Statisch geluid bij bewegen muis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-04 12:20
2 weken geleden heb ik m'n PC geheel af moeten koppelen omdat er een nieuwe vloer werd geplaatst, deze vervolgens weer geheel aangesloten en opgestart en sindsdien hoor ik een statische ruis wanneer ik mijn in-ear oordopjes in heb. Dit statische geluid is alleen te horen wanneer ik beweeg met de muis, het geluid is extreem te horen wanneer ik een game opstart en speel. (dus bij heavy load GPU+CPU)

Wat ik al heb geprobeerd:
- Alle audio drivers uninstalled en weer geïnstalleerd
- Verschillende in-ear oordopjes gebruikt met allemaal hetzelfde resultaat
- PC geheel opgeschoond van binnen
- Een ''Ontstoringsfilter, Ground Loop Noise Isolator'' apparaatje gekocht. Hiermee is het statische geluid een stuk minder geworden maar helaas is het niet weg
- Draadloze muis afgekoppeld, bedrade aangesloten
- Jack 3.5mm aangesloten zowel onboard als op de front panel (front panel klinkt de statische ruis extremer)

Ter info: De computer is aangesloten op een geaard stopcontact.

Is er nog iets dat ik kan proberen? Of is mijn enige redmiddel een geluidskaart installeren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De aarding van je stopcontact doormeten.
Bedenken of er geen andere apparatuur is aangesloten of juist verwijderd ergens in huis in die twee weken.
Zitten eventuele versterker/speakers of andere aangesloten apparaten e.d. nog in dezelfde stopcontacten als voorheen? Zitten ze achter dezelfde aardlek? In dezelfde groep?

[ Voor 37% gewijzigd door pagani op 07-06-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
pagani schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:28:
De aarding van je stopcontact doormeten.
Bedenken of er geen andere apparatuur is aangesloten of juist verwijderd ergens in huis in die twee weken.
Zitten eventuele versterker/speakers of andere aangesloten apparaten e.d. nog in dezelfde stopcontacten als voorheen? Zitten ze achter dezelfde aardlek? In dezelfde groep?
Er is niks gewijzigd kwa apparatuur. Er zijn geen versterkers/speakers aangesloten oid. Op deze desbetreffende aardlek zijn geen andere apparaten aangesloten dan voorheen. Kortom: er is niks gewijzigd. Alles is hetzelfde gebleven, alleen de computer is een halve dag uit het stopcontact geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 22:22

InFamous

excommunicado

Draai de stekker eens om in het stopcontact

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

GRAPSV schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:46:
[...]

Er is niks gewijzigd kwa apparatuur. Er zijn geen versterkers/speakers aangesloten oid. Op deze desbetreffende aardlek zijn geen andere apparaten aangesloten dan voorheen. Kortom: er is niks gewijzigd. Alles is hetzelfde gebleven, alleen de computer is een halve dag uit het stopcontact geweest.
En toch: probeer eens een ander, geaard stopcontact. Doet het zich dan nog steeds voor?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
InFamous schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 00:08:
Draai de stekker eens om in het stopcontact
Omgedraaid: blijft hetzelfde
bombadil schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:12:
[...]

En toch: probeer eens een ander, geaard stopcontact. Doet het zich dan nog steeds voor?
Geprobeerd via een andere groep met geaarde stopcontact: Helaas nog steeds hetzelfde geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35

BCC

Waar loopt de kabel van je frontaudio langs in je pc? Kan het zijn dat hij verplaatst is?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je met je hand op paar mm boven pckast heen beweegt tijdens gamen, voel je een elektrisch veld (je haartjes kriebelen)?
Statisch geluid is meestal slechte aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
BCC schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 06:59:
Waar loopt de kabel van je frontaudio langs in je pc? Kan het zijn dat hij verplaatst is?
Deze loopt gewoon over de zelfde weg over een vloerkleed. Deze is niet verplaatst.
99ruud99 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 07:55:
Als je met je hand op paar mm boven pckast heen beweegt tijdens gamen, voel je een elektrisch veld (je haartjes kriebelen)?
Statisch geluid is meestal slechte aarde.
Heb dit geprobeerd maar tijdens het gamen draaien de fans boven de behuizing als een ketter dus het enige wat ik dan voel is wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:41
Waarschijnlijk niet relevant, maar ik moest meteen hieraan denken: https://nl.hardware.info/...ingen-bij-computermonitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:50
Earth-loop.
Wel vreemd dat het nu ineens optreedt en voorheen niet, weet je zeker dat je alles PRECIES hetzelfde weer terug hebt aangesloten?

Bij mij trad het ineens op nadat ik een nieuwe versterker had neergezet, met geaarde stekker ipv mijn oude met gewone platte 2 pins stekker.
Heb je andere apparatuur die op dezelfde stopcontact/groep zitten én ook bv een USB connectie met de pc hebben?

Ik heb 100% goede ervaring met de iFi GND Defender, na plaatsing static helemaal weg.
https://ifi-audio.com/products/gnd-defender/
Deze is via diverse shops gewoon in NL te koop

[ Voor 4% gewijzigd door Dieks77 op 09-06-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
Dieks77 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:21:
Earth-loop.
Wel vreemd dat het nu ineens optreedt en voorheen niet, weet je zeker dat je alles PRECIES hetzelfde weer terug hebt aangesloten?

Bij mij trad het ineens op nadat ik een nieuwe versterker had neergezet, met geaarde stekker ipv mijn oude met gewone platte 2 pins stekker.
Heb je andere apparatuur die op dezelfde stopcontact/groep zitten én ook bv een USB connectie met de pc hebben?

Ik heb 100% goede ervaring met de iFi GND Defender, na plaatsing static helemaal weg.
https://ifi-audio.com/products/gnd-defender/
Deze is via diverse shops gewoon in NL te koop
Aan apparatuur heb ik niks veranderd, alles is hetzelfde gebleven.
De oplader van m'n telefoon zit wel eens op hetzelfde stopcontact maar die zit er misschien maar 20min per dag in, als hij eruit is hoor ik het nog steeds.

Op internet ben ik de meest vreemde dingen tegengekomen waar het aan kan liggen, heb ze allemaal getest maar niks lijkt te werken. Zou een geluidskaart dit probleem op kunnen lossen of heeft dit geen zin?

Dat GND Defender blokje zou ik kunnen proberen inderdaad maar zie dat hij niet heel goedkoop is.

[ Voor 4% gewijzigd door GRAPSV op 09-06-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:23
Een long shot. Van wat voor materialen zijn de oude en nieuwe vloer gemaakt? Ik zit iets te denken met statische lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35

BCC

EricJH schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:00:
Een long shot. Van wat voor materialen zijn de oude en nieuwe vloer gemaakt? Ik zit iets te denken met statische lading.
Ik zat ook al aan plak pvc te denken. :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
EricJH schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:00:
Van laminaat naar een PVC vloer. Maar opzich zou dat toch niet uit mogen maken wanneer ik er een vloerkleed op heb liggen? (ivm krassen bureaustoel. Tafel en PC staan ook op het vloerkleed, hetzelfde vloerkleed als vorig jaar en het jaar daarvoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:22
Ik lees met interesse mee. Ik heb dit sinds ik een nieuwe voeding heb.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
Gisteravond nog vanalles geprobeerd, waaronder het verwisselen van USB poorten van muis en toetsenbord. Deze zaten oorspronkelijk in de USB 3.1 Gen2 poorten (9), omgewisseld naar de USB 3.1 Gen1 poorten (8 en 2): Nog steeds een statisch geluid. Vervolgens deze omgewisseld naar de USB 2.0 poorten naast de PS/2 poort (5), en ineens is het statische geluid geheel verdwenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5py9GZJIj_cRQG0XODw72QA290=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avJXxpyeXT9wneArUHNGueac.png?f=user_large

Ik snap er eigenlijk helemaal niks van, want voordat ik de PC had afgekoppeld ivm de nieuwe vloer, zaten beide gewoon aangesloten op de USB 3.1 Gen2 poorten. Toch vreemd dat er door die poorten nu ineens iets statisch gebeurd? Nu maakt 2.0 ivm 3.1 mij niet zo heel veel uit, als dat verschrikkelijke statische geluid maar is verdwenen..

[ Voor 7% gewijzigd door GRAPSV op 10-06-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik denk het niet hoor, dit probleem had je eerder ook al, dus je zat niet in die poorten.

Dit is geen statische elektriciteit maar gewoon de frequenties van verschillende chips die elkaar in de weg zitten. USB3 is helaas een gekende stoorzender.

Vreemd dat jouw moederbord fabrikant de audiokanalen niet fatsoenlijk afgeschermd heeft.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRAPSV
_eLMo_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:12:
Ik denk het niet hoor, dit probleem had je eerder ook al, dus je zat niet in die poorten.

Dit is geen statische elektriciteit maar gewoon de frequenties van verschillende chips die elkaar in de weg zitten. USB3 is helaas een gekende stoorzender.

Vreemd dat jouw moederbord fabrikant de audiokanalen niet fatsoenlijk afgeschermd heeft.
Durf met 100% zekerheid te zeggen dat m'n muis en toetsenbord altijd op de USB 3.1 aangesloten zat. Zou niet weten waarom ik hem op de 2.0 zou aansluiten.

Gaat hier om een MSI moederbord. Zijn de audiokanalen normaal gesproken afgesloten dan?
Pagina: 1