Wifi wordt volledig verbruikt door 1 persoon in huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardySaurusRex
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-06-2023
Mijn vraag
is het mogelijk om er voor te zorgen dat wanneer iemand in ons gezin iets download dit niet de gehele wifi leegtrekt en praktisch onbeschikbaar maakt voor alle andere wifi gebruikers?
(wanneer bijvoorbeeld een update voor fortnite door 1 iemand wordt binnengehaald heeft de rest geen wifi meer, of beter gezegd: geen data verkeer meer op wifi)

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
instellingen bekeken router, maar kan niks bedenken wat dit zou moeten verhelpen.

Beste antwoord (via BeardySaurusRex op 09-06-2023 09:45)

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:30
Voor zover ik weet kan dit niet met je Ziggo router. Sommige losse wifizenders kunnen dit wel. Ik heb zelf Aruba instant on waar je de snelheid per SSID of per cliënt kan begrenzen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Je moet kijken bij de Quality of service instellingen van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, maar niet elke router kan dat. Een router met hotspot functie zal het wel kunnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-10 21:11
Je kan in de epic games software / steam etc de downloadsnelheid beperken. Mss kan het tegenwoordig ook in windows.

Anders een router halen met wat meer opties

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Tazzios

..

Omdat dit meestal mis gaat: Bedoel je wifi verkeer OF internet verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

We hebben iets meer info nodig

Wat voor abbonement heb je?
Wat voor hardware gebruik je voor internet (router, AP e.d.?
Is de computer die de update vraagt via wifi verbonden of bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardySaurusRex
Tazzios schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:12:
Omdat dit meestal mis gaat: Bedoel je wifi verkeer OF internet verkeer?
uiteindelijk het internet verkeer dat via wifi leeggetrokken wordt zodat andere geen internet verkeer meer kunnen hebben via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardySaurusRex
Galinsky schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
We hebben iets meer info nodig

Wat voor abbonement heb je?
Wat voor hardware gebruik je voor internet (router, AP e.d.?
Is de computer die de update vraagt via wifi verbonden of bedraad?
400 Mbps download
40 Mbps upload
Ziggo Modem Merk:CompalType:CH7465LG-ZGSerienummer:DDAP60460F30

het gaat niet om 1 computer, het gaat er gewoon om dat wanneer wie dan ook in het gezien iets aan het downloaden is, data verkeer onmogelijk is via wifi. bekabeld wel volle snelheid, maar er zijn geen telefoons met utp kabel aansluiting ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardySaurusRex
haarbal schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:09:
Je kan in de epic games software / steam etc de downloadsnelheid beperken. Mss kan het tegenwoordig ook in windows.

Anders een router halen met wat meer opties
het betreft niet alleen epic games, het is gewoon bij alle downloads van wat dan ook. alle snelheid gaat dan naar die ene persoon, zodat het onmogelijk wordt voor bijvoorbeeld telefoons die op wifi zitten op nog internetverkeer via wifi te hebben

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10 09:30
Voor zover ik weet kan dit niet met je Ziggo router. Sommige losse wifizenders kunnen dit wel. Ik heb zelf Aruba instant on waar je de snelheid per SSID of per cliënt kan begrenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Wifi is altijd trager dan een kabel, en een gedeeld medium. Diegene aan een kabeltje aansluiten zal WiFi helemaal vrij moeten maken. Maar waarschijnlijk bedoel je internet. Het begint bij hetzelfde. Kabeltje. Wat voor termen je daarna zoekt is QOS en eventueel rate limiting. Maar dankzij het kabeltje kan je ook iets anders bereiken. Namelijk meer bandbreedte voor de downloaden met minder bandbreedte latency verhoging, waardoor downloader eerder klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het probleem niet een bekabelde pc treft wanneer je iets download via wifi, zit het probleem dus in het wifi netwerk. Geven de wifi clients dan timeouts of wordt de snelheid gewoon standje slome slak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardySaurusRex
CH4OS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:27:
Als het probleem niet een bekabelde pc treft wanneer je iets download via wifi, zit het probleem dus in het wifi netwerk. Geven de wifi clients dantimeouts of wordt de snelheid gewoon standje slome slak?
de wifi clients geven dan beide. soms mega sloom, andere keren timeouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Het kan er ook aan liggen dat dit een kabelmodem is met een Puma 6 chipset. Die zijn gemankeerd en hierdoor is het goed mogelijk dat je met een redelijk stevige download de modem op de knieën dwingt en daardoor de andere clients problemen krijgen met de verbinding of data. Verder kent deze modem ook niet zo heel veel instelmogelijkheden qua QoS of snelheidsbeperkingen op bepaalde clients.

Beste optie zonder een andere modem aan te vragen, is denk ik de modem in bridgemode te laten zetten en zelf een nieuwe router erachter plaatsen. Dan kan je de load op de modem beperken tot 1 dataconnectie naar de router en de router het werk laten doen voor alle clients. Een beetje router biedt veel meer mogelijkheden om verkeer te beperken en hierdoor te zorgen dat ze andere clients hun verbinding kunnen houden.

Je kan natuurlijk ook proberen een andere modem te krijgen, maar dat zal niet makkelijk zijn en dan loop je nog steeds de kans een andere Puma 6/7 modem te krijgen, waardoor je per saldo niet zo heel veel opschiet.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:09
Umbrah schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:25:
Wifi is altijd trager dan een kabel, en een gedeeld medium. Diegene aan een kabeltje aansluiten zal WiFi helemaal vrij moeten maken. Maar waarschijnlijk bedoel je internet. Het begint bij hetzelfde. Kabeltje. Wat voor termen je daarna zoekt is QOS en eventueel rate limiting. Maar dankzij het kabeltje kan je ook iets anders bereiken. Namelijk meer bandbreedte voor de downloaden met minder bandbreedte latency verhoging, waardoor downloader eerder klaar is.
Kleine toevoeging, wifi is half-duplex wat wil zeggen dat de verbinding OF zendt, OF ontvangt, nooit beide. Als iemand een verbinding via wifi helemaal dicht trekt wil zeggen dat upload ook niet mogelijk is en je verzoek om een bepaalde site op te zoeken ook slecht door komt wat mensen ervaren als "traag interpret". Simpelste oplossing om dit te omzeilen is gewoon de pc met grote updates met een kabel aan te sluiten, punt, klaar, niets anders. Een netwerkverbinding met UTP kabel laat namelijk wel gelijktijdig uploaden en downloaden toe :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:31

SomerenV

It's something!

Ik herinner me dat dit jaren geleden gebeurde als ik met torrents aan de haal ging. Dat programma maakte dan meer connecties dan de router aan kon waarna de boel eruit klapte voor iedereen, of op z'n minst heel traag werd. Daardoor heb ik meermaals een boze vader op m'n kamer gehad omdat bij niemand het internet werkte terwijl hij er mij niet over hoorde :+

Met reguliere downloads, ook op zo goed als full speed, nooit last van gehad.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Tazzios

..

Wat ook nog kan, slecht wifi bereik: Bij slecht wifi bereik is er veel meer airtime nodig om data te versturen.
Zorgen voor beter bereik kan dus ook nog schelen. Dat kan door je modem of een extra accespoint centraal te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

SomerenV schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:09:
Ik herinner me dat dit jaren geleden gebeurde als ik met torrents aan de haal ging. Dat programma maakte dan meer connecties dan de router aan kon waarna de boel eruit klapte voor iedereen, of op z'n minst heel traag werd.
Dat heeft op zich niets met WiFi te maken maar met een beperkte NAT table in de router.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:31

SomerenV

It's something!

DukeBox schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:14:
[...]

Dat heeft op zich niets met WiFi te maken maar met een beperkte NAT table in de router.
Ik zie inderdaad dat bekabeld de snelheid wel gewoon goed is. Dan heb ik niks gezegd :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BeardySaurusRex schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:05:
Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt
Misschien dit toch even aanvullen? Nvt slaat natuurlijk nergens op, je zou op z'n minst even de router die je gebruikt en de apparaten die zijn verbonden kunnen delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Oon schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Misschien dit toch even aanvullen? Nvt slaat natuurlijk nergens op, je zou op z'n minst even de router die je gebruikt en de apparaten die zijn verbonden kunnen delen
Is intussen gedeeld in een latere post. Misschien eerst het topic doorlezen, voordat je opmerkingen maakt. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

thunder8 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Is intussen gedeeld in een latere post. Misschien eerst het topic doorlezen, voordat je opmerkingen maakt. ;)
Ik zie alleen ergens tussendoor een Ziggo modem genoemd, dus er zijn geen clients?

Verder zijn die templates er met een reden, als alle topic gewoon netjes in de startpost staat dan hoeven mensen er niet om te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
@Oon Het Compal CH7465LG-ZG modem is een router met wifi. Dan kunnen we aannemen dat hij niet nog een aparte router in gebruik heeft. Hoort inderdaad in de eerste post.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 09-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:30
In de Experiabox van KPN is het mogelijk om een gastnetwerk aan te maken en daarop een bepaalde snelheid in te stellen. Je kan kijken of die modem van Ziggo dit ook kan.

Als je een gastnetwerk kan aanmaken en daarop bijvoorbeeld de snelheid op 50mb/s zet, dan blijft er nog wat 'capaciteit' over voor de rest van de gebruikers. (al zou ik het ook vreemd vinden als zelf een beperking van de snelheid je wifi alsnog niet sneller maakt en je alsnog de problemen aanhoudt.

Als de optie er is kun je die testen, dat kost je verder niets.

Wat eventueel ook nog kan: In Apparaatbeheer de draadloze NIC opzoeken en kijken of je die kan aanpassen dat die minder bandbreedte krijgt. Misschien is een kleine setting aanpassen al voldoende zodat je PC niet alle capaciteit opslokt op de wifi.

https://answers.microsoft...8f-4ad4-8dca-f65e7e3fbdab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malino
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Ik heb dit zelf opgelost dmv Cake QOS op mn Asus Merlin router.

Maar aangezien je het over Fortnite downloads hebt, zou het wellicht een veel simpelere optie zijn om het aan de client-side te begrenzen (ipv server-side zoals met QOS).

Je kunt bij Steam op de PC namelijk de maximale snelheid instellen, op de Playstation kan dat ook. Als je op die manier alle grootverbruikers configureert op 90 procent van de werkelijke bandbreedte, is je probleem ook vrijwel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgerz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Malino schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:48:
Ik heb dit zelf opgelost dmv Cake QOS op mn Asus Merlin router.

Maar aangezien je het over Fortnite downloads hebt, zou het wellicht een veel simpelere optie zijn om het aan de client-side te begrenzen (ipv server-side zoals met QOS).

Je kunt bij Steam op de PC namelijk de maximale snelheid instellen, op de Playstation kan dat ook. Als je op die manier alle grootverbruikers configureert op 90 procent van de werkelijke bandbreedte, is je probleem ook vrijwel opgelost.
kan je uitleggen waarom je voor Cake hebt gekozen? en niet voor de andere mogelijkheden in merlin?
Zoals adaptive bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malino
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
rodgerz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:58:

kan je uitleggen waarom je voor Cake hebt gekozen? en niet voor de andere mogelijkheden in merlin?
Zoals adaptive bijvoorbeeld?
Ik probeerde de bufferbloat omlaag te krijgen (die je hier kan testen). Hierbij gaan je ping tijden heel erg omhoog zodra je upload of download volledig gebruikt wordt. Zover ik destijds begreep was CakeQOS daar veel geschikter voor dan Adaptive QOS.

Verder leek het me een voordeel dat je voor Cake niets hoeft in te stellen, en het min of meer vanzelf werkt. Andere vormen van QOS gebaseerd zijn op sets met regels om te bepalen welke pakketjes prioriteit krijgen, en je bent dan dus continu bezig met het tweaken van die regels voor een goed resultaat. Maar bij Cake wordt er totaal niet gekeken naar het type verkeer, dus VOIP is niet belangrijker dan die ICMP pings. Het zorgt er slechts voor dat een bepaalde stroom van verkeer nooit een andere stroom zal vertragen, en alles een beetje eerlijk verdeeld blijft. Ik had hetzelfde probleem als de OP, waarbij Steam downloads ervoor zorgde dat andere apparaten niet eens meer een pagina konden laden. En sinds ik Cake heb aangezet is dat probleem verholpen, en haal ik AA+ scores in die Bufferbloat test.

Het enige nadeel van Cake t.o.v. van Adaptive QOS is denk ik dat Cake geen hardware acceleratie heeft, waardoor je geen snelheden kunt behalen boven de 200 mbit aangezien je dan aan de limiet zit wat de CPU kan verwerken. Maar bij hele hoge snelheden heb je QOS ook niet echt nodig, Cake is vooral bedoeld voor langzamere en asymetrische verbindingen, omdat je daar sneller tegen dat probleem van bufferbloat aanloopt.
Imagine that you have a sink with a very narrow drain. Your friend pours a large bucket of water into it. The sink is full and draining very slowly.

You have a spoonful of oil that you want to get down the drain as soon as possible. You pour it into the sink. But of course, it doesn’t drain quickly - the water in the sink needs to drain first. Shoot!

The sink is a buffer - a “queue” for liquid. When your friend poured in the bucket of water, they filled the queue. Anything new will take a long time to drain.

This isn’t a perfect analogy to what’s happening in your router, but it’s close!

Instead of water and oil, networks have different flows of packets. Your router is like the sink, and your connection to the ISP is the narrow drain (since it’s probably the slowest link in your network).

When someone on your network sends a large file, a lot of packets get sent all at once. The router temporarily "buffers those packets", holding them before they’re sent. Any new data packets get stuck behind the existing queue of buffered packets. They will arrive at the destination much later than if the router’s buffers hadn't been full.

This is “bufferbloat” - undesirable high latency caused by other traffic on your network. It happens when a flow uses more than its fair share of the bottleneck. Bufferbloat is the primary cause of bad performance for real-time Internet applications like VoIP calls, video games, and videoconferencing.

However, all is not lost!

Certain routers have smart algorithms (usually called "SQM") that ensure that time-sensitive packets flowing through the router don’t get delayed, even when large files are being downloaded or uploaded. Continuing with the liquid analogy, these routers offer a way to admit just the right amount of water into the sink so the drain pipe is always full, but a new spoonful of oil will drain out immediately.

[ Voor 52% gewijzigd door Malino op 09-06-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodgerz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Malino schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:34:
[...]

Ik probeerde de bufferbloat omlaag te krijgen (die je hier kan testen). Hierbij gaan je ping tijden heel erg omhoog zodra je upload of download volledig gebruikt wordt. Zover ik destijds begreep was CakeQOS daar veel geschikter voor dan Adaptive QOS.

Verder leek het me een voordeel dat je voor Cake niets hoeft in te stellen, en het min of meer vanzelf werkt. Andere vormen van QOS gebaseerd zijn op sets met regels om te bepalen welke pakketjes prioriteit krijgen, en je bent dan dus continu bezig met het tweaken van die regels voor een goed resultaat. Maar bij Cake wordt er totaal niet gekeken naar het type verkeer, dus VOIP is niet belangrijker dan die ICMP pings. Het zorgt er slechts voor dat een bepaalde stroom van verkeer nooit een andere stroom zal vertragen, en alles een beetje eerlijk verdeeld blijft. Ik had hetzelfde probleem als de OP, waarbij Steam downloads ervoor zorgde dat andere apparaten niet eens meer een pagina konden laden. En sinds ik Cake heb aangezet is dat probleem verholpen, en haal ik AA+ scores in die Bufferbloat test.

Het enige nadeel van Cake t.o.v. van Adaptive QOS is denk ik dat Cake geen hardware acceleratie heeft, waardoor je geen snelheden kunt behalen boven de 200 mbit aangezien je dan aan de limiet zit wat de CPU kan verwerken. Maar bij hele hoge snelheden heb je QOS ook niet echt nodig, Cake is vooral bedoeld voor langzamere en asymetrische verbindingen, omdat je daar sneller tegen dat probleem van bufferbloat aanloopt.

[...]
Goede en duidelijke uitleg! Thanks
Ikzelf gebruik de adaptive.....customized......werkt tot op heden prima.....was alleen even uitvinden in welke categorie bepaalde datastromen vallen.

torrents bijvoorbeeld, vallen bij de asus axe16000 onder work from home/voip.
vreemd, maar toen ik daar achter kwam heb ik dus de prio daarvan naar beneden gezet. Omdat downloaden van torrents minder van belang is dan de videostream van alle iptv's.

Mijn adaptive opzet draait dus niet prima. Ik wil dan ook dat bepaalde zaken een minimum bandbreedte overhouden/krijgen. En als je eenmaal je custom setting goed hebt staan, hoef je er ook niet meer naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-09 14:44
Eigenlijk wil je een router waarmee je gebruikers op bijv. 70% van de beschikbare totale bandbreedte kunt vastzetten. De resterende bandbreedte wil je met Quality of Service slim toebedelen. Dan hou je een werkbare situatie over. Ik ben zelf - vanuit ervaring - erg enthousiast over Ubiquiti. Met hun Dream Router kun je dat wel fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:40
Hierbij nog een andere invalshoek.

Misschien een optie om even een Download limiet in te stellen in de game launcher van de betreffende PC.

Zie dit linkje https://windowsloop.com/limit-epic-download-speed/

Edit: ik lees net je tweede post. Mijn post is daardoor wat minder relevant blijkt. Wil je het helemaal oplossen op basis van je wensen? Investeer in eigen WiFi hardware die je meer controle geeft over je clients. Ik hoor goede dingen over Synology WiFi apparaten en het beheren van internet toegang per client.

[ Voor 42% gewijzigd door Pikkemans op 09-06-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het downloaden voornamelijk gebeurt vanaf PC of spelcomputer en ander bekabelde apparaten op dat moment nog prima verbinding hebben dan zou ik eens kijken of je niet een kabel naar die pc/console kan trekken, zodat die niet meer via wifi hoeft.

Als het downloaden vanaf mobiele apparaten gebeurt is dat niet echt een oplossing natuurlijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Weet niet of ik dit ergens gemist heb of niet, maar ik vraag mij af of de modem hier gebruikt wordt als uitstraal punt voor de WiFi?

Is het dan niet misschien een idee om er een router of AP tussen te gooien en vervolgens te kijken hoe de verbinding zich dan stand houdt?

Mijn ervaring met modems/routers van ISP'en, zijn dat deze in drukke omgevingen toch vaak hun steken laten vallen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noisyboy112
  • Registratie: Juni 2020
ik had het zelfde probleem, wanneer ik een spel downloaden hadden mijn familie leden geen netwerk meer om b.v. nog fatsoenlijk tv te kunnen kijken.

dit heb ik opgelost door een nieuwe internet bekabeling te leggen naar onder andere mijn pc. ons internet liep namelijk grootste deel nog over de coax.

dit is/was mijn oplossing misschien werkt dit ook voor jouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Er lijkt mij eerder toch iets mis met de router. Het probleem klinkt zo jaren 80! Moderne routers ondersteunen veel gelijktijdige clients. En behalve als 1 apparaat de absolute prio in de QoS heeft gekregen, zullen alle apparaten gedeelde tijdslots krijgen voor hun acties, waardoor het nog steeds voor de anderen ook werkbaar blijft. De kans is groot dat een routertje van een paar tientjes achter het Ziggo modem dit al gaat oplossen. (en dan het Ziggo modem is "bridge modus" laten zetten. Maar zelfs zonder dat te doen kan je het een keer kortstondig testen.

NB. heb je dit modem al lang? Ziggo wil je bij problemen nog wel eens een nieuwe beschikbaar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 09:41
Koop gewoon een router die trafic kan shapen / segmenteren of QoS ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 11:20
Wat ik vroeger deed, installeer Netlimiter op je pc's. Hiermee kan je per app de snelheid begrenzen. Kies dan voor zo'n fortnite/andere gameclient 80% van de brandbreedte en de rest kan rustig blijven internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:19

EvH

Wellicht een hele domme vraag maar wat voor snelheid neem je af?

Enige tijd geleden volstond hier een simpele lijntje van adsl. Met groeiende tieners, meerdere pc’s & consoles… en de bijbehorende updates… verschrikkelijk. Elke week was het wel weer raak.

Geforceerd door het probleem naar 1gb van ziggo overgestapt… probleem opgelost maar wel een legere knip ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me eigenlijk met de standaardinstellingen ook niet goed als je timeouts krijgt op websites als iemand iets van Epic download in het netwerk op een 400 Mbps verbinding. Lijkt me dat zelfs de standaard Ziggo router daar tegen moet kunnen tenzij die persoon het opzettelijk doet (heel veel verbindingen of andere tweaks).

Ik heb een 300 Mbps verbinding en ik merk niks op andere pc's als ik iets doe (gelukkig met thuiswerken).

Welke snelheid heeft hij dan bij het downloaden?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:38
EvH schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:05:
Wellicht een hele domme vraag maar wat voor snelheid neem je af?
...
Gisteren al vermeld in zijn 2de berichtje in dit draadje: 400/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hele huis met meerdere gebruikers proberen te bedienen vanuit enkel AP in de meterkast?

Achterliggend probleem is waarschijnlijk dat je erg zwakke verbindingen hebt. Een gemiddeld Nederlands eengezinswoning van 1960 of later heeft twee goed geplaatste APs nodig, maar meterkast is zelden een 'goede' locatie te noemen dus heb je nog twee APs nodig voor goede dekking.

Met goede dekking is het volstrekt normaal dat je met twee devices tegelijk kunt downloaden zonder elkaar in de weg te zitten

Maar goed, dit is een aanname. Post eens signaalwaardes en link rates van een van die devices (in Windows netsh wlan show interface , op Android WiFi Analyzer installeren en draaien) dat zal inzicht geven in de situatie.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1