Advies voor nieuwe audio set up gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketsueki
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-06-2023
Hoi allemaal!

Dit is mijn eerste tweakers post dus hopelijk doe ik het goed! Ik zou graag mijn huidige audio set up willen upgraden. Momenteel heb ik een Kenwood cd speler/stereo die ik zo'n 7 jaar geleden tweedehands op de kop heb getikt voor 30 euro. Deze heb ik aangesloten op mijn tv voor betere audiokwaliteit tijdens het kijken van series en gamen. Ook luister ik graag muziek (spotify met een hele hoop lokale bestanden in mijn playlists, af en toe een cd'tje), maar momenteel moet ik daarvoor eerst mijn laptop en tv aanzetten voordat ik kan luisteren, wat ik nogal energieverspillend vind. Ik heb drie maanden geleden een Sonos Symfonisk aangeschaft bij IKEA, wat ik een prima systeem vind, maar hij staat het afspelen van lokale bestanden in spotify niet toe, en sinds de nieuwe update van 23 mei is het afspelen van lokale bestanden vanaf de telefoon helemaal afgeschaft, dus ik heb hem maar weer op marktplaats gegooid.

Het liefst zou ik goede audio willen vanaf mijn tv voor series en games (ps4 & switch) zonder een koptelefoon op te hoeven doen, en daarnaast muziek luisteren zonder eerst twintig apparaten aan te moeten zetten. Ik heb gekeken naar een bluetooth speaker (soundcore motion+ schijnt goed te zijn) zodat ik mijn muziek ook mee kan nemen naar de keuken of naar boven. Ook heb ik even rondgeneusd tussen de actieve speakers, soundbars en stereo's. Echter zie ik door de vele bomen het bos niet meer, en weet ik niet meer wat nou handig is om aan te schaffen. Het helpt ook niet dat ik een vrij klein budget heb van 100-150 euro (misschien meer als ik binnenkort een financiële meevaller krijg).

Als iemand tips, advies, of inzichten heeft, hoor ik het heel graag!!! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:04

FeaR

In GoT we trust

ketsueki schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:43:
Dit is mijn eerste tweakers post dus hopelijk doe ik het goed!
Bijna ;)

Koopadvies mag in Beeld en geluid koopadvies dus daar verhuis ik het topic heen.

Ontopic:
Allereerst zal je toch de keuze moeten maken wat je wilt: setup voor alleen thuis of eentje die draagbaar is. Dat maakt al een grove verdeling naar in welke categorie je moet zoeken. Combinatie kan zeker, moet de draagbare speaker een input hebben waarvan de TV een output heeft (of kan verlopen naar...). In andere wooden, welke TV heb je en/of welke uitgangen heeft deze?

Let wel dat als een functie niet meer wordt ondersteunt door Spotify op je telefoon je met een andere speaker (die op dezelfde manier connectie maakt) niets gaat winnen. Waarbij het idee achter Spotify Connect is dat je met een ander apparaat verbinding maakt naar, een tweede device is dan altijd nodig.

Enfin, na de gemaakt keuze van draagbaar of niet kan je mijns inziens pas echt op zoek. Voor dit budget en beter geluid bij de TV zou ik gaan voor een paar actieve speakers. Ben je alleen niet portable. Plus, ik vraag me af of er met dit budget dergelijke speakers zijn die Spotify connect dan wel Bluetooth hebben.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketsueki
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-06-2023
Ah excuus, bedankt voor het verplaatsen!!

Ik heb een Sony Bravia tv (KDL-40W605B), overgekocht van een vriend dus ik heb er niet al teveel verstand van. Er zitten sowieso meerdere HDMI uitgangen op, een 3,5mm jack (waar nu de stereo in zit) en een paar andere uitgangen waar ik even een fotootje van gemaakt heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSlAZeY7mvMeRHQKscxipLke02w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eYWrzMjdQcZzrw1M4BTNTe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIgvTm-yN_SElT3aOlaFW1fwQLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4tI6juryjWmUvVXMjff3ZUl.jpg?f=fotoalbum_large

Spotify Connect is niet waar ik naar op zoek ben. Mijn idee was om via bluetooth spotify te luisteren, zodat ik gewoon alle lokale bestanden kan afspelen. Aangezien dit veel batterij kost, dacht ik er ook aan om (af en toe) een oude telefoon hiervoor te gebruiken zodat ik die als een soort afstandsbediening kan gebruiken.

Portable is in principe ook geen eis; als ik op de bank lekker kan luisteren, ben ik al heel blij. Ik heb sowieso boven een kleine JBL Go 2 liggen die ik regelmatig gebruik, en verder neem ik nooit speakers de deur uit.

Actieve speakers klinken als een goede oplossing. Kunnen die ook aangesloten worden op mijn al bestaande cd speler? Ik zou het namelijk wel fijn vinden om nog af en toe een cd'tje af te kunnen spelen, maar ik wil ook niet 2 paar boxen hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:16
Deze kan je verbinden via hdmi naar je tv (arc) en heeft nog een aux in voor je cd speler. Prijs is wel boven je budget maar top apparaat.

https://teufelaudio.nl/cinebar-one-106132000?v=106132001

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De makkelijkste methode is een setje stereoluidsprekers (actief of passief met een versterker) aansluiten op de 3,5mm-uitgang. Je televisie is al wat ouder en al hoewel je surround-sound via je optische aansluiting zou kunnen realiseren, vraag ik me af of dat hier de moeite gaat zijn, je televisie ondersteunt het moderne HDMI-(e)ARC in ieder geval niet.

Een probleem hoeft dat niet te zijn, ook met stereo kun je heel goed geluid realiseren. Voordeel van stereoluidsprekers is dat je een hoge geluidskwaliteit kunt realiseren voor verhoudingsgewijs weinig geld (in tegenstelling tot geluidsbalken). Je kunt gaan voor een paar boekenplankluidsprekers direct naast de televisie of een paar vloerstaanders op de grond.

Je bestaande CD-speler is een kwestie van de nieuwe apparatuur selecteren opdat er voldoende analoge ingangen op zitten, als je het goed uitkiest mag dat geen probleem zijn. En anders neem je er een mengpaneeltje bij (een vaak onderschat apparaatje).