog van mijn dak af, (Plat dak met minimale isolatie) en mijn buren die er al 1,5 maand niet zijn.

Ik denk gewoon gevalletje van uittesten en kijken wat er werkt. Rolluiken zijn niet zaligmakend en veelal wordt er door verkopers een verhaaltje opgehouden om een product te verkopen. En inderdaad, witte of lichte kleuren zullen veel minder hard opwarmen dan de donkere panelen.
Pagina: 1