Auto LEDs welke een lagere spanning zoals 10 volt accepteert

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentv75
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik heb een fietsendrager op mijn auto zitten en na een jaar was er al een lamp doorgefikt. Om die reden wil ik graag op LED overstappen. Ik heb dus bij Multi Nova mooie LEDs gekocht, echter die doen het niet.

Ik kwam er toen achter dat de spanning daar slechts 10,5 volt is. Wellicht zit dat probleem in de bekabeling van mijn auto, maar ik wil er een niet te ingewikkeld verhaal van maken.

Daarom de vraag, zijn er ook LED lampen die bij 10 volt (of liefst nog wat lager) al gaan branden? Multi Nova reageert niet op deze vraag, jammer.

Beste antwoord (via vincentv75 op 14-06-2023 16:38)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je maar 10.5v meet zou ik dan toch eerst even serieus naar de bekabeling kijken. Een hoge weerstand ergens kan nooit goed zijn en kan later voor meer ellende (bekeuringen) zorgen. Als je het op alles hebt zou ik eerst naar de massa kijken, als de massa slecht is zullen bv. bij een knipperlicht ook de andere lampen mee knipperen.

Anders zelf maken. LED's zijn in alle maten te koop en een normale LED behoeft maar 3v en kan je met een driver of de juiste serieweerstanden met eventueel een voltage regulator makkelijk de boel bij lage spanningen werkend krijgen.

Maar ja dus als er een lamp doorfikt gooi je er niet gewoon een andere lamp in die mogelijk wel jaren mee gaat?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je maar 10.5v meet zou ik dan toch eerst even serieus naar de bekabeling kijken. Een hoge weerstand ergens kan nooit goed zijn en kan later voor meer ellende (bekeuringen) zorgen. Als je het op alles hebt zou ik eerst naar de massa kijken, als de massa slecht is zullen bv. bij een knipperlicht ook de andere lampen mee knipperen.

Anders zelf maken. LED's zijn in alle maten te koop en een normale LED behoeft maar 3v en kan je met een driver of de juiste serieweerstanden met eventueel een voltage regulator makkelijk de boel bij lage spanningen werkend krijgen.

Maar ja dus als er een lamp doorfikt gooi je er niet gewoon een andere lamp in die mogelijk wel jaren mee gaat?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:08
10 volt met of zonder draaiende motor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41

SA007

Moderator Tweaking
^^met de mensen boven me, als je motor draait hoor je ~14v te hebben, als die niet draait ~12.
Als je maar 10 hebt en er hangt geen lampje aan heb je of een megaslecht contact ergens of een vrijwel overleden accu.

Overigens zijn de meeste ledlampjes die je loopt 3 ledjes in serie met een weerstandje (mogelijk meerdere keren herhaald in dezelfde behuizing) en zouden het prima moeten doen op 10v.
Ik zou even kijken of je op de accu wel netjes 12v hebt, en even gaan zoeken waarom je maar 10,5V hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met ^^^.
Niet het symptoom bestrijden maar zoek naar de oorzaak.
10.5V is veel te weinig.

Heb je een multimeter?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentv75
Evertt schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:17:
10 volt met of zonder draaiende motor?
Zonder draaiende motor, maar de accu is net nieuw. Ik gooi er voor nu maar weer normale lampjes in. Die branden gewoon zoals ze moeten qua felheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentv75
Voor de rest bedankt, ik begrijp dat ik dat moet doen maar het verhaal is wat complexer en ik (garage) wil niet (meer) aan die bekabeling zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Je hoeft nog helemaal niet aan de bedrading te zitten.
Je moet even met een multimeter meten wat je aan spanning krijgt met een draaiende motor.

Daarna meet je even de spanning op de normale lampen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

vincentv75 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:10:
Ik heb een fietsendrager op mijn auto zitten en na een jaar was er al een lamp doorgefikt.
Maar als je spanning juist aan de (te) lage kant is, zal je 'ouderwetse' gloeilamp waarschijnlijk niet doorgefikt zijn. Dat gebeurt eerder bij TE hoge spanningen.
Nog eerder door al het gerammel en getril.

Dus zoals anderen al aangaven, uitzoeken waarom de spanning aldaar zo laag is, lijkt me toch evident.

Je geeft niet aan wat voor een auto je hebt en/of er CAN-bus elektronica achterzit die je lampen aanstuurt c.q. controleert. Dat kan ook nog verschil maken!

Sommige CAN-bus lampenchecks weigeren gewoonweg een LED versie in te schakelen, omdat 'ie te weinig stroom trekt. E.e.a. afhankelijk van of het LED lampjes zijn, met al dan niet ingebouwde belastingsweerstanden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
ehtweak schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:05:
[...]
Sommige CANBUS lampenchecks weigeren gewoonweg een LED versie in te schakelen, omdat 'ie te weinig stroom trekt. E.e.a. afhankelijk van of het LED lampjes zijn, met al dan niet ingebouwde belastingsweerstanden.
Daar zijn dan overigens ook weer 'oplossingen' voor. Namelijk LED lampen met een parallel geschakelde extra weerstand om het afgenomen vermogen op te krikken. Die worden bij AliExpress gepromoot als 'CAN-Bus Proof'. Dit is in ieder geval vaak nodig bij auto's van de VAG groep. Hoewel men volgens mij voor aanhangerverlichting wat toleranter mee is. Wel loop je het risico dat de boordcomputer meldt dat de aanhangerverlichting defect is als er te weinig stroom wordt afgenomen.

Zoals hierboven ook al gemeld: de meeste LED lampen branden ook wel bij een wat lagere spanning, vanaf iets van 7-9 Volt zouden LED lampen wel moeten gaan branden (je zou dat kunnen testen met een 9V blokje als je die toevallig hebt liggen). Ik denk dat de CAN bus in dit geval de verdachte is, er wordt nu alleen een test signaal door de lamp gestuurd, maar die trekt te weinig vermogen waardoor de boordcomputer er vanuit gaat dat er geen lamp aangesloten is en daarom ook geen spanning meer op de poort zet.

Je zou kunnen testen wat de spanning is die je meet op het moment dat er een gloeilamp in zit, als die lamp er in zit en brandt en je meet dan wel >=12V dan weet je dat er ergens regelelektronica voor de lamp zit die moeilijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@AlphaRomeo Da's toch precies wat ik al typte? ;)

dat van die belastingsweerstanden en CAN-bus geneuzel...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:24

AlphaRomeo

FP PowerMod
offtopic:
Jazeker, ik had nog wat aanvullingen, de AliExpress zoekterm, mijn frustraties met VAG auto's etc. :)

OT: Ik hoop dat TS even laat weten of hij nog meer geprobeerd heeft of dat hij bij gloeilampen is gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentv75
Uiteraard!

Het heeft even geduurd omdat mijn auto een stuk verderop staat en ik 'm niet altijd gebruik omdat ik in de stad woon.

Gek genoeg was de spanning nu wel goed.

Ondanks dat de LED een 21/4 watt lampje is, doet alleen de 21 watt het en de 4 watt niet. Misschien wel CAN-Bus gedoe omdat hij weinig stroom vraagt? Maar is dat wel van toepassing bij een youngtimer uit 2002 (Alfa 156 GTA). En de LEDs stinken trouwens ook behoorlijk als ze branden, maar misschien is dat normaal... geen idee.

Ik heb er nu maar weer gloeilampen in gezet en die doen het prima. Ze worden niet heet, geen last dat alle lampen mee gaan knipperen bij richting. En ook niet dat alles zwak brandt.

Ik heb er maar de volgende conclusie aan gehangen, de fittingen is van de categorie Chinese rommel want het lampje moet er op een bepaalde positie in zitten en als je het kapje erop doet dan werkt ie soms niet (echt aanklooien dus). Daarnaast te goedkope LED lampjes wellicht of CAN-bus. En de multimeter vertrouw ik ook niet helemaal. En ik ga ook niet beweren dat ik niets over het hoofd zie met mijn beperkte kennis van electra natuurlijk ;)

Dus bij het eerstvolgende probleem, koop ik gewoon een nieuw achterlichtset en dan direct een goeie.

Bedankt voor al jullie input!
Pagina: 1