PC wil niet starten met nieuwe PSU, oude start de pc wel op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyo123
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-04-2024
Mijn vraag
Goedemiddag,

Ik heb een zelfbouw pc in elkaar gezet en ook vanzelfsprekend een nieuwe psu gekocht. Nu heb ik alles in elkaar gezet maar de nieuwe psu wil de pc niet starten. Er gaat wel een lampje oplichten wanneer ik de stroom aanzet en op dit moment draaien de fans ook voor minder dan een halve seconden wanneer ik de aan/uit knop indruk. Dit gebeurd niet wanneer ik een 2e keer op de knop druk. Het lampje op het moederbord blijf branden.

Het aparte is dat wanneer ik mijn oude psu aansluit (geen modulair) dan start de pc zo op zonder problemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,95€ 467,95
1MoederbordenASRock B650E PG Riptide WiFi€ 244,90€ 244,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 109,90€ 109,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 112,90€ 112,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 132,08€ 132,08
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 54,47€ 54,47
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.122,20

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben er al achter gekomen dat ik in 1e instantie een kabel vergeten ben aan te sluiten. Dat is opgelost door te mailen met de bequiet servicedesk. Ik kan dus met vrij veel zekerheid zeggen dat alles goed is aangesloten. Wat betreft componenten is ook alles goed aangesloten aangezien de pc wel al meerdere dagen gedraaid heeft en er op is gegamed. Met in dit geval de oude PSU

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn. Ik ben inmiddels een beetje zonder ideeën

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:12

jgj82

Ja, maar = nee

Maak eens duidelijke fotos van de situatie? Misschien zien wij iets wat jij niet ziet. Verder kun je de paperclip-truc (Google) eens toepassen op de nieuwe PSU. Dat zegt niet alles maar is wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyo123
Dank voor je reactie.

Ik heb wat fotos bijgevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvbv0cS7ZVpGOtrL_O2tQUtwfT8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRJ5feCOtQpkC93lpYxJHnAi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghU8BnpOsFCaR6JNuwpml91ohPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArvFiUxkZtl0jrDkTxCDGMp0.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb nog een extra 4pin cpu aansluiting maar die is alleen nodig voor overklokken word er in het boekje gezegd. Ik heb ook verschillende aansluitingen geprobeerd op de PSU en verschillende kabels.

Er is mij ook aangeraden om mijn RAM eruit te halen en te kijken wat de pc doet met maar 1 of 2 sticks. In alle gevallen gebeurt er niks anders dan een korte FAN spin. CMOS clearen heb ik ook geprobeerd zonder succes. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
En als je die 4 pin cpu er wel bij aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyo123
De extra 4 pins heb ik ook geprobeerd aan te sluiten. Dit is helaas ook niet de oplossing.

Paperclip truc gaf ook geen resultaat.

Kan ik mede dankzij jullie hulp spreken van een defecte psu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
boyo123 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:05:
De extra 4 pins heb ik ook geprobeerd aan te sluiten. Dit is helaas ook niet de oplossing.

Paperclip truc gaf ook geen resultaat.

Kan ik mede dankzij jullie hulp spreken van een defecte psu?
Dat zou ik wel zeggen ...
Rest van je systeem draait namelijk prima op de oude psu en je weet zeker dat je de boel goed hebt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, RAM en mobo testen en dergelijke is niet nodig, aangezien het met de andere PSU wel werkt.

Als je zeker weet dat alles goed aangesloten zit kan het dan alleen aan de PSU liggen.

Al communiceren PSU's tegenwoordig ook met de hardware dus in theorie kan het zijn dat het mobo daar niet goed mee omgaat o.i.d., maar in de praktijk lijkt de kans dat dat het is me heel erg klein. Zeker aangezien de andere PSU wel werkt zou het defect dan wel héél specifiek en obscuur zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyo123
Oke thanks voor jullie input! Ik ga de verkoper maar bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WinterEFG
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 05:11
Weet niet of je bij die foto aan het testen was met 1 RAM module, maar wilde voor de zekerheid even melden dat ze bij 2 modules in slot 2 en 4 moeten. (zie ook: de handleiding van het moederboard)
Pagina: 1