Bandschroefmachine ook voor rachels en osb?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-08 23:02
Ik overweeg een bandschroefmachine te kopen voor het bevestigen van gips op OSB. Ik vroeg me af of je een bandschroefmachine ook kan gebruiken om rachels 19mm vuren op balken en osb 9 mm op rachels te bevestigen? Of is een bandschroefmachine echt alleen bedoeld voor gipsplaten?

Google bood weinig informatie behalve dat alles verwijst naar plaatmateriaal.

GPT 4 zegt:

Een bandschroefmachine is inderdaad ontworpen voor het snel en efficiënt bevestigen van gipsplaten, maar het kan ook gebruikt worden voor andere toepassingen, zoals het bevestigen van rachels en OSB. Echter, er zijn enkele aandachtspunten bij het gebruik van een bandschroefmachine voor deze doeleinden:
  1. Schroeflengte: Zorg ervoor dat de schroeven die je gebruikt in de bandschroefmachine lang genoeg zijn om door de rachels (19 mm) of OSB (9 mm) en in de onderliggende balken te dringen. Dit zorgt voor een stevige bevestiging.
  2. Schroeftype: Voor het bevestigen van rachels en OSB is het belangrijk om schroeven met de juiste schroefdraad en kop te gebruiken. Houtschroeven zijn vaak geschikt, maar controleer de specificaties van de schroeven die je wilt gebruiken om te zorgen dat ze geschikt zijn voor jouw project.
  3. Regelafstand en schroefpatroon: Bij het bevestigen van rachels en OSB is het belangrijk om een consistent schroefpatroon en regelmatige afstanden tussen de schroeven aan te houden. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de belasting en een stevige constructie.
  4. Kracht en snelheid: Bandschroefmachines zijn meestal instelbaar qua kracht en snelheid. Zorg ervoor dat je de juiste instellingen gebruikt voor het materiaal waarmee je werkt. Dit voorkomt het beschadigen van het materiaal en zorgt voor een goede bevestiging.
Zolang je rekening houdt met deze factoren, moet het mogelijk zijn om een bandschroefmachine te gebruiken voor het bevestigen van rachels en OSB. Het kan echter zijn dat je, afhankelijk van het specifieke model van de bandschroefmachine, enkele aanpassingen of accessoires nodig hebt om deze voor deze toepassing te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 13:50
Ik heb een bandschroefmachine geleend van een vriend voor gips en plaatwerk, dit is mijn antwoord a.d.h.v. een paar keer met dat ding te hebben gewerkt:

Kan het? Ja, het is uiteindelijk 'gewoon' een schroefmachine.
Is het praktisch? Mwah. Het voordeel van een bandschroefmachine is dat je lekker snel door kan, in ruil voor een beetje preciesheid. Je moet de machine redelijk exact vasthouden, wat vanwege het lange opzetstuk even ene oefening is.

Ik raad het niet af, maar ik raad het ook zeker niet aan. Voor plaatwerk is het prachtig, daar is het duidelijk voor gemaakt.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
GPT4 heeft van een correcte bron overgenomen.

Zolang je zorgt dat het model wat jij neemt voldoende kracht heeft en de juiste schroeven kan laden is er geen enkel probleem.

(zeker als je met 4mm schroeven werkt hebben de meesten er geen probleem mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
osb kan je er prima mee schroeven, ik gebruik dan wel spaanplaat schroeven ipv snelbouw schroeven.
voor rachels heb ik hem nooit gebruikt en heb ook niet de intentie om hem daarvoor te gebruiken. overegens hebben de meeste bandschroefmachines maar 1 (2) stand, en dat is aan of uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Groningerkoek schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:25:
GPT4 heeft van een correcte bron overgenomen.

Zolang je zorgt dat het model wat jij neemt voldoende kracht heeft en de juiste schroeven kan laden is er geen enkel probleem.

(zeker als je met 4mm schroeven werkt hebben de meesten er geen probleem mee)
Zou het met deze kunnen? Die zie ik veel op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Martijn.C.V schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:24:
Ik heb een bandschroefmachine geleend van een vriend voor gips en plaatwerk, dit is mijn antwoord a.d.h.v. een paar keer met dat ding te hebben gewerkt:

Kan het? Ja, het is uiteindelijk 'gewoon' een schroefmachine.
Is het praktisch? Mwah. Het voordeel van een bandschroefmachine is dat je lekker snel door kan, in ruil voor een beetje preciesheid. Je moet de machine redelijk exact vasthouden, wat vanwege het lange opzetstuk even ene oefening is.

Ik raad het niet af, maar ik raad het ook zeker niet aan. Voor plaatwerk is het prachtig, daar is het duidelijk voor gemaakt.
Dus op basis van jouw ervaring, gips en OSB platen wel, rachels niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-09 13:50
michielvz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:33:
[...]

Dus op basis van jouw ervaring, gips en OSB platen wel, rachels niet?
Kijk, als je m al bezit, kun je het altijd een poging geven. Maar de waarde zit in het gips+OSB deel. Als dat voldoende verantwoording voor jezelf is, dan is het een mooie bonus als je t voor rachels kunt gebruiken. Ik zou het iig geen onderdeel van je beslissing laten zijn.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Rachels ook echt wel hoor. Beetje afhankelijk van de machine die je gebruikt en hoe precies je wilt werken. Voor rachels hoeft je niet op de mm nauwkeurig te zijn.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb deze:
https://www.dewalt.nl/pro...roefmachine-tstak-2x-50ah

Heb nog niet geprobeerd om hier osb mee te schroeven (heb er altijd snelbouwers in zitten voor gips)

Ik weet niet waar je woont maar het staat je vrij om hem te lenen en het te proberen. Moet je alleen zelf even een dos bandschroeven halen (geen snelbouwers dan...)

Deze bijvoorbeeld: https://www.gereedschapce...d-4-0-x-40mm-1-000st.html

Aan de andere kant...ik zie niet helemaal in waarom je geen snelbouwers (zwart gefosfateerde schroeven) zou kunnen gebruiken in hout...

[ Voor 25% gewijzigd door Mike2k op 07-06-2023 15:44 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Mike2k schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:42:
Ik heb deze:
https://www.dewalt.nl/pro...roefmachine-tstak-2x-50ah

Heb nog niet geprobeerd om hier osb mee te schroeven (heb er altijd snelbouwers in zitten voor gips)

Ik weet niet waar je woont maar het staat je vrij om hem te lenen en het te proberen. Moet je alleen zelf even een dos bandschroeven halen (geen snelbouwers dan...)

Deze bijvoorbeeld: https://www.gereedschapce...d-4-0-x-40mm-1-000st.html

Aan de andere kant...ik zie niet helemaal in waarom je geen snelbouwers (zwart gefosfateerde schroeven) zou kunnen gebruiken in hout...
omdat de trompet kop is gemaakt voor gipsplaat (om op het laatst zo veel mogelijk oppervlak te hebben op het papier van de gipsplaat) en een conische kop ( met freesrand ) is voor hout. kan het? ja het kan.. werkt het andere beter, yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

DM voor TS

[ Voor 66% gewijzigd door Dinictus208 op 07-06-2023 15:55 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pagina: 1