Goedenavond Tweakers,
Sinds corona werk ik meer vanuit huis en blijft er zonder reistijd van en naar werk ook meer tijd over voor langere gamesessies in de avond. Doordat ik mijn pc nu vaker gebruik merk ik geregeld op, voornamelijk tijdens het gamen (World of Warcraft WotLK classic), dat er een Boeing opstijgt van onder mijn bureau. Daarnaast heb ik veel last van FPS drops tijdens raids waardoor ik genoodzaakt ben om alle instellingen terug te schroeven naar Graphics Quality 1 van 10 voor een enigszins speelbare game. Ik vermoed dat dat mede komt door mijn 1440p (DP) + 1080p (HDMI) schermen op een verouderde GPU.
Hieronder mijn huidige PC waarvan ik in eerste instantie alleen de GPU wilde upgraden, maar na het lezen van meerdere BBG's en forum topics kwamen er steeds meer upgrades bij om het voor 5-6 jaar futureproof te houden. Dus ik denk dat voorsorteren op AM5 voor nu het beste is, zodat ik tegen die tijd niet een complete overhaul hoef te doen zoals nu.
Huidige PC:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Tussen de € 1.000,- en € 1.500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat de volgende onderdelen mee kunnen. De M.2 SSD is mijn game folder, daarnaast wil ik een extra M.2 aanschaffen voor OS. Over de voeding twijfel ik of dit voldoende is. In de case heb ik 2 be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm fans + 1 case fan.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor wat ik nu doe is onderstaande denk ik overkill, maar kan ik er wel meerdere jaren mee vooruit. Op die manier kan ik in de toekomst 1 of 2 onderdelen per keer verwisselen voor een upgrade.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur, zolang het maar degelijke merken zijn. De onderdelen moeten voor een langere tijd mee. 1440p scherm is zowel G-sync als FreeSync compatible.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil en energiezuinig mogelijk. Hij staat onder mijn bureau en het is een dichte kast dus RGB etc geef ik niet om. Bij voorkeur ook een build die niet teveel hitte de kamer in blaast.
Ga je overklokken?
Naast XMP profielen heb ik er te weinig verstand van om dit te doen. Met zo'n investering durf ik het ook niet aan.
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand de componenten die ik uit de BBG's heb gehaald als aanraders. Daarnaast waren deze (volgens mij) ook allemaal relatief energiezuinig in hun gewichtsklasse en sorteer ik met AM5 en DDR5 voor op de toekomst. De nieuwe M.2 om Windows op te zetten is slechts 500gb, maar op dit moment heb ik nog 345gb beschikbaar op mijn huidige 500gb OS SSD. Groter denk ik niet nodig te hebben. In een later stadium wil ik mijn twee 2TB HDD's nog vervangen met SSD's.
Waar ik voornamelijk naar benieuwd ben is het volgende:
Sinds corona werk ik meer vanuit huis en blijft er zonder reistijd van en naar werk ook meer tijd over voor langere gamesessies in de avond. Doordat ik mijn pc nu vaker gebruik merk ik geregeld op, voornamelijk tijdens het gamen (World of Warcraft WotLK classic), dat er een Boeing opstijgt van onder mijn bureau. Daarnaast heb ik veel last van FPS drops tijdens raids waardoor ik genoodzaakt ben om alle instellingen terug te schroeven naar Graphics Quality 1 van 10 voor een enigszins speelbare game. Ik vermoed dat dat mede komt door mijn 1440p (DP) + 1080p (HDMI) schermen op een verouderde GPU.
Hieronder mijn huidige PC waarvan ik in eerste instantie alleen de GPU wilde upgraden, maar na het lezen van meerdere BBG's en forum topics kwamen er steeds meer upgrades bij om het voor 5-6 jaar futureproof te houden. Dus ik denk dat voorsorteren op AM5 voor nu het beste is, zodat ik tegen die tijd niet een complete overhaul hoef te doen zoals nu.
Huidige PC:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed | € 194,66 | € 194,66 |
| 1 | Moederborden | MSI B450 Tomahawk | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC | € 364,90 | € 364,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | LG UltraGear 27GL850 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | Samsung Syncmaster S22B350H Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 41,99 | € 41,99 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 650 Gold | € 179,99 | € 179,99 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 36,- | € 36,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 55,41 | € 55,41 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 872,95 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Werk: browsen (veel tabs), office 365 (e-mail, teams etc), meerdere grote excel data sheets tegelijk bewerken
- Gamen: 1440p scherm, WoW Classic i.c.m. Discord, The Witcher, Football Manager. Gamen op 1440p tegelijk met meerdere tabs op 1080p scherm
Tussen de € 1.000,- en € 1.500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk dat de volgende onderdelen mee kunnen. De M.2 SSD is mijn game folder, daarnaast wil ik een extra M.2 aanschaffen voor OS. Over de voeding twijfel ik of dit voldoende is. In de case heb ik 2 be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm fans + 1 case fan.
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 872,95 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor wat ik nu doe is onderstaande denk ik overkill, maar kan ik er wel meerdere jaren mee vooruit. Op die manier kan ik in de toekomst 1 of 2 onderdelen per keer verwisselen voor een upgrade.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur, zolang het maar degelijke merken zijn. De onderdelen moeten voor een langere tijd mee. 1440p scherm is zowel G-sync als FreeSync compatible.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo stil en energiezuinig mogelijk. Hij staat onder mijn bureau en het is een dichte kast dus RGB etc geef ik niet om. Bij voorkeur ook een build die niet teveel hitte de kamer in blaast.
Ga je overklokken?
Naast XMP profielen heb ik er te weinig verstand van om dit te doen. Met zo'n investering durf ik het ook niet aan.
Wat verwacht je van ons?
Onderstaand de componenten die ik uit de BBG's heb gehaald als aanraders. Daarnaast waren deze (volgens mij) ook allemaal relatief energiezuinig in hun gewichtsklasse en sorteer ik met AM5 en DDR5 voor op de toekomst. De nieuwe M.2 om Windows op te zetten is slechts 500gb, maar op dit moment heb ik nog 345gb beschikbaar op mijn huidige 500gb OS SSD. Groter denk ik niet nodig te hebben. In een later stadium wil ik mijn twee 2TB HDD's nog vervangen met SSD's.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 467,95 | € 467,95 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 275,- | € 275,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G | € 649,- | € 649,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 58,03 | € 58,03 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.544,88 | ||
Waar ik voornamelijk naar benieuwd ben is het volgende:
- Kunnen deze componenten in combinatie met de case en voeding die ik nu heb? Op de GPU pagina van de fabrikant staat een 900w voeding als aanbevolen, maar dat klinkt als erg veel?
- Zo niet, is de be quiet! Pure Power 12 M 750W uit de community BBG wel sterk (en stil) genoeg? Of zouden jullie een andere aanbevelen?
- Klopt mijn redenatie dat ik over 5-6 jaar waarschijnlijk alleen mijn GPU hoef te vervangen voor een merkbare upgrade voor games?
- Zou dit inderdaad een energiezuinige build zijn voor de prestaties die het levert, terwijl hij ook fluisterstil is?
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 467,95 | € 467,95 |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 275,- | € 275,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G | € 649,- | € 649,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B | € 63,90 | € 63,90 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 | € 94,90 | € 94,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 500GB | € 58,03 | € 58,03 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.844,18 | ||