Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09 15:31
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben al een tijdje actief als vrijwillige brandweerman en ik heb onlangs ontdekt dat we slechts maximaal 9 uur vergoed/ betaald krijgen, zelfs als we soms meer uren werken op een dag. Dit heeft me aan het denken gezet en ik vroeg me af of dit normaal is. Het komt namelijk best vaak voor dat wij bijvoorbeeld meer werken dan 9 uur op een dag.

Het is niet dat ik het perse doe voor het geld maar het voelt niet juist.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Zijn er andere (vrijwillige) brandweermannen of mensen binnen een ander vakgebiedt die hiermee te maken hebben? En is dit een gebruikelijke praktijk bij andere brandweer regio's?

Zodra ik tijd heb zal ik mijn contract nalopen om te kijken of hier iets over vermeld staat. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 16:01
is die 9 uur geen geste omdat het vrijwillig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
syntesia schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:17:
is die 9 uur geen geste omdat het vrijwillig is?
Zou inderdaad kunnen maar volgensmij krijgen de beroepsbrandweren ook niet meer dan 9 uur betaald binnen onze regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Propaanbanaan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Zou inderdaad kunnen maar volgensmij krijgen de beroepsbrandweren ook niet meer dan 9 uur betaald binnen onze regio.
Dit is wel heel erg speculatief. Misschien eerst even nagaan of dit daadwerkelijk zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:30
Propaanbanaan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:13:
Het is niet dat ik het perse doe voor het geld maar het voelt niet juist.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. Zijn er andere (vrijwillige) brandweermannen of mensen binnen een ander vakgebiedt die hiermee te maken hebben? En is dit een gebruikelijke praktijk bij andere brandweer regio's?
Vraag het als 1e even aan de HR van jouw veilighijds regio. Afhankelijk van dat antwoord kun je verder vragen, nu blijf je gokken en heb je een ontevreden gevoel.

Ik zit ook bij de vrijwillige brandweer, maar werk normaal echt niet meer dan 9u per dag.
Ik neem aan dat je ook niet-oproep diensten draait, bv ondersteuning van de beroeps ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
canonball schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:50:
[...]

Vraag het als 1e even aan de HR van jouw veilighijds regio. Afhankelijk van dat antwoord kun je verder vragen, nu blijf je gokken en heb je een ontevreden gevoel.

Ik zit ook bij de vrijwillige brandweer, maar werk normaal echt niet meer dan 9u per dag.
Ik neem aan dat je ook niet-oproep diensten draait, bv ondersteuning van de beroeps ofzo?
Dit is misschien inderdaad een goed idee, slecht dat ik er zelf niet op ben gekomen.
De 9+ uren op een dag zijn vaak meehelpen op dingen zoals een wedstrijd of een training o.i.d. moet zeggen dat het niet maandelijks voor komt maar wel eens in de zoveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Zijn deuren boven de 9 verplicht door je leidinggevende? Of voel je je verplicht?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:07
President schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:24:
Zijn deuren boven de 9 verplicht door je leidinggevende? Of voel je je verplicht?
Doei mannen, mijn 9u zitten erop!! Succes met de brand verder en tot morgen. :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:07
In branches zoals de zorg is dit helaas heel normaal, of het mag weet ik niet, maar “iedereen doet het” is vaak wat ik hoor en je kan er bar weinig mee/tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacco5555
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 09:22
Ik ben ook vrijwilligbrandweerman en zou het eerlijk gezegd niet weten of ik na 9 uur nog betaald krijg. Volgens mij wel. Maar na 9 uur ben je toch allang eens afgelost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
VidaR-9 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat je dit hebt gemist:
Propaanbanaan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:02:
De 9+ uren op een dag zijn vaak meehelpen op dingen zoals een wedstrijd of een training o.i.d. moet zeggen dat het niet maandelijks voor komt maar wel eens in de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Eggthud schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:33:
In branches zoals de zorg is dit helaas heel normaal, of het mag weet ik niet, maar “iedereen doet het” is vaak wat ik hoor en je kan er bar weinig mee/tegen doen.
Natuurlijk kan je er wat mee doen! Cao erbij pakken en met je collega's naar de leidinggevende gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 16:46
In onze regio is precies vastgelegd welke vergoeding je voor welke activiteit krijgt. En ja soms doe je dingen onbetaald, maar daar kies je dan zelf voor. In mijn geval worden de uren voor de leerwerkplekopdrachten niet vergoed.
Als je je eraan stoort, dan misschien niet meer deelnemen aan een wedstrijd of training. En je bent dan vast niet de enige die het probleem heeft, dus dan kun je het samen met je collega’s bij de organisatie aankaarten als het verplichte activiteiten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Propaanbanaan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Dat denk ik niet:
https://www.rijksoverheid...kplek-aanwezigheidsdienst

Er is een jaar of 15 geleden een hoop over te doen geweest dat een 24 uurs-dienst (met als je mazzel hebt ook nog wat slaap) ook gewoon telt als 24 uur werken...

Nu weet ik niet hoe dat voor vrijwilligers zit, maar voor beroeps is onbetaald doorwerken gewoon geen optie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:36

Prx

Brandweer Schiphol:
1. Werknemers die in 24-uursdienst bij de
Luchthavenbrandweer werken, hebben een
ingeroosterde werkduur van gemiddeld
48 uur per week.
2. Een 24-uursdienst staat gelijk aan achttien betaalde
werkuren. Overuren (A.5, artikel 1) worden volledig
vergoed.
3. De roostertoeslag bij een fulltimedienstverband
bedraagt € 868,44 per maand (per 1 januari 2024:
€ 896,66)
Bron: https://www.fnv.nl/getmed...24-v12042023.pdf?ext=.pdf (pagina 41)

Maar ook dat is beroeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
9 uur vol presteren bij een brand vind ik nogal wat! respect dat zoiets vol te houden is, ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat de aflos eerder zou komen.

Persoonlijk vind ik het idioot dat een hulpdienst op vrijwillige basis werkt. Mooi dat het kan en prachtig dat er animo voor is, maar het zou eigenlijk gewoon een betaalde baan moeten zijn. Ja, dat kost wat maar dan kun je een dergelijke functie ook best wat uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Inevitable schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:43:
9 uur vol presteren bij een brand vind ik nogal wat!
Dat gebeurt ook niet volgens TS?
De 9+ uren op een dag zijn vaak meehelpen op dingen zoals een wedstrijd of een training o.i.d.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propaanbanaan
Inevitable schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:43:
9 uur vol presteren bij een brand vind ik nogal wat! respect dat zoiets vol te houden is, ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat de aflos eerder zou komen.
Gelukkig gebeurt dit ook niet, zou niet vol te houden zijn. Het gaat me met namen om trainingen/evenementen waar je aanwezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:30:
[...]

Belachelijk, toch, dat we beroepen die zo belangrijk zijn voor onze samenleving niet naar behoren vergoeden?

Je vraagt iemand letterlijk zijn leven te wagen voor anderen en bent daar nog te beroerd voor om meer dan 9 uur te vergoeden.

Net als met de zorg lees ik nu: Het heel normaal vinden dat mensen niet de uren vergoed krijgen voor wat ze werken, terwijl ze letterlijk in de shit zitten. Maar we hebben wel voor ze geklapt, dat moet toch genoeg zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door init6 op 15-06-2023 16:38 ]

Pagina: 1