Gigabyte B450 Aorus M, CH341A Bios Programmer lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 09:32

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer een moederbord to flashen met een CH341 Mini Programmer. Ik heb ook de 3.3V Fix toegepast volgens een tutorial op youtube.

Alleen elke keer als ik de CH341 aansluit op de bios chip hoor ik het usb disconnect geluidje van windows. Wat doe ik verkeerd? Sluit ik alleen de CH341 aan gebeurd dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 15:28
Wordt de CH341 goed herkend in apparaatbeheer? Ik moest er een aparte driver voor installeren namelijk. En heb je de clip met header op de goede pins bevestigd? Plaats je al draaiend de clip op de chip of doe je dat alvorens het aansluiten van de CH341 via USB? Volgens mij had ik dit ook namelijk ook als ik de clip "al draaiend" aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fr0ns schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:13:
Wordt de CH341 goed herkend in apparaatbeheer? Ik moest er een aparte driver voor installeren namelijk. En heb je de clip met header op de goede pins bevestigd? Plaats je al draaiend de clip op de chip of doe je dat alvorens het aansluiten van de CH341 via USB? Volgens mij had ik dit ook namelijk ook als ik de clip "al draaiend" aansloot.
Ja hij word herkend in apparaatbeheer. Zodra ik hem aansluit op de bios chip hoor ik het usb disconnect geluidje.

Als ik hem eerst aansluit op de bios chip en dan in plug dan word de ch341 gelijk niet herkend.

Ook als ik dit moederbord aansluit gaat het rode led cpu lampje branden. Sluit ik de ch341 aan op de bios chip gaat het rode cpu led ook aan. Voeding en cmos batterij niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
En je hebt de pins van het bordje van de clip goed op de CH341? Dat vond ik zelf slecht te vinden en heb ik uit een YouTube filmpje weten te ontcijferen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fr0ns schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:11:
En je hebt de pins van het bordje van de clip goed op de CH341? Dat vond ik zelf slecht te vinden en heb ik uit een YouTube filmpje weten te ontcijferen..
Ja pin 1 is de draad met rode lijn op de stekker. Pin 1 op de bios chip heeft een rondje als markering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
SerSam1 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Ja pin 1 is de draad met rode lijn op de stekker. Pin 1 op de bios chip heeft een rondje als markering.
In dit geval bedoel ik niet de uitlijning van de clip op de chip maar van de clip (kabel) op de CH341. Dat vond ik enorm onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fr0ns schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:23:
[...]

In dit geval bedoel ik niet de uitlijning van de clip op de chip maar van de clip (kabel) op de CH341. Dat vond ik enorm onduidelijk.
Ok ja dat is wel een beetje onduidelijk ja. Heb je een foto of iets? Misschien heb ik het wel verkeerd aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKS8wL-AHsWaRIyQCHx9gkm-SAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyEz3A8f1uNAMBnwIfH1sfGk.jpg?f=fotoalbum_large

Je vindt dus meerdere plaatjes. In mijn geval moest ik hem zoals het linker plaatje doen. Dus voor een 25xx chip maar dit moet je zelf even goed bekijken want bij verkeerd gebruik kan er wat stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
Fr0ns schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:21:
[Afbeelding]

Je vindt dus meerdere plaatjes. In mijn geval moest ik hem zoals het linker plaatje doen. Dus voor een 25xx chip maar dit moet je zelf even goed bekijken want bij verkeerd gebruik kan er wat stuk gaan.
Bedankt. Ik heb het gewoon goed aangesloten dus ik vrees dat het moederbord gewoon defect is en er iets kortsluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
Lastig ja, je zou altijd eens op een oud wegwerp videokaartje of moederbord kunnen proberen als daar een dergelijke chip op zit. Dan weet je ook zeker dat je CH341A werkt.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Op YT kanaal van adamant IT, een Engelse computer repair guy, zijn ook videos over het flashen/herprogrammeren van eeproms en hijzelf heeft nooit geluk gehad met die klemmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 13:39
hoi @SerSam1 , heb jij nog kunnen achterhalen wat de oorzaak is van het niet uitvallen van je CH341 ?

Ik heb exact hetzelfde probleem, zowel op debian (NUC) als raspbian (RPi) maar ook onder windows. Alles ziet er goed uit totdat ik de chip aansluit op de klemmen, dan krijg ik een disconnect en het apparaat is niet meer zichtbaar. En ik ben echt overtuigd dat die goed zit aangesloten.

Inmiddels heb ik verschillende mainboards gebruikt, Ik gebruik de zwarte afgeronde versie van de ch341a programmer. Ik wil de 25Q64FVSIG bioschip van winbond herprogrammeren. graag je reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door trebor.ed op 08-12-2024 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
trebor.ed schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:43:
hoi @SerSam1 , heb jij nog kunnen achterhalen wat de oorzaak is van het niet uitvallen van je CH341 ?

Ik heb exact hetzelfde probleem, zowel op debian (NUC) als raspbian (RPi) maar ook onder windows. Alles ziet er goed uit totdat ik de chip aansluit op de klemmen, dan krijg ik een disconnect en het apparaat is niet meer zichtbaar. En ik ben echt overtuigd dat die goed zit aangesloten.

Inmiddels heb ik verschillende mainboards gebruikt, Ik gebruik de zwarte afgeronde versie van de ch341a programmer. Ik wil de 25Q64FVSIG bioschip van winbond herprogrammeren. graag je reactie.
Waarschijnlijk komt het door de componenten op het moederbord. Je moet de bios chip eraf solderen anders lukt het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
trebor.ed schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:43:

Toevallig heb ik hier afgelopen maand mee lopen pielen en liep tegen het zelfde aan. Vervelend was dat ik een 16pin clip en converter heb gekocht die geen converter bleek. Dit heb ik met jumper kabels aan de hand van een schema moeten aanpassen naar de 8pins connector op mijn CH341.

Uiteindelijk had ik het idee dat ik met ASProgrammer nooit verbinding kreeg en met NeoProgrammer wel. Verder neem ik aan dat je de klem goed georiënteerd op de chip hebt en voor mij was het echt meerdere keren plaatsen voordat hij goed om de chip heen viel. Als de CH341A heet wordt dan weet je sowieso dat het verkeerd om zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
Dank voor je reactie en toevoeging @Fr0ns , ik ben tot nu toe alleen met een 8-clip bezig geweest om bios te updaten, maar er ligt ook nog een taak om een ipmi firmware (16-clip) te flashen. Die moet ik met losse jumper kabels direct op de flasher aansluiten. Uitgelezen kans om te kijken of dat wel goed gaat. Overiges heb ik voor een paar centen een paar losse flashers gekocht om te zien of ik misschien mijn huidige naar de knoppen heb geholpen of niet. ik zal mijn ervaringen in de komende weken hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
Als je niet een goede omvormer hebt kun je dit schema aanhouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dkn5xr_35BqlrupMDpkO2q4y-Os=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wp6mnxt4kurCUk7vw32ymiiv.jpg?f=user_large

In mijn geval was het een PC van een klant dus wou geen risico nemen en kwam er met de multimeter achter dat het dus gewoon 1 op 1 doorgelust was..

Succes en het lijkt me interessant om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trebor.ed
Hoi @Fr0ns , ik heb twee extra CH341's aangeschaft, die kosten toch geen drol. Blijkt dat ik nu heel andere versies geleverd heb gekregen en dat mijn eerste een CH341B was. De versies die ik nu heb zijn CH341a(pro) en werken als een zonnetje.

Het enige probleem is dat het herkennen van de chip een uitdaging is, heb je de klem er eenmaal opzitten dan kan het zo maar zijn dat enkele seconden later de verbinding verbreekt. Ik vermoed dat dit de contacten zijn op de chip die vuil zijn. Het is me ondanks dat wel gelukt om met de clip16 de BMC chip uit te lezen. Ik zoek nog iets om de contacten goed en veilig schoon te maken zodat ik ook een poging kan wagen om de chip te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Topicstarter
trebor.ed schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:59:
Hoi @Fr0ns , ik heb twee extra CH341's aangeschaft, die kosten toch geen drol. Blijkt dat ik nu heel andere versies geleverd heb gekregen en dat mijn eerste een CH341B was. De versies die ik nu heb zijn CH341a(pro) en werken als een zonnetje.

Het enige probleem is dat het herkennen van de chip een uitdaging is, heb je de klem er eenmaal opzitten dan kan het zo maar zijn dat enkele seconden later de verbinding verbreekt. Ik vermoed dat dit de contacten zijn op de chip die vuil zijn. Het is me ondanks dat wel gelukt om met de clip16 de BMC chip uit te lezen. Ik zoek nog iets om de contacten goed en veilig schoon te maken zodat ik ook een poging kan wagen om de chip te programmeren.
Beste ik heb zelf ook weer een nieuw setje ch341a gekocht. Heb hier nog 2 am4 moederborden die niet posten.

Voor een b550 moederbord kan ik in geen elke tool de juiste bios chip vinden. Gaat om de winbond 25q80dvsig. Volgens mij valt hij onder de 25q80dv.

Alleen ik begrijp niet waarom een bios bestand die je van de asus website download niet hiervoor geschikt is? Het bestand is 32mb terwijl de chip maar 1mb is?

Ik had iets gelezen over een bios dump?

[ Voor 10% gewijzigd door SerSam1 op 28-12-2024 17:57 ]

Pagina: 1