Totaalstroom meterkast icm PV-installatie.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Goedenavond mede tweakers,

Ik ben van plan om zelf een PV installatie te installeren/monteren en mijn bestaande meterkast aan te passen.

Voordat ik hier echter aan begin zijn er een paar dingen nog niet helemaal duidelijk, wellicht kunnen jullie dit voor mij ophelderen.

Wat extra info:
8 x 500wp oost-west opstelling.
Apsystems DS3 micro omvormers 4x.
1-fase meterkast met een hoofdzekering van 1x35A.
Hier zijn 11 installatie automaten op aangesloten elk 16A.
3 aardlekschakelaars 40A, 0,03A (max 4 installatie automaten per aardlek).
Hierna de hoofdschakelaar van 40a.

De ds3 (micro)omvormer heeft een max vermogen van 880va.
4x880 =3520 w. / 15,2A (per omvormer kan max 3,8 ampere worden teruggeleverd).
Het plan is 4 omvormers aan te sluiten op een nieuwe groep welke gezekerd is door een alamat B 16A 0,03A

Nu mijn vragen:

1. Klopt het dat je het pv-vermogen plus het vermogen van de hoofdzekering (35A) bij elkaar op moet tellen? Dit zou dan 50,2A zijn aan totaalstroom wat er kan gaan lopen als ik theoretisch alles maximaal belast?
Lijkt me voor de bekabeling niet echt lekker ondanks dat ik nu max piekmomenten van 5000 watt genereer.

2. Als ik P=U.I gebruik en ik heb totaal 35 ampere welke ik vermenigvuldig met 230 volt kan ik maximaal 7700watt gebruiken op mijn aansluiting. Als ik daarvan 3520 gebruik voor pv blijft er 4180w over voor de rest?
(Dit word dan niet elektrisch koken en de oven+afzuiger tegelijk aanzetten?)

3. Hoe waarschijnlijk is het dat de pv-installatie ook daadwerkelijk het maximale vermogen over de groep terug levert. Komt dit in de praktijk nauwelijks voor of is dit in de zomer bijna dagelijks aan de orde?

4. Als mijn panelen aan het opwekken zijn en ik zet de oven en wasmachine aan loopt er dan eenzelfde totaalstroom of mag je nu vermogens van elkaar aftrekken?

5.Wat is jullie advies mbt bovenstaande installatie. Naar 3x25A? of kan mijn huidige aansluiting toch veilig gebruikt worden? (Via de homewizzard app gebruik ik dagelijks gelijktijdig maximaal +- 4000watt. Hier zitten soms uitschieters tussen (afhankelijk van wat aanstaat naar kortstondig 5000 watt)

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Groet,

Kapitein

Beste antwoord (via Kapitein op 08-06-2023 12:17)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Niet moeilijker maken dan het is.
Maak na de hoofdschakelaar een splitsing. Een naar de verbruikers in je huis, een naar de PV. Plaats een 40A automaat voor alles dat je huis in gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:00
1. Ja, in theorie kan er inderdaad ruim 50A in totaal door je huis lopen, maar niet door 1 kabel. Per groep kan er immers maar 16A gebruikt worden, dus door de kabels ik je huis loopt nooit meer dan 16A. Alleen de meterkast zelf moet wel voldoende dikke draden hebben.

2. Nee, je hebt net al geredeneerd dat je zo’n 3500W extra hebt, dus je zou bij veel zon opwek juist meer apparaten tegelijk aan kunnen zetten dan nu.

3. Hoe waarschijnlijk het is dat je op zonnige dagen daadwerkelijk die 3500W haalt? Ik mag hopen voor je dat dat inderdaad het geval is ja.

4. Ik snap je vraag niet. Zonnepanelen wekken stroom op en apparaten verbruiken stroom. De stroom die verbruikt wordt komt eerst uit je zonnepanelen en als dat niet genoeg is komt de rest vanuit je netbeheerder.

5. Zonnepanelen zorgen juist dat er minder stroom vanuit je hoofdaansluiting hoeft te komen als je veel apparaten aan hebt staan. Dus als het nu ruim goed gaat, dan gaat het met zonnepanelen ook zeker goed.
Enige waar je op moet letten is, stel je hebt alle apparaten in huis uit staan en verbruikt geen stroom. Maar de zonnepanelen leveren wel maximaal stroom op, past dat dan door je hoofzekering? Dat is bij jou dus geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:31
M.b.t. punt 1 en bovenstaand. Er zijn verschillende oplossingen. Er is dat ABB document wat iemand anders hopelijk kan linken. In essentie moet je zorgen dat je óf de maximale stroom beperkt tot 40A door een extra zekering te plaatsen in je meterkast, óf je aardlekschakelaars upgraden naar 63A (en te checken of dat mag in je meterkast als je bijvoorbeeld busbars gebruikt)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein
Hathi schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:15:
1. Ja, in theorie kan er inderdaad ruim 50A in totaal door je huis lopen, maar niet door 1 kabel. Per groep kan er immers maar 16A gebruikt worden, dus door de kabels ik je huis loopt nooit meer dan 16A. Alleen de meterkast zelf moet wel voldoende dikke draden hebben.
(Duidelijk, ik had het inderdaad over de dikte van de bekabeling in de meterkast) wat is in mijn situatie aangeraden betreft mm2?
4/5 Ik snap je vraag niet. Zonnepanelen wekken stroom op en apparaten verbruiken stroom. De stroom die verbruikt wordt komt eerst uit je zonnepanelen en als dat niet genoeg is komt de rest vanuit je netbeheerder.
(Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd. N.a.v. Je reactie denk ik het volgende te begrijpen: Ik wek bijvoorbeeld 15 ampere op via pv op groep 1, groep 2 t/m 11 vragen op dat moment gezamenlijk 4000watt=17ampere.
Nu wordt in het interne circuit van de meterkast 15 ampere via groep 1 gelijk naar groep 2tm11 gevoerd en via de hoofdaansluiting 2 ampere extra aangeleverd om aan de vraag te voldoen.
Er loopt in de meterkast dus 17 ampere. 15 verdeeld over de interne groepen en 2 extra aangevoerd door de hoofdaansluiting. Totaal 17ampere waar mij bedrading op afgestemd moet zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 08-06-2023 09:15 . Reden: Quote verduidelijkt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:42
@Kapitein 6mm2 vds is wat normaal gebruikt wordt in meterkast.

En 6mm2 heeft geen moeite met 40A.

De aardlekschakelaars hebben moeite met meer dan 40A.

Nu geen probleem want hoofdzekering 35A vanuit net beschermd deze.

Met extra 15A beschikbaar vanuit PV zijn de aardlekschakelaars niet langer beschermd tegen overstroom…

Rem automaat zoals onze zuiderburen het noemen, 63A componenten en dus 10mm2 bedrading of 40A alamats zoals beschreven in document van ABB onder maximaal stroom beveiliging zonnepanelen

En zorg even dat je je posts goed opmaakt… jouw reactie binnen de quote tags is heel lastig lezen

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 08-06-2023 07:29 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kapitein schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 07:21:
Mijn vraag was misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd. N.a.v. Je reactie denk ik het volgende te begrijpen: Ik wek bijvoorbeeld 15 ampere op via pv op groep 1, groep 2 t/m 11 vragen op dat moment gezamenlijk 4000watt=17ampere.
Nu wordt in het interne circuit van de meterkast 15 ampere via groep 1 gelijk naar groep 2tm11 gevoerd en via de hoofdaansluiting 2 ampere extra aangeleverd om aan de vraag te voldoen.
Er loopt in de meterkast dus 17 ampere. 15 verdeeld over de interne groepen en 2 extra aangevoerd door de hoofdaansluiting. Totaal 17ampere waar mij bedrading op afgestemd moet zijn?
Nee, het gaat om de theoretische maximaalstroombeveiliging van de installatie. In jouw geval kan je installatie mogelijk veel meer stroom vragen, en daarmee de bedrading hoger belasten dan jouw voorbeeld van 17A. Jouw installatie kan maximaal 35A van het net trekken en 15A PV invoeden dus er gaat een maximale stroom van 50A door de interne bedrading en aardlekschakelaars in de groepenkast. Daar moet de installatie voor geschikt zijn (of zoals @Ronald noemt je moet de maximaalstroom op de afgaande groepen beveiligen).

Lees het ABB kennisdocument even door, dat werkt misschien verhelderend.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein
Oke, helemaal duidelijk.

Hartelijk dank allemaal voor het reageren/meedenken.

Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Misschien ter conformatie voor iedereen, wat is nu je plan van aanpak voor je meterkast / PV aanleggen?

Overigens is op mijn rekenmachine 35A x 230V = 8050W :+

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 08-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
Maak na de hoofdschakelaar een splitsing. Een naar de verbruikers in je huis, een naar de PV. Plaats een 40A automaat voor alles dat je huis in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
MeTooPV schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:19:
Dit is de korte samenvatting van het ABB document idd (dat in wat meer detail gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein
@Ronald
Bedankt voor je uitleg, helder.
Ik post nooit iets op een forum dus ik ben hier totaal niet handig in. Je hebt gelijk :).

@Septillion
Op mijn rekenmachine ook niet, het was wat laat gister avond. Excuus :).
Ik neem het ABB document als handleiding en wil dan de oplossing van MeTooPV toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1980
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 03-07-2023
Hoi.

Ik heb een paar vragen misschien kan iemand antwoord hier geven.

Situatie is als volgt een hoofdaansluiting 3x25 ampère.

1e installatie zonnepanelen 19x330wp=6270wp omvormer 3 fase max DC 7500wp AC max 5000Kw.
(2 strings) ligging zuid hellingshoek 50 graden.

nu wil ik nog een nieuwe installatie er bij leggen.

2e installatie zonnepanelen 14x435wp=6090wp omvormer 1 fase max DC 6000wp AC max 4400Kw
(2 strings). ligging zuid en panelen op een hellingshoek 13 graden.

Vraag- de installateur geeft aan dat er op de complete meterkast max aan 10000kw aangesloten mag worden klopt dit?

Vraag-voor 2e plan had ik zelf aangegeven dat ik een 3 fase omvormer beter had gevonden voor deze installatie namelijk DC 7500wp en AC5500Kw.
Wat denken jullie hiervan zelf verwacht ik dat de 1 fase te weinig kan leveren op deze paneel set.

vraag- kan het kwaad dat je een 1x 3fase omvormer en 1x1 fase omvormer hebt op 1 meterkast wel aparte groepen natuurlijk?

Groeten Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

martijn1980 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:03:
Hoi.

Ik heb een paar vragen misschien kan iemand antwoord hier geven.

Situatie is als volgt een hoofdaansluiting 3x25 ampère.

1e installatie zonnepanelen 19x330wp=6270wp omvormer 3 fase max DC 7500wp AC max 5000Kw.
(2 strings) ligging zuid hellingshoek 50 graden.

nu wil ik nog een nieuwe installatie er bij leggen.

2e installatie zonnepanelen 14x435wp=6090wp omvormer 1 fase max DC 6000wp AC max 4400Kw
(2 strings). ligging zuid en panelen op een hellingshoek 13 graden.

Vraag- de installateur geeft aan dat er op de complete meterkast max aan 10000kw aangesloten mag worden klopt dit?

Vraag-voor 2e plan had ik zelf aangegeven dat ik een 3 fase omvormer beter had gevonden voor deze installatie namelijk DC 7500wp en AC5500Kw.
Wat denken jullie hiervan zelf verwacht ik dat de 1 fase te weinig kan leveren op deze paneel set.

vraag- kan het kwaad dat je een 1x 3fase omvormer en 1x1 fase omvormer hebt op 1 meterkast wel aparte groepen natuurlijk?

Groeten Martijn
3 fase omvormer erbij en alles op 1 string, fijn gelijk belast over de fases.
Ik heb 2 x 7kW 3fase omvrmer met totaal 14400Wp panelen, gaat prima op 3 x 25A

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 02-07-2023 12:19 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Pagina: 1