Hallo,
Ik ben op zoek naar advies voor een nieuw te plaatsen PV installatie, ik twijfel op 2 punten::fill(white):strip_exif()/f/image/5UOEyJ9VwAsy7KnK2EBouPE7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rkT2f89fyeT6dcSVMGhEh4Ur.png?f=user_large)
Dit gaat hoe dan ook toenemen door de komst van een kleine (significant meer uren thuis). Daarnaast waarschijnlijk een warmtepomp, elektrisch koken, en elektrische auto, over de komende jaren.
Offerte 2, aanbieder A: 18 Longi 410Wp panelen met Solis 5K 3-Fase omvormer en "optimizers" (zo staat het op de offerte). Totaal €7614,87 dus €1,03 / Wp.
Offerte 3, aanbieder B: 18 Tongwei TWS-TW405MAP-108-H-F/30-EU panelen met Enphase IQ8M 12A Micro-omvormers. Totaal €11860 dus 1,63 / Wp.
Legpatroon:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yN0TXoVWe2iKVDmWZKgEUySk.png?f=user_large)
Thomasberger: https://www.thomasberger....3690&temp_coeff2=0&max2=0
Deze offerte gebruikt dus 1 centrale omvormer, ik zie de eventuele meerwaarde van de micro omvormers als volgt:
Vragen:
Heb ik iets gemist of ergens verkeerde aannames gemaakt?
Hoe kan ik een schatting krijgen van het verlies door de schoorsteen schaduw?
Is de betrouwbaarheid van de Enphase micro omvormers in de praktijk echt veel beter dan de Solis omvormer?
Ik ben op zoek naar advies voor een nieuw te plaatsen PV installatie, ik twijfel op 2 punten:
- Het dak vol leggen met panelen, of proberen even veel op te wekken als dat we verbruiken
- Panelen in twee series (oost en west) en 1 omvormer, of met micro omvormers
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/5UOEyJ9VwAsy7KnK2EBouPE7.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/rkT2f89fyeT6dcSVMGhEh4Ur.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen willen we plaatsen op de bovenste schuine vlakken van het mansardedak. De twee schuine vlakken (27°) zijn 11 meter lang en twee meter breed, er zou plaats moeten zijn voor 9 panelen per vlak (hangt ook af van gekozen panelen uiteraard)Schaduw
De schoorsteen, zichtbaar op de foto.Jaarverbruik
Afgelopen jaar 2400 kWh.Dit gaat hoe dan ook toenemen door de komst van een kleine (significant meer uren thuis). Daarnaast waarschijnlijk een warmtepomp, elektrisch koken, en elektrische auto, over de komende jaren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, 25ABudget en doel
We willen maximaal €10,000 kwijt, het doel is tweeledig:- Besparen op de energierekening, ook gekeken naar de toekomstige rekening
- Investeren van spaargeld op een "tastbaar" groene manier
Reeds verkregen offertes
Offerte 1, aanbieder A: 10 Longi 410Wp panelen met Enphase IQ8PLUS 72-M-INT micro-omvormers. Totaal €6410 dus €1,56 / Wp. Het achterliggende idee is om iets meer op te wekken dan ons huidige verbruik, mocht het verbruik toenemen in de toekomst dan meer panelen te laten leggen.Offerte 2, aanbieder A: 18 Longi 410Wp panelen met Solis 5K 3-Fase omvormer en "optimizers" (zo staat het op de offerte). Totaal €7614,87 dus €1,03 / Wp.
Offerte 3, aanbieder B: 18 Tongwei TWS-TW405MAP-108-H-F/30-EU panelen met Enphase IQ8M 12A Micro-omvormers. Totaal €11860 dus 1,63 / Wp.
Legpatroon:
:fill(white):strip_exif()/f/image/yN0TXoVWe2iKVDmWZKgEUySk.png?f=user_large)
Thomasberger: https://www.thomasberger....3690&temp_coeff2=0&max2=0
Regio
ZaanstreekVoorlopige conclusie en vragen
Wij neigen zelf naar offerte 2, de verwachtte jaaropbrengst van 5747 kWh is veel meer dan ons huidig verbruik maar de prijs per Wp is goed, we weten dat ons verbruik iets gaat toenemen, bovendien lijkt het totaal jaarlijks verbruik toch minder relevant te worden gezien de afschaffing van de salderingsregeling.Deze offerte gebruikt dus 1 centrale omvormer, ik zie de eventuele meerwaarde van de micro omvormers als volgt:
- Optimaal omgaan met de schaduw van de schoorsteen, maar dit vind ik erg lastig te kwantificeren
- Betere betrouwbaarheid: 25 i.p.v. 12 jaar garantie
- Makkelijker uitbreidbaar systeem (wij zouden eventueel nog extra panelen op het zuiden kunnen leggen)
Vragen:
Heb ik iets gemist of ergens verkeerde aannames gemaakt?
Hoe kan ik een schatting krijgen van het verlies door de schoorsteen schaduw?
Is de betrouwbaarheid van de Enphase micro omvormers in de praktijk echt veel beter dan de Solis omvormer?
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q6iUwgzSr7GW34WvajmvjnTX.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vep2Lm4Ds3XlGeX296H67GSN.jpg?f=user_large)
/f/image/eLcdjdsP9TCnjzIAa6dqPLLL.png?f=fotoalbum_large)