Vloer egaliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 23:59

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Ik heb in voor ons nieuwe (bj 1982) woning een nieuwe metalstud wand geplaatst, dit was om de gasbeton muur die bijna uit elkaar viel te vervangen.

Het viel mij bij het slopen van de muur op dat er een hoogteverschil in de vloeren tussen de 2 kamers zit van ongeveer 10 tot 15 mm.
Waarom dit is gedaan weet ik niet, want de vloer in de gang is gewoon vlak, dus het kan niet anders dat er een afschot zal zijn ergens om dit hoogteverschil op te vervangen.

Nu staat de nieuwe wand op zijn plek, en heb ik op een klein stuk vloer een "geul" waar de vloer verspringt.
Ik wil deze "geul" gaan egaliseren, omgerekend heb ik ongeveer 12 kilo egaline nodig om deze "geul" op te vullen, zodat de vloer tot aan de muur gelijk loopt.

Lijkt jullie Egaline de beste oplossing hier, of zouden jullie voor een andere optie gaan?

Bij het plaatsen van de metalstud wand heb ik tochtband gebruikt tussen de metalstud liggers en staanders om een luchtdichte afdichting te krijgen, maar het lijkt mij wenselijk om de kier tussen de gipsplaten en de vloer af te dichten zodat de egaline daar niet in loopt, hoe pak ik dit het beste aan?

Hierbij een foto van de situatie: de rand zie je niet heel goed, maar hij zit op de plek waar het witte materiaal op de vloer is gesmeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FPxAZTL2pzNZtAn7nA3k5tWfrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpnFkyHnOVoyLZuifQJ3dPzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Spinez0r op 08-06-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Dat hoogteverschil is waarschijnlijk gewoon ontstaan doordat er nog niet met een bouwlaser werd gewerkt in de tijd dat de zandcementvloer werd aangebracht. Een cm hoogteverschil tussen kamers kan dan eenvoudig ontstaan bij het gewoon handmatig afwerken met een waterpas en een vlakke rij.

Egaline kieperen in deze sleuf is een prima oplossing. Zorg er wel voor dat de huidige onderlaag goed voorbehandeld wordt met een geschikte primer/voorstrijk, anders wordt het water binnen no-time uit je egaline papje gezogen.

De kier onder je gipswand kan je gewoon even afpurren, dat werkt prima om egaline tegen te houden. Misschien geen verkeerd idee om je gipswand ook even af te schermen van de egaline, anders heb je natte gipsplaten. Simpelweg wat tape plakken op het gips, omvouwen onder de rand en daarna afpurren. Dan heb je het meeste wel te pakken.

[ Voor 23% gewijzigd door frennek op 08-06-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
frennek schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:59:
Dat hoogteverschil is waarschijnlijk gewoon ontstaan doordat er nog niet met een bouwlaser werd gewerkt in de tijd dat de zandcementvloer werd aangebracht. Een cm hoogteverschil tussen kamers kan dan eenvoudig ontstaan bij het gewoon handmatig afwerken met een waterpas en een vlakke rij.

Egaline kieperen in deze sleuf is een prima oplossing. Zorg er wel voor dat de huidige onderlaag goed voorbehandeld wordt met een geschikte primer/voorstrijk, anders wordt het water binnen no-time uit je egaline papje gezogen.

De kier onder je gipswand kan je gewoon even afpurren, dat werkt prima om egaline tegen te houden. Misschien geen verkeerd idee om je gipswand ook even af te schermen van de egaline, anders heb je natte gipsplaten. Simpelweg wat tape plakken op het gips, omvouwen onder de rand en daarna afpurren. Dan heb je het meeste wel te pakken.
Dankjewel voor je tips, wat voor tape zou je hiervoor gebruiken? schilderstape is waarschijnlijk vochtdoorlatend, inpaktape of ducttape?

Ook is het zo dat een aantal van de gipsplaten strak op de grond staan, hier kan ik dus geen tape onder frotten, en ook geen pur onder krijgen, dan alleen aftapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:31

paQ

je kan er ook tegenaan purren en het later dan wegsnijden
Maar beter is idd een plastic tape lijkt me.

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 08-06-2023 12:24 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Inpaktape is al voldoende, het hoeft alleen kortstondig even te dienen als vochtbarriere.

Purren kan ook even voorlangs natuurlijk in de hoek. Het is wel goed om deze kier goed af te sluiten, want egaline loopt werkelijk door de kleinste kiertjes weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
frennek schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:11:
Inpaktape is al voldoende, het hoeft alleen kortstondig even te dienen als vochtbarriere.

Purren kan ook even voorlangs natuurlijk in de hoek. Het is wel goed om deze kier goed af te sluiten, want egaline loopt werkelijk door de kleinste kiertjes weg.
Haha ja precies, ik wil niet eindigen zoals de welbekende reclame:

[ Voor 6% gewijzigd door Spinez0r op 08-06-2023 12:13 ]

Pagina: 1