Betalen voor monteurs bezoek buiten garantie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:35
Mijn vraag

Wij hebben een oven van ATAG.
Deze vertoond een defect, nu valt deze in de verlengde garantie, 2jaar 6maanden oud.

Voor deze raparatie moet er een monteur komen, hun voorstel en enige mogelijkheid.
Dit monteurs bezoek kost, buiten de fabrieksgarantie van 2jaar, €99.

Je moet akkoord geven op de garantie voorwaarden en een vinkje zetten dat je op de hoogte bent van de mogelijke kosten die dit met zich meebrengt, voordat je afspraak ingepland wordt.

Ik snap dat die bus niet voor niks rijd, maar die €99 vind ik dan ook best wel aan de hoge kant, en dan niet alleen omdat de monteur slechts op 5km afstand woont.

Ook vind ik dat het tegenstrijdig is met de wettelijke garantie, ik heb recht op een deugdelijk product, is dit defect dan moet dit kosteloos worden hersteld.
https://www.rijksoverheid...termijn%20in%20Nederland.

Ik heb dit nog niet bij de fabrikant aangekaart, wacht eerst het monteurs bezoek af en de (mogelijk) daaropvolgende rekening.
Dus met een beetje geluk loopt het met een sisser af.

Hoe kijkt de tweaker hier tegenaan?

Ik vind het absurd dat je verplicht wordt een monteurs bezoek in te plannen en dit dan ook te moeten betalen.

Misschien woon je wel naast het reparatie centre, of heb je een eigen transporteur die er iedere dag langs rijd.
Dan zouden dit toch ook gewoon mogelijkheden moeten zijn? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mielemuis schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:50:

Ook vind ik dat het tegenstrijdig is met de wettelijke garantie, ik heb recht op een deugdelijk product, is dit defect dan moet dit kosteloos worden hersteld.
https://www.rijksoverheid...termijn%20in%20Nederland.

Ik heb dit nog niet bij de fabrikant aangekaart, wacht eerst het monteurs bezoek af en de (mogelijk) daaropvolgende rekening.
Dus met een beetje geluk loopt het met een sisser af.
Dit hangt er heel erg vanaf waar je de oven hebt gekocht. ATAG, als fabrikant geeft je twee jaar fabrieksgarantie. Deze is nu verlopen dus vanuit die gedachte klopt het dat er eventueel kosten aan verbonden zijn. De link die jij deelt gaat over garantie op basis van het consumentenrecht. Hierbij is het van belang dat je aanklopt bij de verkopende partij en dus niet bij de fabrikant. Als je de oven rechtstreeks bij ATAG hebt gekocht dan moeten zij zich ook aan die wetgeving houden als verkopende partij. Als je de oven ergens anders hebt gekocht dan moet je in dit geval daar zijn voor de garantieafhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
Als je het er niet mee eens bent, zoek je toch een andere monteur? Atag geeft de kosten netjes vooraf aan. Die €99,- is zelfs inclusief onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 22:54
Bobmeister schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:59:
Als je het er niet mee eens bent, zoek je toch een andere monteur? Atag geeft de kosten netjes vooraf aan. Die €99,- is zelfs inclusief onderdelen.
Lekker makkelijk antwoord weer. :|

TS geeft aan verlengde garantie te hebben aangekocht en krijgt nu toch de rekening gepresenteerd. Dat vind ik alles behalve chique. Hij heeft er immers bij aanschaf al voor betaald.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
DonJunior schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Lekker makkelijk antwoord weer. :|

TS geeft aan verlengde garantie te hebben aangekocht en krijgt nu toch de rekening gepresenteerd. Dat vind ik alles behalve chique. Hij heeft er immers bij aanschaf al voor betaald.
Kosten die Atag duidelijk vermeldt bij het afsluiten van de verlengde garantie. Die kost overigens niks, daarvoor hoef je alleen je apparaat maar te registreren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-10 22:29
moet je die 99 sowieso betalen of alleen als blijkt dat het toch geen garantiegeval is?

Onze net nieuwe Miele wasmachine gaf in de eerste anderhalve maand twee keer een storing. Gekocht bij MediaMarkt, maar toch direct de fabrikant gebeld. Miele gaf aan: We willen best komen, maar als blijkt dat het niet onder de garantie valt, dan moet je betalen voor het bezoek. Als dat bij jou ook speelt snap ik het, anders niet (tenzij dit volgt uit de verlengde garantievoorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
Tjoekie schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Dit hangt er heel erg vanaf waar je de oven hebt gekocht. ATAG, als fabrikant geeft je twee jaar fabrieksgarantie. Deze is nu verlopen dus vanuit die gedachte klopt het dat er eventueel kosten aan verbonden zijn. De link die jij deelt gaat over garantie op basis van het consumentenrecht. Hierbij is het van belang dat je aanklopt bij de verkopende partij en dus niet bij de fabrikant. Als je de oven rechtstreeks bij ATAG hebt gekocht dan moeten zij zich ook aan die wetgeving houden als verkopende partij. Als je de oven ergens anders hebt gekocht dan moet je in dit geval daar zijn voor de garantieafhandeling.
Keuken is gemaakt door een meubel/keuken bouwer.
Apparatuur is op onze naam bij atag besteld.
Bobmeister schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Kosten die Atag duidelijk vermeldt bij het afsluiten van de verlengde garantie. Die kost overigens niks, daarvoor hoef je alleen je apparaat maar te registreren..
Maar waarom verplichten te registreren voor verlengde garantie?
Hiermee geeft Atag eigenlijk toch al aan wat de verwachte levensduur van zijn apparaten is,
en in NL hebben we wettelijke garantie.
Registreer je je overigens niet zijn de kosten van een monteurs bezoek zelfs €149.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Lekker afwimpelen van garantie van die keukenboer, maarja daar betaal je dan ook minder voor.

Je wist van te voren meteen wat de prijzen waren, en staat de btw wel op de factuur of is het een b2b transactie? Want dan wordt het nog stukje moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
99ruud99 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:52:
Lekker afwimpelen van garantie van die keukenboer, maarja daar betaal je dan ook minder voor.

Je wist van te voren meteen wat de prijzen waren, en staat de btw wel op de factuur of is het een b2b transactie? Want dan wordt het nog stukje moeilijker.
Keuken is apart van de apparatuur gemaakt, custom made naar ons eigen ontwerp, niet bij een 13 in een dozijn dozen schuiver, we hebben samen de apparatuur uitgezocht, alleen maar zo dat hun wisten wat de kast maten waren en waar de aansluitingen moesten komen.

Om nou te zeggen dat je daar dan minder voor betaald....

En de oven was nu ook net niet de goedkoopste uit het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Klopt, maar op het moment dat hij het rechtstreeks in jullie naam besteld, kreeg je een b2b of een b2c overeenkomst?
Pagina: 1