Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] 1 string per omvormer defect/niet goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 23:51
Beste lezer, waarschijnlijk kan iemand die er verstand van heeft in 1 oogopslag zien of het klopt.

Ik heb 2 omvormers (Solax x3). 1 voor 8 panelen op het zuiden en 1 voor 2x9 panelen op O-W.

Ik zie in de grafiek dat gedurende de hele dag bij 1 omvormer 'PV1' geen ingangsstroom heeft en bij de andere omvormer 'PV2'.

Betekent dit:

- Er is 1 string per omvormer aangesloten, of
- Er werkt maar 1 string per omvormer, of
- Iets anders.

Op een zonnige dag wek ik met de Z panelen ongeveer 20 kwh op en met de OW panelen 12. Mijn buurman heeft 15 panelen Z (zelfde ligging, zelfde spul) en wekt iets meer op, ongeveer 34 kwh.

Wat zou jullie conclusie zijn na het zien van de grafiek? Als er andere parameters moeten worden geselecteerd hoor ik het graag, ben zelf elektrotechnisch niet heel sterk namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyUPbhOTHPUE8K7yqkV4Rg3Eeh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82bKPywurzrzofcmuSmQ05dc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEJ_Qd1knIdKUcpzOvKJ-lzrgMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OVIcvubwaIzFx8M27UOv5fzs.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via berndw op 08-06-2023 22:16)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Het lijkt erop dat de + en - van een string verkeerden aangesloten is, ik zou een foto naar de installateur sturen en zeggen dat die dat fatsoenlijk moet oplossen.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Alle reacties

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Hoe is het aangesloten op de 2e omvormer op o-w

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

• berndw
Kun je iets specifieker zijn? @klump4u

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Heb je een foto van hoe de kabels van de 2 strings van de oost-west set zijn aangesloten aan de onderkant van die omvormer?

• berndw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48dE0SEtbZ6b88lRxFzureateto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CVAknJlEqdsuWd6uQ7p03nl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfAmS-I7YeaH0LRSHvm3XC9613s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bgDSLkDnX65MnNFPMftaFGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt dat er 2 strings zijn aangesloten. Bij de omvormer van de Z panelen zie ik maar 2 stekkers ipv vier, dus ik ga er vanuit dat er daar 1 string op zit.

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
nevermind

[ Voor 101% gewijzigd door Frankyy op 08-06-2023 21:36 ]

• berndw
Nou dat is precies wat ik dus ook dacht toen ik de foto net maakte. Kijk, ik weet niet wat rood en zwart betekent, maar het lijkt me logisch dat ze naast elkaar moeten zitten en niet kruislings.

Kan ik dit gewoon omwisselen, of moet ik eerst de spanning eraf halen? Dan weet ik morgen of het gewerkt heeft namelijk.

• berndw

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Meeste omvormers die ik heb gezien zit + en - aan ā€œdezelfde kantā€. Maar gezien ik dat bij deze niet zeker weet wil ik niet verkeerd advies/informatie geven.

Acties:
  • Beste antwoord

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Het lijkt erop dat de + en - van een string verkeerden aangesloten is, ik zou een foto naar de installateur sturen en zeggen dat die dat fatsoenlijk moet oplossen.

• berndw
Ik heb het even gecheckt bij de andere omvormer en ze zitten gewoon parallel en niet kruislings. Dus als de kleuren van de kabels kloppen, zitten ze in mijn ogen verkeerd. Kan ik dit gewoon omwisselen?

• klump4u
  • Niet online

klump4u

berndw schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:36:
Nou dat is precies wat ik dus ook dacht toen ik de foto net maakte. Kijk, ik weet niet wat rood en zwart betekent, maar het lijkt me logisch dat ze naast elkaar moeten zitten en niet kruislings.

Kan ik dit gewoon omwisselen, of moet ik eerst de spanning eraf halen? Dan weet ik morgen of het gewerkt heeft namelijk.
Dit kun je niet zomaar omwisselen, het zijn verschillende stekkers namelijk.

• berndw
klump4u schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:14:
Hij komt zaterdag toevallig voor iets anders, dus ik wacht wel een dagje. Laat ik het hem doen. Dank voor alle moeite!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wel even terug melden hier.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 08-06-2023 22:16 ]

• berndw
Ja doe ik!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Moet wel zeggen dat ze moeite gedaan hebben om een onduidelijke handleiding te maken waar wat moet. Ik neem aan dat op het apparaat het duidelijker is aangegeven. Neemt niet weg dat een ervaren iemand aan de connector kan zien wat waar moet.. komt wel over als een prutser zo.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Het lijkt er niet op. Ze zijn gewoon verkeerd aangesloten. In het vakje per string staat + en - kun je verder uitzoeken hoe het moet zitten.

Rood is + zwart is -

Wat een gepruts weer. Vierjarig kind had dit nog goed gedaan. Zou hem zeggen dat je het knap van hem vind om dit zo aan te sluiten. Moet je echt wel je best voor doen.

Laat de prutser ook even de strings nameten.

Dus alle 4 er af. Kijken welke zwarte en rode draad bij elkaar horen. En die ook juist op de vrije ingang in prikt. Meschien heeft hij die ook nog omgedraaid.

[ Voor 23% gewijzigd door Wortel87 op 09-06-2023 15:26 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

De enige (idiote) verklaring zou nog kunnen zijn dat de installateur expres bij 1 string rood en zwart heeft omgedraaid om ze uit elkaar te kunnen houden.

• berndw
Wortel87 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:20:
Het lijkt er niet op. Ze zijn gewoon verkeerd aangesloten. In het vakje per string staat + en - kun je verder uitzoeken hoe het moet zitten.

Rood is + zwart is -

Wat een gepruts weer. Vierjarig kind had dit nog goed gedaan. Zou hem zeggen dat je het knap van hem vind om dit zo aan te sluiten. Moet je echt wel je best voor doen.

Laat de prutser ook even de strings nameten.

Dus alle 4 er af. Kijken welke zwarte en rode draad bij elkaar horen. En die ook juist op de vrije ingang in prikt. Meschien heeft hij die ook nog omgedraaid.
Wat kan er ontdekt worden bij het nameten? Of wat zou er uit moeten komen, laat ik het zo zeggen?

• Wortel87
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-09-2024
Met een multimeter kun je kijken welke rode en welke zwarte bij elkaar horen.

Als je ze kruist werken ze wel. Maar dan regelt je mppt niet goed.

Dus dat zou ik ook even gelijk na laten kijken.

• rookieblue
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-11 23:27
Zou ook verifiƫren dat de netspannings connector niet teveel onder spanning staat. Het lijkt op de foto dat hij schuin staat om weg te komen boven het kastje.

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Plus dat die omvormers zo dicht tegen het plafond hangen dat ze hun hitte niet goed kwijt kunnen. Dat werkt op zich prima, maar verwacht niet dat ze zo 20 jaar overleven.

• berndw
De boel is nagemeten. Probleem lijkt zich toch op het dak voor te doen. Wordt binnenkort nagekeken. Ik zal een update geven tzt.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Was er dan nog een verklaring voor de ogenschijnlijk verkeerd gebruikte kleuren?

• berndw
Het is opgelost. Bleek een connector niet goed te werken op het dak. Is vervangen en alles werkt weer. De hele O-zijde deed dus niks. Nu ga ik op een goede dag van 12 naar 28 kWh op die omvormer (Oost-west samen).

Een verklaring voor de kleuren heb ik nog niet, ik ben het vergeten te vragen. Zal hem nog even appen.
Pagina: 1