Oude betonvloer opknappen / polijsten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Op de bovenverdieping heb ik onlangs de oude vloerbedekking verwijderd. Wat overblijft is de betonvloer met daarop nog wat lijmresten en hier en daar wat krasjes.

Toch is de vloer op zich nog in prima staat en ben ik op zoek naar de voordeligste optie om deze bewoonbaar te maken. Dus zonder een 'topvloer' of 'dekvloer' aan te brengen. Toen dacht ik eraan of het een mogelijkheid is om deze te laten schuren / polijsten zodat de vloer er weer netjes uitziet. Wellicht ook behandelen met een middel tegen toekomstige schade.

Is dit mogelijk? Zou ik dan een mooie, gladde vloer overhouden die er weer jaren tegen kan? En waar zou ik de vloer dan mee moeten behandelen / insmeren?

Iemand hier ervaring mee?
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackorobot
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-05 16:25
Waar gaat de ruimte voor gebruikt worden?
Als het een opslagzolder is dan zou ik het lekker laten zo. Maar wordt het een kamer waar dagelijks gebruik van gaan worden gemaakt, dan lijkt het mij toch wel verstandig om er iets mee te doen. Afhankelijk daarvan kan je gaan kijken hoeveel je er in moet gaan stoppen.

Op zich denk ik dat je de vloer (die waarschijnlijk zandcement of anhydriet is, geen beton) wel redelijk strak en schoon kan krijgen met het huren van een vloerschuurmachine (en een goede stofzuiger).
Maar naar mijn inziens ook oncomfortabel hard, koud en bros (dus iets er op laten vallen en je hebt een gat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:43
@Stab
Lekker het goedkoopste stuk zeil/vinyl halen bij de kwantum/leenbakker.
Om beton mooi te krijgen moet je enorm veel polijsten/schuren en daarna met een (dure) sealer afsluiten.

Verder, wat is de reden dat je überhaupt kaal beton wil? Kosten?

[ Voor 15% gewijzigd door chrisborst op 07-06-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
chrisborst schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:06:
@Stab
Lekker het goedkoopste stuk zeil/vinyl halen bij de kwantum/leenbakker.
Om beton mooi te krijgen moet je enorm veel polijsten/schuren en daarna met een (dure) sealer afsluiten.

Verder, wat is de reden dat je überhaupt kaal beton wil? Kosten?
Voornamelijk kosten inderdaad. Wellicht dat er dan in de toekomst nog een (houten) vloer overheen komt.

Ik zei 'bovenverdieping' maar dat is bij ons dus de verdieping met de slaapkamers / badkamer :)

Beneden krijgen we binnenkort een splinternieuwe betonvloer die gevlinderd gaat worden en dat is dan ook direct de 'afwerking'. Dus daar komt niets meer bovenop.

Ik dacht wellicht dat de bovenverdieping dan ook wel kan volstaan met een glimmende betonvloer, maar vraag me dus af dat nog wel te realiseren is en wat dat kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:43
@Stab
Beton mooi afwerken is enorm duur en bewerkelijk. Daarom doet niemand het:
Eerste hit op google:
https://www.vloervanbeton...20per%20vierkante%20meter.

Tussen de 50 en 200 euro.

Dus lekker iets goedkoops halen bij en erop leggen. Bijv. tapijttegel, kan je soms erg voordelig halen.

[ Voor 49% gewijzigd door chrisborst op 07-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
chrisborst schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:29:
@Stab
Beton mooi afwerken is enorm duur en bewerkelijk. Daarom doet niemand het:
Eerste hit op google:
https://www.vloervanbeton...20per%20vierkante%20meter.

Tussen de 50 en 200 euro.

Dus lekker iets goedkoops halen bij en erop leggen. Bijv. tapijttegel, kan je soms erg voordelig halen.
Als ik het goed begrijp dan zijn die prijzen die jij van de website citeert voor het laten storten van beton i.c.m. 'gepolierd' afwerken.

Dus dat zegt dan nog niet zoveel over mijn bestaande vloer polieren. Maar ik ga er eens naar kijken. Heb ook wel het idee dat het stiekem nog best een duur klusje wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stab schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:14:
[...]

Als ik het goed begrijp dan zijn die prijzen die jij van de website citeert voor het laten storten van beton i.c.m. 'gepolierd' afwerken.

Dus dat zegt dan nog niet zoveel over mijn bestaande vloer polieren. Maar ik ga er eens naar kijken. Heb ook wel het idee dat het stiekem nog best een duur klusje wordt.
weet je wel zeker dat je beton hebt en geen zandcement? echt beton als bovenste laag is heel erg zeldzaam in woningen zeker op de verdieping. zand cement polijsten zou ik maar niet aan beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 07-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
twain4me schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:27:
[...]

weet je wel zeker dat je beton hebt en geen zandcement? echt beton als bovenste laag is heel erg zeldzaam in woningen zeker op de verdieping. zand cement polijsten zou ik maar niet aan beginnen.
Hmm dat is eigenlijk wel een goede vraag. De vloer is sowieso van beton, maar de vraag is of er nog een paar cm cementdekvloer over ligt. Hoe kan ik het verschil zien? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Stab schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 19:52:
[...]

Hmm dat is eigenlijk wel een goede vraag. De vloer is sowieso van beton, maar de vraag is of er nog een paar cm cementdekvloer over ligt. Hoe kan ik het verschil zien? :D
is je huis een omgebouwde fabrieks hal ofzo? dan heb je een kans dat het beton is

een 13 in een dozijn woning heeft gewoon zand cement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
twain4me schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:12:
[...]

is je huis een omgebouwde fabrieks hal ofzo? dan heb je een kans dat het beton is

een 13 in een dozijn woning heeft gewoon zand cement.
Ah shit. Ja dan zal het wel cement zijn inderdaad. Daar is denk ik niks meer mee te beginnen qua schuren / opknappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:45
Zandcement kan je sowieso vergeten ja, daar is polijsten geen optie (of zoals we het hier kennen: ‘chape’, uitgesproken als sjap 🙂)

Moet om gepolijste beton te kunnen doen de beton gevlinderd worden tijdens het uitharden? Intuïtief voelt het aan alsof ongevlinderd beton nogal poreus zou blijven ook met polijsten, en redelijk schadegevoelig/zacht. Met vlinderen krijg je een lekker harde toplaag. Maar misschien wil je juist niet gaan polijsten op gevlinderd beton? Ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat gedaan wordt met gepolijste betonvloeren.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Pagina: 1