hoeveel m2 stukwerk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natascha
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-06-2023
Ik heb een offerte gevraagd voor stucwerk.

Ik heb veel ramen en bijna de complete achtergevel bestaat uit openslaande deuren met ernaast 2 mini muurtjes, nu berekent men de complete muur ipv de twee muurtjes, ook de keuken is 1 compleet raam, ernaast een muurtje van 30 cm.. ook hier wordt weer de complete muur berekend.
Hetzelfde verhaal in de hal, meterkast deur, wc deur, trapopgang, klein muurtje naast de meterkast maar complete wand telt

Is dat normaal?
Wie zou voor mij uit kunnen rekenen hoeveel effectieve m2 de verdieping is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlFl6z7uLfQzIyC5amSoncaelyk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k5u0xrB9JIl9RFq24MVkZJUZ.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Je kan toch zelf per muur het totale oppervlak berekenen en hier de openingen zoals deuren en ramen aftrekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 10:01
Ja dat is normaal. Een kozijn is meer werk om af te werken in verband met de hoeken en bijbehorende profielen. Om snel te kunnen rekenen nemen ze altijd de kozijnen gewoon mee in het aantal m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

loeberce schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:09:
Je kan toch zelf per muur het totale oppervlak berekenen en hier de openingen zoals deuren en ramen aftrekken?
nope zo rekenen 'ze' niet

gewoon muurlengtes x hoogte

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

Als je de gehele vloer wil stucken is het 9,11 x 4,33 = ongeveer 40m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natascha
jichem schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:11:
Ja dat is normaal. Een kozijn is meer werk om af te werken in verband met de hoeken en bijbehorende profielen. Om snel te kunnen rekenen nemen ze altijd de kozijnen gewoon mee in het aantal m2.
van ca 1.30 x 2.70 hoog maken ze dan 5 x 2.70?
En van 40 cm, 5 meter? ( in de hal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Natascha schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:13:
[...]

van ca 1.30 x 2.70 hoog maken ze dan 5 x 2.70?
En van 40 cm, 5 meter? ( in de hal)
daar moet je even over onderhandelen / overleggen

hier een hoekje, daar een stop, hier voorzichtig en geklooi met sponzen, is meer werk dan 2m2 aan (deur)oppervlak stucen.

keer het om
stel heel je hal is maar netto 3 m2 aan bijeengeraapte stukjes muur, die komt niemand voor 3 x 20euro voor je doen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Zoals gezegd, wij zien openingen in een muur als minder m2. Een stucadoor ziet dat als extra werk.
De vraag was, is het normaal dat dit zo gerekend wordt, ja dat is normaal. Of je het er mee eens bent kan je het beste zelf beoordelen.

Edit: het klinkt misschien bot, zo is het niet bedoeld. Stucadoors willen niets liever dan grote vlakken stuccen, dat gaat veel sneller en levert meer op per m2 dan gerommel in hoekjes. (kozijnen afplakken of voorzichtig smeren om ze schoon te houden, profielen, kleiner gereedschap dus minder snel)

[ Voor 39% gewijzigd door jichem op 08-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36
In dit soort situaties niet de rekenmethode aan de orde stellen maar de prijs voor de hele opdracht. Dan reageer je op de offerte dat je graag een korting verwacht omdat er veel raamoppervlak is gerekend.

En meerdere offertes aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natascha
paQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:15:
[...]

daar moet je even over onderhandelen / overleggen

hier een hoekje, daar een stop, hier voorzichtig en geklooi met sponzen, is meer werk dan 2m2 aan (deur)oppervlak stucen.

keer het om
stel heel je hal is maar netto 3 m2 aan bijeengeraapte stukjes muur, die komt niemand voor 3 x 20euro voor je doen ;)
Mee eens, maar 50 rekenen voor 10 is me ook wat te gortig. ( voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Natascha schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:24:
[...]

Mee eens, maar 50 rekenen voor 10 is me ook wat te gortig. ( voorbeeld)
Sja dat zal voor elk huis en iedere persoon anders zijn.
er zijn ook stukadoors die 29 de meter rekenen en dan niet de deuren en ramen. Het is een beetje potato tomato.

Misschien kun je de muurlengtes rekenen en zo laten voor wat het is, maar dat ze voor je gevels wat "geheel raam" is, met stukje een prijs afspreken van bijv steeds 100 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 10:44
Je kan altijd voorstellen niet met een m2-prijs te rekenen, maar met een uurprijs, als je dat beter/ eerlijker lijkt. Een uurprijs heeft meestal mijn voorkeur daar er dan mogelijk zorgvuldiger gewerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:33
Voor eerst dat ik zoiets hoor, Zelf ook alles laten doen ~3 jaar terug. Alles netjes opgemeten en hun zaten 2m2 naast mijn metingen en dat was dus zonder de ramen mee te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:19
Nee, dat is niet normaal.

Als je een m2 prijs rekent, dan mag de klant verwachten dat hij alleen hoeft te betalen voor de m2's die daadwerkelijk gedaan worden.

Als je als stukadoor ziet dat er veel onhandige hoekjes enzo zijn waardoor je vindt dat je m2 prijs te laag is, kan je dan 2 dingen doen:
- m2 prijs verhogen zodat het wel uit kan
- een totaalprijs voor de volledige klus offreren.

Mijn stukadoor trok voor een wand met binnendeur gewoon 2m² van het totale wand oppervlak af. En ramen en de openslaande tuindeuren gewoon op basis van de werkelijke afmetingen.
Uiteraard niet tot op de millimeter, waar globaal wel kloppend. Op het totaal maakt een verschil van <5m² ten opzichte van de werkelijkheid niet zo veel uit.
Maar bij een doorsnee tussenwoning die volledig gestuct wordt heb je al snel 8 binnendeuren (a 4m² per deur aan oppervlak, want tweezijdig) en in voor en achtergevel zit makkelijk rond de 30m² aan gevel-opening. Zomaar 60m2 teveel tellen als stukadoor is geen eerlijk zaken doen. En die zou hij bij mij ook niet betaald krijgen als er een m2-prijs op de offerte staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2023 18:42 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jan-man schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:21:
[...]

Voor eerst dat ik zoiets hoor, Zelf ook alles laten doen ~3 jaar terug. Alles netjes opgemeten en hun zaten 2m2 naast mijn metingen en dat was dus zonder de ramen mee te meten.
het komt beide voor. er is ook nog een "tussenvorm": de zuivere vierkante meters + toeslag per m1 stop/hoek.
hoe dan ook is de manier van rekenen niet heel belangrijk maar het totaal bedrag van de offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-06 11:07
twain4me schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:37:
[...]

het komt beide voor. er is ook nog een "tussenvorm": de zuivere vierkante meters + toeslag per m1 stop/hoek.
hoe dan ook is de manier van rekenen niet heel belangrijk maar het totaal bedrag van de offerte.
Eens, totaalbedrag + geleverde kwaliteit dan.

De ene stukadoor smeert met goldband en werkt alles perfect glad af. Terwijl de andere stukadoor de gipsspuit naar binnen rijdt, mp75 op de muur blaft en er daarna met de schuurmachine overheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het zegt allemaal niet zo bijster veel. Ik heb stukadoors over de vloer gehad die knetterrecht stucten, en de laatste dag "een ander team" stuurde, en 1 maanlandschap achterlieten.
Ik heb ok al eens een fixe prijs betaald "voor een goeie" (30 / m2) terwijl mijn eigen stucwerk gladder is. Heb er midden in de klusjesmannencrisis ook wel eens 2 weer weggestuurd nadat alles in de voorstrijk stond. Die stond van mijn dak naar beneden te pissen. Pak je spullen; daar is de deur.
Het kan verkeren en je moet gewoon een beetje geluk hebben.
Beste is denk ik van hear say, of ergens aan het werk gezien, een eenpitter aan de haak zien te slaan en met diegene een aangenomen prijs afspreken. Dat weet je wat je kwijt bent, en je weet wat je er voor terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Ivow85 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Nee, dat is niet normaal.

Als je een m2 prijs rekent, dan mag de klant verwachten dat hij alleen hoeft te betalen voor de m2's die daadwerkelijk gedaan worden.

Als je als stukadoor ziet dat er veel onhandige hoekjes enzo zijn waardoor je vindt dat je m2 prijs te laag is, kan je dan 2 dingen doen:
- m2 prijs verhogen zodat het wel uit kan
- een totaalprijs voor de volledige klus offreren.

Mijn stukadoor trok voor een wand met binnendeur gewoon 2m² van het totale wand oppervlak af. En ramen en de openslaande tuindeuren gewoon op basis van de werkelijke afmetingen.
Uiteraard niet tot op de millimeter, waar globaal wel kloppend. Op het totaal maakt een verschil van <5m² ten opzichte van de werkelijkheid niet zo veel uit.
Maar bij een doorsnee tussenwoning die volledig gestuct wordt heb je al snel 8 binnendeuren (a 4m² per deur aan oppervlak, want tweezijdig) en in voor en achtergevel zit makkelijk rond de 30m² aan gevel-opening. Zomaar 60m2 teveel tellen als stukadoor is geen eerlijk zaken doen. En die zou hij bij mij ook niet betaald krijgen als er een m2-prijs op de offerte staat.
toon volledige bericht
En toch is het wel degelijk normaal, ongeacht wat je er van vindt.
Elke stucadoor heeft zijn eigen manier om een offerte op te stellen.
Als jij blijer wordt van een stucadoor die alles netjes uitmeet en vervolgens €5/m2 meer rekent en zo op de zelfde prijs uit komt is dat prima natuurlijk.
Zoals hier boven ook al gezegd wordt, kijk naar de totaal prijs...vindt je die ok dan ga je toch akkoord?
Het maakt op geen enkele manier uit hoe die stucadoor tot zijn prijs komt. Het zijn geen calculators, ze maken een hoop offertes voor niks en willen dus gewoon snel een prijs neer leggen die voor hun ook aantrekkelijk is.

(Het probleem wat mensen hebben met deze rekenwijze voelt een beetje het zelfde als het ding dat nederlanders altijd korting willen. Een groot deel van nederland heeft een beter gevoel bij een factuur van 10 euro waar ze 20% korting op krijgen dan een factuur van 7 euro zonder korting)
Pagina: 1