Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danler
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-03 10:55
Voor mijn dochter wil ik een nieuwe laptop kopen. Hoofdzakelijk voor schoolwerk, zorg opleiding dus geen zware toepassingen, en een incidenteel spelletje Sims 4 of Planet Zoo. Het belangrijkste is echter de accu duur, half uur trein, 6-8 uur school en half uur trein terug.

Hardware wensen:
I5/Ryzen 5/I7/Ryzen 7, 16GB, min 512GB SSD, 14-16", goed afleesbaar scherm.

Tot nu toe overwogen:
uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01LSMH)
uitvoering: ASUS VivoBook 15 M1502IA-EJ364W
uitvoering: ASUS Vivobook 15 OLED K513EA-L11993W (i5)

Mijn concrete hulpvraag:
Als ik uitga van ongeveer deze specs heeft iemand een suggestie voor een laptop waarbij de accuduur als ruim werd ervaren? 8-10 uur bij normaal gebruik. Andere opties zijn ook welkom uiteraard.

Beste antwoord (via danler op 08-06-2023 18:09)

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53
Het ligt er een beetje aan wat je wilt, maar ik ga voor onze tieners altijd voor zakelijke modellen welke net uit de support zijn. Dus een jaar of 4-5 oud. Beter aan te sleutelen dan de consumenten behuizingen. Batterijduur vaak nog heel goed, anders is een nieuwe ook zo gekocht. 6 uur is voldoende voor een schooldag. In de trein zitten ze denk ik alleen op de mobiel.

Laatste voor de jongste was een Elitebook x360 1030 G2 voor dikke 200 euro. Ze 1 die je om kan klappen naar tablet.

Consumenten kwaliteit raad ik af voor het heavy duty school gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 08-06-2023 14:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Het ligt er een beetje aan wat je wilt, maar ik ga voor onze tieners altijd voor zakelijke modellen welke net uit de support zijn. Dus een jaar of 4-5 oud. Beter aan te sleutelen dan de consumenten behuizingen. Batterijduur vaak nog heel goed, anders is een nieuwe ook zo gekocht. 6 uur is voldoende voor een schooldag. In de trein zitten ze denk ik alleen op de mobiel.

Laatste voor de jongste was een Elitebook x360 1030 G2 voor dikke 200 euro. Ze 1 die je om kan klappen naar tablet.

Consumenten kwaliteit raad ik af voor het heavy duty school gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 08-06-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danler
Goede tip! Nooit aan gedacht. Ga ik ook zeker even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:18

D4NG3R

kiwi

:)

Het is echter wel zo dat de zakelijke lijnen vaak wat lomper zijn dan de consumentenlijnen.

Op diezelfde fiets zou ik aanraden om niet verder te gaan dan 14" met een niet al te hoog gewicht, je wordt er snel flauw van hoe veel extra ruimte 15.6/16" in beslag neemt als je constant van lokaal moet wisselen of in het OV zit. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:35

psy

De Thinkpad T16 gen1 gaat heel lang mee en voldoet aan de opties. Let wel dat je dan de 86 Wh accu hebt.
Makkelijk 10 uur.
Wel prijzig.

https://www.notebookcheck...thon-runner.656383.0.html

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49

KoudeAardbei

Moderator

Macbook Air geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:35

psy

Even als aanvulling. Ik heb zelf voor mijn kinderen voor school een Thinkpad L13 gen2 gekocht, haalt makkelijk 7 uur, is snel, licht en nog steeds een echte Thinkpad. In veel configuraties te krijgen. Had ze kunnen kopen voor 300 per stuk (gebruikt).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
D4NG3R schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:50:
Het is echter wel zo dat de zakelijke lijnen vaak wat lomper zijn dan de consumentenlijnen.
Kan, hoeft echter zeker niet.

15-17 inch sws niet aan beginnen tenzij je ze met een enorm zware rugzak elke dag naar school wilt laten gaan.

Die Elitebook die ik noemde is plat en 13.3 inch en dat is groot zat, groter beter niet doen, gewoon even iets met 1080p nemen.

Let ook USB-C. Veel scholen gaan over op USB-C (Thunderbolt) docking net als op je werk.

Andere van ons heeft een Latitude 7270, ook lekker licht en klein en 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danler
Nope, die heeft dr zusje (nodig voor school) en dat vindt ze niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Zeker. Veel scholen zitten op Onedrive en Office 365. Met een Mac zijn er in mijn ervaring wel vaak nog workarounds nodig. Ik zou het zelf niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
Ratings heeft uitstekende benchmarks: https://www.rtings.com/laptop/tests/performance/battery

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-05 21:28
@danler Om met een concrete aanbeveling te komen, kijk eens naar de Lenovo Yoga Pro 7 14ARP8 (83AU0048MH). Krachtige én efficiënte Ryzen 7 7735HS processor, goed 14,5" 2560x1600 scherm, 73Wh accu, en met 1,49 kg lekker licht.
The Lenovo showed great unplugged stamina, outlasting the Dell by an hour as the only two systems to break the 12-hour mark.
The large 73 Wh battery, paired with the laptop's low power usage, allows for exceptionally long battery life. We performed our Wi-Fi test with the display at 150 cd/m² as well as full brightness, setting the refresh rate to both 60Hz and 90Hz in each instance. We found that turning screen brightness all the way up only resulted in an approximately one-hour difference in battery life. The results were virtually the same at 60Hz refresh rate. The Yoga Pro 7 had a really strong showing, lasting nearly 10 hours at 60Hz and 9 hours at 90Hz even at max brightness. When brightness was adjusted to 150 cd/m² (equivalent to 81% of max brightness on our review unit), the device even managed to hit 13 hours in the Wi-Fi test and 15 hours during video playback.
PCMag en Notebookcheck, respectievelijk.

Verder zou ik je dochter ook zeker meekijken, en meenemen in de afwegingen. Het wordt immers haar laptop.

Edit: Dezelfde laptop is ook bij Lenovo zelf verkrijgbaar, met onderwijskorting voor € 956.

[ Voor 63% gewijzigd door Balance op 08-06-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danler
Balance schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:54:
@danler Om met een concrete aanbeveling te komen, kijk eens naar de Lenovo Yoga Pro 7 14ARP8 (83AU0048MH). Krachtige én efficiënte Ryzen 7 7735HS processor, goed 14,5" 2560x1600 scherm, 73Wh accu, en met 1,49 kg lekker licht.

Verder zou ik je dochter ook zeker meekijken, en meenemen in de afwegingen. Het wordt immers haar laptop.
Ik kom met suggesties en een budget, zij kiest uiteindelijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 09:25
pennywiser schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Zeker. Veel scholen zitten op Onedrive en Office 365. Met een Mac zijn er in mijn ervaring wel vaak nog workarounds nodig. Ik zou het zelf niet doen.
Nee hoor hier een Mac gebruiker O365 werkt perfect geen workaround nodig. Sommige dingen werken zelfs beter. Zoals die O365 meuk start direct op ipv een vertraging van 20 sec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Beetje afhankelijk van support op school, niet iedere school bied support aan als je van het aanbevolen systeem afwijkt.

Beetje onhandig als je laptop het niet doet tijdens een test/proefwerk.

Tenzij je dochter natuurlijk een IT wizzkid is.

Hier vielen de ex zakelijk modellen af, ze wilde dit keer iets nieuws, ze wordt iets te veel opgescheept met doorschuivertjes geloof ik O-) .

Jongste heeft nu nieuwe 14" HP Inspiron. Met R 5500 met 8GB geheugen (wel uitbreidbaar, wat is dat toch met gesoldeerd geheugen tegenwoordig...) En 512 SSD. Was er 450 voor kwijt.

Maar die R5 is al overbemeten, ze doet er ook SIMS 4 op maar dat draait ook prima op mijn laptop met een Gen 2 i5. Dus ik snap je eis niet zo voor de pittige processors. Dat gaat meestal niet zo lekker met je eis tot lange batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Skywalker27 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Nee hoor hier een Mac gebruiker O365 werkt perfect geen workaround nodig. Sommige dingen werken zelfs beter. Zoals die O365 meuk start direct op ipv een vertraging van 20 sec.
Ik zou zelf huiverig zijn als mijn jongste continue zelf moet uitzoeken hoe ze iets moet oplossen omdat de instructies vrijwel nooit op Macs afgestemd zijn. Dus inderdaad ook tijdens momenten dat je er op moet kunnen rekenen en geen hulp kan/mag vragen.

20 seconden opstarttijd weet ik niet waar je dat precies op baseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danler
Bedankt voor alle reacties.

Toch even wezen kijken naar wat ex-zakelijke modellen en wat blijkt ...
Ze heeft haar oog laten vallen op een Thinkpad. Ik ben enigzins verast, niet het meest sexy model maar het spreekt haar erg aan.

https://www.hardware4sale...d.html#product-attributes

Past binnen budget, wellicht overbemeten, kan nog wel een aantal jaar mee en , naar mijn ervaring, bijna onverwoestbaar :-) Eens kijken of ik binnenkort nog ergens een mooie prijs kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
danler schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:06:
Bedankt voor alle reacties.

Toch even wezen kijken naar wat ex-zakelijke modellen en wat blijkt ...
Ze heeft haar oog laten vallen op een Thinkpad. Ik ben enigzins verast, niet het meest sexy model maar het spreekt haar erg aan.

https://www.hardware4sale...d.html#product-attributes

Past binnen budget, wellicht overbemeten, kan nog wel een aantal jaar mee en , naar mijn ervaring, bijna onverwoestbaar :-) Eens kijken of ik binnenkort nog ergens een mooie prijs kan vinden.
Top. Qua formaat, kijk voor zekerheid nog even naar een Thinkpad X serie. Die zijn wat kleiner maar zien er hetzelfde uit. Zelf ook vaak Thinkpads voor mijn werk gehad, stevig en makkelijk aan te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwbogaart
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-11-2024
Hoe gaan jullie bij eigen aanschaf om met (in mijn geval) de verplichting van school om bij problemen de volgende dag al een vervangende laptop te hebben? Dat maakt het wel wat lastiger om een mooi oud model Thinkpad oid. aan te schaffen ipv de overpriced Dell meuk via school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danler
Ik heb ondertussen een mooie ThinkPad aangeschaft en heb hier nog een oude backup, minimale specs, liggen met slechte accu die in geval van nood gewoon gebruikt kan worden.

Aanvulling: eigenlijk is alle functionaliteit die ze gebruiken browser based. In combinatie met OneDrive is schakelen van laptop erg makkelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door danler op 16-08-2023 13:19 ]

Pagina: 1