ratelend geluid bij load op pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartvdveen1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-11-2023
Op basis van de compact gaming systeem BBG heb ik een pc in elkaar gezet.. Nu loop ik echter tegen iets vervelends aan:

Ik krijg een ratelend geluid op het moment dat mijn pc onder load komt te staan. Het heeft volgens mij iets te maken met de fans of de koeling die ik gebruik, maar dat weet ik nu niet meer zo zeker.

Heeft iemand een idee waar ik naar moet zoeken om dit te verhelpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Case + PSU + AIO cpu cooler: Coolermaster NRP200MAX
Moederbord: MSI MPG B650I Edge WiFi Moederbord Micro ATX...
CPU: AMD Ryzen 7 7700X 4500 AM5
GPU: XFX 20GB RX7900 XT
RAM: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 geheugenmodule 32 GB dual channel
SSD: Samsung 990PRO 1TB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
NRP200MAX omgeruild om fanproblemen met de PSU en AIO uit te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Kijk eens of er nog een beschermfolie op de koeler van je videokaart of cpu zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartvdveen1
Gecontroleerd op folie, plastics etc. waren allemaal verwijderd.

Cable management nog een keer anders gedaan zodat er nu ook niks tegen de shrouds aan komt van de fans, maar ook dat mag geen problemen opleveren.

Het geluid is precies omschreven zoals in deze video:

Het geluid is bij mij wel een stuk luider dan in de video overigens.. Maar ik dacht dat die theorie wel op ging en ik gewoon slechte fans had gekregen. Blijkt dat de vervangende NRP200MAX precies dezelfde problemen te hebben.

Zou het gewoon aan brakke fans van coolermaster kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:35
Als je het duidelijker wilt kunnen vaststellen zou je het geheel uitgebouwd kunnen testen? Weet je ook meteen zeker dat het geen kabeltje is dat je over het hoofd ziet. Zou overigens wel eerst eens wat spelen in de BIOS met fansnelheden (bijvoorbeeld eerst alleen CPU op max, dan CHA1 op max etc) en ook zeker de pompinstellingen van je AIO nakijken/controleren.

En misschien je videokaart eens bekijken of daar misschien iets aan te zien is bij de fans (hier wel eens een kabeltje gehad dat net wel/niet tegen een fan aan kwam, even terugduwen en nergens meer last van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartvdveen1
Afgelopen weekend alles nagelopen, kabeltjes opnieuw netjes weggewerkt en alle schroefjes gecontroleerd. Probleem bleef hetzelfde. In de tussentijd een vervangende case ontvangen zodat de oude terug kon. Zelfde probleem. Opnieuw een van de fans die gaat ratelen boven de 90% belasting.

Op maandag vervangende fans besteld, dinsdag geplaatst. Geen problemen meer met ratelende fans.

De case ziet er goed uit en de AIO presteert, ongeacht de herrie, uitstekend. Zou op basis daarvan de NRP200 als losse case absoluut aanraden. De meegeleverde AIO heeft een probleem met de fans maar dat is te verhelpen met andere casefans, maar zou voor die prijspunt eigenlijk niet mogen.

Een van de verwijderde Coolermaster fans sluit niet goed aan op de aandrijving waardoor deze bij hogere toeren dus een beetje gaat wiebelen en voor de herrie zorgt. Wellicht dat ik de wel goed werkende ga gebruiken om als intake aan de onderkant te plaatsen. Voorlopig blijven de Coolermaster fans uit mijn build.

Dank voor het meedenken!