Splinternieuwe PC (selfbuild) laat elke game crashen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
Mijn vraag:
Ik heb gisteren al mijn spullen bij Megekko opgehaald en samen met een vriend mijn PC in elkaar gezet. Alles op het oog leek goed te gaan tot ik alles geïnstalleerd had en mijn eerste minuten Diablo IV ging spelen. Soms na 5 minuten, soms na 15 minuten en soms na 30 minuten sluit hij het spel ineens af met een crashmelding. Dit gebeurd ook bij Star Wars Jedi Survivor en PUBG (zijn de enige 3 spellen die ik momenteel heb geïnstalleerd)

Weet iemand wat dit kan veroorzaken en nog belangrijker hoe het gefikst kan worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 volledig geupdate,
RTX 4070,
AMD Ryzen 5 7600x,
Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5200,
Asrock B650M PG Riptide,
Samsung 980 1TB M.2 SSD,
Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Temperatuur gecheckt tijdens spelen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-09 22:21
Kan je wellicht ook vertellen wat de crashmeldingen inhouden? Met die informatie kan er wellicht wat gerichter gezocht worden. De informatie die je nu aanlevert is vrij weinig om een goede reactie op te geven.

Je kan ook je eventlogs van windows bekijken of daar iets in staat. Daar word als het goed is ook het eea gelogd na een crash melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTRmhfepkFKfrIMkAXP7db9HD_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PpH1LkziZhd7spT18OdALRCD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj5cMj7fBFnbik_3ypYmOyZt77c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pc3aWG2WfsXpHHUcMM4Cn8T1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
De foutmeldingen geven geen informatie waarom het spel crasht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 21:49
Staat het RAM geheugen op de QVL van je moederbord?
Alle moederbord driver geinstalleerd?
Laatste GPU driver geinstalleerd? (neem aan van wel)

Heb je de kit met EXPO en niet met XMP? XMP kan werken maar dan moet je wss zelf wat meer tweaken met de RAM settings.

Ik gok op basis van de info een RAM instabiliteit.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:33
Ik zou eerst eens een nacht lang memtest86 draaien vanaf USB stick.
En wat benchmarks proberen als Cinebench enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
Lijkt me ook een RAM issue. Welk type nummer heeft “Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5200”?

Typenummer met een Z erin werken gegarandeerd met Ryzen. De typenummers zonder Z is een hit or miss. Beter is jet om helemaal geen Corsair RAM gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
Djarune schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:31:
Lijkt me ook een RAM issue. Welk type nummer heeft “Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5200”?

Typenummer met een Z erin werken gegarandeerd met Ryzen. De typenummers zonder Z is een hit or miss. Beter is jet om helemaal geen Corsair RAM gebruiken.
Vendorcode CMK32GX5M2B5200C40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13
Heb je al gecontroleerd of dat geheugen in de compatible lijst staat van je moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:41
Galaxis schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:41:
Heb je al gecontroleerd of dat geheugen in de compatible lijst staat van je moederbord ?
Staat er wel in.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09

SambalBij

We're all MAD here

Welke BIOS versie heeft dat bord? Voor die CPU heb je volgens de compatibility list versie 1.03 nodig, en voor dat RAM versie 1.08.AS04

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
SambalBij schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:46:
Welke BIOS versie heeft dat bord? Voor die CPU heb je volgens de compatibility list versie 1.03 nodig, en voor dat RAM versie 1.08.AS04
Het moederboord heeft versie 1.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
vanaalten schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:15:
Ik zou eerst eens een nacht lang memtest86 draaien vanaf USB stick.
En wat benchmarks proberen als Cinebench enzo.
3x Cinebench gedraaid 10 minuten geeft geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Alleen versie 3.43.01 (die met Micron IC’s) staat erin.

@Crashtest123 welke versie nummer heeft het RAM? Staat op de sticker van een module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:25
Toevallig een overclock aan staan op het RAM geheugen? Misschien BIOS een keer terug naar standaard instellingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
Djarune schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:09:
[...]

Alleen versie 3.43.01 (die met Micron IC’s) staat erin.

@Crashtest123 welke versie nummer heeft het RAM? Staat op de sticker van een module.
Versie 4.43.02 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Is er al een keer getest met 1 DIMM in het systeem i.p.v. allebei?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crashtest123
KilleBladhark schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:25:
Is er al een keer getest met 1 DIMM in het systeem i.p.v. allebei?
Ja, bij elk afzonderlijk krijg ik dezelfde crash; soms na 10 minuten en soms na 1 minuut de game opgestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Die staat duidelijk niet op de QVL en is mogelijk incompatibel met het moederbord. Deze kit heeft geen EXPO profiel. Zet XMP ook uit en probeer handmatig timings in te vullen of anders kit ruilen voor een AMD model. Pak hiervoor G.Skill of Kingston.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Ik ga er dan ook van uit dat er andere sloten geprobeerd zijn met 1 DIMM en niet 1 slot exclusief?

Zo niet, graag nog even de andere sloten op het moederbord testen en kijken of deze hetzelfde resultaat geven.

Zo ja, dan lijkt mij het me handig om je BIOS naar default te zetten en vervolgens memtest86 een nacht te laten lopen om te kijken of die iets mis ziet met het RAM geheugen.

Daarnaast staat de kit wel op de QVL, maar heeft geen EXPO profiel dus kan het zijn dat als er XMP aan staat dit veroorzaakt. Daarnaast is Ryzen best wel kieskeurig over welk soort RAM je gebruikt, zelf beveel ik altijd kits van G.Skill aan hiervoor. Mocht je dus garantie hebben zou ik het proberen in te ruilen voor een kit van G.Skill.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
KilleBladhark schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 14:52: Daarnaast is Ryzen best wel kieskeurig over welk soort RAM je gebruikt, zelf beveel ik altijd kits van G.Skill aan hiervoor. Mocht je dus garantie hebben zou ik het proberen in te ruilen voor een kit van G.Skill.
G.Skill heeft ook bepaalde Intel only kits. Wel is het dijn dat G.Skill zelf een QVL heeft voor moederborden en je dus van te voren kunt weten of het werkt met Ryzen.
Pagina: 1