Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Edit: Aangevuld met template zie hieronder.

1. Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jb6RFGK1mODyFMGQFT22jiTljNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJ65mjp9Dhb1WtUzrTpPk5rd.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d77V-bVkZV8j1gsHEfhIr4po2-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9KlwEJ56bWloxcFlJJt3GoW.jpg?f=fotoalbum_large

Schoorsteentjes links staan op mijn deel. Rechts bij de buren.

2. Beschikbare (dak)ruimte
Lengte 6m80, breedte 4m80

3. Schaduw
Nagenoeg geen schaduw

4. Jaarverbruik
Verbruik nu ca. 3000kWh. Kleine kans dat ik komende jaren voor airco kies. Elektrische auto is pas over 5 a 10 jaar in zicht.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase

6. Budget en doel
Dak vol leggen

7. Wie gaat het project uitvoeren
Installateur

8. Bijhouden van data
Totale productie inzien is een must voor mij. Per paneel vind ik niet zo interessant. Met een homewizzard kun je volgens mij alleen zien wat er teruggeleverd wordt. Zou ook graag de productie willen zien.

9. Reeds verkregen offertes
4 stuks opgevraagd met wisselende prijzen en configuraties. Heb me blanco laten adviseren.

10. Regio
Rotterdam. Suggesties voor installateurs zijn welkom.

Vragen:

Is Oost-West of Zuid de beste manier om de panelen te leggen. De ene leverancier zegt Oost-West omdat de saldering afgebouwd wordt. De andere zegt jouw situatie is zo ideaal voor zonnepanelen, Zuid is dan het beste. Wat is nu voor mijn situatie het meest efficient?

Gezien er geen schaduw is, zou eenvoudig serieel met omvormer voldoen. Enphase heb ik ook aangeboden gekregen, maar meerprijs +/- 1000 Euro. Ik zie daarvoor geen meerwaarde in mijn situatie of zie ik iets over het hoofd?

Idealiter zou ik nu alvast naar een 3-fase systeem gaan maar dan moet ik mijn aansluiting eerst verzwaren en dat kost tijd. Het wordt pas over 5 a 10 jaar relevant als ik elektrisch wil gaan rijden. Met wat voor kosten moet ik rekening houden dan als ik wil upgraden? Ik dacht 1500 - 2000 Euro voor een andere omvormer + meterkast aanpassen. Is dat een aardige schatting?

Als ik het bij 1-fase houd kan dan de kabel door een enkele loze leiding van 16mm naar de meterkast?

Zijn onderstaande kwalitatief goede systemen of zit er nog kwaliteitsverschil tussen:

GoodWe 3600D-NS of Autatco 3500W omvormer

Jinko 430Wp, Denim 410Wp of Autarco 410Wp panelen

[ Voor 37% gewijzigd door HEY_DUDE op 08-06-2023 14:44 . Reden: Template ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou even de template gebruiken anders zal er niet veel reactie komen.

"Is Oost-West of Zuid de beste manier om de panelen te leggen" dat hangt van meerdere zaken af,
Wil je zoveel mogelijk je eigen energie gebruiken? Wanneer gebruik je die (auto laden, wanneer staan grootverbruikers aan etc)? Komt er op korte termijn een accu? Hoe hoog is je netspanning nu? Hoe kan je er het meeste kwijt?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vul idd de template in.

Over oost-west of zuid op een plat dak. Er zijn twee overwegingen:

1. Met Oost-West panelen op een plat dak heb je 10% minder opbrengst per paneel/Wp, maar kan je (omdat alles tegen elkaar aan ligt) wel tot 20% meer panelen kwijt
2. De autonomie van een Oost-West zet wordt schromelijk overdreven. Ik denk dat zuid zelfs beter is, want ten eerste is de opbrengst van een OW set op een plat dak helemaal niet echt veel langer (kwartiertje op de max, zet geen zoden aan de dijk) EN in de winter is de opbrengst echt veel minder (als je de kwh'tjes het hardst nodig hebt). Zie JvS in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" voor simulaties en onderbouwingen

OW op een plat dak doe je alleen maar omdat je veel meer panelen op je dak kwijt kan.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik had dezelfde vraag. En heb panelen op Oost/West (op het schuine dak) en op Zuid (plat dak, helling panelen is ca 15graden).

Ervaring van afgelopen maand (ze liggen pas eind april): Zuid heeft de meeste opbrengst, daarna (meestal) oost en dan West. Het verschil is bij gelijkblijvende bewolking) max 10%.

Ik heb voor Enphase gekozen omdat er op het dak meer past dan nu in gebruik (is iets voor de toekomst) en met Enphase flexibel uit te breiden is. Daarnaast - maar dat is een deel gevoel - is een string met DC (ca 50V per paneel en bij serie is dat dus optellen) 'gevaarlijker'. 500V DC is aanzienlijk gevaarlijker dan 230V AC dat per paneel met Enphase er uit komt. En omdat daar alles parallel staat, is 1 paneel of omvormer kapot niet direct einde productie van een string.

En bij Enphase is de levensduur van de omvormer gelijk aan die van een PV paneel. Bij een centrale omvormer loop je kans een nieuwe te moeten kopen. Maar goed dat zijn kosten die initieel niet direct opgehoest moeten worden.

En ik het ontbreken van een centrale omvormer was voor mij een pré.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

kdekker schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:23:
Ik had dezelfde vraag. En heb panelen op Oost/West (op het schuine dak) e
OW op een schuin dak zorgt voor véél meer piekspreiding en is niet echt te vergelijken met OW op een plat dak.

Verder (als bezitter van micro inverters) totaal oneens met je argumenten. Gebruik dat extra geld van de mico's om gewoon direct al wat meer panelen te leggen (of eigenlijk, leg dakvlakken gewoon vol als je toch installeert, uitbreiden is extreem duur), een paneel gaat niet echt kapot en dat van dat voltage is meer angst en eventueel gebeunde DC connecties dan echt een valide argument.

Het (ook slechte) angst argument dat je ertegenover kan zetten is "er ligt nu 20x zoveel stuks elektronica op je dak, wie gaat het vervangen als er 1 stuk gaat"?

Micro's neem je alleen als je kleine hoeveelheden panelen in verschillende orientaties hebt, 3+ orientaties hebt, of wellicht als je hele complexe half/zachte schaduw over je hele systeem hebt, grote delen van de dag. Of als je gewoon een :eggplant: krijgt van lekker veel stats en je het ok vindt daarvoor te lappen :). Dat is ook goed :P.

[ Voor 61% gewijzigd door JvS op 07-06-2023 22:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1