Buitenkraan zelf aanleggen/vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-07 10:42
Beste tweakers,

Nadat wij een paar offertes hebben ontvangen en behoorlijk schrokken van de bedragen (1000-2000 euro) voor het herstellen/vervangen van de buitenkraan, willen wij dit toch zelf gaan proberen.

Op dit moment hebben wij een buitenkraan hangen maar met het invrezen van de vloerverwarming anderhalf jaar terug is de leiding van de buitenkraan op meerdere plekken doorgesneden. De buitenkraan is bevestigd in de muur d.m.v een gevelkom. In de muur maar ook in de kruipruimte verder geen leidingen kunnen vinden.

Ons idee is om de huidige kraan in de meterkast voor de buitenkraan (om de buitenkraan af te sluiten) te vervangen en vanaf dat punt via de kruipruimte een nieuwe leiding te leggen. De leiding zal dan buiten in de achtertuin over de gevel en onder de fundering door naar de nieuwe kraan gaan.

Echter willen wij het liefst de nieuwe kraan op dezelfde plek hebben als de huidige kraan is. Wij zoeken dus naar een soort van t-splitsing schroef die aan 1 kant dicht is en die de andere twee stukken met elkaar verbind. Dit zodat wij deze kunnen schroeven op de plek waar nu de kraan zit.

Misschien is mijn beschrijving wat warrig, vandaar de bijgevoegde foto.

Weet iemand of zoiets bestaat of heeft iemand andere tips hoe we dit het beste kunnen realiseren?

Alvast dank

Groet

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Avtkci6XBQEITee52hvVtwGBKk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tN2tfGygzmrgl7zI9dLADgxr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:44
Ondanks de foto nog niet duidelijk.

Je wilt de afsluitkraan in de meterkast vervangen door een T-stuk, die aan 1 kant dicht is. Wat is dan nog het nut van een T-stuk?
Foto van de afsluitkraan in de meterkast en een principeschets hoe de leidingen moeten gaat lopen, is ook wel handig.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
JukeboxBill schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:12:
Ondanks de foto nog niet duidelijk.

Je wilt de afsluitkraan in de meterkast vervangen door een T-stuk, die aan 1 kant dicht is. Wat is dan nog het nut van een T-stuk?
Foto van de afsluitkraan in de meterkast en een principeschets hoe de leidingen moeten gaat lopen, is ook wel handig.
Ho nee dat bedoelde ik dus niet.

De t-stuk is bedoeld voor de plek waar nu de buitenkraan zit. Wij willen op diezelfde plek de nieuwe kraan plaatsen, echter kunnen wij niet de nieuwe leiding aansluiten op de oude leiding. Dit omdat de leidingen in de muur en in de vloer lopen.

Mijn idee was dan om een nieuwe t stuk te schroeven op de plek waar de kraan zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:02
Wat jij zoekt is er out-of-the box niet denk ik. Je wilt eigenlijk een afgesloten deel in de oude leiding schroeven zodat de nieuwe kraan daar aangemaakt kan worden, met een afsplitsing voor de aansluiting van de nieuwe leiding.

Aangezien het nu een kraan met gevelkom is kan je deze ook vervangen door een opbouwkraan die je tegen een afdekplaatje aanzet. Dan hoe je de oude leiding alleen maar af te doppen om te voorkomen dat er (regen)water instroomt.
Zoiets bedoel ik (maar die zijn er vast goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
dixet schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:30:
Wat jij zoekt is er out-of-the box niet denk ik. Je wilt eigenlijk een afgesloten deel in de oude leiding schroeven zodat de nieuwe kraan daar aangemaakt kan worden, met een afsplitsing voor de aansluiting van de nieuwe leiding.

Aangezien het nu een kraan met gevelkom is kan je deze ook vervangen door een opbouwkraan die je tegen een afdekplaatje aanzet. Dan hoe je de oude leiding alleen maar af te doppen om te voorkomen dat er (regen)water instroomt.
Zoiets bedoel ik (maar die zijn er vast goedkoper)
En ik had zoveel worden nodig om dat te beschrijven. Inderdaad we willen de nieuwe kraan in de gevelkom schroeven. Echter zou het dan wel een opbouw buitenkraan moeten zijn. Dit omdat de leiding die in de gevel zit niet meer kunnen gebruiken.

https://loodgieter-expert...pg?auto=format%2Ccompress
Zo'n kraan alleen dan i.p.v. die pluggen dat er dan een schroefdraad achter zit zodat je het in de defecte leiding kan schroeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Jboy1991 op 07-06-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:44
Kan je niet achter de muur, waar de buitenkraan zit, uitkomen met de nieuwe leiding en daar aansluiten?

En anders een houtje-touwtje oplossing die ik kan bedenken met makkelijk verkrijgbare onderdelen is de volgende.
Je schroeft in de huidige gevelkom een draadfitting dubbel nippel, daaraan schroef je een muurplaat in omgekeerde toestand. Met 3 boutjes zet je er een tweede muurplaat aan vast in normale positie, waar dan de buitenkraan in wordt geschroefd.
Eventueel eerst het geheel samenstellen en dan in z'n geheel in de gevelkom draaien.
Samenvattend:
gevelkom - draadfitting - muurplaat - boutjes - muurplaat - buitenkraan.

Beste kan je messing muurplaten nemen, want met die kunststof dingen wordt het w.s. nogal flexibel, c.q. wiebelig.
Voor de omgekeerde muurplaat kan je eventueel eentje met achteraansluiting nemen. Dan zit daar geen aansluitnippel in het zicht.

En natuurlijk alle fittingen met teflon tape monteren.

Draadfitting dubbel nippel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0HLG3UqvINiVciz_mpjVMOprcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCpVIvr2XisW34RAk9u5TiSA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JukeboxBill op 07-06-2023 16:06 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-07 21:04
Wat voor ruimte zit er achter de buitenkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Jboy1991 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:41:

https://loodgieter-expert...pg?auto=format%2Ccompress
Zo'n kraan alleen dan i.p.v. die pluggen dat er dan een schroefdraad achter zit zodat je het in de defecte leiding kan schroeven.
Het aanbod van muurplaten voor tyleen (dat is wat je zoekt) is zeer beperkt, maar dat is wel hetgeen je nodig hebt.
(Vergeet niet dat je de leiding kunt laten leeglopen en 'open' kunt laten staan, zodat het niet kapot vriest)

Ik zie 1 muurplaat met een grotere achterkant, hopelijk valt die ver er overheen. Voor de rest is het altijd schroeven.
Je kunt nog verder zoeken, maar ik denk dat er niks is. (zelfs een 'doorstroom' muurplaat is er niet voor tyleen)
Pagina: 1