Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 15:53
Hoi,

Ik wil mijn systeem upgraden van aircooler naar AIO (zie hieronder):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorkoelingCorsair A500 Dual Fan CPU Cooler€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 280 RGB Zwart€ 279,-€ 279,-
Totaal€ 2.817,99

Dit is puur een esthetische beslissing, Mijn PC staat sinds kort op mijn buro, en ik heb een case met tempered glass, dus ik zit nu tegen die enorme air cooler aan te kijken.
Ook vind ik het leuk om te experimenteren met het beeldscherm op de pomp, en dat te gebruiken om wat component temperaturen weer te geven.
Ik begrijp dat het duur is en dat het de koeling van mijn processor niet gaat verbeteren.

Volledige zelfbouw waterkoeling is me nog een stap te ver.

Mijn vraag is waarom er bij AIO,s geen TDP wordt weergegeven bij de product specs, en hoe ik deze kan achterhalen.
Ik overweeg ook een processor upgrade, en wil de optie voor overklokken open houden, dus wil wel in kunnen schatten tot hoever ik kan gaan.

De uitgekozen AIO is het maximale wat er in mijn case past zonder serieuze modificaties.

Alvast bedankt,

Red

Op de digitale snelweg is geen maximumsnelheid.

Beste antwoord (via reddorian op 13-06-2023 14:57)

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:19
reddorian schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:51:
Hoi deSenna24,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil zeker een AIO, met een customizable scherm.
Mocht je tips hebben voor andere opties in dit segment dan ga ik die zeker bekijken.

Als de kraken Elite betere koelprestaties heeft als mijn huidige koeler dan ga ik die aanschaffen.

Ik had bij de bouw van deze PC al gekeken naar de optie van een klein scherm waar ik de performance van de componenten op kon aflezen, maar dat was toen nog te veel gedoe en leek me niet netjes.

Mocht je nog links hebben naar functie tests van deze koeler dan hoor ik het graag, meeste reviews die ik online kan vinden gaan voornamelijk over het scherm en de looks, niet over de koelprestaties.

Ik doe op mijn werk veel met koeling, dus zal zelf eens kijken of ik er een berekening op los kan laten.

met vriendelijke groet,

Red
Als ik mij niet vergis heeft Gigabyte er ook wel eentje, Aorus Waterforce X 280 voor de 280mm
https://www.gigabyte.com/...AORUS-WATERFORCE-X-280#kf

https://tech4gamers.com/g...-cooler-review/#lcd-panel

Bij deze review zie je wel mooi de custom text en image die je kan toevoegen, alleen de benchmarks met NZXT ontbreken hier. Asus heeft er ook met LCD displays, maar niet in 280mm. Alle modellen staan op hun website, je kan even naar beneden scrollen naar filters en hier LCD display aanvinken :)
https://rog.asus.com/cooling-group/

Tweakers heeft wel een review van de Kraken Elite 360mm, niet helemaal te vergelijken met 2 140mm fans natuurlijk, maar kun je wel eens naar kijken moest je die nog niet gelezen hebben. De Aorus Waterforce X 360 staat hier namelijk wel tussen de benchmarks.
review: NZXT Kraken Elite 360 en RGB - De beste kant-en-klare koeler voor je pc

[ Voor 7% gewijzigd door deSenna24 op 13-06-2023 14:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
reddorian schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:12:
Hoi,

Ik wil mijn systeem upgraden van aircooler naar AIO (zie hieronder):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorkoelingCorsair A500 Dual Fan CPU Cooler€ 0,-€ 0,-
1WaterkoelingNZXT Kraken Elite 280 RGB Zwart€ 279,-€ 279,-
Totaal€ 2.817,99

Dit is puur een esthetische beslissing, Mijn PC staat sinds kort op mijn buro, en ik heb een case met tempered glass, dus ik zit nu tegen die enorme air cooler aan te kijken.
Ook vind ik het leuk om te experimenteren met het beeldscherm op de pomp, en dat te gebruiken om wat component temperaturen weer te geven.
Ik begrijp dat het duur is en dat het de koeling van mijn processor niet gaat verbeteren.

Volledige zelfbouw waterkoeling is me nog een stap te ver.

Mijn vraag is waarom er bij AIO,s geen TDP wordt weergegeven bij de product specs, en hoe ik deze kan achterhalen.
Ik overweeg ook een processor upgrade, en wil de optie voor overklokken open houden, dus wil wel in kunnen schatten tot hoever ik kan gaan.

De uitgekozen AIO is het maximale wat er in mijn case past zonder serieuze modificaties.

Alvast bedankt,

Red
Zelfs bij aircoolers wordt er niet vaak een TDP meegegeven, omdat elke fabrikant anders test. Waterkoeling doet er ook veel langer over om temperatuur te normaliseren, waardoor het vaak lijkt bij het starten van een test dat waterkoeling veel beter is in koeling dan bv dual tower heatsink die veel sneller opwarmt. De radiator en vloeistof warmen trager op dan koperen heatpipes.

Die Kraken Elite is zeker een goeie koeler, overclocken zal daar ook geen probleem geven. In vergelijking met de Corsair A500 die je nu hebt zitten kan het wel een aardig verschil in temperatuur geven, reviewers waren bij release van de A500 namelijk niet zo tevreden over de kwaliteit ervan (slecht contactoppervlak etc).

Voor zulke AIO's (en AIO in 't algemeen) betaal je vaak voor het uiterlijk, maar dat mag er voor velen ook gerust bijgenomen worden :)

Twijfel je nog ergens over? Of je een AIO wil of een ander model misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Hoi deSenna24,

Bedankt voor je reactie.

Mocht je tips hebben voor andere opties in dit segment dan ga ik die zeker bekijken.

Als de kraken Elite betere koelprestaties heeft als mijn huidige koeler dan ga ik die aanschaffen.

Ik had bij de bouw van deze PC al gekeken naar de optie van een klein scherm waar ik de performance van de componenten op kon aflezen, maar dat was toen nog te veel gedoe en leek me niet netjes.

Mocht je nog links hebben naar functie tests van deze koeler dan hoor ik het graag, meeste reviews die ik online kan vinden gaan voornamelijk over het scherm en de looks, niet over de koelprestaties.

Ik doe op mijn werk veel met koeling, dus zal zelf eens kijken of ik er een berekening op los kan laten.

met vriendelijke groet,

Red

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Hoi deSenna24,

Bedankt voor je reactie.

met vriendelijke groet,

Red
Als ik mij niet vergis heeft Gigabyte er ook wel eentje, Aorus Waterforce X 280 voor de 280mm
https://www.gigabyte.com/...AORUS-WATERFORCE-X-280#kf

https://tech4gamers.com/g...-cooler-review/#lcd-panel

Bij deze review zie je wel mooi de custom text en image die je kan toevoegen, alleen de benchmarks met NZXT ontbreken hier. Asus heeft er ook met LCD displays, maar niet in 280mm. Alle modellen staan op hun website, je kan even naar beneden scrollen naar filters en hier LCD display aanvinken :)
https://rog.asus.com/cooling-group/

Tweakers heeft wel een review van de Kraken Elite 360mm, niet helemaal te vergelijken met 2 140mm fans natuurlijk, maar kun je wel eens naar kijken moest je die nog niet gelezen hebben. De Aorus Waterforce X 360 staat hier namelijk wel tussen de benchmarks.
review: NZXT Kraken Elite 360 en RGB - De beste kant-en-klare koeler voor je pc

[ Voor 7% gewijzigd door deSenna24 op 13-06-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Hoi deSenna24,

Bedankt voor je reactie.

met vriendelijke groet,

Red
Nog een review voor de Kraken Elite RGB :) wel de 240 en 360 weer.
https://www.overclock3d.n...elite_cpu_cooler_review/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddorian
Ben ik weer, heb de koeler inmiddels gekocht en geinstalleerd.

Maar de Koelprestaties vallen me tegen.

als ik prime 95 draai haalt mijn CPU na 6 minuten al de 90C.

En de vloeistof temperatuur gaat in die periode maar 4C omhoog.

Ik heb alles nogmaals nagelopen, de pomp draait, Processor heeft goed contact met de pomp.

Installatie volgens het boekje.

Dit is mijn eerste waterkoeling, kan iemand me laten weten of dit soort vloeistoftemperaturen normaal zijn.
Ik had verwacht dat de vloeistoftemperatuur +/- 10 graden zou verschillen van de processortemp.
En dat het juist veel langer zou duren voordat de processor op max temp zou komen.

Ik hoor het graag,

Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reddorian
Heb zelf wat onderzoek gedaan en koeler werkt prima.
Sensor voor liquid temp zit in de aanvoer naar de pomp, dus je ziet niet dat de liquid wel degelijk opwarmt maar weer wordt gekoeld in de radiator.

heat transfer van processor naar pomp kan beter, dus daar ga ik nog aan werken, maar dit is een bekend probleem van deze processor, kan ik de koeler niet de schuld van geven.

Koeler is dus top. Ga nu bezig met undervolten en nieuwe koelpasta etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchmentday
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-07-2023
Hoi reddorian,

Bedankt voor je vraag hier, deze heeft mij ook enorm geholpen met de informatie die eruit kwam.
Pagina: 1