Ik ben al jaren bezig met het self-hosten van allerlei software.
Sinds een paar jaar host ik ook fediverse software (mastodon, pixelfed, lemmy etc.)
Één van de servers is flink gegroeid (ruim 160k gebruikers). Een andere (Lemmy) server zit in de kinderschoenen, maar groeit snel.
In totaal host ik 11 vershillende instances en heb plannen voor meer.
Voor de grote (mastodon) server heb ik nog 2 admins, maar die hebben weinig tijd en zijn meer voor noodgevallen (als ik onder een bus kom).
Mijn plan is om een vast admin-team te vormen, van mensen die wekelijks minstens een uurtje (indien mogelijk meer) kunnen steken in het geheel van servers.
Dat houdt in:
- inrichten van nieuwe instances (ik heb nog wat plannen..)
- onderhouden van de bestaande (draaien bijna allemaal in docker op computers bij Hetzner)
- reageren op (technische) vragen van de gebruikers
- verbeteren inrichting, monitoring, alerting
- automatiseren (ansible)
- uitzoeken CDN (fastly oid.), testen, inrichten
- uitzoeken juridische dingen
- etc..
Maar eigenlijk ook gewoon een leuk hobby-project.
Ik zoek om te beginnen 1 of 2 vrijwilligers uit Nederland, (als het zou kunnen in de buurt van West-Brabant) om dit samen verder op te starten.
Wellicht af en toe samenkomen, en/of via Zoom oid.
Uiteindelijk wil ik ook admins uit de US en Azië zoeken zodat de timezones gedekt zijn.
(Dat heb ik zo ook voor mijn moderator team gedaan, 5 mensen uit verschillende timezones)
Nogmaals, dit is vrijwilligerswerk, we doen het allemaal voor de hobby.
De serverkosten etc. worden gefinancierd met donaties.
Wie lijkt het leuk hierin mee te doen?
Sinds een paar jaar host ik ook fediverse software (mastodon, pixelfed, lemmy etc.)
Één van de servers is flink gegroeid (ruim 160k gebruikers). Een andere (Lemmy) server zit in de kinderschoenen, maar groeit snel.
In totaal host ik 11 vershillende instances en heb plannen voor meer.
Voor de grote (mastodon) server heb ik nog 2 admins, maar die hebben weinig tijd en zijn meer voor noodgevallen (als ik onder een bus kom).
Mijn plan is om een vast admin-team te vormen, van mensen die wekelijks minstens een uurtje (indien mogelijk meer) kunnen steken in het geheel van servers.
Dat houdt in:
- inrichten van nieuwe instances (ik heb nog wat plannen..)
- onderhouden van de bestaande (draaien bijna allemaal in docker op computers bij Hetzner)
- reageren op (technische) vragen van de gebruikers
- verbeteren inrichting, monitoring, alerting
- automatiseren (ansible)
- uitzoeken CDN (fastly oid.), testen, inrichten
- uitzoeken juridische dingen
- etc..
Maar eigenlijk ook gewoon een leuk hobby-project.
Ik zoek om te beginnen 1 of 2 vrijwilligers uit Nederland, (als het zou kunnen in de buurt van West-Brabant) om dit samen verder op te starten.
Wellicht af en toe samenkomen, en/of via Zoom oid.
Uiteindelijk wil ik ook admins uit de US en Azië zoeken zodat de timezones gedekt zijn.
(Dat heb ik zo ook voor mijn moderator team gedaan, 5 mensen uit verschillende timezones)
Nogmaals, dit is vrijwilligerswerk, we doen het allemaal voor de hobby.
De serverkosten etc. worden gefinancierd met donaties.
Wie lijkt het leuk hierin mee te doen?