Vaarbewijs - Hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Mijn vraag:

Momenteel ben ik druk bezig om te kijken of ik mijn vaarbewijs 1 en 2 wil halen. Ik ben druk aan het zoeken over de hoe en wats, maar ik kom uit 2 zaken niet helemaal uit.

Mijn situatie:

Ik woon in België met Nederlandse nationaliteit (ooit verhuisd van NL naar BE). Nu heb ik begrepen dat het mogelijk is om het vaarbewijs in Nederland te halen in deze situatie. Echter krijg ik dit niet goed bevestigd voor mijn gevoel en ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Als het kan haal ik het liefst in Nederland, want in België zit praktijkles aan vast + medische keuring, waardoor de kosten veel hoger zijn dan in Nederland en uiteindelijk mag je het zelfde.

Waar ik ook naar benieuwd ben is of er iemand goede ervaringen heeft met online cursussen voor vaarbewijs 1 en 2. De ene site zegt moet je niet doen bla bla en de andere site wel weer en een andere site zegt dan weer wij hebben geen neppe reviews. Ik krijg hierdoor echt twijfels wat ik nu moet geloven of bij welke partij ik het beste de cursus (online/eigentijd) kan volgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:02
Ik zou gokken dat je het beste een vaarbewijs kan halen voor het gebied waar je graag gaat varen, maar als ik even snel Google vind ik dit: https://www.vaarbewijzen.nl/vaarbewijs-belgie/
Ik zou eens gaan praten bij een jachthaven of zo, vraag het na bij mensen die er mee werken/ervaring hebben. Dat is vaak nuttiger dan online meningen. Ik heb zelf trouwens geen vaarbewijs, alleen het equivalent om met een klein zeilbootje te mogen spelen. Ik denk dat in ieder geval een beetje praktijk wel nuttig is in aanvulling op wat voor theoriecursus dan ook. Niet zozeer om de boot te kunnen bedienen, maar om de situaties eens in de praktijk mee te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Ik heb het tig jaar geleden via vaarbewijs.nl gedaan.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt via welke site je het precies doet. Het is allemaal hetzelfde: je krijgt een theorie-"boek" en een stapel oefenvragen. Werk het boek door, oefen tot in den treure met de oefenvragen en ga examen doen.
Je hebt dan uiteindelijk (zeker een paar jaar later) geen idee hoe je moet varen maar je hebt wel je papiertje. Het stelt niks voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-10 18:51
Vaarbewijs oude stijl 1 en 2 is nog steeds theorie only. Er is wel een vbw bijgekomen waarbij je ook praktijk lessen nodig hebt.

Ik heb vbw 1 ooit gehaald met een DVD, zo te zien nog steed ste bestellen http://www.legeensuit.nl/. Dit was echt prima, want het was gewoon een opname van een echte leraar/klas en dat werkte voor mij perfect.

Tegenwoordig gaan de examens trouwens via het CBR en niet meer via Vamex 4 x per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb een vaarbewijs 1,2 verschillende CWO diploma's en basis marifonie.

Ik heb helemaal geen lessen gevolgd voor het vaarbewijs. Dit is zuiver een theoretische aangelegenheid die je eigenlijk ook goed uit de boeken kunt leren.

Het vreemde is dat je zelfs nog nooit een boot gezien hoeft te hebben. Ik heb dit vaarbewijs dan ook alleen maar gehaald om in het buitenland een zeiljacht te kunnen huren.

Varen en zeilen kon ik daarvoor al en heb ook aanvullende cursussen gedaan om mezelf te bekwamen. Zo kwam ik ook aan de CWO diploma's als bijvangst. Vaak ging het me om bijzondere vaardigheden om met een bepaalde grote van zeiljacht handelingen uit te kunnen voeren zoals met harde wind manoeuvreren in krappe havens etc. of ankeren onder moeilijke omstandigheden.

Ook zeilen naar bv het VK vanuit Scheveningen heb ik eerst gedaan met de zeezeilschool. Dat zijn dingen die je niet uit een boekje leert en zeker niet door de nacht met slecht weer de vaarroutes van de containerschepen kruisen etc.

Vooral plotseling slecht weer is nogal een dingetje. Nu moet ik ook zeggen dat ik dit soms trips heb gemaakt als schipper op de Atlantische oceaan bij de Kaapverdische eilanden of de Canarische eilanden en frequent in de middellandse zee. Mijn voorbereiding zowel qua kennis en ervaringen als in uitzoekwerk waren daarmee dan ook in overeenstemming maar niet iedereen ambieert dat. Ik heb wel eens windvlagen en storm gehad op zee van 65 knopen en dat vinden de meesten niet fijn. En dat hoeft ook niet, de meesten genieten meer van een beetje mooi weer zeilen.

kortom, voor enkel vaarbewijs heb je niet echt een cursus nodig als je een beetje kunt leren. Wil je er daarna ook echt wat mee gaan doen dan kan het handig zijn om andere praktijk cursussen te doen geënt op datgene wat je wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:19
Voor klein vaarbewijs in Nederland is een medische keuring ook verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 03:24
I_IBlackI_I schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:09:
Voor klein vaarbewijs in Nederland is een medische keuring ook verplicht.
https://www.cbr.nl/nl/rec...laring-recreatievaart.htm
Invullen gezondheidsverklaring recreatievaart
Als u alle vragen met ‘nee’ kunt beantwoorden, voldoet u aan de medische eisen.

Mocht u één of meerdere vragen met ‘ja’ moeten beantwoorden, dan is mogelijk een verklaring van een arts vereist waarin de aard en de ernst van de aandoening wordt verduidelijkt. Indien een verklaring vereist is, krijgt u hierover bericht van het CBR.
Je moet dus net als voor je rijbewijs een gezondheidsverklaring invullen. Kun je alle vragen met "nee" beantwoorden, dan hoef je niet gekeurd te worden.

In tegenstelling tot je rijbewijs hoef je voor een vaarbewijs zelfs vanaf je 75e niet gekeurd te worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Bedankt voor alle antwoorden :)

Ik ga kijken voor een partij in NL om het te behalen. Het blijft zeker raar dat alleen theorie nodig is om te mogen varen, daar ben ik mij van bewust. Zoals sommige hier ook al zeggen is een goede voorbereiding voor het varen sowieso al een heel goed idee.

Kwa praktijk ervaring heb ik al wel wat ervaring met boten waarbij je mag varen zonder vaarbewijs, maar denk dat een snellere boot of andere water toch wat andere zaken met zich mee gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

erwin26 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:30:
Bedankt voor alle antwoorden :)

Ik ga kijken voor een partij in NL om het te behalen. Het blijft zeker raar dat alleen theorie nodig is om te mogen varen, daar ben ik mij van bewust. Zoals sommige hier ook al zeggen is een goede voorbereiding voor het varen sowieso al een heel goed idee.

Kwa praktijk ervaring heb ik al wel wat ervaring met boten waarbij je mag varen zonder vaarbewijs, maar denk dat een snellere boot of andere water toch wat andere zaken met zich mee gaat brengen.
Voor langzame boten zoals zeilboten mogen die zelfs al best heel groot zijn zonder dat een vaarbewijs nodig is, als ik me niet vergis zelfs tot 15 m of nog groter. Je bent wel verplicht de regels te kennen en je mag ook niet overal varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Indoubt schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:41:
[...]

Voor langzame boten zoals zeilboten mogen die zelfs al best heel groot zijn zonder dat een vaarbewijs nodig is, als ik me niet vergis zelfs tot 15 m of nog groter. Je bent wel verplicht de regels te kennen en je mag ook niet overal varen.
ook motorboten onder een bepaald vermogen kunnen best groot worden. Deze mag je dus ook besturen zonder vaarbewijs:

https://www.leboat.nl/boten/horizon-5-plus

van de zotte...

blup

Pagina: 1