Hallo allen, ik ga binnenkort onze zonnepanelen setup uitbreiden en ben momenteel de planningsfase aan het afronden. Ik ga ze zelf plaatsen, heb ik al een keer eerder gedaan, en dat was een fluitje van een cent. Ze komen op een carport dus qua veiligheid kan ik alvast niet van hoog vallen.
Ik had het volgende op het oog, ziet er dit ok uit?
Situatieschets:/f/image/KqNi7M04AGcgSyKA2z1B7fci.png?f=fotoalbum_large)
Geplande installatie:
/f/image/cXCBs1td6HMnTpPPCr79lZMh.png?f=fotoalbum_large)
Komt nog wel een beetje bekabeling & electriciteitskast werk bij, maar dat valt best mee. Laten we zeggen voor 70 cent/ Wp moet ik wel klaar zijn, DIY loont
Ik heb vooral zitten te tobben over de keuze van de inverter. Liever geen Chinees apparaat, hoewel Huawei meer waar voor het geld bied. Ik zie liever geen iOT devices uit China, zeker niet op zulke kritieke infrastructuur. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld in 'slechts' 5 jaar garantie op de SMA omvormer. Een bevriende installateur heeft alle SMA's die hij ooit geïnstalleerd heeft ondertussen vervangen, maar dat was waarschijnlijk een oudere reeks? Staat toch als kwaliteitsmerk aangeschreven, maar de garantieperiode is niet bepaald industry leading.
Ik had het volgende op het oog, ziet er dit ok uit?
Situatieschets:
- Op het woonhuis liggen 22x Sunflower 175W panelen (3850 Wp) sinds het gezegende jaar 2008, met een Diehl 4601S omvormer. Ze liggen richting Zuid en onder 45 graden dakhelling. Hier zijn nog groene stroomcertificaten op van toepassing (iets Belgisch) en we hebben nog een terugdraaiende meter, maar die komen ze binnenkort vervangen voor een digitale meter. De nieuwe installatie gaat hier volledig onafhankelijk van opereren.
- De uitbreiding komt op de carport te liggen, aan beide kanten. 45 graden dakhelling en op Oost (-121 deg) & West (59 deg).
- Er staat een boom op het terrein, maar die werpt in de zomermaanden geen schaduw op de carport. In de winter zal er wel zachte schaduw zijn op de westkant, gelukkig staat ie dan niet in het blad, dat scheelt.
/f/image/KqNi7M04AGcgSyKA2z1B7fci.png?f=fotoalbum_large)
Geplande installatie:
- 14x 545W JA Solar JAM72S30 545/MR (Deep Blue 3.0 half cell) = 7630 Wp DC
- 1x SMA Sunny Tripower 4.0 = 4000 Wp AC
- Reden voor deze setup (heb ook naar Enphase & andere setups gekeken): Ik kan 8 panelen per zijde kwijt in landscape layout, of 7 per zijde in portrait. In portrait is het materialgebruik wat efficiënter en kan ik opteren voor buitenmaatse panelen (dit zijn aardige jongens) om het totale vermogen te maximaliseren.
- Annual energy yield: 5804 kWh
- Energy usability factor: 100%
- Performance ratio: 81.3%
- Inverter efficiency: 95.8%
- Specific energy yield: 761 kWh/kWp
/f/image/cXCBs1td6HMnTpPPCr79lZMh.png?f=fotoalbum_large)
Komt nog wel een beetje bekabeling & electriciteitskast werk bij, maar dat valt best mee. Laten we zeggen voor 70 cent/ Wp moet ik wel klaar zijn, DIY loont
Ik heb vooral zitten te tobben over de keuze van de inverter. Liever geen Chinees apparaat, hoewel Huawei meer waar voor het geld bied. Ik zie liever geen iOT devices uit China, zeker niet op zulke kritieke infrastructuur. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld in 'slechts' 5 jaar garantie op de SMA omvormer. Een bevriende installateur heeft alle SMA's die hij ooit geïnstalleerd heeft ondertussen vervangen, maar dat was waarschijnlijk een oudere reeks? Staat toch als kwaliteitsmerk aangeschreven, maar de garantieperiode is niet bepaald industry leading.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
:strip_exif()/f/image/us0mYOJHzXS8LlPcuLTGu6bb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YOtczRlk8K2PCxS0vTCbF0AE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pE2dqB9csdSy2XbMeUPCqkNR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VUvoi0haFDoTAGQ5oLTSL6V3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r9f2AIaVyZDjexSCyZhdoD8b.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/9cEz6cLVAooy9FYTfC9jTDi5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/slgGZJkj8FUolsVlMgBrwmwl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/olb5O0pub5zu6Tt5rfganzkD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7t4wFQYmAuJh6sMALahtpgHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/snKtbGaxsHcUSnaTKs0doLjl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uYq4P238nwPqT40EUUsX2ZQr.jpg?f=fotoalbum_large)