zelf metselen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-06 16:38
Hoi, wij hebben een oud huis uit 1926 met steens-muren en we hebben helaas een conflict met onze aannemer gekregen nadat hij zaken ging afraffelen en wij hem hier op aanspraken waarna hij boos is vertrokken.

Omdat veel bouwbedrijven het erg druk hebben overweeg ik daarom nu om het gevelherstel zelf uit te voeren.

Ik heb geen enkele ervaring en ik verwacht dat het goed te doen is mits je weet waar je op moet letten en wat oefent. Ik heb wel klus ervaring, bijv. leemstuccen.

Ik heb onlangs wat van deze mortelmortel gekocht waarvan ik mijn afvraag of dit geschikt kan zijn voor mijn metselwerk:

https://www.hornbach.nl/p...l-met-kalk-25-kg/7195704/

De reden waarom ik deze mortel overweeg is omdat hij met kalk is, wat ook voor de originele mortel uit 1926 geldt. Ik wil niet een te harde, cementrijke mortel hebben omdat ik wil dat de voegen kunnen ademen en scheuren bij bijv. aardbevingen en zettingen van de grond, zodat stenen hopelijk gespaard blijven. Ook qua kleur lijkt deze vrij witte mortel goed te passen bij de oude voegen. Omdat het om de achterpui gaat, zitten er van oorsprong holle voegen in, dus dat lijkt me wat eenvoudiger dan bijv. de gesneden voeg die op de zichtzijden zitten van het huis.

Ik moet o.a. 1 vensterbankje van bakstenen metselen, en een rollaag boven een deur, en enkele uitgekapte stenen opnieuw plaatsen. Ik wil eerst met wat afvalstenen oefenen, dat ga ik morgen bij warm weer doen, omdat ik dan kan zien hoe dat gaat, ook omdat metselen bij warm weer en voldoende wind denk ik riskanter is ivm verbranding van de mortel.

Ik wil daarna wachten tot de eerste hitte voorbij is en dan bij droog, iets koeler weer met het vensterbankje beginnen. Als dat goed gaat, steeds wat verder, en kijken of het lukt en of ik tevreden ben, want ik ben wel kritisch en precies.

Ik zit nog met enkele vragen, hopelijk kunnen jullie mij daar bij helpen:

1. bij warm weer wordt aangeraden het metselwerk regelmatig te bevochtigen dmv verneveling. Ik begrijp dat de reactie tussen water en cement chemisch is onder invloed van water. De mortel mag niet te snel drogen dus, anders stopt de uitharding te snel en is onvolledig. Stel ik ga metselen bij 20 tot 25 graden en er staat wat wind. Doe ik er dan goed aan vooraf te stenen te bevochtigen en na het metselen af en toe het metselwerk te bevochtigen? Of is dat overdreven?

2. kan ik de bovengenoemde metselmortel ook als voegmortel gebruiken? Dit, omdat het toch om holle voegen gaat? Zo ja, ik neem aan dat je dan eerst de stenen metselt en laat drogen, en daarna pas gaat voegen?

3. wat is jullie mening om dit werk zelf uit te voeren? Mocht het niet naar tevredenheid gaan, dan zal ik alsnog een vakman inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:40
De stenen zal je goed moeten nat maken omdat deze al het vocht uit je specie gaan trekken. Als ik het goed begrijp is het nu ook niet allemaal strak? Op zich kan jedm dan weinig verkeerd doen zolang je maar netjes te werk gaat(geen stenen vol onder de specie hangen oid).

Als de te metsen stukken op de zuidkant zitten ga je misschien wel willen zorgen dat je het wat uit de zon houdt of later op de avond te werk gaan.

een rolkraag is al een ander verhaal.
Zelf heb ik dit nog niet gedaan, dus kan ik je niet in adviseren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zonder ervaring en twee rechterhanden is het erg moeilijk om goed te metselen. Zichtwerk is dan eigenlijk niet te doen.

De eerste twee vragen die je stelt zijn maar detail van het hele werk.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
de vraag is natuurlijk wat je nouw precies had afgesproken met die hele aannemer, wat je al betaald had en wat er precies in het contract staat. maar. zomaar weglopen van een klus omdat je boos bent over commentaar is klinkt wel een beetje als werkspot klus. en in dat geval ben je gewoon de sjaak.

in andere gevallen zou ik deze aanemer gewoon een brief sturen met heej maak je werk nou eens af en zorg verdorie dat het netjes gebeurt want ik ga het laten nakijken door een onafhankelijk expert en als die vind dat het over moet dan is dat voor jouw rekening... ga je nou moeilijk doen dan schakel ik een ander bedrijf in (desnoods met spoed) en zijn de 'meerkosten' daarvan voor jouw...

om zo'n zaak goed aan te zetten raad ik je wel van harte (nee: ik zeg het sterker, verwacht ik) dat je dat samen doet met een juridisch adviseur (rechtstwinkel of advocaat). anders wordt het één grote clusterfuck.

maar zelf gevelherstel gaan proberen... is vragen om heul grote ellende. denk dan al snel aan schimmelvorming en erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik heb ook zelf wat gaten in mijn gevel gemetseld. Is best te doen maar het is niet zo netes geworden als het originele metselwerk. Een rollaag en een vensterbank zijn wel erg in het oog springend, ik zou er niet zo snel weer aan beginnen om dat zelf te doen terwijl ik alle andere klussen en verbouwingen gewoon aan begin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Heb je misschien wat foto's?

Het klinkt als simpel metselwerk, tenzij je deur 4 meter breed is en je rollaag half rond zonder latei en je kerkelijke taferelen wilt maken.

Als het niet mooi is kun je het altijd nog weg halen en het laten doen.
Een paar bakstenen en wat mortel kost in verhouding niet zo veel.
En zo te horen wil je de tijd er best aan spenderen.

Vooral oppassen dat je de spouw niet vol gooit maar die heb je volgens niet?

Beetje Youtube kan ook goed helpen.
Vooral niet te gehaast werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Als je twee rechterhanden hebt dan is metselen best te doen. Ik heb de muur van de garage vorig jaar met bijna een meter verhoogd en ben zeer tevreden met het resultaat. Het scheelt daarbij wel dat ik eerder ong. 1 m2 had gedaan waardoor het toch allemaal iets minder nieuw is.

Ik heb extreem zuigende bakstenen die ik de dag ervoor zelfs allemaal even heb ondergedompeld in water. Als jouw bakstenen weinig zuigend zijn dan zal dat niet nodig zijn.

Go for it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• john7119
Hoi mensen vriendelijk dank weer voor alle reacties. Ik stuur binnenkort even wat foto's van de situatie.

Ik begrijp dat het dus goed tegen kan gaan vallen om het zelf te doen, vooral om het netjes te krijgen. Toch ben ik wel eigenwijs genoeg om het dan te proberen, eerst alleen met het vensterbankje. Als me dat niet bevalt kan ik alsnog een vakman inschakelen. Dat laatste zou ik normaliter ook altijd doen, maar omdat die het allemaal erg druk hebben en omdat ik geschrokken van de laatste aannemer ben, ben ik wat voorzichtiger geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:44
Mijn ervaring met dit soort zaken is dat je de smaak te pakken krijgt aan het eind. Ook heb ik soms goede dagen, waarin het lekker loopt, en soms minder goede dagen, waarin alles verkeerd lijkt te gaan :P
Ik zou gewoon eens random oefenen, kijken hoe t gaat en vanuit daar verder gaan of je het ziet zitten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:31

Managelorian

“This is the workflow.”

De suggestie van ID-college is helemaal niet slecht: ga gewoon 'ns wat oefenen. Zakje mortel a €10 en 20 steentjes a €0,50 en je kunt 'ns proberen of je op een testopstelling de stenen er een beetje fatsoenlijk in krijgt. Lukt het niet dan breng je alles naar de milieustraat en huur je alsnog iemand in. Lukt het wel dan ga je het nog een keer doen, maar dan voor het echt (en wordt het waarschijnlijk nog beter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:50

diondokter

Dum spiro, spero

Ik heb zelf anderhalf jaar geleden een raam dichtgemetseld. Zelfde situatie, geen aannemers beschikbaar. Was ook niet zo'n belangrijk stukje muur. Voor mij was het ook de eerste keer en had verder alleen een youtube video gekeken.

Ben blij dat ik het geprobeerd heb. Als je goed kijkt zie je dat het aan de onderkant niet echt netjes recht is en dat de rechterkant ook niet netjes recht is.

De volgende keer zal ik misschien met wat touwtjes die je kan spannen er voor zorgen dat ik het wat rechter houd.

Het voornaamste wat wennen is is hoe het cement zich gedraagt. Vreemd spul.

(En ja, ik moet nog voegen. Dat ehh... komt nog wel een keer 😅)

Dus die tip om het even op een ander plekje uit te proberen, wetende dat je het toch weer gaat afbreken is denk ik wel een goede!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke9I1lcLvp07ztNgAb5OQspO31U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLNhO7G9huEqG16CvTcweEgy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd-HwsdJZpPjHqZKoOuAgaMDvfA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o25UpbPsS3hc1Jh4EaHj6m53.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik zou mezelf trouwens beschrijven als iemand met een rechter en een linker hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02
Belangrijkste bij metselen is het aanmaken van de specie. Die moet precies de juiste smeuïgheid hebben.
Als dat in orde is, dan is stenen op elkaar stapelen niet zo moeilijk meer voor iemand die vaker met de handen werkt en een beetje een timmermansoog heeft.
Kijk vooral ook wat filmpjes op Youtube. Daar heb ik metselwerk voegen van geleerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
Lekker zelf doen, als je de tijd er voor neemt gaat het prima als je een beetje handig bent. Persoonlijk ben ik voor de mortel van Sakrete gegaan (ook bij Hornbach) die vond ik fijner te verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• john7119
Hoi dank weer voor alle bemoedigende reacties! Ik heb vanavond even een drietal verweerde afvalstenen uit het puin gevist, schoongespoeld, en een beetje metselmortel aangemaakt, want ik heb nog 100 kg metselmortel op voorraad...

Ik zal mij nog wat meer verdiepen in de juiste smeuigheid, dat herken ik wel van het leemstuccen waar dat ook verschil kan maken, maar ik kan mij voorstellen dat dit met metselmortel nog nauwer luistert. Inderdaad wel apart spul om daar mee te werken. Op het oog lijkt het best mooi, dat proefstukje. Nu maar uit laten harden en dan kijken hoeveel geweld het kost om het los te krijgen om te controleren of het goed gehecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Geen ervaring ? En dan gaan metselen?
Man dat wordt prutswerk
Ook al heb je 2 rechterhanden, niet aan beginnen
Het is niet voor niets dat een metselaar een vakman is
Zowel mijn vader als schoonvader waren zeer handig, maar konden niet echt goed metselen en/of voegen
Zelf heb ik een avondcursus metselen gevolgd, ik kan het redelijk
Maar iets als een vensterbank of een rollaag is nog steeds een heksentoer
Vraag een kennis of familielid die ervaring heeft als je een nette gevel wil
Alleen al het feit dat je niet weet welke mortel je moet hebben zou je al aan het denken moeten zetten
Mortel koop je niet, die maak je zelf met zand, Portland, kalk en water
En je doe er een beetje dreft door
En morgen metselen? Dan heb je wel veel water nodig om snel uitdrogen te voorkomen
Kort en goed : niet aan beginnen

[ Voor 0% gewijzigd door Zatervan op 09-06-2023 21:56 . Reden: Taal Foutjes ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 23:41
Zatervan schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:52:
Geen ervaring ? En dan gaan metselen?
Man dat wordt prutswerk
Ook al heb je 2 rechterhanden, niet aan beginnen
Het is niet voor niets dat een metselaar een vakman is
Zowel mijn vader als schoonvader waren zeer handig, maar konden niet echt goed metselen en/of voegen
Zelf heb ik een avondcursus metselen gevolgd, ik kan het redelijk
Maar iets als een vensterbank of een rollaag is nog steeds een heksentoer
Vraag een kennis of familielid die ervaring heeft als je een nette gevel wil
Alleen al het feit dat je niet weet welke mortel je moet hebben zou je al aan het denken moeten zetten
Mortel koop je niet, die maak je zelf met zand, Portland, kalk en water
En je doe er een beetje dreft door
En morgen metselen? Dan heb je wel veel water nodig om snel uitdrogen te voorkomen
Kort en goed : niet aan beginnen
Ik zou niet zo negatief doen en er vanuit gaan dat het je niet lukt. Lees je in, kijk wat tutorials en doe eerst een proefstukje. Misschien gaat het de eerste keer niet perfect maar je leert er van. Als je over het algemeen handig bent kan je het prima zelf doen lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diondokter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:50

diondokter

Dum spiro, spero

KoenVW76 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Ik zou niet zo negatief doen en er vanuit gaan dat het je niet lukt. Lees je in, kijk wat tutorials en doe eerst een proefstukje. Misschien gaat het de eerste keer niet perfect maar je leert er van. Als je over het algemeen handig bent kan je het prima zelf doen lijkt mij.
Inderdaad. Het ligt er natuurlijk ook aan welke standaard je nastreeft. Natuurlijk kan een echte metselaar het beter, maar als je tevreden bent met wat je zelf kan bereiken, nou ja, dan is het gewoon goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Werken langs een lijntje is ook wel belangrijk. Ff twee profielen aan 't begin en eind van je metselwerk, daar netseldraad tussen spannen, en dat aanhouden. Niet tegenaan gaan metselen, want dan loopt alles scheef.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-07 20:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tuurlijk kun je het zelf leren, Ik ben er ook mee begonnen. Een paar tips.

- Stenen uittellen. Voordat je specie aanmaakt, lagenmaat en voegdikte bedenken. Je wil niet zomaar beginnen, dan gaat het mis. Dus ook met die rollaag de hoogte precies uitdokteren en stenen zo nodig van te voren slijpen. Ook tellen dat aantal stenen uitkomt.

- Oefenen op een stukje dat onbelangrijk is.

- Werk altijd aan een draad. ga niet denken dat je er uit komt met alleen een waterpasje.

- Schoon metselwerk, wil zeggen dat je niet de voorkant van je stenen volsmeert met specie, dit valt tegen. Zorg dat je mortel niet te nat is.

Youtube is your friend, voor allerlei verschillende projectjes staan wel filmpjes. Alleen zijn dit vaak wel britten. Die doen niet altijd aan voegen uitkrabben, maar specie is bij hun direct de voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
john7119 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:27:
Hoi, wij hebben een oud huis uit 1926 met steens-muren en we hebben helaas een conflict met onze aannemer gekregen nadat hij zaken ging afraffelen en wij hem hier op aanspraken waarna hij boos is vertrokken.

Omdat veel bouwbedrijven het erg druk hebben overweeg ik daarom nu om het gevelherstel zelf uit te voeren.
Hoeveel partijen heb je al gevonden en wat is de wachttijd? Zet deze klus ook eens op werkspot, waarschijnlijk een mooi vulklusje.
(En niet elke metselaar is gelijk, de een heeft zin om weken op dezelfde klus te zitten en de ander doet het liefst 'elke dag' iets anders)

Mijn stucadoor komt ook 'veels te laat', maar ondertussen allerlei andere dingen afgemaakt en nu blijkt het ineens weinig uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Op Youtube zijn genoeg instructie filmpjes te zien ! Dus eerst kijken, dan beslissen of je het zelf kan uitvoeren.
Anders een Pools bedrijf inhuren. Die kunnen het perfect, snel en voor een redelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Een vriend van mij is zzp-metselaar. Ik denk dat hij niet voor niets meer geld verdiend dan een arts in loondienst bij een ziekenhuis.

Maargoed, proberen kan geen kwaad toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 36835 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:00:
Een vriend van mij is zzp-metselaar. Ik denk dat hij niet voor niets meer geld verdiend dan een arts in loondienst bij een ziekenhuis.

Maargoed, proberen kan geen kwaad toch? :P
Dat heeft weinig te maken met hoe moeilijk het is, het heeft er vooral mee te maken dat er al jaren eigenlijk geen scholing is en ze mede daarom heel veel mensen te kort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

twain4me schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Dat heeft weinig te maken met hoe moeilijk het is, het heeft er vooral mee te maken dat er al jaren eigenlijk geen scholing is en ze mede daarom heel veel mensen te kort komen.
Als je wil voor je beroep wil leren metselen, kun je prima leren metselen.

Het te kort komt doordat iedereen influencer of op kantoor wil werken (gechargeerd).

Maar dat is een andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou zoals al aangegeven toch echt niet zomaar accepteren dat je aannemer wegloopt. In deze tijd zijn er niet veel aannemers die een nieuwe klus zoeken, de meesten zitten voor maanden volgeboekt. Echt wel iets om een advocaat voor in de arm te nemen.

In ieder geval niet zelf gaan rommelen voor je dat stuk helemaal hebt afgesloten, want dan zit je dadelijk met een huis dat gewoon een stuk minder waard is omdat het er allemaal niet echt professioneel uitziet. Dat is een stap die je pas wil zetten als je echt álle juridische wegen hebt bewandeld vwb die aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het is wel echt een vak hoor dat metselen.
Je kunt het ook prima zelf, je moet alleen geen haast hebben.

Hoe ik ben begonnen met metselen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPl1ljAR-RqwXjdoAoI7rz4FYFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/om0cCxmfrueSLEKv7MHNgKqI.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe ik nu metsel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiu50VwA0mwQHHPqXflmONsufFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V99uhQ2XLkd5S88MIG8q3FTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Stille hint let op het verschil in de uitlijning van de stootvoegen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In beide gevallen prima / puik werk. Het is dat je het zei van de stootvoegen op de eerste foto, op zo'n stukje maakt dat toch niet echt uit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
_eLMo_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:32:
In beide gevallen prima / puik werk. Het is dat je het zei van de stootvoegen op de eerste foto, op zo'n stukje maakt dat toch niet echt uit.
Nee maakt ook niet echt uit maar het is wel een duidelijk verschil in het aanzicht van een buitenmuur.
Alles alles strookt ziet het er meteen stuk strakker uit.
Net als bij de lijn metselen als je dat niet goed doet en er is veel strijklicht dan lijkt het nergens op.
Dat is ook wat een goede metselaar maakt of breekt.

Was wel een hele toer toen de nieuwe muur half in de oude schuur bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTFTSs-QBwGIB9V0KCVnlwGsmZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqnYX2xdmQ30mqSqOVJeVHmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiK8KeYm-_y2tI0VtgooLPo4ZcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmHc7J746iwKuK0f8bpVPDWy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq0SqdqWPTxTGZ2KbbNxtz7DzcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjEkG1wjbww6m2J2i6xP4DMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDjZVxy7loiT1dZl66ggdyGDjpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3WzVjhUgAWHfOgpJArZbK8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES-8s86624eBNeQOoqng-4MySDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADQpuwhOYE3MkODjjiLvuN1H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHRDlCxkr1aH-d1cX9f_XpGEFWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGfyKoazFiyZbldXm7TXQOk7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uE7rIZO50OrKSHJGGMQgFYtlMwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMPAn0TFPmxLjUlBLNGX6xI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ocePI3bAmVKNlIXVuMGTelBE8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE0nZzgct1tEoQVLxl0csNek.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6YlZQgPGFNmC05bxyWlCO_LYGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUxZa1ODjzZHOgnDY7tz1NZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I0y1yQOGnEkbnSSUEit6QrnaM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLpKzEMfLBkbqkVqGy946fXj.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zie je maar als je echt wil kun je alles zelf.
Soms even wat frustratie maar gewoon nog eens proberen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 19:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Anoniem: 36835 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Als je wil voor je beroep wil leren metselen, kun je prima leren metselen.

Het te kort komt doordat iedereen influencer of op kantoor wil werken (gechargeerd).

Maar dat is een andere discussie :)
Uiteraard, alles kan, zeker nu, moet je wel weten dat je het wil ;)

Op een gemiddelde VMBO komt het niet meer aan bod.daar wordt iedereen opgeleid tot timmerman. met loodgieten/dakdekken exact het zelfde. De enige 2 die massaal worden opgeleid zijn timmerman en vonkenboer. dus de mensen die naar een algemene school gaan komen er (te) weinig mee in aanraking en zullen het dan ook meestal niet kiezen. Daarnaast worden we al jaren gepusched om vooral door te leren niet zozeer omdat de persoon die aan het leren is een kantoor baan wil of infuencer wil zijn, maar omdat "we" dat een beter idee vinden en de samenleving neerkeek op mensen zonder hbo/tu
nu worden ze (gelukkig) vaak op handen gedragen, maar nog niet zo lang geleden in de vorige crisis nog behandeld als vuil. Ik ben afgestudeerd in de slechte tijd en heb vmbo/mbo werk gedaan,(gevel renovatie) je werdt echt met de nek aangekeken tot ze er achter kwamen dat ik ir was, dan ineens veranderde de benadering en de toon en worden je woorden anders gewogen. mensen willen gewaardeerd worden, geld is 1 maar respect is voor veel mensen belangrijker.

maargoed terug naar het topic, de hoge prijs komt door het te kort en niet omdat het moeilijk is, en dat tekort heeft meerdere oorzaken.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 11-06-2023 16:52 ]

Pagina: 1