Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:40
Hallo allen, ik ga binnenkort onze zonnepanelen setup uitbreiden en ben momenteel de planningsfase aan het afronden. Ik ga ze zelf plaatsen, heb ik al een keer eerder gedaan, en dat was een fluitje van een cent. Ze komen op een carport dus qua veiligheid kan ik alvast niet van hoog vallen.

Ik had het volgende op het oog, ziet er dit ok uit?

Situatieschets:
  • Op het woonhuis liggen 22x Sunflower 175W panelen (3850 Wp) sinds het gezegende jaar 2008, met een Diehl 4601S omvormer. Ze liggen richting Zuid en onder 45 graden dakhelling. Hier zijn nog groene stroomcertificaten op van toepassing (iets Belgisch) en we hebben nog een terugdraaiende meter, maar die komen ze binnenkort vervangen voor een digitale meter. De nieuwe installatie gaat hier volledig onafhankelijk van opereren.
  • De uitbreiding komt op de carport te liggen, aan beide kanten. 45 graden dakhelling en op Oost (-121 deg) & West (59 deg).
  • Er staat een boom op het terrein, maar die werpt in de zomermaanden geen schaduw op de carport. In de winter zal er wel zachte schaduw zijn op de westkant, gelukkig staat ie dan niet in het blad, dat scheelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mdVE9jHDCRdZZ3JRPdnePxB1ms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KqNi7M04AGcgSyKA2z1B7fci.png?f=fotoalbum_large

Geplande installatie:
  • 14x 545W JA Solar JAM72S30 545/MR (Deep Blue 3.0 half cell) = 7630 Wp DC
  • 1x SMA Sunny Tripower 4.0 = 4000 Wp AC
  • Reden voor deze setup (heb ook naar Enphase & andere setups gekeken): Ik kan 8 panelen per zijde kwijt in landscape layout, of 7 per zijde in portrait. In portrait is het materialgebruik wat efficiënter en kan ik opteren voor buitenmaatse panelen (dit zijn aardige jongens) om het totale vermogen te maximaliseren.
Resultaten uit Sunny Design:
  • Annual energy yield: 5804 kWh
  • Energy usability factor: 100%
  • Performance ratio: 81.3%
  • Inverter efficiency: 95.8%
  • Specific energy yield: 761 kWh/kWp
Wat kost dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzDwlWK1TATkCpx7lPl3cKfKNUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXCBs1td6HMnTpPPCr79lZMh.png?f=fotoalbum_large
Komt nog wel een beetje bekabeling & electriciteitskast werk bij, maar dat valt best mee. Laten we zeggen voor 70 cent/ Wp moet ik wel klaar zijn, DIY loont :*)

Ik heb vooral zitten te tobben over de keuze van de inverter. Liever geen Chinees apparaat, hoewel Huawei meer waar voor het geld bied. Ik zie liever geen iOT devices uit China, zeker niet op zulke kritieke infrastructuur. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld in 'slechts' 5 jaar garantie op de SMA omvormer. Een bevriende installateur heeft alle SMA's die hij ooit geïnstalleerd heeft ondertussen vervangen, maar dat was waarschijnlijk een oudere reeks? Staat toch als kwaliteitsmerk aangeschreven, maar de garantieperiode is niet bepaald industry leading.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Als je je niet prettig voelt bij SMA kun je kijken of je een Fronius kan vinden.

Anders ga je richting solaredge met s650b optimizers, maar dat zal duurder zijn en met enkelfase of short string omvormer uitgevoerd moeten worden. S650b is vrij nieuw en kan ik 123 nog niet te koop vinden.
APSystems micro’s zal ook duurder zijn.

Buiten dat houdt het beetje op met niet-Chinese opties

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Capt Waffles
Ik denk dat het wel SMA zal worden hoor, ik ga er van uit dat het toch wel in orde zal zijn. Ik zie hier op het forum althans geen negatieve ervaringen. Wel grappig dan, dat de Diehl die hier al sinds 2008 hangt langer onder garantie zal blijven dan een SMA die je nu nieuw hangt!

Naar Fronius heb ik inderdaad ook gekeken, hun specs geven helaas maar ~150% overdimensionering aan (6000W DC max voor een 4000W omvormer), en SMA geeft specifiek garantie tot 200%, wat in dit geval perfect uitkomt met de oost-west opstelling. Dat, en de prijs van de Fronius ligt toch wel een heel stuk hoger, zo'n 600 EUR meer.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 21:17
Dat zijn lekkere jetsers van panelen, schiet een beetje op. :-)

Ik zie wat weinig dakhaken staan. Klopt dat?
Geen solar-kabel nodig/stekkers etc?
Rekening gehouden met vereffening?

• Capt Waffles
wmeester schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
Dat zijn lekkere jetsers van panelen, schiet een beetje op. :-)

Ik zie wat weinig dakhaken staan. Klopt dat?
Geen solar-kabel nodig/stekkers etc?
Rekening gehouden met vereffening?
Lage aantal dakhaken heb je goed gespot! Ik heb er hier nog 22 liggen die de installateur van de originele zonnepanelen in 2008 (!) heeft achtergelaten, vandaar. Ik heb er ondertussen wel nog 4 extra ingecalculeerd, met die grote panelen lijken me een paar extra geen slecht idee zodat ik goed onder de 120cm tussen de haken zit. De grootformaat panelen vangen wel wat extra wind.

En inderdaad, kabels & stekkers heb ik ook nog niet opgelijst, mede omdat een oom nog wel wat van dat spul heeft liggen, dus eerst daar even gaan winkelen :P. Vereffening/aarding heb ik ook aan gedacht, ik vertrouw niet helemaal op de paneel-klemmen om het geheel voldoende te verbinden. Ik ben aan het denken om elk paneel met een kabeltje aan de montagerail te verbinden, maar misschien dat ik me druk maak over niets, lijkt niemand te doen.

Ik heb al eens een systeem geïnstalleerd toen ik in de VS woonde, en daar had ik deze klemmen, die vermelden specifiek dat ze de aarding voor hun rekening nemen via de tandjes die de alu-oxidatielaag doorbreken: UFO clamp
Dat vond ik een mooier systeem dan wat ik hier overal geïnstalleerd zie en in de webshops vind, maar de U-vormige klemmen hier schijnen het ook gewoon te doen :)

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Capt Waffles schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:14:

Ik heb vooral zitten te tobben over de keuze van de inverter. Liever geen Chinees apparaat, hoewel Huawei meer waar voor het geld bied. Ik zie liever geen iOT devices uit China, zeker niet op zulke kritieke infrastructuur. Ik ben alleen een beetje teleurgesteld in 'slechts' 5 jaar garantie op de SMA omvormer. Een bevriende installateur heeft alle SMA's die hij ooit geïnstalleerd heeft ondertussen vervangen, maar dat was waarschijnlijk een oudere reeks? Staat toch als kwaliteitsmerk aangeschreven, maar de garantieperiode is niet bepaald industry leading.
SMA heeft standaard 10 jaar garantie tegenwoordig. Zijn gewoon kwalitatief hoogstaande omvormers. Zou er geen seconde over twijfelen in ieder geval :)

Is de SMA wel enigszins leverbaar trouwens? Ik meen, dat deze omvormers nogal lastig verkrijgbaar zijn tegenwoordig.

[ Voor 6% gewijzigd door Leut op 08-06-2023 21:21 ]

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

• Capt Waffles
Leut schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:19:
[...]

SMA heeft standaard 10 jaar garantie tegenwoordig. Zijn gewoon kwalitatief hoogstaande omvormers. Zou er geen seconde over twijfelen in ieder geval :)

Is de SMA wel enigszins leverbaar trouwens? Ik meen, dat deze omvormers nogal lastig verkrijgbaar zijn tegenwoordig.
Ah, kijk! 10 jaar garantie is al heel wat beter! Bedankt, registreren van de omvormer om de extra 5 jaar garantie te activeren zal me ook nog wel lukken.

De leverbaarheid weet ik nog niet, op de webshop (solarwinkel.be) staat wel een algemene melding over leveringsuitdagingen op de voorpagina, maar niets bij specifieke componenten. Ik heb inderdaad wel hier op het forum gelezen dat SMA wat lastiger schijnt te zijn momenteel. Snelle levering zou fijn zijn, maar als het wat langer zou duren zou in ons geval geen groot probleem zijn.

• Capt Waffles
Ik heb het plan toch wat aangepast, gedreven door beschikbaarheid:
  • 1-fase SMA Sunny Boy 4.0kW in plaats van 3-fase SMA Tripower 4 kW
  • 500W JA Solar panelen in plaats van 545W JA Solar
Daarmee gaat het DC vermogen van 7600 Wp naar 7000 Wp, maar de jaaropbrengst zou maar met ~200kWh zakken: van 5804 kWh naar 5603 kWh. Verbaasde mij eigenlijk dat dat verschil zo klein was.

Nu heb ik wel een bijkomende vraag. Door van 3-fase omvormer (had mijn voorkeur, maar niet leverbaar - niet eens bestelbaar), naar enkelfase te gaan gaat de spanningsval over de kabel van de groepenkast in de carport naar de hoofd-groepenkast in de garage een stuk omhoog. Als ik een online calculator gebruik dan gaat het over ongeveer 2.2V (10mm2, 16.6A, 240V, ~35 meter kabellengte). Dat kan het verschil zijn tussen elektriciteit opwekken of een omvormer die uitvalt bij hoge netspanning. Nu zit er wel nog een wachtbuis waar ik de DC kabels door zou kunnen trekken tot aan de hoofd-groepenkast in de garage, en dan daar de omvormer plaatsen. Dan kan ik de AC kabellengte tot ~1m beperken, dan is de spanningsval verwaarloosbaar. Is dat een goed idee of maak ik het mezelf moeilijker dan nodig?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11 17:49
Er loopt simpel gezegd een draadje van paneel naar meterkast met ergens tussenin een omvormer. Waarom zou er alleen verlies optreden tussen omvormer en meterkast? Bereken het velies van zowel de DC als AC zijde en kies de meest gunstige optie waar mogelijk. In bijvoorbeeld sunnydesign kun je dat prima invoeren en de uitkomsten daarna zelf vergelijken.

Addicted to silent computing

• Capt Waffles
Crahsystor schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:29:
Er loopt simpel gezegd een draadje van paneel naar meterkast met ergens tussenin een omvormer. Waarom zou er alleen verlies optreden tussen omvormer en meterkast? Bereken het velies van zowel de DC als AC zijde en kies de meest gunstige optie waar mogelijk. In bijvoorbeeld sunnydesign kun je dat prima invoeren en de uitkomsten daarna zelf vergelijken.
Dat klopt, en voor puur vermogensverlies door weerstand in de kabels maakt het niet veel uit of ik optie 1 of 2 doe:
  1. Zonnepaneel -> 4m 6mm2 DC kabel -> omvormer -> 35m 10mm2 AC kabel -> meterkast
  2. Zonnepaneel -> 39m 6mm2 DC kabel -> omvormer -> 1m AC kabel -> meterkast
Had ik nog niet gezien dat je het vermogensverlies ook in Sunny Design kan zien, ga ik even uitzoeken, bedankt! Tenminste, van zodra Sunny Design weer werkt, lijkt nu in maintenance te zijn.

Maar voor omvormers die uitvallen door te hoge spanning (>253V) maakt het wel uit hoe je 't doet, dan valt optie 1 eerder uit, als ik 't goed begrijp. Door de ~2.2V spanningsval op de 35m AC kabel zou dan de omvormer al uitvallen bij een netspanning van 250.8V

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:13
Ja verliezen zijn er, maar verliezen in DC traject boeien geheel niet vanuit oogpunt netcongestie.

Bij hoge spanning is optimaliseren ten gunste van het AC traject dus altijd van hoger belang.

6mm2 Solar kabel is goedkoop.
10mm2 AC kabel niet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Capt Waffles
Ronald schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:43:
Ja verliezen zijn er, maar verliezen in DC traject boeien geheel niet vanuit oogpunt netcongestie.

Bij hoge spanning is optimaliseren ten gunste van het AC traject dus altijd van hoger belang.

6mm2 Solar kabel is goedkoop.
10mm2 AC kabel niet
Thanks! Dat bevestigd wat ik ondertussen dacht geleerd te hebben :)

Enige voordeel van de 10mm2 AC kabel is dat die er al ligt (verbind de zekeringkast in de vrijstaande carport met de hoofdzekeringkast in de garage), maar er is ook wel een nog een extra wachtbuis beschikbaar, dus de solar kabel daardoor trekken is ook niet meteen moeilijk te realiseren. En inderdaad, die kost niet zoveel in the scheme of things.

• Capt Waffles
Het is alweer een tijdje geleden en de installatie werkt al enkele maanden naar behoren. Bedankt iedereen voor het meedenken!

Nog enkele foto's om te laten zien hoe het eruit ziet, en enkele details waar ik wel blij mee ben :)

Om het kabelmanagement netjes te houden heb ik de solarkabel deels onder de pannen gelegd. Zo komt ie precies uit bij het uiterst linkse & rechtse paneel waar de connectie gemaakt wordt. Op de doorvoer heb ik de pannen wat ingeslepen en een stukje oude tuinslang over de solarkabel geschoven zodat er geen risico op wrijving op scherpe pan-kantjes is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrZE4fbJ8-MP4IlibwTB4S6_hq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/us0mYOJHzXS8LlPcuLTGu6bb.jpg?f=fotoalbum_large

De rails liggen er op. Om de dakhaken te bevestigen heb ik extra brede planken op de spanten geschroefd en daar de dakhaken op geschroefd, helaas geen fotos van. Ik weet dat je ook dakhaken hebt die op een panlat aangrijpen, maar zo'n panlat vertrouw ik niet.. da's me te dun. Rails netjes afgeregeld langs een metskoord om een mooie strakke lijn te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYYRC84scjuX-aHJZ4OlDyUpU1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOtczRlk8K2PCxS0vTCbF0AE.jpg?f=fotoalbum_large

Kabelmanagement moest netjes zijn, en aangezien ik geen goede oplossing vond heb ik zelf wat cable clamps ontworpen en geprint in ASA (UV bestending, niet dat het onder de panelen veel UV krijgt..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV3uf7J8Ys-nrOqZ3iexwqkODbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pE2dqB9csdSy2XbMeUPCqkNR.jpg?f=fotoalbum_large

En zo ziet er dat onder het paneel uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ov9S_1ttIRrD7OYDYXe-J-yd3V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUvoi0haFDoTAGQ5oLTSL6V3.jpg?f=fotoalbum_large

De vinding waar ik het meest trots op was is ook de simpelste, deze blokjes draai je met een kwartslag in de sleufgaten van het paneel. Vervolgens kan je het paneel middels de blokjes achter de montagerail haken en kan je op je dooie gemak de klemmen plaatsen zonder dat je het paneel tegelijkertijd op z'n plaats moet houden. Als je rails mooi strak liggen dan liggen de panelen ook gelijk goed. De blokjes zijn sacrificial, die blijven gewoon zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGSc27d14p5Sv7E3gP4UG5DXyAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9f2AIaVyZDjexSCyZhdoD8b.jpg?f=fotoalbum_large

De solarkabels (5 stuks, +/- West, +/- Oost, en aarding) door 38.5m wachtbuis trekken was nog wel een dingetje, daar moest ik met al mijn macht aan trekken en mijn pa aan de andere kant helpen duwen. Maar 't is gelukt. Vooraf hadden we babypoeder door de buis geblazen met de bladblazer, en tijdens het doortrekken af en toe wat bijgepoedert :). Ik wou geen zeepsop in de buis hebben dat dan weer kleverig wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Z8k698Jm8MEAVSPXSJ5AHHHzOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9cEz6cLVAooy9FYTfC9jTDi5.png?f=fotoalbum_large

Het grootste werk van het hele project bleek nog het vervangen van de zekeringkast te zijn, de oude kast zat helemaal vol en er moest een grotere komen. Situatie voor (SMA hangt al op):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYQJnfoAw8MpQeqoTOfGvuRT7pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slgGZJkj8FUolsVlMgBrwmwl.jpg?f=fotoalbum_large

Goede zaak dat ik alles netjes gelabeld had..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U34rpRfXheIN1E_6Pn6R1c8NiHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olb5O0pub5zu6Tt5rfganzkD.jpg?f=fotoalbum_large

En nieuwe kast geplaatst, en de kabelzooi netjes weggewerkt achter een MDF plaat ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gutZPwX78cLoQgGbTgeSfGCrGD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t4wFQYmAuJh6sMALahtpgHQ.jpg?f=fotoalbum_large

En een mooie eerste zonsopgang (ondertussen al weer maanden geleden, helaas niet zo zonnig de laatste tijd..)
West:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJze0lnBBJJcgOBz7G_HiZuN9fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snKtbGaxsHcUSnaTKs0doLjl.jpg?f=fotoalbum_large

Oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2KWzxm5-OVASTcav_Lphko4bqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYq4P238nwPqT40EUUsX2ZQr.jpg?f=fotoalbum_large

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-11 16:33
Als ik zo vrij mag zijn:

Ook al overwogen om de huidige 175Wp panelen te vervangen voor wat nieuwers?

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Capt Waffles
D_Jeff schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:47:
Als ik zo vrij mag zijn:

Ook al overwogen om de huidige 175Wp panelen te vervangen voor wat nieuwers?
Ja hoor :)

Wel al aan zitten denken maar daar zijn nog groenestroomcertificaten op van toepassing tot 2028 (voormalige Belgische subsidieregeling). Tot die tijd mag er niets aan die installatie veranderd worden of die regeling vervalt. De certificaten voor deze installatie zijn 45cent /kWh waard, dus dat is niet iets om te laten schieten.

Na 2028 gaan de panelen + pannen er waarschijnlijk af om het dak langs buiten bij te isoleren, en dan is het plan om ook meteen een stuk meer vermogen aan panelen terug te plaatsen.

Pagina: 1