Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:55

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Binnenkort ga ik mijn groepenkast vervangen.

Ik heb een 3x25A aansluiting, waarvan op dit moment maar 1 fase vanuit de slimme meter naar mijn groepenkast is gelegd.

Een bevriende electriciën met zegelrecht is bereid gevonden om de verzegeling te doorbreken en de hoofdzekeringen te verwijderen waardoor het hele gebeuren spanningsloos wordt gemaakt.

Daarna ga ik samen met hem de groepenkast vervangen.

Nu is het zo dat ik graag in de toekomst zelf eventueel een automaat wil toevoegen, en hiervoor niet afhankelijk wil zijn van iemand met zegelrecht.

Nu is mijn vraag, het is volgens de NEN1010 vanaf 2005 verplicht een hoofdschakelaar in je groepenkast te hebben die alles spanningsloos maakt vanaf deze hoofdschakelaar.
Deze bevind zich normaliter in de rechter onderhoek van de groepenkast, maar is het ook mogelijk deze onder de groepenkast in een apparte behuizing te plaatsen, waardoor er ook geen risico op kortsluiting/electrecutie is binnen de primaire groepenkast?

Ik zat zelf te denken om de hoofdschakelaar in bijvoorbeeld deze behuizing te plaatsen:
https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/

Deze komt dan tussen de slimme meter en mijn nieuwe groepenkast te zitten.
Natuurlijk wordt er bekabeling gebruikt die de 3x 25A aankan (ik gok 6mm2 of 10mm2) maar dat laat ik aan de electriciën over.

Ik heb bij de groepenkast een "onderaanvoer" besteld, zodat er buizen en kabels ingevoerd kunnen worden vanuit de onderkant.

Beste antwoord (via Spinez0r op 15-06-2023 15:58)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50
Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
[...]
Ik ga een Schnieder groepenkast met Emat apparatuur bestellen:
Ik kon hier alleen niet zo'n los kastje voor vinden, alleen van ABB.
Wat doet die dubbele 1-fase kookgroep daar linksboven in je 3-fase groepenkast?
Die heeft daar niets te zoeken!

Verder heeft ABB daar inderdaad meerdere oplossingen voor..
Zo hebben ze zowel een (draai) hoofdschakelaar in een lage kast in de standaard breedte van een groepenkast:
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html

maar ook zo’n formaat lage kast als lege kast, met 10 modules ruimte:
https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

Hager heeft ook zo’n zelfde halfhoge lege kast (met 12 modules ruimte), die je daarvoor kunt gebruiken.

(en doe jezelf een lol, en kies kwaliteitsonderdelen van een fatsoenlijk merk, in plaats van dat rebranded chinese emat spul)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Welke meterkast ga je plaatsen? Er zijn verschillende types waar je een passende module onder kunt plaatsen met daar in de hoofdschakelaar.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 16:13
Vraag me niet exact naar de regels, echter als je meer groepen krijgt dan krijg je vanzelf meerdere "blokken" meterkast. Lijkt me dat niemand jou tegen kan houden als je eerst een lege kast hebt met een hoofdschakelaar en daarna de rest.

Enige tijd geleden heb ik zelf een 2e meter laten installeren. Deze moet de netbeheerder op een hoofdschakelaar afmonteren. Heb hiervoor een mini meterkastje besteld waarin alleen de hoofdschakelaar paste. Ding is echt 15 bij 10 cm, ziet er wel schattig uit.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
bartvl schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:09:
Welke meterkast ga je plaatsen? Er zijn verschillende types waar je een passende module onder kunt plaatsen met daar in de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EVVrOeBmIwZzBW2xfK3iAv1dw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfsyAjVgKNmzwJvQdur2Aba3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Spinez0r op 09-06-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:42
Als er echt maar 1 draad vanuit de energiemeter komt moet de netbeheerder komen om dat aan te passen. Dan heb je geen 3x25A aansluiting. 1x35A en 3x25A is hetzelfde op de factuur van je energie leverancier.

Met zegelrecht mag je nog steeds niet het zegel van de energiemeter verbreken. Alleen de hoofdzekering.

Voor een hoofdschakelaar in een eigen kast zijn er verschillende opties. Schneider heeft volgens geen behuizing die daarbij past op die manier. Laat je het bouwen door elektramat? Dan kun je het ook in een systeem 55 kast laten bouwen en onderstaand erbij bestellen https://www.elektramat.nl...et-deksel-55hssde634-s24/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom dan niet gewoon alles van abb die het wel heeft ipv houtje touwtje oplossingen?

Komen er ook zonnepanelen?
Kookplaat?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-06-2023 09:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 09:56
Ricko1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:24:
Als er echt maar 1 draad vanuit de energiemeter komt moet de netbeheerder komen om dat aan te passen. Dan heb je geen 3x25A aansluiting. 1x35A en 3x25A is hetzelfde op de factuur van je energie leverancier.

Met zegelrecht mag je nog steeds niet het zegel van de energiemeter verbreken. Alleen de hoofdzekering.
Als er daadwerkelijk al een 3x25A aansluiting is, met dus 3 hoofdzekeringen geplaatst en een 3-fasen meter, mag een installateur met zegelrecht dit verder aansluiten. Deze mag immers de bedrading van de meter tot de hoofdschakelaar vervangen (dat is vaker nodig bijvoorbeeld i.v.m. lengte).

Maar dit is wel een rare situatie. Gebruikelijker is dat de kabel naar de woning wel is voorbereid op 3 fasen, maar dat het toch gewoon een 1x25A of 1x35A aansluiting is met maar één zekering geplaatst en een meter geschikt voor maar één fase. Dan zul je inderdaad de netbeheerder nodig hebben om de aansluiting te verzwaren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://123groepenkast.nl...ric-LegeKast-1-Rail-10881

Deze kast met alleen de hoofdschakelaar?

En dan direct een grote groepenkast er boven.
(Moet je de buis invoer weglaten bij het kleine kastje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Laatst online: 25-04 10:37
Ik spot in je afbeelding ook een kookgroep. Als je naar een driefase aansluiting toe gaat dan kan je het beste ook meteen een vierpolige (aardlek)automaat daar voor in de plaats doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:09
[...]

[Afbeelding]
Als je nog moet bestellen waarom kies je dan niet voor een ABB kast met je gekozen apparatuur? Dan heb je bijvoorbeeld wel een bijpassend tussenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
TheGhostInc schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:33:
https://123groepenkast.nl...ric-LegeKast-1-Rail-10881

Deze kast met alleen de hoofdschakelaar?

En dan direct een grote groepenkast er boven.
(Moet je de buis invoer weglaten bij het kleine kastje)
Die had ik gezien. Dat ding is 27cm hoog. Dan komt de bovenkant van je groepenkast op 215cm en dat past waarschijnlijk niet (energiemeter standaard 150 + 27 + 38)

[ Voor 3% gewijzigd door Ricko1 op 09-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
[...]
Wat doet die dubbele 1-fase kookgroep daar linksboven in je 3-fase groepenkast?
Die heeft daar niets te zoeken!

Verder heeft ABB daar inderdaad meerdere oplossingen voor..
Zo hebben ze zowel een (draai) hoofdschakelaar in een lage kast in de standaard breedte van een groepenkast:
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html

maar ook zo’n formaat lage kast als lege kast, met 10 modules ruimte:
https://www.sandervunderi...enkast-220x110-hld11.html

Hager heeft ook zo’n zelfde halfhoge lege kast (met 12 modules ruimte), die je daarvoor kunt gebruiken.

(en doe jezelf een lol, en kies kwaliteitsonderdelen van een fatsoenlijk merk, in plaats van dat rebranded chinese emat spul)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-04 20:56

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

[Afbeelding]
Doe dat nou niet, zie hierboven de vele adviezen om te werken met gerenommeerde oplossingen.
Kan mij overigens ook niet voorstellen dat die bevriende elektricien hier graag mee werkt. Alsof je een Fiat Punto motor in een Ferrari plaatst.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

paQ

Je koopt online voor 450 euro complete voorbedrade 12 groepen Hager kasten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Xander schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:33:
[...]

Als er daadwerkelijk al een 3x25A aansluiting is, met dus 3 hoofdzekeringen geplaatst en een 3-fasen meter, mag een installateur met zegelrecht dit verder aansluiten. Deze mag immers de bedrading van de meter tot de hoofdschakelaar vervangen (dat is vaker nodig bijvoorbeeld i.v.m. lengte).

Maar dit is wel een rare situatie. Gebruikelijker is dat de kabel naar de woning wel is voorbereid op 3 fasen, maar dat het toch gewoon een 1x25A of 1x35A aansluiting is met maar één zekering geplaatst en een meter geschikt voor maar één fase. Dan zul je inderdaad de netbeheerder nodig hebben om de aansluiting te verzwaren.
Ik heb volgens Liander 3x25 ampere aansluiting, ook mijn meter is een 3-fase meter, alles is dus voorbereid op 3 fase, er is slechts één fase doorgetrokken naar de groepenkast.

Als ik het goed begrijp wordt het dus afgeraden dat ik dat Eaton kastje er onder plaats.

Ik ga dan gewoon voor de orignele kast zoals bij bij elektramat wordt geassembleerd.
jackorobot schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:34:
Ik spot in je afbeelding ook een kookgroep. Als je naar een driefase aansluiting toe gaat dan kan je het beste ook meteen een vierpolige (aardlek)automaat daar voor in de plaats doen.
Mijn installateur gaf aan dat als je 2 fasen naar je kookplaat toe trekt in een 3-fase opstelling, je ook 2 nullen nodig hebt.
Als je een 4-polige automaat gebruikt voor je kookplaat, je maar 1 nul tot je beschikking hebt, en dit niet gewenst is.
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:46:
Je koopt online voor 450 euro complete voorbedrade 12 groepen Hager kasten.
Ik ben mij bewust van de mogelijkheden van het aanschaffen van een groepenkast :) het ging me puur om de mogelijkheid tot het scheiden van de hoofdschakelaar van de groepenkast.
pickboy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Als je nog moet bestellen waarom kies je dan niet voor een ABB kast met je gekozen apparatuur? Dan heb je bijvoorbeeld wel een bijpassend tussenkastje.
De ABB groepenkast kost me ruim 50% meer dan bovenstaande oplossing, dat vind ik een beetje overkill voor mijn situatie.

[ Voor 36% gewijzigd door Spinez0r op 09-06-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
[...]

Ik ben mij bewust van de mogelijkheden van het aanschaffen van een groepenkast :) het ging me puur om de mogelijkheid tot het scheiden van de hoofdschakelaar van de groepenkast.
het ging mij en wat anderen hierboven meer om "schneider + emat" vs alternatieven (die ook nog eens veel makkelijker monteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:23:
[...]

het ging mij en wat anderen hierboven meer om "schneider + emat" vs alternatieven (die ook nog eens veel makkelijker monteren)
Ik ben benieuwd naar je argumenten voor een ander merk dan Schneider+emat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Sinds ik een knetterende emat aardlekautomaat in mijn meterkast heb gehad (van 1 jaar oud) zodra ik er met mijn duim op drukte, komt het er niet meer in :+
Ik hoor en lees van meer mensen dat het lekker goedkoop was, maar het niet opnieuw gekozen zou worden. Zo vreselijk veel duurder zijn voorgemonteerde Hager kasten (bijv) nou ook weer niet. Dan heb je betere kwaliteit en (uit ervaring) veel makkelijker in de kasten werken.
https://mdhelektroshop.nl...rmator-alt-voor-vkg33l-kt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:25:
[...]

1 woord; spanningsafhankelijk.

Dat gerenommeerde merken zich daar niet aan branden zegt genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrainCrash
[...]
Als ik het goed begrijp wordt het dus afgeraden dat ik dat Eaton kastje er onder plaats.

Ik ga dan gewoon voor de orignele kast zoals bij bij elektramat wordt geassembleerd.
[...]
Nee, dat begrijp je verkeerd.
Er wordt afgeraden om een B-“merk” als Emat aan te schaffen, meer niet.
(Al kun je hier niet over een “merk” spreken in de traditionele vorm… is meer gewoon een “labeltje” geprint op no-name Chinees spul)

Een extra kast eronder zal niet zo’n punt zijn, maar dan is het natuurlijk wel een stuk makkelijker en mooier als je een halve hoogte standaard modulekast gebruikt, die matcht bij de hoofdkast.
Mijn installateur gaf aan dat als je 2 fasen naar je kookplaat toe trekt in een 3-fase opstelling, je ook 2 nullen nodig hebt.
Als je een 4-polige automaat gebruikt voor je kookplaat, je maar 1 nul tot je beschikking hebt, en dit niet gewenst is.
Neen.
Die twee fasen + twee nullen zijn van toepassing op een enkelfase systeem waar beide automaten op dezelfde fase zijn aangesloten. Dat kan daar omdat je dan normaal gesproken een hoofdzekering hebt van 35-40A.
Dat kan niet op je 3-fase installatie, want dan ga je immers 2*16A aansluiten (voor één apparaat) op dezelfde fase, die maar op 25A is afgezekerd.

Je mag ook niet twee verschillende fases op die kookgroep aansluiten, want die zitten nu achter twee verschillende aardlekschakelaars. Dat kan niet. Je moet dan wel een 3-fase aardlekschakelaar gebruiken waar je de kookplaat op aansluit. En dan kom je uiteindelijk er toch op uit dat je die gewoon op 3 fase moet aansluiten.
Er is een compleet discussietopic hier op tweakers over hoe vaak installateurs dit verkeerd doen, ook gewoon in complete nieuwbouwwijken.
dat vind ik een beetje overkill voor mijn situatie.
Interessante woordkeus voor de énige installatie in huis die letterlijk verantwoordelijk is om te zorgen dat je in leven blijft bij een foutsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is het wel gewenst dat jij hem belt als je hoofdzekering eruit klapt, omdat je een apparaat met een vermogen van max 7,4kW hebt aangesloten op een hoofdzekering van max 5,7kW?

Zoals gezegd, door faseverschuiving is bij een 3P+N automaat een enkele nul voldoende. Aan de kookplaat kant zul je mogelijk een brug moeten plaatsen tussen de twee aansluitingen voor de nul.
De ABB groepenkast kost me ruim 50% meer dan bovenstaande oplossing, dat vind ik een beetje overkill voor mijn situatie.
Bij elektramat wel ja, ga eens shoppen bij andere winkels (oosten van het land) dan kom je op heel andere prijzen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Dankjewel voor de tips, naar aanleiding van jullie ervaringen en feedback ga ik toch voor een betere groepenkast.

Als ik het dus goed begrijp kan ik een 3-fase aardlekautomaat nemen, en hiervan 2 fase gebruiken aan de uitgang, deze gaat naar de kookplaat, en de nul wordt doorverbonden op de kookplaat zelf?

Zoals deze screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MZUXhATGtbhV67DqrXcncBcveA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zNMrvF0ScDeofthX7gzRmXat.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Spinez0r op 09-06-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:20:
Dankjewel voor de tips, naar aanleiding van jullie ervaringen en feedback ga ik toch voor een betere groepenkast.

Als ik het dus goed begrijp kan ik een 3-fase aardlekautomaat nemen, en hiervan 2 fase gebruiken aan de uitgang, deze gaat naar de kookplaat, en de nul wordt doorverbonden op de kookplaat zelf?

Zoals deze screenshot:

[Afbeelding]
Je moet even in de handleiding van je kookplaat kijken.
De aansluiting aan je plaat zelf zul je dan ook moeten veranderen namelijk.
Ik heb een kookplaat die op 1 fase kan, op 3 fase, maar ook 1fase op een 3 fase aansluiting. Volgens mij kennen de meeste moderne kookplaten die varianten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:25:
[...]

Je moet even in de handleiding van je kookplaat kijken.
De aansluiting aan je plaat zelf zul je dan ook moeten veranderen namelijk.
Ik heb een kookplaat die op 1 fase kan, op 3 fase, maar ook 1fase op een 3 fase aansluiting. Volgens mij kennen de meeste moderne kookplaten die varianten wel.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703321_E.pdf

Dit is de handleiding, daar komt de screenshot ook uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
@paQ Als ik het goed begrijp zou de volgende setup moeten werken en volgens de norm zijn?

3-fase groepenkast met een 4 polige hoofdschakelaar, een 3-fase aardlekautomaat voor de kookplaat, 3x 2P aarlekschakelaars welke 6 groepen bedienen.

Op deze manier kan ik de 3 fasen zo goed mogelijk verspreiden over de 6 groepen, en gaan 2 van de 3 fasen ook naar de kookplat, zeg L1 en L2.

Ik zal dus de overige grootste afnemers op L3 zetten, en bijvoorbeeld de verlichting op L1 en L2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKLRnvUoLRomjXGWoLyNTHT9I-M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5KPiKFucQFpslkxokVSRVkzd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Spinez0r op 09-06-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:43
[b]Spinez0r in "Hoofdschakelaar Meterkast"

Ik zal dus de overige grootste afnemers op L3 zetten, en bijvoorbeeld de verlichting op L1 en L2

[Afbeelding]
Mij lijkt dat je de belasting juist moet verdelen zodat elke fase een beetje gelijk belast is.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Sparkiee schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Mij lijkt dat je de belasting juist moet verdelen zodat elke fase een beetje gelijk belast is.
Dat is ook de bedoeling:

L1 - Kookplaat + verdieping 1 verlichting
L2 - Kookplaat + verdieping 2 verlichting
L3 - Oven + Keuken-WCD's + verlichting Begane grond + wasmachine

Zo lijkt 't me redelijk goed verdeeld?

Is het ook niet zo dat als je een krachtgroep hebt voor je kookplaat, en 16A op zeg L1 trekt als je de kookplaat in gebruikt hebt, en je een 16A automaat ook op L1 hebt staan je in theorie dus 32A op één fase kan belasten, en je hoofdzekering dan klapt?

[ Voor 22% gewijzigd door Spinez0r op 09-06-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:04:
[...]

Dat is ook de bedoeling:

L1 - Kookplaat + verdieping 1 verlichting
L2 - Kookplaat + verdieping 2 verlichting
L3 - Oven + Keuken-WCD's + verlichting Begane grond + wasmachine

Zo lijkt 't me redelijk goed verdeeld?
NEN1010 regels: Verlichting verdeeld over aardlekschakelaars correct. Keuken wcd moet over minimaal 2 groepen verdeeld zijn. Is er meer dan een groep in de keuken?

De wasmachine kan op L1 of L2. 6 groepen is lastig te verdelen over fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Ricko1 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:11:
[...]

NEN1010 regels: Verlichting verdeeld over aardlekschakelaars correct. Keuken wcd moet over minimaal 2 groepen verdeeld zijn. Is er meer dan groep in de keuken?

De wasmachine kan op L1 of L2. 6 groepen is lastig te verdelen over fases.
Er is op dit moment 1 centraldoos die in de keuken uitkomt, deze is gelast naar 2 wandcontactdozen in de keuken, ik kan dus helaas de 2 WCD's niet verdelen over 2 groepen.

Wel ga ik een aparte kabel leggen voor de Oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:13:
[...]

Er is op dit moment 1 centraldoos die in de keuken uitkomt, deze is gelast naar 2 wandcontactdozen in de keuken, ik kan dus helaas de 2 WCD's niet verdelen over 2 groepen.

Wel ga ik een aparte kabel leggen voor de Oven.
De eventuele centraaldoos zegt niets over welke wandcontactdoos waar op aangesloten is.
Hier in keuken 1 centraaldoos. In woonkamer andere centraaldoos.

Toch alles in de keuken netjes verdeeld over beide groepen vanuit de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Freakie1NL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:49:
[...]

De eventuele centraaldoos zegt niets over welke wandcontactdoos waar op aangesloten is.
Hier in keuken 1 centraaldoos. In woonkamer andere centraaldoos.

Toch alles in de keuken netjes verdeeld over beide groepen vanuit de bouw.
Het huis is bouwjaar 1982, ik heb op dit moment maar 3 groepen, nergens had ik randaarde behalve de keuken en badkamer. Ik heb zelf overal een aardedraad bijgetrokken, vandaar dat ik weet dat beide WCD’s op dezelfde centraaldoos aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houthacker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 12:50
Freakie1NL schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:57:
[...]

1 woord; spanningsafhankelijk.

Dat gerenommeerde merken zich daar niet aan branden zegt genoeg.
Ik heb deze week net een ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA (2CDB352501R1205) besteld bij Elektramat. Daar zie ik op de zijkant ook Voltage dependent staan. ABB is toch wel een gerenommeerd merk, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Houthacker schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb deze week net een ABB aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA (2CDB352501R1205) besteld bij Elektramat. Daar zie ik op de zijkant ook Voltage dependent staan. ABB is toch wel een gerenommeerd merk, toch?
ABB is volgens mij een prima merk, ook als ik de overige topics bekijk dan is het prima spul.

Sowieso is je netspanning 230v +- 10% als ik het goed heb, en ik neem aan dat deze automaat binnen deze "range" functioneert.

[ Voor 12% gewijzigd door Spinez0r op 15-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ABB is toch wel een gerenommeerd merk, toch?
In bepaalde situaties is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat wel toegestaan. Daar is door o.a. @Xander het nodige over geschreven.

Daarnaast kwam ik ook tegen dat de DS301C serie van ABB 1 module breed is en spanningsonafhankelijk.
Zie Xander in "Meterkast opnieuw indelen"

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 09:56
[...]

Dat is inderdaad een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Het is ook geen eigen product van ABB maar rebranded GE.

ABB heeft ook een nieuwe serie met spanningsonafhankelijke aardlekautomaten, de DS301C serie.

Dus tja helaas zegt alleen naar het merk kijken ook niet alles.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 07:58
Spinez0r schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:20:

Zoals deze screenshot:

[Afbeelding]
Als je de boel kant en klaar wil kan je zoiets nemen, al dan niet met krachtaardlekautomaat of gewone krachtgroep (goedkoper). Alleen nog voor twee tientjes een beltrafo toevoegen.

[ Voor 3% gewijzigd door jordje op 15-06-2023 13:26 ]

Pagina: 1