Oud voor nieuwregeling grasmaaier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:19
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist een nieuwe grasmaaier besteld bij een grote DHZ zaak. Deze weigert mijn oude grasmaaier in te nemen, echter zijn zij dit volgens mij verplicht volgens de oud voor nieuw regeling.

Klopt dit? Wat zijn mijn mogelijkheden deze winkel alsnog te dwingen mijn oude apparaat in te nemen?
Ik heb ze uiteraard al gesproken en de manager beweert dat ze enkel klein elektrisch spul innemen maar volgens de Rijksoverheid zou de grootte van het product niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

KoningsGap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:25:
Hoi allemaal,

Ik heb zojuist een nieuwe grasmaaier besteld bij een grote DHZ zaak. Deze weigert mijn oude grasmaaier in te nemen, echter zijn zij dit volgens mij verplicht volgens de oud voor nieuw regeling.

Klopt dit? Wat zijn mijn mogelijkheden deze winkel alsnog te dwingen mijn oude apparaat in te nemen?
Ik heb ze uiteraard al gesproken en de manager beweert dat ze enkel klein elektrisch spul innemen maar volgens de Rijksoverheid zou de grootte van het product niet uit moeten maken.
Dat gaat over huishoudelijke apparaten. De vraag is dus of een grasmaaier een huishoudelijk apparaat is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
Er word een boormachine genoemd. Lijkt mij een beetje dezelfde klasse als een grasmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21
Tuinieren valt volgens Google wel onder huishouden.
---
Het huishouden kun je onderverdelen in zeven categorieën. Koken & boodschappen, opruimen & schoonmaken, wassen & strijken, klussen & tuinieren, (mantel)zorg, verzorging van de kinderen en huisdieren, administratie en als laatste de organisatie en planning van het geheel.
----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:16

Reinier

\o/

alle apparaten die stroom of batterijen nodig hebben
Zo te zien zijn ze verplicht je (elektrische ;) ) grasmaaier in te nemen. Maar ja, ga je recht maar eens krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-05 02:04
En hoe veel moeite wil je er voor doen? Is hem even naar de stort brengen echt veel moeilijker?

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 07-06-2023 13:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:07
De komende maanden vragen alle klanten zich af: "wat doet die oude grasmaaier op het parkeerterrein van die doe het zelf zaak". Tot de winkel tot de conclusie komt dat innemen waarschijnlijk toch de beste optie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Als het je erg dwarszit: bestelling annuleren en een winkel zoeken die akkoord gaat met jouw voorwaarden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
peter13579 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:40:
De komende maanden vragen alle klanten zich af: "wat doet die oude grasmaaier op het parkeerterrein van die doe het zelf zaak". Tot de winkel tot de conclusie komt dat innemen waarschijnlijk toch de beste optie is...
Waarna de ts zich naar 6 maanden afvraagt waar die factuur met stallingskosten toch vandaan komt.

Ik heb geen verstand van de regeling. Maar stiekem zou ik het wel doen..
Niet nu, maar over 4 weken ofzo

[ Voor 11% gewijzigd door jack zomer op 07-06-2023 13:47 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:37
WEBGAMING schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:39:
En hoe veel moeite wil je er voor doen? Is hem even naar de stort brengen echt veel moeilijker?
Hoewel ik je punt snap, help je de TS hier natuurlijk niet mee. Die is gewoon nieuwsgierig hoe zoiets werkt. Hoeveel moeite hij ervoor wil doen is compleet irrelevant voor de vraagstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:49
@KoningsGap
In mijn gemeente komt de kringloop alles met een stekker gratis ophalen om te worden gerecycled.
Wellicht bij die van jou ook, scheelt weer een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:45:
Als het je erg dwarszit: bestelling annuleren en een winkel zoeken die akkoord gaat met jouw voorwaarden.
Waarbij zijn voorwaarden gewoon de wet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Sissors schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:24:
[...]

Waarbij zijn voorwaarden gewoon de wet is?
Het soort in te leveren grasmaaier is niet bekend, dus het is de vraag of het onder de wet valt.
Mijn punt is gewoon dat je je rechten het beste kan afdwingen door 'te stemmen met je voeten'.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Even zelf naar de stort brengen of als hij nog werkt naar de kringloop winkel.
of je kan inderdaad je energie steken in het proberen te veranderen van een proces in een winkel waar je verder niet werkt o.i.d.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:14
Bij het afvalbrengstation/stort bij ons in de buurt kun je gratis je elektrische (huishoud) apparaten inleveren. Grasmaaier kan je bij die van ons iig droppen, wellicht dat iets voor TS om te checken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur ziet op afgedankte elektrische en elektronische apparatuur die afkomstig is van particuliere huishoudens, met inbegrip van alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen. Een aantal apparaten zijn uitgezonderd, zoals een gloeilamp of elektrische auto.

Is het de oude grasmaaier elektrisch? In dat geval moet de verkoper hem terugnemen. Als hij dat niet wil, kun je hem daartoe dwingen via een rechtszaak. Je kunt ook contact opnemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
JukeboxBill schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Het soort in te leveren grasmaaier is niet bekend, dus het is de vraag of het onder de wet valt.
Mijn punt is gewoon dat je je rechten het beste kan afdwingen door 'te stemmen met je voeten'.
Goed punt, ter aanvulling: elektrische grasmaaier.

Ik heb hem inmiddels bij de milieustraat langsgebracht, maar het gaat me erom dat het een grote partij is die zich overduidelijk niet aan de wet houdt. Dat stoort me. Vooral het gemak waarop het genegeerd wordt dat ze zich er gewoon aan horen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
fopjurist schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:35:
De Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur ziet op afgedankte elektrische en elektronische apparatuur die afkomstig is van particuliere huishoudens, met inbegrip van alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen. Een aantal apparaten zijn uitgezonderd, zoals een gloeilamp of elektrische auto.

Is het de oude grasmaaier elektrisch? In dat geval moet de verkoper hem terugnemen. Als hij dat niet wil, kun je hem daartoe dwingen via een rechtszaak. Je kunt ook contact opnemen met de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Ik heb contact gehad met ILT, die geven aan hier geen toezicht op te houden en hebben me doorverwezen naar de ACM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:35:
De Regeling afgedankte elektrische en elektronische apparatuur ziet op afgedankte elektrische en elektronische apparatuur die afkomstig is van particuliere huishoudens, met inbegrip van alle onderdelen, subeenheden en verbruiksmaterialen.
De regeling is oorspronkelijk gepubliceerd in Staatscourant 2014 nummer 2975 (Stcrt. 2014, 2975). De regeling komt voort uit EU richtlijn 2012/19 en 2018/849. Onderaan staat een toelichting die @KoningsGap misschien kan helpen. Sinds 2014 zijn er nog wel enkele wijzigingen geweest, die ik niet allemaal heb doorgelezen. Overigens heb ik de originele toelichting uit 2014 ook niet doorgelezen, dus of er ook echt wat nuttigs in staat kan ik op voorhand niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Real schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:07:
[...]

De regeling is oorspronkelijk gepubliceerd in Staatscourant 2014 nummer 2975 (Stcrt. 2014, 2975). De regeling komt voort uit EU richtlijn 2012/19 en 2018/849. Onderaan staat een toelichting die @KoningsGap misschien kan helpen. Sinds 2014 zijn er nog wel enkele wijzigingen geweest, die ik niet allemaal heb doorgelezen. Overigens heb ik de originele toelichting uit 2014 ook niet doorgelezen, dus of er ook echt wat nuttigs in staat kan ik op voorhand niet zeggen.
Ik had de toelichting gezien:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2014-2975.html
Deze regeling is gebaseerd op de Wet milieubeheer. Handhaving kan zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk plaatsvinden. Bij bestuursrechtelijke handhaving kan gebruik worden gemaakt van het instrumentarium van hoofdstuk 18 van de Wet milieubeheer, zoals bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom. Krachtens de Wet op de economische delicten zijn overtredingen van deze regeling strafbaar. Op grond van die wet kunnen bijvoorbeeld geldboetes worden opgelegd.

Het toezicht op de naleving van deze regeling en de bestuursrechtelijke handhaving zijn op grond van artikel 18.2b, eerste lid, van de Wet milieubeheer verantwoordelijkheden van de Minister van Infrastructuur en Milieu. De uitvoering ervan is gemandateerd aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De strafrechtelijke vervolging geschiedt door het Openbaar Ministerie, mogelijk op voorstel van de ILT.
Deze toelichting kan ik niet helemaal volgen. De innameplicht is geregeld in art. 4 Regeling AEEA. Dat artikel lijkt te zijn ontleend aan art. 9.5.2 Wm, maar dat artikel vraagt om een AMvB terwijl de innameplicht bij ministeriële regeling is gesteld. Ook de omvang van het mandaat kan ik niet vinden.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
Hmm interessant, dus het is toch de ILT die hier toezicht op hoort te houden dan. Ik zal daar nog eens een formuliertje invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:40

Metalfreak

Hoije woh!

Dinictus208 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:29:
Even zelf naar de stort brengen of als hij nog werkt naar de kringloop winkel.
of je kan inderdaad je energie steken in het proberen te veranderen van een proces in een winkel waar je verder niet werkt o.i.d.
En waar je een keer een eenmalige aankoop doet.

Overigens staan bij de Gamma ook bakken om dergelijke apparaten in te dumpen, daar mag je grasmaaier vast ook in.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Daar onderscheidt de GAMMA zich dan mee. Prima gedaan.

TS je had uit principe ook geen nieuwe grasmaaier kunnen kopen daar.
(en dan wel langs gaan om te zeggen dat je daar wel een grasmaaier had gekocht als ze je oude hadden willen innemen) lol.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:17:
[...]
Deze toelichting kan ik niet helemaal volgen. De innameplicht is geregeld in art. 4 Regeling AEEA. Dat artikel lijkt te zijn ontleend aan art. 9.5.2 Wm, maar dat artikel vraagt om een AMvB terwijl de innameplicht bij ministeriële regeling is gesteld. Ook de omvang van het mandaat kan ik niet vinden.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een richtlijn verkeerd is omgezet of (in dit geval) waarbij een AMvB lijkt te ontbreken.
KoningsGap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:21:
Hmm interessant, dus het is toch de ILT die hier toezicht op hoort te houden dan. Ik zal daar nog eens een formuliertje invullen.
De ILT heeft er ook een hele pagina over gepubliceerd, dus het lijkt erop dat de medewerker die je sprak zich heeft vergist. Verwijs eventueel naar de toelichting in Stcrt. 2014, 2975. Daar kunnen ze moeilijk omheen, hoewel in de nieuwere toelichtingen wellicht de ACM genoemd staat (wat ik zou betwijfelen gezien het onderwerp van de regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
Metalfreak schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:23:
[...]

En waar je een keer een eenmalige aankoop doet.

Overigens staan bij de Gamma ook bakken om dergelijke apparaten in te dumpen, daar mag je grasmaaier vast ook in.
*knip* Deze bakken zijn te klein voor iets als een grasmaaier.

Ik heb mijn antwoord uit jullie reacties kunnen halen, dus dank daarvoor.

Het komt misschien een beetje over als geneuzel, en ergens is dat het misschien ook wel. Zoals aangegeven heb ik het oude apparaat inmiddels kunnen wegbrengen naar de milieustraat dus daar ben ik ook mee geholpen.

Dank allen.

[ Voor 31% gewijzigd door Yorinn op 07-06-2023 18:28 . Reden: Het noemen van de naam van de winkel is niet de bedoeling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:26

DDX

Vraag me af wat ze hadden willen doen als je het gewoon naast de bak had gezet ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1