Toon posts:

ECS K7S5A - IDE controller probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi All,

Ik heb een heel raar probleempje,
Als de PC geboot wordt dat zoekt ie na het controleren van het geheugen naar de CDROM drives. Deze zitten op de tweede IDE controller aangezien op de eerste een ATA100 HDDtje hangt.
Het vreemde is dat ie de ene keer de CDROM drives WEL herkent en de andere keer niet. Dit is compleet willekeurig en het maakt niet uit of het een koude of warme boot is.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen??

TIA, Michiel

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:50
kabels zitten zeker weten goed?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Bios al geupdate naar laatste versie?

Heb hier zelfde boardje draaien met op 1e kabel WD 13,6 GB UDMA66 en op 2e kabel 2x IBM Deskstar 60 GXP UDMA100.

http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm

Kan je laatste versie downen :)

webOS all the way!

Verwijderd

Topicstarter
Ja de kabels zitten goed (jumpers veranderd -> geen effect, kabel vervangen -> geen effect)

Ook zit het nieuwste BIOS erin (080116 oid)

Greets, Michiel

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
En merk je er verder iets van? (In windows)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

lijkt wel op die harddisk spinup bootdelay van vroeger (heb nog nooit een systeem gezien waarbij die bios optie aan moest staan, maar goed), maar dat kan niet voor CD-spelers want daar zit meestal geen disc in (neem ik aan, heeft het probleem ook iets te maken met het feit dat er nog CD's in de speler zitten bij het aanzetten van de PC?) ... Afbeeldingslocatie: http://www.gigaparts.nl/t-net/rook.gif

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, maakt ook niets uit of je er een CD in hebt zitten of niet.
Op OCWorkbench.com werd nog gespeculeerd dat het aan de Hyundai 256mb DDR stick zou kunnen liggen, maar ook met standaard SDR geheugen heeft ie dit probleem.

Wat wel nog opvalt is dat WXP de DVD drive niet herkend als DVD drive, kan wel gewoon DVD's afspelen enzo, alleen in de explorer staat 'gewoon' CD-Drive (terwijl bij mijn laptop met nog Beta1 erop wel DVD drive staat, ga morgen mijn laptop ook even her-installeren naar WXP RTM dus weet dan of MS de DVD-drive melding weggehaald heeft oid)

Greets, Michiel

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:08
Maak je CD-ROM eens slaaf (ja, zonder meester). Grote kans dat dit wel werkt. Heb ik ook gehad bij een Gigabyte socketA mobo (die met AMD 750). Van het ene op het andere moment herkende ie de cd-rom niet meer. Als slave gezet en klaar. (Was een ANUS 50X)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er twee devices aanhangen een HP CDRW drive en een Toshiba DVD drive.. Ik heb de Master/Slave al een keer omgedraaid, maar dit hielp niet.
Als ie ze wel vind is er verder ook niets aan de hand, dan kan ik ook gewoon op maximale snelheid branden en films kijken enzo. Dus de doorvoer is goed verder, alleen het detecteren gaat mis.

Greets, Michiel

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 21:59 schreef Hermanvh het volgende:
Bios al geupdate naar laatste versie?

Heb hier zelfde boardje draaien met op 1e kabel WD 13,6 GB UDMA66 en op 2e kabel 2x IBM Deskstar 60 GXP UDMA100.

http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm

Kan je laatste versie downen :)
Ik heb binnen kort ook dat boardje ,ik heb ff gekeken op die site met die biossen ;ligt het aan mij dat ik die biossen dubbel zie of moet ik heel snel slaap gaan inhalen ?

Verwijderd

Topicstarter
Nee... je ziet niet dubbel...

Er zijn twee versies van dat bord, eentje met LAN en eentje zonder, vandaar twee verschillende BIOS'en.

Goed opletten dus!

Greets, Michiel

Verwijderd

Charles:
Er zijn aparte biossen voor de mobo-versie MET en de versie ZONDER onboard netwerk. (W/O LAN = without LAN, W/LAN = With LAN).

Verwijderd

ok bedankt gelukkig !
dan kan ik nog ff surfen !
Ik heb goede verw8ingen met dit board

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat je meer geluk hebt dan ik....
Dit IDE probleem is nl niet het enige, ook erg veel boot en shutdown problemen. Maar heb begrepen dat dit waarschijnlijk een defecte batch is.
Dus ik hoop dat jij er eentje van een goeie batch hebt, die van mij gaat iig RMA...

Greets, Michiel
Pagina: 1