Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik ben van plan om zonnepanelen op mijn schuur te leggen. De tuin is een aparte groep en bevat meerdere WCD's. Deze is aangesloten op een 30mA aardlekschakelaar in de meterkast.

De meeste kant en klare PV verdelers zijn om 1 stopcontact te vervangen en om hier bijvoorbeeld een wasmachine op aan te sluiten. Dat gaat in mijn geval niet op. Ik wil graag de rest van de schuur er op aansluiten (middels 1 kabel).

Zou onderstaande opstelling voor mij werken? Ik dacht de omvormer aan te sluiten direct op de hoofdschakelaar (en niet op een 300mA beveiliging). De rest van de 'tuin groep' sluit ik middels 1 kabel aan op de 30mA beveiliging.

Hoofdschakelaar 2P 40A 2P
kWh meter t.b.v. PV 45A digitaal MID
Beveiliging WCD 1P+N 16A 30mA B-ka

Omvormer: Growatt 3000x met 8 430wp panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqDN6TG7zgm8kiUjbRFPEukjseU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crl5CkeUEq45Os2msGeFq9CA.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je PV moet ook nog een automaat. Als je de aardweerstand niet weet dient de kabel naar de onderverdeler ook van aardlek te voorzien te zijn. Daar zou je dan 300mA voor kunnen gebruiken. Dan kan je voor de PV in de schuur gewoon een automaat gebruiken en voor de gebruikers een 16A/30mA alamat.

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Septillion schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:05:
Je PV moet ook nog een automaat. Als je de aardweerstand niet weet dient de kabel naar de onderverdeler ook van aardlek te voorzien te zijn. Daar zou je dan 300mA voor kunnen gebruiken. Dan kan je voor de PV in de schuur gewoon een automaat gebruiken en voor de gebruikers een 16A/30mA alamat.
Snelle reactie 👍. Ik denk dat ik in mijn eerste post aardlekschakelaar had moeten vervangen door aardlekautomaat. Deze is. 30mA. Hieronder een foto van de meterkast.
Dien ik dan de omvormer aan te sluiten op de hoofdschakelaar op de PV verdeler of op een tweede automaat van 30mA?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nSRPf6GMb_xvwOg67bv0TnnCxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5rG016eRUxA7ONI7JhhOlbo.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bedoel je de boel links onder? Dat is wel een stokoude aardlekschakelaar, die zou ik sowieso vernieuwen.

Maar goed, samenvattend:
  1. Van meterkast naar PV verdeler wil je ook aardlekbeveiliging als je de aardweerstand niet kent. Dit mag een 300mA zijn.
  2. Daarnaast natuurlijk beschermen tegen overstroom, 16A/300mA aardlekautomaat (= alamat => combinatie aardlekschakelaar en automaat).
  3. In de schuur wil je dan PV verdeler hebben met twee groepen, één voor PV en één voor de gebruikers.
  4. + natuurlijk een hoofdschakelaar in de PV verdeler
  5. Voor de gebruikersgroep dient deze ook van 30mA aardlekbeveiliging voorzien te zijn. Een 16A/30mA alamat ligt dan voor de hand[
  6. Gezien de 300mA beveiliging in de meterkast hoeft de PV niet van losse aardlebeveiliging voorzien te worden.
  7. Gezien je 1-fase hebt (waarschijnlijk 1x40A) ga je met je PV wel voer de max van je bestaande aardlekschakelaars, zie paper van ABB. Makkelijkste oplossing, alle gebruikersgroepen achter een C40 automaat doen.
  8. Die oude aardlekschakelaar zou ik vervangen :)