sd card recovery slaat een hele periode over?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-05-2024
Hoi

Ik ben een hele stapel foto's kwijt en wil dus mijn sd card recoveren, ik heb twee kaarten in de camera, die beide opslaan.
Ik kan de schijven herstellen, en hij vind heel veel bestanden, van zowel voor als na de bewuste periode, maar de nodige bestanden.
zelf bestanden van die periode die ik wel op mijn harde schijf heb staan, vind hij niet terug op het kaartje. Het lijkt wel of voor de camera die periode niet bestaat?https://tweakers.net/g/s/bonk.gif

Kent iemand dit probleem, en zo ja hoe los ik het op.

Beste antwoord (via Yoshie op 13-07-2023 10:23)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Yoshie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:14:
[...]

Ik heb ondertussen 3 programma's geprobeerd waarvan eentje betaald, Hij vind foto's terug uit 2022 en van 1 juni, maar geen foto's van de maand Mei, alsof het selectief is geworden en deze maand gewist heeft in alle bestanden.
Een aantal van de foto's heb ik op de harde schijf staan, en ook die vind hij niet of slaat hij over op de kaart.
De foto's waarvan ik zekerweet dat ik ze gemaakt heb, en ook met deze camera in mei 2023 vind hij niet terug alle andere foto's wel.
schiet mij maar lek
Een bestandssysteem zoals op je SDkaartje slaat data niet chronologisch op, dus het is niet zo dat nieuwere data altijd makkelijker terug te halen is dan oudere data.

Even een simpel voorbeeld. Stel, je hebt deze 5 bestanden op je schijfje staan. Ieder bestand neemt 4 sectoren (of geheugen cellen zo je wilt) in.

[1][1][1][1] [2][2][2][2] [3][3][3][3] [4][4][4][4] [5][5][5][5] [ ][ ][ ][ ]

Bovenstaande is de uitgangssituatie. Nu verwijder je foto 2 en 3, en maak je foto 6 t/m 8

[1][1][1][1] [6][6][6][6] [7][7][7][7] [4][4][4][4] [5][5][5][5] [8][8][8][8]

Foto 6 en 7 komen op de plek van 2 en 3 te staan, want die ruimte is vrij. Foto 8 komt weer op het einde. Chronologisch klopt het dus niet, maar dat is de manier waarop je schijf gevuld wordt.

Vervolgens gooi je foto 1 en 5 weg.

[ ][ ][ ][ ] [6][6][6][6] [7][7][7][7] [4][4][4][4] [ ][ ][ ][ ] [8][8][8][8]

Ah shit, je hebt je HDD leeggegooid, dus je kijkt wat je nog terug kan vinden op je kaartje. Je recoverytool vindt foto 1 en 5 nog terug, want die plekken zijn nog niet overschreven.
Dus je vindt oudere foto's nog wel terug (foto 1), maar nieuwere (2 en 3) niet meer.

En dan gaan we nu uit van foto's die exact hetzelfde zijn. Wat ook kan. De eerste situatie

2 en 3 gaan weg, je maakt 6 en 7 die een stuk kleiner zijn.

[1][1][1][1] [6][6][6][7] [7][7][ ][ ] [4][4][4][4] [5][5][5][5]

Vervolgens gooi je 6 weg en maak je foto 8, die heel groot is. En daarna gaat 7 weer weg

[1][1][1][1] [8][8][8][8] [ ][ ][8][8] [4][4][4][4] [5][5][5][5] [8][8]
Je foto's staan dus niet meer in een logische volgorde, en slaan dus ook niet per se achter elkaar op. Ga je nu recoveren, dan vindt je mogelijk een stukje van foto 3, maar foto 6 die een stuk nieuwer is ga je niet meer vinden, want die is overschreven.

Dit is een hele simpele weergave, bestanden staan in de praktijk veel meer door elkaar, dus recoveren gaat niet altijd zomaar lukken.en gebeurt dus ook niet echt chronologisch. Ga er dus nooit vanuit dat een recovery lukt, het is echt een kwestie van mazzel hebben als je het kaartje daarna nog gebruikt hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Recovery geeft natuurlijk nooit de zekerheid dat je alles terugkrijgt. Als de data is overschreven dan is de kans aanwezig dat bestanden voor altijd onleesbaar zijn.

Waarmee probeer je te recoveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Je kan GetDataBack proberen?
Met de evaluatie versie kan je losse (foto) bestanden previewen/openen (opslaan) om te controleren of er nog wat te recoveren valt
Gebruik dan de deep/4star scan optie om de hele SD card te scannen.
Als er nog herstelbare data aanwezig is zal dit programma het kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshie
TERW_DAN schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:42:
Recovery geeft natuurlijk nooit de zekerheid dat je alles terugkrijgt. Als de data is overschreven dan is de kans aanwezig dat bestanden voor altijd onleesbaar zijn.

Waarmee probeer je te recoveren?
Ik heb ondertussen 3 programma's geprobeerd waarvan eentje betaald, Hij vind foto's terug uit 2022 en van 1 juni, maar geen foto's van de maand Mei, alsof het selectief is geworden en deze maand gewist heeft in alle bestanden.
Een aantal van de foto's heb ik op de harde schijf staan, en ook die vind hij niet of slaat hij over op de kaart.
De foto's waarvan ik zekerweet dat ik ze gemaakt heb, en ook met deze camera in mei 2023 vind hij niet terug alle andere foto's wel.
schiet mij maar lek

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Yoshie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:14:
[...]

schiet mij maar lek
Een bestandssysteem zoals op je SDkaartje slaat data niet chronologisch op, dus het is niet zo dat nieuwere data altijd makkelijker terug te halen is dan oudere data.

Even een simpel voorbeeld. Stel, je hebt deze 5 bestanden op je schijfje staan. Ieder bestand neemt 4 sectoren (of geheugen cellen zo je wilt) in.

Bovenstaande is de uitgangssituatie. Nu verwijder je foto 2 en 3, en maak je foto 6 t/m 8

[1][1][1][1] [6][6][6][6] [7][7][7][7] [4][4][4][4] [5][5][5][5] [8][8][8][8]

Foto 6 en 7 komen op de plek van 2 en 3 te staan, want die ruimte is vrij. Foto 8 komt weer op het einde. Chronologisch klopt het dus niet, maar dat is de manier waarop je schijf gevuld wordt.

Vervolgens gooi je foto 1 en 5 weg.

[ ][ ][ ][ ] [6][6][6][6] [7][7][7][7] [4][4][4][4] [ ][ ][ ][ ] [8][8][8][8]

Ah shit, je hebt je HDD leeggegooid, dus je kijkt wat je nog terug kan vinden op je kaartje. Je recoverytool vindt foto 1 en 5 nog terug, want die plekken zijn nog niet overschreven.
Dus je vindt oudere foto's nog wel terug (foto 1), maar nieuwere (2 en 3) niet meer.

En dan gaan we nu uit van foto's die exact hetzelfde zijn. Wat ook kan. De eerste situatie

2 en 3 gaan weg, je maakt 6 en 7 die een stuk kleiner zijn.

[1][1][1][1] [6][6][6][7] [7][7][ ][ ] [4][4][4][4] [5][5][5][5]

Vervolgens gooi je 6 weg en maak je foto 8, die heel groot is. En daarna gaat 7 weer weg

[1][1][1][1] [8][8][8][8] [ ][ ][8][8] [4][4][4][4] [5][5][5][5] [8][8]
Je foto's staan dus niet meer in een logische volgorde, en slaan dus ook niet per se achter elkaar op. Ga je nu recoveren, dan vindt je mogelijk een stukje van foto 3, maar foto 6 die een stuk nieuwer is ga je niet meer vinden, want die is overschreven.

Dit is een hele simpele weergave, bestanden staan in de praktijk veel meer door elkaar, dus recoveren gaat niet altijd zomaar lukken.en gebeurt dus ook niet echt chronologisch. Ga er dus nooit vanuit dat een recovery lukt, het is echt een kwestie van mazzel hebben als je het kaartje daarna nog gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshie
Hoi duidelijke uitleg, en klinkt logisch,, maar ik formateur de kaart altijd voorbij weer iets nieuws ga doen. Dus dan zou ik veel meer niet meer kunnen vinden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een quick format zet alleen een leeg bestandssysteem neer, maar laat de sectors ongemoeid. Dus de files zijn er nog, alleen de verwijzingen zijn weg. Aangezien een low-level recovery op de rauwe disk zoekt naar blokken data die een file zouden kunnen zijn, kunnen de files van voor de formattering nog gevonden worden.

Als je dat niet zou willen, om privacy redenen of zo, dan moet je de sd kaart geheel overschrijven met nullen. Dat heeft wel impact, je hebt dan op alle sectoren een write uitgevoerd, en het aantal write cycles per sector is beperkt op flash geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Yoshie schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:21:
Hoi duidelijke uitleg, en klinkt logisch,, maar ik formateur de kaart altijd voorbij weer iets nieuws ga doen. Dus dan zou ik veel meer niet meer kunnen vinden toch?
Dat ligt er maar net aan hoe die data op de kaart gezet is. Een format lijkt je een schone lei te geven. Maar de kans is groot dat door dingen als wearleveling de kaart niet vanaf het begin volgeschreven wordt, maar ergens vanaf waar je bent gebleven. Dat maakt het verhaal met dit soort dingen nog een stuk lastiger.
Pagina: 1