Heb ik twee groepen die alleen achter een aardlek hangen

Pagina: 1
Acties:

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:12
Recent heb ik de elektra in mijn schuur vervangen. Hiervoor moest de spanning eraf en nadat ik alle automaten uit had gezet (omdat ik niet wist welke het was) stond de spanning er nog steeds op. Pas na het uitschakelen van (wat ik vermoed) een aardlekschakelaar was de spanning eraf. Naast deze aardlekschakelaar zat er nog 1 en ik had het vermoeden dat dit ook een 'groep' was. Dat bleek zo te zijn, dit was een extra groep op zolder voor de wasmachine/droger.

Klopt mijn vermoeden of zijn de twee automaten alamats? En als mijn vermoeden klopt: is dit een gevaarlijke situatie? Mijn idee was om de twee aardlekschakelaars (als het enkel aardlekschakelaars zijn) te vervangen voor een alamat. Is dat een juiste oplossing? Zie foto, rood is de groep op zolder, geel die van mijn schuurtje. (deze installatie zat er al zo in toen ik het huis 4 jaar terug heb gekocht)

Ik kan ze online niet goed vinden maar hier wordt er ook naar verwezen als aardlekschakelaars: https://www.marktplaats.n...laar-f362-2st-beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AD2MAJXLOzYaTnUBHWRuPOKKgrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmS8ciNpwGWtoUixXMU1fIwk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door IceM op 08-06-2023 16:28 ]

...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens de type nummers zijn het aardlekschakelaars, en geen automaten.

Ik zie wel bekabeling uit de aardlekschakelaars lopen die de meterkast verlaten. Dat zou eigenlijk eerst naar een automaat toe moeten lopen. Het lijkt erop dat wat op die bekabeling aangesloten zit nu niet achter een automaat zit en dus niet beveiligd is tegen kortsluiting.

Daarnaast zie ik bekabeling van 2,5mm2 in je meterkast. Dat moet volgens mij ook 4 mm2 zijn.

Kortom, die hele kast lijkt een zootje te zijn...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het klopt inderdaad dat het aardlekschakelaars zijn. Als er rechtstreeks eindgebruikers op zitten dan mag dit niet zo.

Deze 2 dienen vervangen te worden met aardlekautomaten.

Maar als ik de rest van de kast bekijk zijn er wel meer punten die niet helemaal conform de huidige normering zijn. Is het een optie om de kast in zijn geheel te vervangen dan wel te voorzien van een nieuwe automaten etc? Dit lijkt me namelijk wel zo veilig. Dus even een elektricien bellen want zo te zien heb je die wel nodig als je het geheel wilt vervangen.

• IceM
Bedankt. Dan klopt mijn vermoeden in ieder geval. Dat het niet helemaal op en top is had ik wel verwacht, maar ik was eigenlijk niet van plan om de hele kast te laten vervangen voor een nieuwe tenzij het echt onveilig is.

...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat is je definitie van onveilig?

Met verbruikers die niet achter een automaat lijken te zitten, kabels die met tie-wraps bij elkaar gehouden worden en te dunne kabeldiameters ga je wel een eind die richting op…

Als je toch al alamat’s moet gaan plaatsen, kun je toch net zo goed de hele kast aanpakken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-12 18:31
Als ik zoiets zie denk ik ook gelijk ... Zullen alle schroefjes/klemmen nog goed zitten :X
Ik zou heel die kast eruit rossen en van scratch beginnen als je al wat gaat aanpassen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:29
Probleem is dat je ook aardig wat geld kwijt gaat zijn om dit op te lossen, je hebt nu een stel groepen zonder aardlek, en je andere groepen hangen achter alleen aardlek. Alleen de groep linksonder is een alamat en niet stokoud. En je interne bedrading moet overnieuw. Daarnaast was zo goed als alles wat je weer zou gebruiken al oud tijdens de eeuwwisseling.

In dit geval zou ik inderdaad adviseren om een geheel nieuwe kast erin te zetten, als je echter echt op de centen moet letten dan kun je de boel intern opnieuw bedraden en de huidige aardlek gebruiken om voor de huidige automaten te zetten en qua ruimte moet je er dan een kast naast/boven zetten met naar behoefte alamats/aardleks/automaten. Wat precies kan men je alleen vertellen als we je installatie kennen.

• IceM
Voor zover ik kan zien zijn er toch geen groepen zonder aardlek? Helemaal rechts zitten op beide rails een aardlekschakelaar voor de 'normale' groepen. Had gedacht met 2 alamats wel klaar te zijn, dat is nog wel een verschil met alles vervangen maar snap dat dat het beste is. Zal er een elektricien bijhalen.

[ Voor 17% gewijzigd door IceM op 10-06-2023 18:56 ]

...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Die type AC aardlekschakelaars mogen ook wel een keer met pensioen, sinds 1997 mogen deze niet meer geïnstalleerd worden. Die L-karakteristiek automaten zijn ook zo'n 30 jaar oud. Het spul is dermate bejaard dat ik er geen moeite meer in zou stoppen en inderdaad alles compleet zou vervangen. Voor minder dan €300 aan materiaal heb je alles nieuw van een A-merk.

Het is niet goed te zien op deze foto's, maar klopt het dat de draden van de netbeheerder zijn aangesloten op de verdeelklemmen onderin de kast in plaats van direct op de hoofdschakelaar? Hou dan even in de gaten of een slimmerik hier niet méér op heeft aangesloten dan alleen de draden naar de hoofdschakelaar, anders maakt de hoofdschakelaar niet de gehele kast spanningsloos. Dat kan mogelijk een nare verrassing zijn als je er iets aan gaat knutselen...

(Als iemand al aardlekschakelaars toepast als eindgroep, zou ik de rest ook wantrouwen!)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• IceM
Xander schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:10:
Het is niet goed te zien op deze foto's, maar klopt het dat de draden van de netbeheerder zijn aangesloten op de verdeelklemmen onderin de kast in plaats van direct op de hoofdschakelaar? Hou dan even in de gaten of een slimmerik hier niet méér op heeft aangesloten dan alleen de draden naar de hoofdschakelaar, anders maakt de hoofdschakelaar niet de gehele kast spanningsloos. Dat kan mogelijk een nare verrassing zijn als je er iets aan gaat knutselen...

(Als iemand al aardlekschakelaars toepast als eindgroep, zou ik de rest ook wantrouwen!)
Dat klopt, ik begreep dat ook niet. Maar het is 'goed' gegaan, de hoofschakelaar maakt wel alles spanningsloos, dat heb ik getest.

300 euro aan materiaal kan wel kloppen, maar ik ga dit niet zelf doen. 2x een automaat plaatsen lukt me wel, maar een hele kast ga ik denk ik niet doen, dus dan loopt het verschil aardig in de papieren. Maar goed, de adviezen zijn duidelijk, moet er maar aan geloven.

...

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-12 10:37
IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:21:
[...]

Dat klopt, ik begreep dat ook niet. Maar het is 'goed' gegaan, de hoofschakelaar maakt wel alles spanningsloos, dat heb ik getest.

300 euro aan materiaal kan wel kloppen, maar ik ga dit niet zelf doen. 2x een automaat plaatsen lukt me wel, maar een hele kast ga ik denk ik niet doen, dus dan loopt het verschil aardig in de papieren. Maar goed, de adviezen zijn duidelijk, moet er maar aan geloven.
Er zit qua vaardigheid niet zoveel verschil tussen 2 automaten vervangen, en de boel vervangen door een voorbedrade kast. Bij die laatste hoef je je niet druk te maken over de interne verbindingen. Gewoon blauw op N en bruin op L overzetten op de nieuwe groepen. En de aarddraad niet vergeten aan te sluiten.

Dat is mits je automaten hebt als hoofdzekering, dus dat je heel de boel spanningsloos kunt maken. Heb je daar smeltzekeringen, dan heb je alsnog een electriciën nodig.

• IceM
Ik kan helaas mijn groepenkast niet geheel spanningsloos maken

...

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:06
IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:25:
Ik kan helaas mijn groepenkast niet geheel spanningsloos maken
In dat geval is het idd onveilig en is er wel meer aan vervanging toe. :D

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Haal nog zo’n hager B16 0.03A automaat, en vervang je probleemgeval met die.
Oplossing voor korte termijn.

Start ondertussen een spaardoel voor zodat je later een prof kan inhuren on er een heel nieuw hager kastje in te zetten. Daar heb je dan immers toch al 3 dingen voor.

Los het wel op. Want ondanks dat een kortsluiting wellicht geen probleem is, dat lost de hoofdsmeltzekering wel op. Is een net-niet kortsluiting of overbelasting wel een groot gevaar voor je huis.

Plus dat je moet wachten op de netbeheerder die kan weigeren je een nieuwe smeltzekering te geven omdat je installatie niet deugt.

• Groningerkoek
jeroen3 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:36:
Haal nog zo’n hager B16 0.03A automaat, en vervang je probleemgeval met die.
Oplossing voor korte termijn.
Mag ik vragen hoe je dit voor je ziet?

Het probleem geval is dat een 2 fase kookgroep afgezekerd is op de hoofdzekering, dat los je met 1 B16/0,03A niet op. Een B16 automaat bijplaatsen is ook geen oplossing want de kast is vol. 2 Alamats erin werkt op zich wel, maar dan moet je officieel ze nog wel koppelen.

En dan kun je beter gelijk een 2P+2N B16A/0,03A erin stoppen, kun je ook de bedrading 1 op 1 vervangen en dan sparen voor een nieuwe kast wanneer het je past (want het blijft veel oud spul met te dunne interne bedrading, maar schijnbaar is het niet teveel doorgelust en verkleuringen zie ik ook niet en kan de bedrading normaal gebruik aan. Is het ideaal nee, is het veilig genoeg om je portomonnee ook een mening te laten hebben, ja dat zou ik rustig aandurven.

https://www.groepenkastco...rdlekschakelaar-16-ampere

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
@Groningerkoek niet zo hard koken.
Ik wiet niet dat er ook gelinkte aardlekautomaten bestonden…

• IceM
Groningerkoek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:55:
[...]

Mag ik vragen hoe je dit voor je ziet?

Het probleem geval is dat een 2 fase kookgroep afgezekerd is op de hoofdzekering, dat los je met 1 B16/0,03A niet op. Een B16 automaat bijplaatsen is ook geen oplossing want de kast is vol. 2 Alamats erin werkt op zich wel, maar dan moet je officieel ze nog wel koppelen.

En dan kun je beter gelijk een 2P+2N B16A/0,03A erin stoppen, kun je ook de bedrading 1 op 1 vervangen en dan sparen voor een nieuwe kast wanneer het je past (want het blijft veel oud spul met te dunne interne bedrading, maar schijnbaar is het niet teveel doorgelust en verkleuringen zie ik ook niet en kan de bedrading normaal gebruik aan. Is het ideaal nee, is het veilig genoeg om je portomonnee ook een mening te laten hebben, ja dat zou ik rustig aandurven.

https://www.groepenkastco...rdlekschakelaar-16-ampere
Even voor mijn beeld, wat jij een kookgroep noemt, ik was in de veronderstelling dat dit de hoofdschakelaar was in mijn kast? https://hager.com/nl/cata...0-schakelaar-2-polig-40-a Ik heb volgens mij geen kookgroep?

Als ik de twee aardlekschakelaars linksboven vervang door een alamat is toch alles 'goed' w.b. automaten of heb ik dat mis?

[ Voor 3% gewijzigd door IceM op 10-06-2023 21:01 ]

...

• Groningerkoek
IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Even voor mijn beeld, wat jij een kookgroep noemt, ik was in de veronderstelling dat dit de hoofdschakelaar was in mijn kast? https://hager.com/nl/cata...0-schakelaar-2-polig-40-a Ik heb volgens mij geen kookgroep?

Als ik de twee aardlekschakelaars linksboven vervang door een alamat is toch alles 'goed' w.b. automaten of heb ik dat mis?
Ik heb het over die dingen in de cirkels in je eerste post.

Officieel moet een kookgroep gekoppeld zijn, als 1 groep eruit gaat moet de andere automatisch volgen.

• IceM
Groningerkoek schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:13:
[...]

Ik heb het over die dingen in de cirkels in je eerste post.

Officieel moet een kookgroep gekoppeld zijn, als 1 groep eruit gaat moet de andere automatisch volgen.
Maar dat is geen kookgroep? 1 is voor de elektra naar mijn schuur, de andere voor de droger/wasmachine op zolder. Het zijn 2 losse groepen, of althans dat zouden ze moeten zijn. Mijn idee was in eerste instantie om ze allebei te vervangen voor een alamat, dus 2x een alamat ipv 2x een aardlek.

[ Voor 11% gewijzigd door IceM op 10-06-2023 21:16 ]

...

• Groningerkoek
IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Maar dat is geen kookgroep? 1 is voor de elektra naar mijn schuur, de andere voor de droger/wasmachine op zolder. Het zijn 2 losse groepen, of althans dat zouden ze moeten zijn. Mijn idee was in eerste instantie om ze allebei te vervangen voor een alamat, dus 2x een alamat ipv 2x een aardlek.
Ergens ben ik topics in mijn gedachten door elkaar aan het halen. Mijn excuses en inderdaad losse alamats zijn prima.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12 13:15
IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:55:
Voor zover ik kan zien zijn er toch geen groepen zonder aardlek? Helemaal rechts zitten op beide rails een aardlekschakelaar voor de 'normale' groepen. Had gedacht met 2 alamats wel klaar te zijn, dat is nog wel een verschil met alles vervangen maar snap dat dat het beste is. Zal er een elektricien bijhalen.
Ik zou meteen die 2 aardlekschakelaars vervangen door alamats, want dit is echt niet goed beveiligd. Er bestaat nu een groot risico op brand bij kortsluiting. Als je die 2 vervangt (en eventueel alle klemmen even probeert vast te draaien, voor het geval er eentje los is geraakt) dan is het ergste gevaar geweken.

Zoals anderen suggereren is het inderdaad nog beter om de hele kast te vervangen, maar dat kost best weer wat geld en je moet maar afwachten hoe snel je een electricien kunt regelen. En dan nog maar afwachten of dat ook niet weer een beun is. Dus dat kun je eventueel later doen, als je geld hebt gereserveerd.

• IceM
Tnx, dat ga ik ook doen.

...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

IceM schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:14:
[...]

Maar dat is geen kookgroep?
Wat zit er op die grijze kabel die rechts binnenkomt? Daar lijken vier kleuren in te zitten (zwart, grijs, bruin en blauw) en gaan naar verschillende, niet gekoppelde automaten...
  • OF het is een kookgroep, waarbij de automaten niet geschakeld zijn
  • OF het zijn twee verschillende groepen, die door één kabel lopen.
Beide opties zijn niet toegestaan, en zouden opgelost moeten worden.

• IceM
Het zijn 2 groepen, voor de boiler in de keuken en de vaatwasser. Ik weet dat het zo niet netjes is, staat ook op de lijst

...

Pagina: 1