Foto's
/f/image/5jsSbLLAIOJ1gCpIlAlXwJlF.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's. Dak voorzijde (op de foto onder) is meest gunstig qua ligging. Dak achterzijde wil ik wel wat panelen voor spreiding gedurende de dag.Schaduw
Weinig tot geen. Alleen dak achterzijde heeft een schoorsteen, maar panelen blijven daar voldoende vandaan.Jaarverbruik
2800. Verwachting is wel dat dit meer wordt.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-faseBudget en doel
Plm. 10.000Doel is niet alleen huidig verbruik te dekken maar ook vooruit te denken. Huis is nu aangesloten op stadsverwarming, maar gezien hoge kosten willen we dit op termijn inruilen voor warmtepomp. Ook een airco overwegen we.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen door leverancierBijhouden van data
Geen bijzondere wensen, wel graag opbrengst per paneel kunnen bekijkenReeds verkregen offertes
# | Panelen | Omvormer | Opbrengst 1e jaar obv ligging | Prijs | Levertijd |
1. | 12x REC Alpha Pure-R 420Wp | Enphase IQ7X micro omvormer | 4266 kWh | 8807,- | >6 maanden (!) |
2. | 14x Canadian Solar 405 Wp Full Black | Enphase IQ8PLUS Micro-omvormer | 4.701 kWh | 9310,- | Binnen 4 tot 6 weken |
Regio
Gelderland.Tijdens adviesgesprek met leverancier 2 ontdekte wat met wat gepuzzel er toch meer dan 8 panelen op de voorzijde pasten. De vraag hoeveel eenzelfde opstelling zou kosten bij leverancier 1 hebben we nog uitstaan. Foto hierboven is legplan leverancier 2, bij leverancier 1 missen de middelste 2 panelen aan voorzijde tussen/naast de dakramen.
Vragen
1. Wat vinden jullie van de offertes. Of wat zouden jullie anders adviseren qua legplan, aantallen e.d.?
2. Ik merk dat veel adviseurs vooral kijken naar huidig verbruik. Daarnaast hoor ik ook anderen roepen 'leg gewoon zoveel mogelijk, goede investering'. Hoe kijken jullie hiernaar? Toekomstig verbruik vind ik lastig te voorspellen maar een airco willen we wel op termijn. Daarnaast op middellange termijn wellicht warmtepomp. Maar stel dat de warmtepomp om wat voor reden niet haalbaar is, is het dan alsnog gunstig 12 panelen te laten leggen?
[ Voor 6% gewijzigd door Foutlook op 20-06-2023 08:46 ]