Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWF30
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-09-2024
Beste Tweakers vrienden,

Na enige tijd erover nagedacht te hebben, en de aanleg van 1Gb glasvezel internet naderbij komt, heb ik er voor gekozen om mijn aan te leggen CCTV systeem niet op een NVR maar via een NAS in een netwerk op te nemen. Hoewel een duurdere optie biedt het voordelen als eenvoudige opslag/synchronisatie, waar ik ook ben toegang tot van al mijn foto’s. Ik ben namelijk amateur fotograaf en mijn twee 1Tb storage HHD's beginnen aardig vol te lopen😁, back-up van al mijn gegevens door voor een RAID 1 opstelling te kiezen met twee 4Tb WD Red Pro NAS schijven (datasheet), het aansluiten en in het netwerk opnemen van een PS5, Nintendo Switch, en natuurlijk (tenminste) twee PoE 4K beveiligingscamera’s (datasheet) met mogelijke uitbreiding naar 4 in de toekomst.

Ik heb overigens gekozen voor een Synology DS220+ (datasheet) ik denk een goede keuze voor een eerste NAS netwerk en die (denk ik) het beste aansluit bij mijn wensen en iig bij mijn budget 😉

Nu je een klein beetje een idee heb wat ik zou met- en binnen mijn netwerk zou willen, lees graag ik jullie gebruikersadviezen en tips voor de aanschaf van een netwerk switch. Zaken als de beveiliging (en beveiligingsupdates), managed of unmanaged de pro’s en con’s, eenvoudig beheer/configuratie, benodigde aantal ports en vermogen en eventuele overcapaciteit voor bijvoorbeeld uitbreiding van de eerder genoemde PoE beveiligingscamera’s. Is het bijvoorbeeld slim/nodig dat alle ports over PoE beschikken ? Is 4 PoE ports voorlopig niet voldoende omdat ik op termijn max. 4 PoE beveiligingscamera’s wil gaan gebruiken ?

Voor alsnog denk ik erover om te kiezen voor een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE (datasheet) ik denk met 8 poorten, waarvan 4 PoE poorten uit te komen als ik kijk naar wat ik ermee wil.
Mogelijk ben ik als rookie nog belangrijke items voor het opzetten van mijn eerste netwerk vergeten, in dat geval hoor en lees ik dat natuurlijk ook erg graag !

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen/tips …

[ Voor 0% gewijzigd door BMWF30 op 09-06-2023 09:21 . Reden: grammatica foutje:) ]

Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
RAID is géén backup. Gooi een bestand weg, en het is weg van beide. Stroomstoring treft beide, calamiteiten treffen beide.

PoE; 4 poorten is 2x zoveel als je nu nodig hebt, dus er is nog ruimte. Managed versus unmanaged; inzicht is fijn, maar je gaat daar geen hele dagen naar zitten kijken. Hoop ik.

Ik heb managed switches voor VLAN's , omdat ik mijn thuisnetwerk opdeel in verschillende 'zones' (kinderen, domotica etc). Als je dat niet in beeld hebt, is unmanaged met PoE een goede optie.

Of neem een managed switch voor als je toch bijzondere dingen wil doen op termijn, bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG108PE.

4x PoE, managed voor inzicht & de toekomst.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
helemaal eens met Chaserboz hierboven... de TLSG108 is een goed en vrij stabiel (en ook heel goedkoop) apparaat, persoonlijk vind ik de management interface een beetje spartaans, en vooral vreselijk lelijk, maar het doet (zeker voor een eerste stap) wat het moet doen.

nou weet ik niet helemaal zeker, wat je precies met je bewaking van plan bent maar als je syno survailancestation wilt installeren dan zou ik van begin af al overwegen om een ram upgrade uit te voeren, officieel doet het ding 6gb maar op jijbuis zijn ook howto-guides te vinden voor nodig meer ram (vooral goed als je ook iets van plex oid nog erbij wilt draaien of iets als photostation of cloudstation.

wat betreft je setup, het volgende, ik weet niet helemaal zeker of het mogelijk is om in je synoly met 2 losse netwerken aan de slag te gaan anders zou het misschien de moeite kunnen zijn om de 4 PoE porten los te kopelen van je netwerk... je maakt dan feitelijk 2 loss netwerken,

lan 1: port 1 (wan) port 2 syno port 3 / 4 pc's en overige netwerk meuk.
lan 2: port 5 (PoE uitgeschakelt) syno 2 porten 6 7 8 (PoE ingeschakeld) IP-camera's

je ziet dat dit een extra poort op zowel je switch als op je syno kost, MAAR wel 2 voordelen;
1: de data tussen je camera's en je nas (survailance station) gaan netto niet af van de (netwerk) snelheid tussen pc en nas,
2: belangrijker (imo) is dat je camera's net aan het zelfde netwerk hangen als de rest van je spul EN ook geen directe internet verbinding hebben (dat is misschien wat lastig als je firmware updates zou willen instaleren maar het biedt wel exta bescherming tegen hackpogingen vooral als de camera's iets van een backdoor hebben voor phone-home achtige praktijken (zelfs als dat legitiem is voor bug-hunting doelen of wat dan ook is het wel en lek in je beveilingssystem waar vroeg of laat een exploit voor kan ontstaan.

door dus je camera's alleen in een lokaal (fixed ip's) afgeschermd netwerk te gebruiken beperkje al één potentieel veiligheidslek (vooral ook omdat IoT-apparaten erg fanatiek worden aangevallen).

edit:
[1]mocht je nu in de toekomst denken ja maar ho eens even, ik wil meer meer meer... dan zou je ook je netwerk verder kunnen upgraden door je lan1 netwerk te verwijderen, en te verplaatsen naar een aparte (bijvoorbeeld 2.5gbit) switch en de 4 extra poorten ook te gebruiken voor extra netwerk devices ... denk aan slimme rookmelders of deurbellen (al dan niet voorzien van extra PoE injectors), een aparte wifi accesspoint voor een IoT wifi netwerk of wat je dan ook nog maar meer zou willen.

edit:
[2] maar zelfs als je wel een internetverbinding wilt voor je IoT devices dan nog zou ik je hartelijk aan raden dit op een apart netwerk (vlan) te doen en daar op zijn minst een goede (kei strakke) firewall voor te zetten. bijvoorbeeld eentje die alleen vebrindingen naar bepaalde diensten toestaal (whitelisting)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Je krijgt natuurlijk niet zomaar twee netwerken door twee poorten van die Syno te gebruiken., daar is nog wel wat meer voor nodig zoals bijvoorbeeld het opzetten van vlan's.
En persoonlijk ziet ik het nut er niet van in.
Een PoE netwerk en een niet PoE netwerk bestaan netwerk technisch niet.

Wat je moet doen is die twee poorten van die Syno beiden aan een switch aansluiten en in een bond te zetten via de DSM interface, dan wordt automatisch de load verdeelt tussen die twee poorten.

En raid is geen backup maar wel een beveiliging tegen het uitvallen van een disk wat veel vaker voorkomt dan alle andere calamiteiten bij elkaar.
En een stroomstoring zal misschien iets van data corrumperen die je op dat moment aan het schrijven was, maar laat de rest gewoon ongemoeid.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 10-06-2023 09:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWF30
@i-chat

Bedankt voor je reactie en tips, die ga ik zeker meenemen !

Ik had idd al iets gelezen over het upgraden van het RAM geheugen, sterker nog ik wilde het gelijk samen met mijn NAS bestellen echter de geheugen chip (Crucial 16GB 2666MHz DDR4 SODIMM Dual Rank (1x16GB) die bewezen schijnt te werken op de DS220+ uit de review die ik gelezen heb was niet verkrijgbaar (the search continues) en voor het bestellen van een alternatief wilde ik eerst meer informatie inwinnen, dus als jij of iemand anders mij daar in kan adviseren dan hoor ik dat natuurlijk graag, maar een ding is zeker die RAM upgrade gaat er zeker en vast komen.

De mogelijkheid voor het in een apart netwerk opnemen van de camera’s ga ik zeker onderzoeken, maar volgens mij beperkte kennis kun je dan ook zelf de camera’s niet remote op je mobiel benaderen 🤔 en dus zal het een setup via een aparte VLAN met een beste firewall gaan worden zoals ik het nu zie. Ook om firmware updates mogelijk te kunnen maken.

Wellicht off topic, maar kan ik de switch en miss ook wel mijn NAS als deze straks operationeel zijn, niet opnemen in de Netwerkbeveiliging van mijn ESET Internet Security software ? Of heb ik hiervoor een alternatieve software nodig, en zo ja, welke software heeft goede recensies op dat gebied ?

Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWF30
@Ben(V)
Wat je moet doen is die twee poorten van die Syno beiden aan een switch aansluiten en in een bond te zetten via de DSM interface, dan wordt automatisch de load verdeelt tussen die twee poorten.
Dank voor deze tip, ook die ga ik zeker meenemen en toepassen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:53
Vlan's is iet voor hobbisten die het leuk vinden en voor professionele omgevingen.
Voor thuisgebruik behoorlijk nutteloos en als je er weinig verstand van hebt ook nog eens vrij lastig op te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1