Hoe best een 'luide' binnenmuur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-08 23:17
We hebben in onze nieuwbouwwoning een binnenmuur tussen de de badkamer en een slaapkamer die ongelooflijk 'luid' is. Dit is een gemetste muur van 9 cm dik en hier lopen de leidingen voor de douche en lavabo's in, maar van zodra daar water door loopt maakt dit enorm veel geluid in de andere kamer. Ook 'contact'geluid wordt heel sterk doorgegeven: een kraan die open of dicht wordt gedaan, een lade van de hangmeubel die open of dicht wordt gedaan, de lichtschakelaar (!),... Als je in die kamer slaapt wordt je er wakker van.

Het enige wat ik hier aan kan doen lijkt mij is om aan de slaapkamerkant geluidsisolatie aan te brengen, afgwerkt met OSB- en/of gyprocplaten. Maar ik heb geen flauw idee wat voor isolatiemateriaal daar best voor wordt gebruikt. Bijkomend is die isolatie natuurlijk niet te dik, want dat maakt de kamer kleiner en ze is al niet te groot.

Hebben jullie hier aanraders voor? Of een andere oplossing (lijkt mij sterk)?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Is het ‘echte nieuwbouw’ als in recent opgeleverd? En is de badkamer geplaatst door de hoofdaannemer? Dan zou ik naar hem terug gaan en hem laten aantonen dat de muur voldoet aan de gestelde normen tbv geluid. Mocht hij dat niet kunnen kan hij aan de bak om te zorgen dat dit wel zo wordt. Mocht het al een paar jaar zo zijn/ de badkamer door een derde zijn geplaatst dan is het beter de bron aan te pakken: lichtschakelaar vervangen door een sensor, badkamermeubel isoleren met rubbers ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mee_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-08 23:17
Het is inderdaad geen ‘echte’ nieuwbouw meer, 4 jaar nu. De bron(nen) aanpakken is niet praktisch vrees ik, daarvoor moeten we de douchewand opbreken bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:58
Voorzetwand in de kamer een idee? YouTube: Montage van een Merfoflex geluidsisolerende voorzetwand

evt met een zwevende dekvloer.

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 08-06-2023 11:14 ]