Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• vorse012
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-11 11:25
Mijn vraag
...ik heb op een dag tussen 11.00 en 15.00 elf keren een alarm gehad ivm overspanning waarbij de omvormer werd uitgeschakeld. Soms 0.5 minuten maar nooit meer dan 5 minuten. Is dat een normaal patroon of lijkt het op een mankement in de omvormer/ bedrading
? Ik.vind het vaak en korte periodes. Andere dagen met vergelijkbare instraling is dan weer nul keer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via vorse012 op 07-06-2023 23:15)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:13

DukeBox

loves wheat smoothies

vorse012 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:19:
..Ik zou denken: dat doe je met intervallen van 5 of 10 minuten..
Het is gewoon bij wet verplicht om boven 253V direct uit te schakelen.

253V is al 10% meer dan de bedoeling is maar apparatuur is ook gemaakt om met 10% (zowel onder 230V als er boven) afwijking nog binnen specificaties te kunnen werken. Ga je dus hoger, ook al is het maar voor 30 seconden dan kan het zijn dat je apparatuur kapot gaat.

In de praktijk zal dat wel meevallen maar mocht je nog iets ouds hebben dat voor 220V is gemaakt wordt het al 15%, ouderwetse transformatoren kunnen daardoor hogere zwakstroom spanningen geven dan verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 07-06-2023 23:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het zal eerder zijn dat je omvormer is uitgeschakeld doordat de AC zijde 253V heeft bereikt. Dit is een beeld dat tegenwoordig steeds vaker voorkomt door de vele zonnepanelen die bijgeplaatst zijn.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vorse012 Er is een kans dat meer installaties in jouw straat/buurt last van de hoge netspanning hebben en bij overschrijden van 253 V (tijdelijk) afschakelen. Als dit zo is kan het al bij de netbeheerder bekend zijn.
Zie bijvoorbeeld hier op de website van Liander.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• vorse012
Het begrip overspanning is mij wel duidelijk maar het lijlt dan nogal paniekerig geregeld: " o jee er is overspanning! Oh nee nu niet mee, oh ja toch wel" . Ik ben een leek. Ik zou denken: dat doe je met intervallen van 5 of 10 minuten. Maar dat is boerenverstand en dat is ook niet meer wat het vroeger was... toch?

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:33

hnq

Zag toevallig dit filmpje vandaag:
https://youtu.be/uJ5MfZ851PA
Misschien heb je er wat aan?

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • Beste antwoord

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

vorse012 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:19:
..Ik zou denken: dat doe je met intervallen van 5 of 10 minuten..
Het is gewoon bij wet verplicht om boven 253V direct uit te schakelen.

253V is al 10% meer dan de bedoeling is maar apparatuur is ook gemaakt om met 10% (zowel onder 230V als er boven) afwijking nog binnen specificaties te kunnen werken. Ga je dus hoger, ook al is het maar voor 30 seconden dan kan het zijn dat je apparatuur kapot gaat.

In de praktijk zal dat wel meevallen maar mocht je nog iets ouds hebben dat voor 220V is gemaakt wordt het al 15%, ouderwetse transformatoren kunnen daardoor hogere zwakstroom spanningen geven dan verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 07-06-2023 23:22 ]

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:18
Wat voor omvormer is het 1 Fase of 3 Fase? Mocht je een 1 Fase omvormer hebben en een 3 Fase net aansluiting zou je nog kunnen kijken of er een andere fase een lager voltage heeft op die piek momenten en daar je omvormer op aansluiten. Verder kan er ook nog een te dunne AC kabel gebruikt zijn richting de meterkast waardoor het voltage oploopt. Hier kan je ook een paar Volt door omhoog gaan.

• vorse012
Hnq: dank, dus intervallen kunnen nog veel vaker en korter. Mijn vraag is beantwoord.

• vorse012
De netbeheerder heeft na metingen geconstateerd dat zijn aansluitingen niet optimaal zijn en gaat dit aanpassen. Details zijn voor mij niet te begrijpen...
Als het maar werkt.
Pagina: 1