USB-C poort uitgechakeld door oververhitting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:00
Gisteren schakelde de USB-C poort van mijn laptop uit en later zag ik in Windows meldingen dat de USB-C module uitgeschakeld was i.v.m. te hoge temperatuur. Nu heb ik op die poort een USB hub met daaraan verschillende apparaten aangesloten.
-
  • EPOS | Sennheiser GSX 1200 Pro geluidskaart met daaraan een Philips Fidelio X2HR en V-Moda BoomPro
  • Mountain Everest Max toetsenbord (met alle toeters en bellen)
  • Xtrfy MZ1 RGB muis
  • Crucial X6 SSD
Op de andere USB-C/Thunderbolt poort zit mijn monitor aangesloten.
  • AOC AGON AG273QXP
Laptop = een ASUS ROG Strix G17 G713PI

(De USB poort schakelde uit tijdens het draaien van een CPU benchmark. Temps CPU, GPU, SSD respectievelijk ~ 80, 60 en 38 graden).

Kan het oververhitten veroorzaakt worden door te veel apparatuur op de USB poort aan te sluiten?
Zo ja, kan ik het voorkomen door een USB hub te gebruiken met eigen voedingsadapter?

Na reboot werkte de USB-C poort weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Zatara op 09-06-2023 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:20
Teveel apparatuur is niet zozeer het probleem. Alswel de hoeveelheid vermogen die erdoorheen moet. Als je je ssd volle kracht gebruikt en je geluidskaart maximaal gebruikt wordt kan dat redelijk wat vermogen vragen.

Ik zou zeker als je zoveel (vermogen vragende apparatuur) eraan wilt koppelen een voedingsadapter opteren.

Of kan je ze niet aan je scherm hangen? Vaak is daar ook een hun ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
De geluidskaart nu rechtstreeks in de laptop geplugd.
Mijn games e.d. verplaatst naar een interne SSD die ik net geplaatst heb en daardoor de externe SSD kan verwijderen.
Het probleem is nog niet terug gekomen, Misschien is het e.e.a. getriggerd door de benchmark.

[ Voor 28% gewijzigd door Zatara op 10-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:43

AlphaRomeo

FP PowerMod
Zatara schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:38:
Misschien is het e.e.a. getriggerd door de benchmark.
Dat zou misschien kunnen als de benchmark de CPU en GPU flink op temperatuur heeft gebracht en daardoor de hele behuizing inclusief USB module te warm is geworden. Als hij al net op het randje zat kan dat de druppel zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
Vandaag weer hetzelfde. Tijdens het gamen. Temperatuur van andere componenten iets hoger dan normaal maar niet absurd hoog (CPU ~78, GPU ~65)
"usb type-C interface temperatuur abnormale waarschuwing".
Nu met enkel het toetsenbord op USB-C poort via een USB-hub met voeding.
Het duurde nu een half uur voordat de poort weer actief was.
Iemand een idee?
Nu het toetsenbord voorlopig maar op een normale USB poort aangesloten.

Update:
Heb een IETS GT500 laptopstand/koeler besteld en inmiddels in gebruik.
Alle temperaturen die ik kan uitlezen (CPU, GPU, RAM en SSD's) zijn nu 10 tot 15 graden lager.
Hopelijk worden overige componenten nu ook beter gekoeld en wordt de USB-C poort nu niet meer uitgeschakeld.

[ Voor 62% gewijzigd door Zatara op 24-06-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airslammer
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 31-08 16:46
Heb toevallig exact hetzelfde probleem met exact dezelfde laptop. Had het voor het eerst een paar maanden geleden tijdens dat ik Far Cry 6 speelde. Iedere keer als ik wat speelde sloot mijn usb poort af. Dacht eerst dat het aan mijn oudere externe ssd lag, die heb ik vervangen met de Samsung T7 ssd en heb ik een maand kunnen gebruiken (verschillende ne ook zware games) zonder issues. Dan besluit ik weer eens Far Cry 6 te spelen en boem, hetzelfde probleem. Het gebeurd dus niet alleen tijdens dit specefieke spel maar nu ook voor alle andere spellen die eerst wel werkte. Mijn vraag is dan, heb je alleen een laptop koeler hoeven aanschaffen om de laptop weer goed te laten werken of heb je ook andere maatregelingen moeten nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
Airslammer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:27:
Heb toevallig exact hetzelfde probleem met exact dezelfde laptop. Had het voor het eerst een paar maanden geleden tijdens dat ik Far Cry 6 speelde. Iedere keer als ik wat speelde sloot mijn usb poort af. Dacht eerst dat het aan mijn oudere externe ssd lag, die heb ik vervangen met de Samsung T7 ssd en heb ik een maand kunnen gebruiken (verschillende ne ook zware games) zonder issues. Dan besluit ik weer eens Far Cry 6 te spelen en boem, hetzelfde probleem. Het gebeurd dus niet alleen tijdens dit specefieke spel maar nu ook voor alle andere spellen die eerst wel werkte. Mijn vraag is dan, heb je alleen een laptop koeler hoeven aanschaffen om de laptop weer goed te laten werken of heb je ook andere maatregelingen moeten nemen?
Dat is alweer even geleden ....
Nee, ik heb de laptop kort na mijn post verkocht en een Lenovo Legion pro 5 aangeschaft. Geen oplossing voor het probleem gevonden. De IETS laptop koeler gebruik ik nog steeds bij de Lenovo (maakt wel veel herrie maar heb altijd een headset op) Ik denk dat je het beste de USB-C poort niet kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-09 12:02
Zatara schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:04:
[...]

Dat is alweer even geleden ....
Nee, ik heb de laptop kort na mijn post verkocht en een Lenovo Legion pro 5 aangeschaft. Geen oplossing voor het probleem gevonden. De IETS laptop koeler gebruik ik nog steeds bij de Lenovo (maakt wel veel herrie maar heb altijd een headset op) Ik denk dat je het beste de USB-C poort niet kan gebruiken.
Heb je ook een powered USB hub geprobeerd met eigen voeding?
Een laptop heeft beperkte ruimte voor koeling en daarom zou ik altijd een powered hub nemen voor apparaten die je altijd structureel aan je laptop hangt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
GarBaGe schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:19:
[...]

Heb je ook een powered USB hub geprobeerd met eigen voeding?
Een laptop heeft beperkte ruimte voor koeling en daarom zou ik altijd een powered hub nemen voor apparaten die je altijd structureel aan je laptop hangt...
Ook dat heb ik geprobeerd. Verschillende zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Airslammer Laadt je iets op via de USB poort? Dat zou ik niet doen op zo'n duur apparaat, wel via een GaN lader. Ook al kan het soms wel werken, voor opladen is USB op computers eigenlijk ongeschikt. Het kan een moederbord defect maken (spontane reboots veroorzaken).
Pagina: 1