Nieuwbouw kopen elders: nu al die kant op verhuizen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De vraag is misschien een beetje vaag, maar waar het op neerkomt is dat wij nu in een stad wonen en graag naar een rustiger dorp in het noorden verhuizen. Omdat we dat ook willen combineren met zelf een huis laten bouwen, zit je natuurlijk met de tijd die er overheen gaat voor het opgeleverd wordt.

We hebben de mogelijkheid een kavel te kopen voor een vrijstaande woning en daar dus een woning op te bouwen. Dat zal niet spannend zijn in de zin dat we gewoon voor een cataloguswoning zullen gaan, maar dan wel met de aanpassingen/indelingen zoals wij dat precies willen. Het dorp waar het om gaat ligt op ±1 uur rijden vanaf ons huidige huis, dus niet om de hoek.

Maar... waar we tegenaan lopen is dat we heel erg twijfelen of we de komende 2-2,5 jaar hier moeten blijven wonen en dan in een keer over naar de nieuwbouw of dat we nu alvast een bestaande woning daar moeten kopen om er alvast te wonen en die later weer te verkopen. Met name omdat we ook met kinderen zitten die nu op de basisschool zitten en tegen die tijd zou het heel krap/spannend worden ivm overgang naar middelbare school voor de oudste die na de zomervakantie naar groep 7 gaat.

Nu zijn we er al achter dat er geen ideaal moment is om te verhuizen, want er is altijd wel iets te bedenken dat de timing niet perfect maakt. Daarom zet het ons wel enorm aan het denken wat handig is.

Waar we zelf in grote lijnen op zijn gekomen zijn de volgende voor- en nadelen van elk scenario:
Nu al verhuizen naar een bestaande woning in het dorp
+ kinderen kunnen daar na de zomervakantie al naar school en vriendjes maken
+ overgang naar middelbare school komt niet in het gedrang
+ voor de nieuwe woning woon je dichtbij en kan je makkelijk regelmatig even erheen om open te doen, sleutels af te geven, een check te doen, etc.
+ we kunnen nu al genieten van de rust en ruimte die we nu niet hebben, waaronder eindelijk een tuin waar een trampoline voor de kinderen in past
+ verhuizen naar nieuwbouw wordt makkelijker en kan je prima gefaseerd zelf doen met paar vrienden
- je verhuist 2x, dus ook 2x inrichten en in-/uitpakken
- veel dubbele kosten doordat je tijdelijk "even" een andere woning koopt, denk aan hypotheekadviseur, makelaar voor verkoop, de kosten koper van de tijdelijke woning, etc. wat zomaar 20-25k extra kan kosten
- onzekerheid over wat de waarde van de huizen daar doet en of je de tijdelijke woning over 2-2,5 jaar wel voor een dusdanig bedrag verkocht krijgt dat je de extra kosten die je gemaakt hebt terugverdient

Gewoon blijven wonen waar we wonen tot de nieuwbouw opgeleverd wordt:
+ geen (deels nutteloze) extra kosten
+ niet 2x verhuizen
+ waarschijnlijk iets meer zekerheid over huizenprijs en verkoop gemak van de huidige woning, met een beetje geluk ook iets meer waarde zelfs wat je weer in de nieuwe woning/hypotheek kan steken
- planningstechnisch kan het met middelbare school overgang met name erg slecht uitkomen, bijv. als het huis 6 maanden voor zomervakantie opgeleverd wordt of juist net 3 maanden erna pas. Eerste levert dubbele kosten op, want dan zou ik tot zomervakantie wachten en groep 8 af laten maken hier. Tweede is gewoon ons minst ideale scenario, want dan zou hij hier net naar een middelbare school zijn gegaan om dan alweer te moeten overgaan naar iets nieuws.
- "eventjes" erheen is niet zomaar gedaan gezien het 1 uur enkele reis is, kost dus incl. wat je daar moet doen al minstens 2,5 uur van je tijd

En verder geldt natuurlijk dat alles wat bij de een een voordeel is, bij de ander een nadeel is en vice versa.

We kennen wel mensen die ook een dergelijke stap hebben genomen, maar dan ofwel zonder kinderen, ofwel direct naar een bestaande woning en dus niet hebben hoeven wachten op een nieuwbouw in een dorp verder weg. En we kennen ook mensen die nieuwbouw hebben laten bouwen, maar dan in de huidige stad waar we wonen. Ter volledigheid: wij hebben ook nog niet eerder nieuwbouw gebouwd, alleen bestaande woningen gekocht. Maar we weten wel heel goed wat ons te wachten staat m.b.t. planning, uitzoekwerk, noem dat maar op.

Waar we dus vooral naar op zoek zijn is of er mensen zijn die een vergelijkbare stap hebben gezet (nieuwbouw op een totaal nieuwe plek) en hoe jullie dat dan aangepakt hebben. Of dat wij nog dingen over het hoofd zien waar we tot nu toe niet aan gedacht hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Geen mogelijkheid voor een tijdelijke unit op je nieuwe kavel?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
blitzkrieg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:49:
Geen mogelijkheid voor een tijdelijke unit op je nieuwe kavel?
Zijn dat soort units te huur dan ergens? Of waar moet ik aan denken hoe je zoiets regelt dan?

En nu je het zegt, ik heb weleens van dit concept gehoord, maar bij ons in de stad mag dat niet, al kan dat zomaar zijn omdat het gemiddelde kavel hier (zelfs bij vrijstaand) 250-350 m2 is en dus nauwelijks overhoudt.

Ter beeldvorming: de nieuwe locatie heeft kavels van 700-1000 m2, meestal zo'n 15-20m breed en dan 40-50m diep. Dus ja, in wat uiteindelijk de achtertuin moet worden zou prima een tijdelijke unit passen, ik heb zelf alleen geen idee waar te beginnen. Behalve checken of het volgens de gemeente mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die kun je huren ja. Maar degenen waarvan ik weet dat ze dit hebben gedaan, die hebben ze gekocht op marktplaats (of vergelijkbaar) en na de bouw weer verkocht.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 12:46
Kan je geen woning huren voor de periode waarin je huis gebouwd wordt? Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en waren van plan om tijdelijk te huren. Dat geeft de/je kinderen wel een normale thuisbasis, je zit vlak bij je verbouwing en na een jaar (of 2-2,5) kan je je huur gewoon opzeggen, ongeacht wat de prijzen van huizen doen. Uiteindelijk zijn wij in een jaar wel twee keer verhuisd, maar hebben een deel van de inboedel niet uitgepakt en dat in ons nieuwe huis pas gedaan. Overigens niet een nieuw huis laten bouwen, maar een hele mooie woning gekocht.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-12-2024
Saint2Saint schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:14:
Kan je geen woning huren voor de periode waarin je huis gebouwd wordt? Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en waren van plan om tijdelijk te huren. Dat geeft de/je kinderen wel een normale thuisbasis, je zit vlak bij je verbouwing en na een jaar (of 2-2,5) kan je je huur gewoon opzeggen, ongeacht wat de prijzen van huizen doen. Uiteindelijk zijn wij in een jaar wel twee keer verhuisd, maar hebben een deel van de inboedel niet uitgepakt en dat in ons nieuwe huis pas gedaan. Overigens niet een nieuw huis laten bouwen, maar een hele mooie woning gekocht.
Eens, doorgaans koop je niet voor een termijn van 2 of 3 jaar, dus waarom zou je dat in dit geval wel doen? Huren lijkt me voor een dergelijke korte termijn het beste en geeft veel flexibiliteit, ook als eventueel de bouw zou uitlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
Als het mijn situatie was geweest, met die optelsom, zou ik alvast die richting op verhuizen.

De afstand is een uur, dus 2 uur om weer terug te komen. Het zal niet bij een enkele keer blijven, en zeker gezien dat het een periode van 2 jaar beslaat, zou ik zelf na 3 maanden al klaar zijn met het op en neer reizen. (Denk aan de tijd die je hier kwijt raakt, maar ook de brandstof en onderhoud kosten van je auto).

Je zit natuurlijk ook met je dagelijkse leven, dus dit hakt er bij in. Daarnaast geef je je kinderen ruim extra tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving, nieuwe school, nieuwe vriendjes. Tegen de tijd dat je weer opnieuw gaat verhuizen, ben je (als het goed is) allang bij gekomen van de 'eerste' verhuizing.

Stel je vind een huis 15-30 minuten van je kavel af, zou je zelfs de 2de verhuizing zelf kunnen dmv een gehuurde busje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:04:
Die kun je huren ja. Maar degenen waarvan ik weet dat ze dit hebben gedaan, die hebben ze gekocht op marktplaats (of vergelijkbaar) en na de bouw weer verkocht.
Ik ben even gaan zoeken en kwam deze tegen: https://www.woonunit-huren.nl/units/unit-de-luxe/

Komt neer op € 1132 per maand incl. btw. Daarvoor kan je volgens mij net zo goed iets normalers huren, ze hebben wel kleinere maar gezien het formaat moeten we wel 3 slaapkamers minstens hebben. Al is het ook letterlijk de eerste die ik tegenkwam.

Waar mijn vrouw gelijk mee kwam: dan hoor je dus wel al het bouwwerk tijdens de bouw en niet alle buren zullen gelijktijd aan de slag gaan omdat het zelfbouw is (kavel kopen, aannemer uitzoeken, woning uitzoeken/ontwerpen, etc.) en dus geen project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Saint2Saint schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:14:
Stom dat ik daar nog niet aan gedacht had eerst, maar juist door zo'n unit dacht ik daar nu wel aan, ook gezien de prijzen.

Wat zou de handigste ingang zijn om te kijken wat er te huur is? Via makelaars of toch gewoon de sites zoals Funda afstruinen naar wat er te huur is? Zal natuurlijk in de vrije sector zijn en in dit geval ook niet erg als het minimaal 6 of 12 maanden huren als eis is.

En ik denk inderdaad dat als we dan minstens een huisje van 100m2 met 3/4 slaapkamers kunnen huren en nog wel een beetje een tuintje, dan is dat al goed genoeg voor zo'n periode.

Qua inboedel kunnen we dan inderdaad wellicht zelfs ergens opslag huren en daar een deel opslaan. Kan je er bij als je toch iets nodig hebt en anders lekker 2-2,5 jaar laten staan ja.

Dit klinkt mij nu wel als beste in de oren. En hoe meer ik van jullie lees en zelf erover nadenk, hoe meer ik ook denk dat zodra we zekerheid hebben over het kavel en de te bouwen woning, dat dit de richting is die we op moeten gaan: wel alvast verhuizen, maar dan tijdelijke huur en deels inboedel opslaan.

Grootste vraag gaat zijn: zijn er in het dorp wel huurhuizen beschikbaar of in een nabijgelegen dorp. Maar dat moeten we dan gewoon gaan navragen/uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sdreeg schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Eens, doorgaans koop je niet voor een termijn van 2 of 3 jaar, dus waarom zou je dat in dit geval wel doen? Huren lijkt me voor een dergelijke korte termijn het beste en geeft veel flexibiliteit, ook als eventueel de bouw zou uitlopen.
Klopt, het was dat ik even een brainfart had en dus zelf niet eens aan tijdelijk huren dacht, maar los daarvan klonk voor ons die kant op verhuizen al wel als de beste optie. Maar nader inzien is kopen dan niet de beste optie nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-06 12:46
MooDyBLueS schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Grootste vraag gaat zijn: zijn er in het dorp wel huurhuizen beschikbaar of in een nabijgelegen dorp. Maar dat moeten we dan gewoon gaan navragen/uitzoeken.
Dat hoeft geen probleem te zijn. Zelf inderdaad actief zoeken op Funda en bij makelaars. Maar je hoeft niet bij aanschaf grond gelijk te gaan verhuizen. Je kan ook pas na een half jaar verhuizen of in een periode die voor de kinderen eenvoudiger is (bijvoorbeeld rond de kerst vakantie of volgend jaar zomer)

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou ook huren in plaats van kopen. Er zijn 1000-en-1 argumenten op te noemen om niet te kopen. Die kun je vast zelf ook verzinnen.

Het zal wellicht iets duurder "lijken" dan een hypotheek. Maar je hoeft je ook geen zorgen te maken over;

- Restwaarde
- Kosten koper
- Verborgen gebreken
- Verkoopdatum ad interim woning

Iets vinden is lastiger dus ik zou alle kanalen aanwenden;

- Schrijf lokale makelaars aan
- Online struinen
- Oproep op social media
- Familie/Collega's/Vrienden in de lokale omgeving notificeren dat je iets zoekt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Duke of Savage schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:20:
Als het mijn situatie was geweest, met die optelsom, zou ik alvast die richting op verhuizen.

De afstand is een uur, dus 2 uur om weer terug te komen. Het zal niet bij een enkele keer blijven, en zeker gezien dat het een periode van 2 jaar beslaat, zou ik zelf na 3 maanden al klaar zijn met het op en neer reizen. (Denk aan de tijd die je hier kwijt raakt, maar ook de brandstof en onderhoud kosten van je auto).

Je zit natuurlijk ook met je dagelijkse leven, dus dit hakt er bij in. Daarnaast geef je je kinderen ruim extra tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving, nieuwe school, nieuwe vriendjes. Tegen de tijd dat je weer opnieuw gaat verhuizen, ben je (als het goed is) allang bij gekomen van de 'eerste' verhuizing.

Stel je vind een huis 15-30 minuten van je kavel af, zou je zelfs de 2de verhuizing zelf kunnen dmv een gehuurde busje.
Thanks! Ja ik denk ook dat die 2 of zelfs 2,5 uur (je rijdt immers nooit direct terug, je bent er altijd wel met een reden) erin zal hakken. Qua autokosten maak ik me minder zorgen, we rijden een privé EV en kunnen gratis laden op onze zonnepanelen, afgelopen jaar 6000 kWh opgewekt en hoewel we natuurlijk minder reden dan straks het geval zal zijn, hielden we 1500 kWh over afgelopen jaar, dus zelfs geld teruggekregen. Onderhoud is dan wel sneller aan de orde, maar dat is relatief gezien ook niet het ergste.

Maar inderdaad, de tijd en het vele op- en neerreizen zal inderdaad snel vervelend worden.

Waar we naar kijken zijn een aantal andere dorpen op 5-15 min afstand, dus dat zou ook qua school prima zijn om toch dan voor de basisschool in het toekomstige dorp te kiezen, maakt ook de overstap kleiner. En als de oudste toch nooit vanuit het nieuwe huis meer naar die basisschool gaat, dan is dat maar zo. Nu wonen we in een stad en moeten we ook 7 min met de auto omdat de 2 scholen om de hoek destijds vol zaten en we dus helemaal aan de andere kant van de wijk terecht moesten. Dus in dat opzicht verandert er zelfs als je een dorp verder zit niet veel, totdat we verhuizen naar het uiteindelijke huis. Dan kunnen ze lopend naar school of fietsend naar de middelbare school (20 min fietsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Saint2Saint schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:30:
[...]

Dat hoeft geen probleem te zijn. Zelf inderdaad actief zoeken op Funda en bij makelaars. Maar je hoeft niet bij aanschaf grond gelijk te gaan verhuizen. Je kan ook pas na een half jaar verhuizen of in een periode die voor de kinderen eenvoudiger is (bijvoorbeeld rond de kerst vakantie of volgend jaar zomer)
Dat is inderdaad ook een goed punt. Het is enerzijds bizar als je er eenmaal bij stilstaat hoe erg je met kinderen rekening moet houden, als het alleen mijn vrouw en ik zouden zijn geweest dan was het makkelijk, maar je wilt natuurlijk je kinderen goed laten landen en ze niet zeg 4 weken voor de zomervakantie nog even op een nieuwe school laten komen waar ze nog niemand kennen. Dan liever direct na een zomervakantie of kerstvakantie inderdaad.

Voor de kavels staan 3 maanden optie overigens, waarin wij de tijd hebben om alles financieel rond te krijgen en ontwerp en dergelijke in te dienen bij de gemeente voor de bouwvergunning, dus dat is een mooie aanlooptijd.

Wat dat betreft denk ik ook dat op z'n vroegst komende kerst of anders volgend jaar zomervakantie de meest ideale opties zullen zijn voor hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:32
@MooDyBLueS

Ik zou op marktplaats een stacaravan kopen met 2 of 3 slaapkamers.
(of 2 stacaravans, en die aan elkaar verbinden)

Een stacaravan kun je kopen vanaf 4000 voor een wrak.
Voor rond de 15000 heb je wel een mooie gedateerde.
En 25000+ heb je hele nette.

Na 2 jaar verkoop je hem weer voor 75% of meer.

Voor je kinderen zou ik daar ZEKER al heen verhuizen.
Er komt inderdaad een belangrijke periode aan qua school.
Maar ook de sociale contacten (vaste vriendengroepen) gaan nu gevormd worden.

Kerst is vaak ook wel een mooie rustige periode op school.
Dus dat is zeker een goede suggestie.

Ik zou niet verhuizen als er een in groep 8 zit.
Dat is een vrij zwaar jaar waar ze klaargestoomd worden voor de middelbare school.

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 08-06-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:32:
Ik zou ook huren in plaats van kopen. Er zijn 1000-en-1 argumenten op te noemen om niet te kopen. Die kun je vast zelf ook verzinnen.

Het zal wellicht iets duurder "lijken" dan een hypotheek. Maar je hoeft je ook geen zorgen te maken over;

- Restwaarde
- Kosten koper
- Verborgen gebreken
- Verkoopdatum ad interim woning

Iets vinden is lastiger dus ik zou alle kanalen aanwenden;

- Schrijf lokale makelaars aan
- Online struinen
- Oproep op social media
- Familie/Collega's/Vrienden in de lokale omgeving notificeren dat je iets zoekt
Je hebt helemaal gelijk, nu ik alle reacties lees en erover nadenk is dit gewoon de beste keuze. En misschien is het financieel gezien wel iets duurder, maar het gemak is me ook wat waard. Tuurlijk, als iets kopen effectief 20k zou kosten en huren 50k dan wordt het misschien een ander verhaal, maar dat is niet zo.

Kopen levert wat ik eerder al aangaf sowieso de extra k.k., hypotheekadvieskosten, makelaarskosten en dergelijke met zich mee en alleen dat allemaal al kan zomaar 20-25k zijn. En ondertussen betaal je natuurlijk ook hypotheek, die ongetwijfeld lager is dan de huur, maar zeker voor 2-2,5 jaar denk ik dat de huur wel echt heel erg hoog zou moeten zijn voordat je die 20-25k verliest, dan zou je het grofweg over 1k per maand meer moeten hebben, dat lijkt mij sterk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:40:
@MooDyBLueS

Ik zou op marktplaats een stacaravan kopen met 2 of 3 slaapkamers.
(of 2 stacaravans, en die aan elkaar verbinden)

Een stacaravan kun je kopen vanaf 4000 voor een wrak.
Voor rond de 15000 heb je wel een mooie gedateerde.
En 25000+ heb je hele nette.

Na 2 jaar verkoop je hem weer voor 75% of meer.

Voor je kinderen zou ik daar ZEKER al heen verhuizen.
Er komt inderdaad een belangrijke periode aan qua school.
Maar ook de sociale contacten (vaste vriendengroepen) gaan nu gevormd worden.
Ik ga sowieso even bij de gemeente navraag doen omtrent een stacaravan of iets vergelijkbaars (zo'n tijdelijke unit bijv). Misschien mag het niet eens, dan zijn we snel klaar.

Als het wel mag, dan zie ik het wel als 2e optie, alleen als we niet in de buurt een huurhuis kunnen vinden. Want ik ben het wel met anderen eens dat zeker omdat het om ±2 jaar zal gaan en niet slechts 2 maanden, een echt huis wel erg prettig is. Desnoods een groot genoeg appartement, kinderwagens hebben we toch al niet meer, maar een stenen fundering met genoeg slaapkamers in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 10:51
Persoonlijk zou ik ook kijken voor een woonunit. Bij ons in het dorp is net een kleine wijk gebouwd met allemaal kavels van 500 tot 1200m2. Dat was een tijdje terug net een woonwagenkamp, bijna de helft heeft zo'n woonunit op de kavel staan.

Persoonlijk zou ik er dan wel eentje kopen. Ze behouden namelijk wel hun waarde en als je echt een fatsoenlijk exemplaar zoekt is het net een appartement van binnen, niets mis mee! En daarbij hoef je ook niet 2 keer te verhuizen.

Met een woning huren ben je over 2 jaar ook zo 30k kwijt. Met een woonunit schat ik de kosten op zo'n 10k. Maar verder is het natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@emot Ken je dan mensen die dat gedaan hebben, los van dat je het in de buurt gezien hebt? Reden dat ik dat zo specifiek vraag is dat mijn vrouw ook al (denk ik terecht) zei dat je wel heel erg dicht op het heien en bouwwerk zit, ook al heb je een kavel van zo'n 800 m2 in ons geval. En omdat het geen project is wat allemaal gelijktijdig uit de grond gestampt wordt, kan je ermee te maken krijgen dat de ergste herrie voor de fundering en skelet van je woning vrij snel achter de rug is, maar aansluitend eerst de ene buren en dan de andere buren aan de slag gaan. Het kan ook meevallen en dat je zelf de laatste bent, maar dat weet je dus niet.

Ik kan me namelijk ook zo voorstellen dat zo'n unit qua geluid wel minder isoleert dan een echt stenen huis en je dus relatief nog meer last ervan hebt. Waar ik nu woon is ook een nieuwbouwwijk, althans deels niet meer, ons huis stamt uit 2011 (2e bewoners zijn we) en naast ons zit een rijtje met eengezinswoningen en daarachter is vorig jaar een nieuw rijtje met 2-kappers gebouwd en dat heien met name hoorde ik hier in mijn goed geïsoleerde woning met dus een barriere van rijtjeshuizen ertussen behoorlijk goed. En daar zit ik eigenlijk niet op te wachten om eerlijk te zijn, ook omdat ik veel thuis werk, mijn vrouw werkt 4 dagen en dus zijn er sowieso 4-5 dagen per week wel mensen thuis. Even los van dat je zeker op vrije dagen ook genoeg op pad gaat natuurlijk.

Of zie ik het nu te negatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:22
Misschien eerst maar eens vragen bij de gemeente of het überhaupt mag, stel het mag niet dan hoef je er ook niet over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13
Ik ben zelf vroeger verhuisd halverwege de brugklas en ik kan je verklappen dat het geen pretje was. De rangorde is dan net geschept en dan wordt je als nieuwe kip in een voor jou onbekende omgeving gestopt. Kinderen zijn keihard.

Iets anders huren ga je ze wel een plezier mee doen denk ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
emot schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:22:
Persoonlijk zou ik ook kijken voor een woonunit. Bij ons in het dorp is net een kleine wijk gebouwd met allemaal kavels van 500 tot 1200m2. Dat was een tijdje terug net een woonwagenkamp, bijna de helft heeft zo'n woonunit op de kavel staan.

Persoonlijk zou ik er dan wel eentje kopen. Ze behouden namelijk wel hun waarde en als je echt een fatsoenlijk exemplaar zoekt is het net een appartement van binnen, niets mis mee! En daarbij hoef je ook niet 2 keer te verhuizen.

Met een woning huren ben je over 2 jaar ook zo 30k kwijt. Met een woonunit schat ik de kosten op zo'n 10k. Maar verder is het natuurlijk persoonlijk.
Heb je geen aansluitingen nodig voor een unit? Liggen die er al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:02
President schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Ja die heb je nodig.

In elk geval water, elektra, riolering. CAI of glasvezel zou ook handig zijn, maar daar is met een 5G router nog wel omheen te werken.

De hoofdleidingen van de nuts aansluitingen worden meestal wel in de bouwweg aangelegd. Want ook voor de bouw is eigenlijk altijd stroom en water nodig. En de bouwweg halverwege het project open graven om dan pas riolering aan enzo aan te gaan leggen is ook nogal onhandig voor iedereen die al bezig is aan de bouw.

Elektrische gereedschappen en machines, water voor mixen van beton en cement, nat houden van net gestort beton als het erg warm is. Gebruikelijk is om voor water en riolering een put te maken voor de bouw aansluiting en voor elektra een geschikte zwerfkast met bouw aansluiting.
De tijdelijke units kunnen dan worden aangesloten op de bouw-aansluiting. Als de woning klaar is komen de netbeheerders voor water en elektra dan nog eens langs om de tijdelijke aansluiting te ontkoppelen en prachtige nieuwe meters te plaatsen in het huis wat tegen die tijd bijna af is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 08-06-2023 18:33 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Arn0uDz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:44:
Misschien eerst maar eens vragen bij de gemeente of het überhaupt mag, stel het mag niet dan hoef je er ook niet over na te denken.
Klopt, ik heb de vraag uitstaan sinds gisteren. Maar ik denk dat we toch voor iets huren gaan, geen tijdelijke unit/caravan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dersan schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:51:
Ik ben zelf vroeger verhuisd halverwege de brugklas en ik kan je verklappen dat het geen pretje was. De rangorde is dan net geschept en dan wordt je als nieuwe kip in een voor jou onbekende omgeving gestopt. Kinderen zijn keihard.

Iets anders huren ga je ze wel een plezier mee doen denk ik!
Yup, daar heb je helemaal gelijk in. Vandaar ook dat we de combinatie van onze wens om die kant op te verhuizen en zelf een huis te laten bouwen absoluut willen combineren met wat het beste voor de kinderen is. Dat staat duidelijk voorop en wij hebben ook al tegen elkaar gezegd: als het niet mogelijk is om het op een voor de kinderen prettige manier te doen, dan doen we het (voorlopig) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 13:53
Mijn schoonfamilie zat in deze exacte situatie (hebben ook eigen huis laten bouwen, woonden niet in de buurt) met 2 kinderen op de basisschool. Zij hebben hun huis verkocht en zijn in die omgeving gaan huren. Konden de kinderen alvast naar dezelfde basisschool en scheelde hen bakken met reistijd.

Zo’n proces gaat veel energie van je vragen, ik zou die niet ook nog verspillen aan reizen. En dat de kinderen daar al een tijdje gewend zijn (ook op de school) zal ook veel rust geven.

Ik zou het zien als 1 stap achteruit en straks 10 stappen vooruit. Qua woonluxe enzo dan ;) qua energie zet je misschien nauwelijks een stap achteruit tov dat je dit niet zou doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Poumelie op 09-06-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
President schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Nog zoiets wat oh zo logisch is, maar ik ook nog niet eens bij stil had gestaan. Het kavel moet natuurlijk eerst bouwrijp gemaakt worden, dan moet alles aangelegd worden, riolering, elektra, etc. en dan pas kan je ook zo'n unit plaatsen ja.

Dat bevestigt het eigenlijk voor ons wel i.c.m. andere redenen zoals de bouwherrie: wij gaan niet voor de optie om een unit/caravan tijdelijk te plaatsen, maar zullen iets gaan huren in de omgeving. Gisterenavond nog over gehad en wij zijn het er allebei over eens dat we liever 1-2 jaar een 70m2 appartement met precies 3 slaapkamers hebben en niet eens een balkon dan zo'n unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 13:53
MooDyBLueS schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Nog zoiets wat oh zo logisch is, maar ik ook nog niet eens bij stil had gestaan. Het kavel moet natuurlijk eerst bouwrijp gemaakt worden, dan moet alles aangelegd worden, riolering, elektra, etc. en dan pas kan je ook zo'n unit plaatsen ja.

Dat bevestigt het eigenlijk voor ons wel i.c.m. andere redenen zoals de bouwherrie: wij gaan niet voor de optie om een unit/caravan tijdelijk te plaatsen, maar zullen iets gaan huren in de omgeving. Gisterenavond nog over gehad en wij zijn het er allebei over eens dat we liever 1-2 jaar een 70m2 appartement met precies 3 slaapkamers hebben en niet eens een balkon dan zo'n unit.
Zou zelf ook echt niet in zo’n unit gaan wonen. Die bouwbende wil je écht niet 24/7 om je heen hebben 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Poumelie schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:09:
Mijn schoonfamilie zat in deze exacte situatie (hebben ook eigen huis laten bouwen, woonden niet in de buurt) met 2 kinderen op de basisschool. Zij hebben hun huis verkocht en zijn in die omgeving gaan huren. Konden de kinderen alvast naar dezelfde basisschool en scheelde hen bakken met reistijd.

Zo’n proces gaat veel energie van je vragen, ik zou die niet ook nog verspillen aan reizen. En dat de kinderen daar al een tijdje gewend zijn (ook op de school) zal ook veel rust geven.
Thanks! Precies waar we naar zochten en bevestigt wat her en der al voorbij was gekomen.

Denk inderdaad dat juist de keuze om alvast daarheen te verhuizen (huren) de allerbelangrijkste is. Inderdaad zal het zeker veel tijd en energie vergen, dus dan is het goed om het jezelf én je kinderen zo prettig en makkelijk mogelijk te maken gedurende die periode.

Mocht je nog meer tips hebben vanuit hun ervaring, deel ze vooral! ;)
Ik zou het zien als 1 stap achteruit en straks 10 stappen vooruit. Qua woonluxe enzo dan ;) qua energie zet je misschien nauwelijks een stap achteruit tov dat je dit niet zou doen.
Zo zien wij dat ook inderdaad, we hebben wel overwogen een bestaande woning te kopen en ook wel bezichtigingen gedaan, maar telkens stuiten we op dingen die ons toch niet aanspreken om wat voor reden dan ook. Of de woning is perfect maar ligt het aan een N-weg/snelweg, of de woning ligt perfect en is mooi verbouwd maar nooit bij te tijd gebracht qua isolatie en dus energielabel D ofzo, of laatst nog een die enerzijds perfect was, 2020, A+++ geloof ik, warmtepomp, alles, maar de keuken was extreem krap en slecht ontworpen met de deur naar de bijkeuken waardoor je niet verder kwam dan 1 wandje van 3 meter met keukenblok terwijl het een huis van 170m2 was. Ja, dan val je daar toch wel over want dat soort dingen kan je gewoon niet (zomaar) oplossen. Nog los van kosten is dat soms een grotere verbouwing/aanpassing dan nieuwbouw.

Vandaar de keuze om toch voor nieuwbouw te gaan nu we nog de tijd hebben. Dat is wel meer uitzoekwerk, geregel en alles, maar als het huis eenmaal opgeleverd is, is het met name zorgen dat de keuken, badkamer, vloeren, raamdecoratie en dat soort dingen er naar smaak in komen. Dus niet zozeer verbouwen, maar meer uitkiezen, regelen en sturen. Zal vast de nodige tegenslagen opleveren, maar dat liever dan een oud(er) huis moeten verbouwen.

[ Voor 41% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-06-2023 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:33
Om dan maar even een tegengeluid te geven: ik zou niet verhuizen voor het huis klaar is. Je haalt je een hoop gedoe en risico (kosten) op de hals. Een uur rijden is nou ook weer niet zo ver en je hoeft geen voorman te spelen. 1 keer in de week gaan kijken is meer dan genoeg. Tot de oplevering heb je in feite op de bouwplaats niets te zoeken (en hoef je ook geen deuren open te doen). Dat komt pas bij de inrichting (plaatsing keuken etc). Op de bouwplaats in een provisorische woning gaan zitten zou ik al helemaal niet doen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Over school en kinderen zou ik mij ook niet te druk maken. Kinderen zijn flexibel en overleven een verhuizing in de middelbare schooltijd echt wel. Nu al verhuizen is net zo stressvol en bij de overgang naar de middelbare school hebben ze toch weer te maken met een nieuwe groep. (ik spreek uit ervaring, ben twee keer verhuisd in de middelbare schooltijd, waarvan 1 x zelfs halverwege het schooljaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
coinman63 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:01:
Om dan maar even een tegengeluid te geven: ik zou niet verhuizen voor het huis klaar is. Je haalt je een hoop gedoe en risico (kosten) op de hals. Een uur rijden is nou ook weer niet zo ver en je hoeft geen voorman te spelen. 1 keer in de week gaan kijken is meer dan genoeg. Tot de oplevering heb je in feite op de bouwplaats niets te zoeken (en hoef je ook geen deuren open te doen). Dat komt pas bij de inrichting (plaatsing keuken etc). Op de bouwplaats in een provisorische woning gaan zitten zou ik al helemaal niet doen. Dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Over school en kinderen zou ik mij ook niet te druk maken. Kinderen zijn flexibel en overleven een verhuizing in de middelbare schooltijd echt wel. Nu al verhuizen is net zo stressvol en bij de overgang naar de middelbare school hebben ze toch weer te maken met een nieuwe groep. (ik spreek uit ervaring, ben twee keer verhuisd in de middelbare schooltijd, waarvan 1 x zelfs halverwege het schooljaar).
Thanks! Altijd goed om zo'n tegengeluid te horen, met name omdat het aangeeft dat het dus geen probleem hoeft te zijn.

Je hebt ook helemaal gelijk met het deuren openen of langsgaan, misschien op het eind dat het wat vaker nodig is, maar ik had me nog even niet gerealiseerd dat je natuurlijk pas na oplevering de sleutel hebt en dan pas hoeft in te laten meten voor een keuken en dergelijke. Tot die tijd zal het inderdaad met name gewoon een kijkje nemen zijn om de voortgang gewoon te zien.

Het laatste punt over wel/niet verhuizen nu is nou net waar wij met name dit topic voor geopend hebben, dat is en blijft het lastigste. Ik hoor wat je zegt en denk inderdaad ook dat het niet per se een probleem hoeft te zijn, als voorbeeld is er net een paar maanden geleden een klasgenoot bij mijn zoontje bijgekomen en die behoort nu al tot de 'vaste vriendengroep'. Maar wij denken wel dat het beter is om wel alvast die sociale contacten daar te leggen, met als nadeel 2x verhuizen. Het is alleen de vraag (waar we dus nog over aan het nadenken zijn) of dat nadeel opweegt tegen de voordelen. Dus goed om te weten hoe jij dit ziet en het ook zelf ervaren hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
MooDyBLueS schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Het laatste punt over wel/niet verhuizen nu is nou net waar wij met name dit topic voor geopend hebben, dat is en blijft het lastigste. Ik hoor wat je zegt en denk inderdaad ook dat het niet per se een probleem hoeft te zijn, als voorbeeld is er net een paar maanden geleden een klasgenoot bij mijn zoontje bijgekomen en die behoort nu al tot de 'vaste vriendengroep'. Maar wij denken wel dat het beter is om wel alvast die sociale contacten daar te leggen, met als nadeel 2x verhuizen. Het is alleen de vraag (waar we dus nog over aan het nadenken zijn) of dat nadeel opweegt tegen de voordelen. Dus goed om te weten hoe jij dit ziet en het ook zelf ervaren hebt.
Even teruggebladerd naar leeftijd van je kind(eren). De oudste gaat na de zomer naar groep 7. Dan zou ik OF zo snel mogelijk gedurende groep 7 verhuizen OF instromen bij de overgang van groep 8 naar middelbare. In groep 8 nog in een klas instromen die met elkaar afscheid aan het nemen is, kan heel lastig zijn; omgekeerd is het ook niet leuk om groep 8 met je oude klas niet mee te krijgen (tenzij het totaal niet klikt met de klas, dan kan het een uitkomst zijn).
Bedenk dat alles nieuw is in de nieuwe woonomgeving (school, sport, buurt, muziekles, taal, gewoonten), hoe jonger de kinderen, hoe makkelijker de aanpassingen. Dus als het even kan zou ik verhuizing niet uitstellen tot tijdens de middelbare school.
Pagina: 1