Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRLN
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Aanvankelijke post gewijzigd ivm persoonlijk gegevens. Kern van mijn vraag was welke overwegingen relevant zijn bij overstap van commercieel naar overheid, en of er ervaringsdeskundigen zijn.

[ Voor 91% gewijzigd door MRLN op 13-06-2023 15:19 . Reden: Persoonlijke gegevens verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:04
Heb je ABP pensioen en 40 t.o.v. 36 uren ook meegerekend? Dat zou het verschil wel kleiner kunnen maken.

Als je geen geld wil inleveren kan je ook eens kijken naar een ander bedrijf die veel werkt voor de overheid. Zelfde werkomstandigheden en wel het hogere loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ik zou je zorgen over de mogelijk grote achteruitgang vooraf delen. Laat ze maar komen met een indicatie. Zit er onvoldoende rek in, dan willen ze je kennelijk niet zó graag. Wat voldoende/realistisch is kan alleen jij bepalen. Is het te weinig dan zou ik ook gewoon gesprek twee schrappen.

Dat er geen schaal genoemd is, is frappant. Van wat ik langs heb zien komen vanuit de overheid is dat uitzonderlijk. Kan suggereren dat ze het echt niet weten. Het is wel een dienstverband of een inhuur constructie?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:44
Maatschappelijke impact en vooral dat laatste woord is waar iedereen wel naar op zoek lijkt, ik heb dat gevoel ook soms, alleen dan bedenk ik mij weer waar dat gevoel vandaan komt en kan ik weer rustig nadenken over dingen die echt vanuit mijzelf komen :+

Ik zou nu al bepalen hoeveel je wil inleveren waarbij je toch blij kan zijn met je keuze. Vervolgens kijken of dat lukt. Zo niet, dan is er altijd nog optie 2,3,4 en 5.

Wat betreft onderhandelen zou je gewoon open kaart kunnen spelen en eventueel zelfs je salarisstrook delen. Dat laatste als je twijfelt of ze aan je geloofwaardigheid twijfelen (wat nog wel eens gebeurt met dit soort grote verschillen). Maar goed ik geloof niet in die vaste regels bij onderhandeling, waar velen salarisstrook delen standaard als een no-go hebben.

Goed trouwens dat je open staat voor een nieuwe uitdaging wanneer je geen vertrouwen meer hebt in het huidige bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 07-06-2023 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRLN
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Persoonlijke gegevens verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door MRLN op 13-06-2023 15:19 . Reden: Persoonlijke gegevens verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@MRLN
Ik werk zelf bij de overheid en zie wel regelmatig mensen de overstap maken naar ons met inlevering van salaris.
Vaak is het een optelsom van een hoop zaken, minder stress, minder of geen overwerken meer (en 36 uur), meer vrijheid om je uren in te delen, goed pensioen, stukje nuttig zijn voor de maatschappij, etc.
Dus al die dingen bij elkaar zou voor jou ook wat waard moeten zijn.

Dat je de schaal niet weet is raar. De meeste vacatures die direct bij overheden uitstaan is incl. de salarisschaal. Loopt het contact via een detacheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:44
MRLN schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:44:
die maatschappelijke impact ook erg mee (en dus tegen) blijkt te vallen....
Ik deel die mening helaas ook, maar je kan natuurlijk de uitzondering zijn.

Mij zei iemand ooit iets in de trant van; maatschappelijke impact begin je door kleine te doen in je directe omgeving en vanzelf wordt de impact groter. Feit is dat ik daar nog niet de noodzaak voor voel. Vind het alleen wel een mooiere gedachte dan bij Greenpeace software gaan ontwikkelen.

Als je het de baan accepteert heb je elke week 4 uur tijd 'over' voor nog meer impact (grapje), die secundaire voorwaarden zijn echt goed dus ik kan zo'n keuze volledig begrijpen!

@chrisborst Hoeveel % van de mensen in dienst van de overheid met een technische functie zijn gefocust op nuttig zijn voor de maatschappij of worden een 'advocate of change' als ze zien dat sommige processen totaal inefficiënt zijn of outdated?

Ik kan het natuurlijk compleet mis hebben, maar ik zie enthousiaste mensen erin gaan 'klaar om potten te breken' en afgestompt en neerslachtig eruit komen. Die comfort zone is fijn, maar brengt je geen steek verder. Al is het ook terecht om jezelf af te vragen of je verder wil, maar dat is dan een keuze.

Dat gezegd hebbende, ik ken toevallig een iemand van die procenten en omdat hij bijzondere dingen doet heb ik enorm veel respect voor deze persoon, maar in mijn ervaring dus bijzonder...

[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 07-06-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Maatschappelijke impact is natuurlijk wel afhankelijk van de rol die je hebt. Een brandweerman heeft een directe impact. Als je in de kantine van het gemeentehuis werkt is de link niet zo helder.

Ik heb bij de grootste gemeente in een rol gewerkt met direct contact met inwoners en bedrijven in de stad. Ik voelde daar zeker wel een maatschappelijke bijdrage. Toch weggegaan naar de commerciëlen.

Ambtenaren-wereld was toch bepaald wereldje waar hele bedreven en gedreven medewerkers werken, maar ook klaplopers die de kantjes er af lopen en er mee wegkomen. Vooral die laatste vielen tegen, maar was toen ook nog onervaren en groen.

En (geen) verrassing! Dat is gewoon ook zo in de commerciële wereld. Iets minder omdat uiteindelijk de rotte appels er bij de zoveelste reorganisatie wel uit de mand gevallen zijn en na een reorganisatie komen er gewoon weer nieuwe voor in de plaats. Dus de paralellen zijn opvallend groot.

Voordeel van commercieel is dat je soms wat meer vrijheid krijgt, maar heb ook erg beklemmende werkomgevingen gehad die nog erger waren dan overheid.

Al met al, hier heb je wat, daar laat je wat.
Pagina: 1