Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7c2pSLJiKYR_wB_t8DsDNNAP8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5jsSbLLAIOJ1gCpIlAlXwJlF.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto's. Dak voorzijde (op de foto onder) is meest gunstig qua ligging. Dak achterzijde wil ik wel wat panelen voor spreiding gedurende de dag.
Schaduw
Weinig tot geen. Alleen dak achterzijde heeft een schoorsteen, maar panelen blijven daar voldoende vandaan.
Jaarverbruik
2800. Verwachting is wel dat dit meer wordt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Plm. 10.000
Doel is niet alleen huidig verbruik te dekken maar ook vooruit te denken. Huis is nu aangesloten op stadsverwarming, maar gezien hoge kosten willen we dit op termijn inruilen voor warmtepomp. Ook een airco overwegen we.
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen door leverancier
Bijhouden van data
Geen bijzondere wensen, wel graag opbrengst per paneel kunnen bekijken
Reeds verkregen offertes
#PanelenOmvormerOpbrengst 1e jaar obv liggingPrijsLevertijd
1.12x REC Alpha Pure-R 420WpEnphase IQ7X micro omvormer4266 kWh8807,->6 maanden (!)
2.14x Canadian Solar 405 Wp Full BlackEnphase IQ8PLUS Micro-omvormer4.701 kWh9310,-Binnen 4 tot 6 weken
Regio
Gelderland.

Tijdens adviesgesprek met leverancier 2 ontdekte wat met wat gepuzzel er toch meer dan 8 panelen op de voorzijde pasten. De vraag hoeveel eenzelfde opstelling zou kosten bij leverancier 1 hebben we nog uitstaan. Foto hierboven is legplan leverancier 2, bij leverancier 1 missen de middelste 2 panelen aan voorzijde tussen/naast de dakramen.

Vragen
1. Wat vinden jullie van de offertes. Of wat zouden jullie anders adviseren qua legplan, aantallen e.d.?
2. Ik merk dat veel adviseurs vooral kijken naar huidig verbruik. Daarnaast hoor ik ook anderen roepen 'leg gewoon zoveel mogelijk, goede investering'. Hoe kijken jullie hiernaar? Toekomstig verbruik vind ik lastig te voorspellen maar een airco willen we wel op termijn. Daarnaast op middellange termijn wellicht warmtepomp. Maar stel dat de warmtepomp om wat voor reden niet haalbaar is, is het dan alsnog gunstig 12 panelen te laten leggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Foutlook op 20-06-2023 08:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30

paQ

op en over de 2 euro / wp

1. duur vooral
2. met deze bedragen is volleggen geen goed plan, en is 'vol' dezelfde breedte aan de noord west zijde?
Of echt het hele dak van de foto?

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 07-06-2023 17:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTA08NapfYillW3Y3oqfEtGgQE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/09GhIH6lWT816NVOqCZNP6Rw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r_KgEoYO-YWdGdGQw63NvZhdYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r29uSvLbTmm7vWNc2FSKTeic.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:03:
op en over de 2 euro / wp

1. duur vooral
2. met deze bedragen is volleggen geen goed plan, en is 'vol' dezelfde breedte aan de noord west zijde?
Of echt het hele dak van de foto?
Vol is dezelfde breedte als aan de voorzijde idd (4 panelen portrait in de breedte is de max), rest van het dak is van de buren.
Ik zie dat de totaalprijs significant lager is, maar geen idee of dit appels met peren vergelijken is ;) Ik ben niet zo thuis in de materie dat ik alle onderdelen zo los in het winkelmandje kan kiepen bij een site als solar outlet..
Edit: zie dat ik ook een offerte aanvraag bij solar outlet kan doen, zojuist gedaan. Ben benieuwd hoe snel ze reageren, want "Het kan vanwege ongelooflijke drukte momenteel langer duren voordat u uw offerte ontvangt."

[ Voor 55% gewijzigd door Foutlook op 07-06-2023 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:30

paQ

Voor 3500 euro verschil zou ik even wachten ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het verschil zit denk ik vooral in de omvormers. Jouw leveranciers gaan uit van micro omvormers. lothar gaat uit van een 1-fase omvormer voor ik dacht twee lussen. Hier heb je overigens niet voldoende aan voor de panelen met totaal 4200 of 4700 watt.

Als je alle panelen op hetzelfde dakvlak legt, waarbij je geen schaduw verwacht, dan zijn die omvormers weggegooid geld. Je zou dan beter je geld kunnen investeren in een 3-fase omvormer en extra panelen.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:07

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou momenteel dus geen REC met Enphase nemen, want dan ben je gebonden aan de uitlopende iQ7 serie. Dat kan onhandig zijn als je later meer panelen wil leggen (IQ7 kan niet samen met IQ8). Het zijn verder wel erg fraaie panelen van Europese afkomst (maar daar betaal je voor). Goed alternatief is eventueel Meyer Burger met zelfde soort strategie en prijsniveau, maar die panelen zijn wel iets compacter (en lager in vermogen) en werken wel uitstekend met de IQ8 serie.

Offerte 2 is in verhouding wel iets goedkoper, maar een 405wp paneel van 173x113 is wel de onderkant van de markt momenteel. Ik zou zelf nu eerder kiezen voor een 420/425 en dan combineren met een IQ8-MC aan voorzijde en eventueel kan je op de achterzijde wel de IQ8+ nemen (leveren minder vermogen). Dat zou je prima voor dezelfde prijs moeten kunnen krijgen.

En vanzelfsprekend kan het goedkoper met een centrale omvormer (met optimizers), maar persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van Enphase. Het werkt ontzettend goed, het is veiliger, makkelijker uit te breiden en op lage termijn nauwlijks duurder dan een centrale omvormer (als Enphase met 25 jaar nog bestaat natuurlijk). Maar de aanschafprijs kan absoluut een ding zijn, zeker als de opbrengst gelijk blijft.

En let ook even op het advies betreffende de meterkast en werkveiligheid. Daar wordt geregeld knoeiwerk afgeleverd, dus kijk bijvoorbeeld of ze installQ gecertificeerd zijn en/of (als je Enphase wenst) ook als Zilver/goud of platinum installateur bij Enphase geregistreerd staan. Als dat het geval is, dan heb je bijna altijd wel een kundige partij te pakken :) Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01
MaltheseFalcon schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:47:
Het verschil zit denk ik vooral in de omvormers. Jouw leveranciers gaan uit van micro omvormers. lothar gaat uit van een 1-fase omvormer voor ik dacht twee lussen. Hier heb je overigens niet voldoende aan voor de panelen met totaal 4200 of 4700 watt.

Als je alle panelen op hetzelfde dakvlak legt, waarbij je geen schaduw verwacht, dan zijn die omvormers weggegooid geld. Je zou dan beter je geld kunnen investeren in een 3-fase omvormer en extra panelen.
Ik weet de oriëntatie niet maar zal niet veel aftoppen hoor. Als je goedkoop wat extra panelen wil kan het zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Dank allen voor de reacties, in het bijzonder de uitleg van @DjVe ! Dinsdag komt er nog iemand, dan hoop ik dit mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Nog een offerte binnengekregen vandaag:

- 14 panelen DAS 420 Wp Full Black Glas/Glas
- 7 Ap-Systems DS3-L (duo) micro-omvormers
- ECU-R Communicatie
Totaalprijs: € 6.880,00 incl montage & aanpassing meterkast.

Lever & installatietijd max. binnen max 6 weken.

Is dit een redelijke prijs en kwaliteit?

[ Voor 42% gewijzigd door Foutlook op 15-06-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
@Foutlook
lol, zouden er misschien 2 panelen op 1 micro omvormer passen?
https://www.winkelman-zon...-fase-20-jaar-garant.html
een beetje google en je had dat antwoord zo gevonden. ;)

het is een keuze wil je 7x dit betalen:
of koop je gewoon 1 string omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
(of eerder mijn keuze een iets minder zware omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...tl-x-1-fase-omvormer.html
dat is ook ruim voldoende voor 14x420Wp
deze omvormer is dan 1 fase, maar zoekt en vind een 3fase variant.)
het maakt mij geen bal uit wat je kiest, maar een gewone string omvormer is vaak wel goedkoper als micro's.

ik heb zelf allebei, en mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een gewone string omvormer.
(alleen soms kan dat niet en dan zijn die micro's wel tof.)

overigs: op een 3fase aansluiting, daar hoeft niet perse een 3fase omvormer.
(de meter telt alle fase bij elkaar op en trekt ze af. dus dat is geen probleem)
wel kun je dan niet hoger gaan als 3,6kW of 5kW afhankelijk van je situatie.
(ik heb ook geen problemen met gewoon 2x7x420WP op een 16A omvormer dus 3,6-4kW tre hangen.
verlies is toch minimaal. zoals:
https://www.winkelman-zon...-exclusief-wifi-gprs.html
en dat is helemaal goedkoop.)

3 fase omvormers verkopen vaak wel lekkerder, want dat klinkt krachtig.
zo als krachtstroom omvormer.
maar eigenlijk pas boven de +/- 5kW dan beginnen 3fase omvormers leuk te worden.
(eigenlijk pas boven de 12 panelen per mpp en je kunt 2x een mpp hebben dus boven de 24 panelen.)
maar zoals alles het is persoonlijk, soms nemen mensen geen rationele beslissingen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:14:
@Foutlook
lol, zouden er misschien 2 panelen op 1 micro omvormer passen?
een beetje google en je had dat antwoord zo gevonden. ;)
Ja, ik kwam er even later achter inderdaad. Was denk ik meer omdat de voorgaande offertes allemaal met een micro-omvormer per paneel rekenden. Zo leer je elke keer weer bij :).
migjes schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:14:
het is een keuze wil je 7x dit betalen:
of koop je gewoon 1 string omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...0-xe-1-fase-omvormer.html
(of eerder mijn keuze een iets minder zware omvormer zoals:
https://www.winkelman-zon...tl-x-1-fase-omvormer.html
dat is ook ruim voldoende voor 14x420Wp
deze omvormer is dan 1 fase, maar zoekt en vind een 3fase variant.)
het maakt mij geen bal uit wat je kiest, maar een gewone string omvormer is vaak wel goedkoper als micro's.

ik heb zelf allebei, en mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een gewone string omvormer.
(alleen soms kan dat niet en dan zijn die micro's wel tof.)
Hoewel schaduw op het dak miniem is, is deze er wel. We hebben aan 1 kant een iets opstaande dakrand, dakramen die als ze open staan schaduw kunnen veroorzaken en een schoorsteen. Vandaar dat ik gevraagd heb de offertes te baseren op micro omvormers ipv string omvormer. De praktijk zal uitwijzen of het inderdaad veel uitmaakt en het de meerprijs rechtvaardigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Foutlook schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Ja, ik kwam er even later achter inderdaad. Was denk ik meer omdat de voorgaande offertes allemaal met een micro-omvormer per paneel rekenden. Zo leer je elke keer weer bij :).
lol, ach je hebt zelfs micro's voor 4 panelen. ;)
of te wel elke uitzondering is wel bekend in zonnepanelenland.
Hoewel schaduw op het dak miniem is, is deze er wel. We hebben aan 1 kant een iets opstaande dakrand, dakramen die als ze open staan schaduw kunnen veroorzaken en een schoorsteen. Vandaar dat ik gevraagd heb de offertes te baseren op micro omvormers ipv string omvormer. De praktijk zal uitwijzen of het inderdaad veel uitmaakt en het de meerprijs rechtvaardigd.
ach hier een dag van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
tot een uur of 11 zit west vol in de schaduw.
en na een uur of 4 zit oost in de schaduw.
grofweg kun je zeggen, voor 50% van de dag heb ik 50% van de panelen in de schaduw liggen.
en nop hier heb je geen micro's voor nodig om dat op te lossen.
dat zal vast meer zijn als je dak randje.
(de dip rond 7:30, dat is de kerktoren of te wel dat is een hele grote dakrand.)

schaduw is helemaal niet een groot probleem, valt vaak mee.
zolang je de panelen maar op dak legt en niet in de kelder. :*)

maar het maakt allemaal niet zo heel veel uit.
ik zelf prefereer string omvormers, gewoon omdat ik die binnen kan hangen.
electronica en de barre buiten temperaturen, liever binnen.
en als de omvormer dan kapot gaat, dan hoef ik het dak niet op om hem te vervangen.
(als er iets aan de hand is, dan is het vaak 99% van de tijd de omvormer, de panelen zelf hebben zelden iets van problemen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
@migjes je hebt me wel aan het denken gezet. Ik las ook nog dit topic Schaduw op zonnepanelen i.c.m. string omvormer waar @Ronald en @RobertV70 het wel overtuigend uitleggen moet ik zeggen.

Ook even gecheckt bij de specificaties van de aan mij aangeboden panelen (zie https://www.vdh-solar.nl/...type-full-black-glas-glas), die hebben inderdaad 3 bypass diodes...

Misschien toch maar eens vragen om de offerte aan te passen naar een string omvormer.... ik vraag me alleen af of de bypass diodes van elk paneel zo goed werken om de string in leven te houden of dat er nog verschil kan zijn tussen panelen?

[ Voor 14% gewijzigd door Foutlook op 16-06-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
De verschillen tussen panelen onderling zijn minimaal. (5W marge, 1% dus)

Het verschil wat een optimizer systeem kan maken is minimaal: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Zolang er ergens op het huis ruimte is voor een extra paneel is het goedkoper om daarmee de opbrengst hoger te krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Foutlook
hier een deken over 1 paneel van de 9.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large
geen probleem voor een diode.

problemen zitten eerder in vreemde halfschaduw momenten, zoals een boom kan geven.
komt wel licht doorheen, maar veel schaduw vlekken, dan kan een diode er ook niks meer mee doen en zijn micro's en optimizers king.
(alleen welke sukkel legt zonnepanelen onder een boom?)

zoals je hier ziet:
na 20:00 heb ik last van de bomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
maar of ik dat laatste uurtje nog zoveel kWh extra zou doen met optimizers, moeaaaa kan haast niet.
misschien een 0,3kWh extra op een dag optimistisch geschat. :?

maar eigenlijk is het simpel, neem zonnepanelen, want dakpannen levert zo weinig op. >:)
welk systeem je ook gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Mede dankzij dit topic ben ik inmiddels akkoord gegaan met een string omvormer wat idd aardig wat scheelt kwa kosten. Gekozen voor 10 panelen voor (gunstigste dakvlak) en 4 achter, met deze string omvormer: Growatt MOD 5000TL3-X 3 fasen Omvormer.

Nu kwam de installateur echter net in de lucht met het volgende
Ik heb nog eens naar de specificaties gekeken van de omvormer.

En bij de 3-fase omvormers moet je minimaal 6 panelen in 1 string hebben, dus 6 per dakvlak om aan de minimale stringspanning (140V) te komen.

Wij kunnen dus 8 voor en 6 achter doen.

En als jij er 10 voor wilt hebben kan je voor een meerprijs van €500 er 2 bij nemen zodat je in totaal op 16 panelen uit komt. Dus 10 voor en 6 achter
Ik wil liever niet minder dan die 10 aan de voorzijde omdat die het gunstigst liggen. Wat zou jullie advies zijn? Dan toch 2 erbij op de achterzijde? Of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Er moet zelfs 200V komen om te starten.
De 140V is de ondergrens van de Mppt (na starten, = schaduwmanagement)

6 panelen is dus marginaal. die doen meestal maar 180Vmpp - en in de ochtend amper meer dan 200V Voc.

ik zeg 8 nodig, tenzij je panelen hebt met hogere spanning.

Voor meerprijs slechts 1000 is dat echt helemaal prima.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 01-08-2023 21:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutlook
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:57:
Er moet zelfs 200V komen om te starten.
De 140V is de ondergrens van de Mppt (na starten, = schaduwmanagement)

6 panelen is dus marginaal. die doen meestal maar 180Vmpp - en in de ochtend amper meer dan 200V Voc.

ik zeg 8 nodig, tenzij je panelen hebt met hogere spanning.

Voor meerprijs slechts 1000 is dat echt helemaal prima.
De bewuste panelen zijn DAS 420 Wp Full Black Glas/Glas. Als ik de specificaties daarvan op zoek zie ik 38.48 Voc daarbij staan. Dat zou voor 6 panelen 230 betekenen wat voldoende moet zijn en 8 panelen dus niet perse nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
IV curve:
https://www.zonnepanelen-...ype_dh108na_datasheet.pdf

Bij 200W/m2 - en in de ochtend is er veel minder - amper 33V Voc per stuk.

Pagina: 1