Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] advies plaatsen zonnepanelen op oost-west dak

Pagina: 1
Acties:

• sjahzu
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-11 02:06
Hallo,

Ik ben op zoek naar advies voor een nieuw te plaatsen PV installatie, ik twijfel op 2 punten:
  1. Het dak vol leggen met panelen, of proberen even veel op te wekken als dat we verbruiken
  2. Panelen in twee series (oost en west) en 1 omvormer, of met micro omvormers
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6306H0DeGOsLFaTzpZgngwuvFro=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5UOEyJ9VwAsy7KnK2EBouPE7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqchS0IbFvnL13HRp1JoigriFRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rkT2f89fyeT6dcSVMGhEh4Ur.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De panelen willen we plaatsen op de bovenste schuine vlakken van het mansardedak. De twee schuine vlakken (27°) zijn 11 meter lang en twee meter breed, er zou plaats moeten zijn voor 9 panelen per vlak (hangt ook af van gekozen panelen uiteraard)
Schaduw
De schoorsteen, zichtbaar op de foto.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar 2400 kWh.

Dit gaat hoe dan ook toenemen door de komst van een kleine (significant meer uren thuis). Daarnaast waarschijnlijk een warmtepomp, elektrisch koken, en elektrische auto, over de komende jaren.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, 25A
Budget en doel
We willen maximaal €10,000 kwijt, het doel is tweeledig:
  • Besparen op de energierekening, ook gekeken naar de toekomstige rekening
  • Investeren van spaargeld op een "tastbaar" groene manier
Reeds verkregen offertes
Offerte 1, aanbieder A: 10 Longi 410Wp panelen met Enphase IQ8PLUS 72-M-INT micro-omvormers. Totaal €6410 dus €1,56 / Wp. Het achterliggende idee is om iets meer op te wekken dan ons huidige verbruik, mocht het verbruik toenemen in de toekomst dan meer panelen te laten leggen.

Offerte 2, aanbieder A: 18 Longi 410Wp panelen met Solis 5K 3-Fase omvormer en "optimizers" (zo staat het op de offerte). Totaal €7614,87 dus €1,03 / Wp.

Offerte 3, aanbieder B: 18 Tongwei TWS-TW405MAP-108-H-F/30-EU panelen met Enphase IQ8M 12A Micro-omvormers. Totaal €11860 dus 1,63 / Wp.

Legpatroon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLerAjiGKpD5-AQQUO-UEyxHDt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yN0TXoVWe2iKVDmWZKgEUySk.png?f=user_large

Thomasberger: https://www.thomasberger....3690&temp_coeff2=0&max2=0
Regio
Zaanstreek
Voorlopige conclusie en vragen
Wij neigen zelf naar offerte 2, de verwachtte jaaropbrengst van 5747 kWh is veel meer dan ons huidig verbruik maar de prijs per Wp is goed, we weten dat ons verbruik iets gaat toenemen, bovendien lijkt het totaal jaarlijks verbruik toch minder relevant te worden gezien de afschaffing van de salderingsregeling.

Deze offerte gebruikt dus 1 centrale omvormer, ik zie de eventuele meerwaarde van de micro omvormers als volgt:
  1. Optimaal omgaan met de schaduw van de schoorsteen, maar dit vind ik erg lastig te kwantificeren
  2. Betere betrouwbaarheid: 25 i.p.v. 12 jaar garantie
  3. Makkelijker uitbreidbaar systeem (wij zouden eventueel nog extra panelen op het zuiden kunnen leggen)
Naar mijn idee (flinke dosis subjectiviteit) wegen deze voordelen niet op tegen de flinke meerprijs.

Vragen:

Heb ik iets gemist of ergens verkeerde aannames gemaakt?

Hoe kan ik een schatting krijgen van het verlies door de schoorsteen schaduw?

Is de betrouwbaarheid van de Enphase micro omvormers in de praktijk echt veel beter dan de Solis omvormer?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
ik heb een oost-west met 1 gewone string omvormer.
zie hier een warme zonnige dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west zo een groot verschil heeft op mijn dak van het moment van hoogste top halen.
kan ik gewoon 6430Wp op een 4000VA omvormer hangen zonder aftoppen.
(zie onderschrift voor volledige setup)

nu leveren zonnepanelen minder als ze warm zijn, en dat zijn wel de dagen die hard er in tikken.
normaal kun je een 30% extra Wp als W-omvormer er extra aan hangen.
(mits alles met je gekozen omvormer kan natuurlijk)
dus je zou er ook (met minimaal verlies) een 7 - 8kWp op een 4kW omvormer kunnen hangen.

ik vind: meer Wp belangrijker als optimizers.
gewoon het levert meer kWh per jaar op voor minimum kosten.
optimizers maken van schaduw geen zon. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
mijn opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
in langlopend kWh/kWp dus.

geeft grofweg 750-850kWh/kWp.
dus leg je +/-3000Wp dan heb je je 2400kWh wel ongeveer.
maar overproductie is tof, niet speciaal financieel want verkoop levert niet heel veel op.
(voor zelf bouwers is het wel genoeg, als je laat leggen is het soms wat krap.)
maar ga je naar een warmtepomp, dan gaat het wel lekker.

dus het is een beetje persoonlijk, maar zie geen goudebergen B.V. gevestigd op de kaaiman eilanden.
kun je voor 8k€ een 8kWp op een 4kW omvormer leggen (of beter), dan is de over productie zo goedkoop dan kan je het gerust doen.
over productie kun je doen als je het goedkoop kunt aanleggen, en dat is 1,6€/Wp niet echt. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 07-06-2023 17:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
op een 3 fase aansluiting kun je gewoon een 1 fase omvormer hangen hoor.
(als je maar niet te gek doet met te veel vermogen.)

een 4000VA omvormer, dat kan nog op een 16A groep.
(zullen installateurs zelden doen, die hebben daar te weinig kennis van en wat de boer niet kent dat ...)
die hebben 2 mpp's, en kunnen per mpp met gemak 10x410Wp aan.

dit is het recept voor heel goedkoop, een grote hoeveelheid Wp op een 3fase aansluiting met 1fase omvormer.
erg goedkoop te doen, dan is overproductie geen probleem. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
5kW op 1 fase raad ik eigenlijk nooit aan… drukke Zaanstreek verwacht ik geen gierend lage netspanning waar je dat zonder gezeur op kwijt kan.

Offerte 2 is zeer, zeer net in prijs. Gister akkoord geven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sjahzu
Bedankt voor de feedback! Dit bevestigt grotendeels wat we al dachten

@migjes op basis van jouw data zou een 4K omvormer op 1 fase ook nog een optie zijn, als ik zo Google scheelt dat ~€200 euro op de omvormer en dat weegt in mijn ogen niet op tegen de flexibiliteit die een 3 fase omvormer biedt.

• migjes
@sjahzu
een 5kW omvormer is toffer als een 4kW.
en ja een 3fase is ook toffer. ;)
maar flexibeler is iets anders.
1fase omvormer kun je per fase ophangen en dan heb je 3x2xmpp's en dus 6 verschillende richtingen die je kunt gebruiken op het dak voor nog meer flexibiliteit.
en een 3fase omvormer heeft liever 600Vmpp een 1 fase heeft liever 350Vmpp.
dus 1 fase kunnen beter met kleine stringen overweg.
(grofweg 6-12 panelen per mpp voor 1 fase en 8-20 voor 3 fase per mpp. afhankelijk van merk en type wat je gebruikt)
dus nee flexibeler is een 3 fase niet, dat is niet de juiste bewoording.

maar mijn verhaal gaat over als je voor overproductie gaat.
dan zijn de kleine centen die je er nog af kunt krijgen, belangrijk.
overproductie levert gewoon minder op, het kan wel maar pas op zie geen goude bergen blijf realistisch in je doelen.
(dan moet je eigenlijk ook zelf aan leggen, dat is nog veel kost effectiever.
leg kosten zijn gewoon een flinke hap uit het geheel.)
dit is wel te doen met 3fase omvormer als je echt wil. ;)

dit is verder heel persoonlijk, maar check het goed voor je zelf. ;)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:47:
5kW op 1 fase raad ik eigenlijk nooit aan… drukke Zaanstreek verwacht ik geen gierend lage netspanning waar je dat zonder gezeur op kwijt kan.
Scheelt heel erg per wijk en vreemd genoeg heeft het niet eens veel te maken met de verhouding huizen met panelen in die wijk.
Ik heb er diverse in monitoring en een aantal wijken was omgekeerd van wat ik verwacht had.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• sjahzu
1fase omvormer kun je per fase ophangen en dan heb je 3x2xmpp's en dus 6 verschillende richtingen die je kunt gebruiken op het dak voor nog meer flexibiliteit.
Dit is me niet helemaal duidelijk, bedoel je dat bij een 1 fase omvormer ik dus zou kunnen kijken welke fase het "beste" is (minste afschakelt) en zo meer flexibiliteit heb?
Ik had aangenomen dat een 3 fase omvormer dit automatisch zou doen: de teruggeleverde stroom balanceren over de fases, op basis van de beschikbaarheid.
en een 3fase omvormer heeft liever 600Vmpp een 1 fase heeft liever 350Vmpp.
dus 1 fase kunnen beter met kleine stringen overweg.
(grofweg 6-12 panelen per mpp voor 1 fase en 8-20 voor 3 fase per mpp. afhankelijk van merk en type wat je gebruikt)
dus nee flexibeler is een 3 fase niet, dat is niet de juiste bewoording.
Goed punt, ik ga met de installateur overleggen
overproductie levert gewoon minder op, het kan wel maar pas op zie geen goude bergen blijf realistisch in je doelen.
Zijn we ons van bewust
Scheelt heel erg per wijk en vreemd genoeg heeft het niet eens veel te maken met de verhouding huizen met panelen in die wijk.
Ik heb er diverse in monitoring en een aantal wijken was omgekeerd van wat ik verwacht had.
Is er een manier om dit te voorspellen?

• migjes
sjahzu schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:03:
[...]

Dit is me niet helemaal duidelijk, bedoel je dat bij een 1 fase omvormer ik dus zou kunnen kijken welke fase het "beste" is (minste afschakelt) en zo meer flexibiliteit heb?
Ik had aangenomen dat een 3 fase omvormer dit automatisch zou doen: de teruggeleverde stroom balanceren over de fases, op basis van de beschikbaarheid.
als een 3fase op 1 van de 3 fase registreert dat de V te hoog word.
(dit gebeurd door dat er te veel in de wijk word ingevoerd.)
dan stopt hij over alle 3 de fase met leveren.
(er zijn omvormers die dit wel goed doen, maar dat zijn eigenlijk 3x1fase omvormers in 1 behuizing die als 3fase omvormers verkocht worden en vaak niet de goedkoopste omvormers.).
een 1 fase omvormer kun je natuurlijk zelf (of laten doen) op een andere fase hangen als je er problemen merkt.
Goed punt, ik ga met de installateur overleggen
jammer dat installateurs dit vaak niet weten.
die leggen setjes aan, en daarna hoor je nooit meer van ze.
dus die leren nooit op die manier welke set het beter doet en welke slechter.
(dus als je installateur zegt dat maakt geen bal uit, dan is het een dozen schuiver zonder echte kennis.
misschien beter maar links laten liggen. maar zie ook weer niet te veel verschil het gaat soms maar over <2%.)
Zijn we ons van bewust
dan is het goed. ;)
ben zelf wel een voorstander van een gezonde overproductie.
maar snap ook wat je doet.
(soms is het handiger, om nu 1 omvormer met 2x een mpp op het zolder te installeren.
dan 1 mpp goed te vullen met flink wat Wp (oost of west kies maar).
en daar gewoon mee te beginnen, hij kan gewoon hinkelen op 1 mpp.
dan heb je vast geld over voor een warmtepomp en vul je de 2de mpp wel over een jaar of 2 a 3.
dit kan zonder veel problemen, en voor al voor zelf leggers is dit ideaal en goedkoop.
houw dus het geld wat je elk jaar bespaart apart en het kost je niks.
ik werk al jaren zo, dus de 5 panelen die nu nog in de schuur staan zijn al terug verdiend voordat ze op dak liggen, lol. ;) )
Is er een manier om dit te voorspellen?
voorspellen is gokken, en gokken dat is niet mijn ding. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 14-06-2023 08:14 ]

• sjahzu
Hallo iedereen, nu 1,5 maand nadat de zonnepannelen liggen even een korte retro.

Allereerst hartelijk dank voor alle advies.

Ik ben uiteindelijk voor offerte 2, aanbieder A gegaan: 18 Jinko 410Wp panelen met Solis 5K 3-Fase omvormer en 2 Tycho optimizers vanwege schaduw schoorsteen. Totaal €7614,87 dus €1,03 / Wp.

De panelen zijn geinstalleerd op 14 Juni, 6 dagen na het accepteren van de offerte. We zijn dan ook erg blij met de snelheid van de installateur, ook werd goed geluisterd naar onze wensen. Binnen hangt de boel netjes, de bevestiging op het dak lijkt goed afgewerkt en de eerste storm is al overleefd. 2 minpuntjes: de kabel buitenlangs is geen -AS kabel, de geinstalleerde omvormer is niet het meest recente model (eigen schuld, had ik van tevoren moeten nagaan).

Uitendelijk ben ik toch voor 3 fase gegaan omdat ik nerveus werd van 5kW over een enkele fase.

Qua opbrengst ben ik uiterst tevreden, door de snelle installatie en de overdimensionering t.o.v. mijn verbruik kom ik zelfs dit kalenderjaar waarschijnlijk op een iets negatief verbruik uit. Volgend kalenderjaar ga ik kijken naar contracten met een betere TLV. Verder heb ik me verbaasd over de enorme impact van wolken, ook de schoorsteen is (minimaal) te zien op heldere dagen.

Zodra ik meer tijd heb ga ik de data direct uit de omvormer halen in plaats van de Solis app. Ik ben voornamelijk geinteresseerd in het vermogens verloop van de 2 strings over een dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GDnhEa31d8ZttrpajFCwoa7F5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6iUwgzSr7GW34WvajmvjnTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxqYWgF8DHFOyl6IuNILr9a-MbI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vep2Lm4Ds3XlGeX296H67GSN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYQkGkC7B1-45_aTvzYmUcWPHhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eLcdjdsP9TCnjzIAa6dqPLLL.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1