Koop op afstand > na winkelbezoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-04 23:28
Beste Allen!

Mijn vraag
Ik heb een product gezien in een winkel en heb in de winkel vervolgens een offerte ontvangen voor het product. Nu wil ik via de mail akkoord geven op de offerte of het liefst deze laten herzien (onderhandeling prijs) naar een nieuwe offerte per mail.

Het betreft een cadeau en ik wil deze daarom het liefst onder koop op afstand laten vallen (bedenktijd).

Is in één van beide gevallen sprake van koop op afstand (oude/nieuwe offerte)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
n.v.t.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Op alle websites worden internetorders, aangegeven als koop op afstand.
- De winkel heeft ook een volwaardige webshop en de wet "koop op afstand" in de voorwaarden staan.
- De consumentenbond vermeld: Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper.
- Het product zelf valt niet onder de uitzonderingen.

Ik zou verwachten dat geen sprake is van "koop op afstand", gezien de "geest van de wet" is dat jet het product niet hebt kunnen zien. Maar wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft.

Ps. De winkel geeft aan, dat ik zonder problemen kan ruilen, dat heb ik uiteraard gevraagd. Dit staat echter niet in de algemene voorwaarden. Ik heb graag een beetje extra zekerheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nee, waarschijnlijk niet.

Een 'koop op afstand' is niet enkel afhankelijk van de fysieke afstand, maar ook van de manier waarop de koop tot stand komt. Dat moet gaan om een 'georganiseerd systeem'.

Als je een afspraak maakt bij de kapper via de telefoon, is er ook geen sprake van een overeenkomst op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Real schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:14:
Als je een afspraak maakt bij de kapper via de telefoon, is er ook geen sprake van een overeenkomst op afstand.
Bedankt voor de bijdrage!

Die heb ik ook gelezen inderdaad, de achtergrond is echter dat een kapper ook niet is gericht op "online verkopen" c.q. een georganiseerd systeem heeft, zoals door jou aangegeven. Daarnaast is bij de kapper de dienst al volledig verricht. Ik weet dus niet of die één op één van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
ckoopmanschap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:17:
[...]
Die heb ik ook gelezen inderdaad, de achtergrond is echter dat een kapper ook niet is gericht op "online verkopen" c.q. een georganiseerd systeem heeft, zoals door jou aangegeven.
Dat hangt van de omstandigheden af.
Daarnaast is bij de kapper de dienst al volledig verricht. Ik weet dus niet of die één op één van toepassing is.
Nee, het werk is pas volledig verricht als het is verricht. Als er sprake is van een overeenkomst op afstand en je wil half-geknipt de overeenkomst herroepen, dan kan dat en krijg je 50% van je geld terug.

In de memorie van toelichting staat een voorbeeld van een schilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Heeft de winkel geen retourvoorwaarden? Genoeg winkels waar ook zonder "koop op afstand" je gewoon kan retourneren. Enige verschil is dat je het dan vaak ongeopend terug moet brengen en niet mag testen.

voor een cadeau lijkt me dat een prima optie. Als de winkel hier geen info over op de site heeft staan, kan je dat natuurlijk even vragen en aangeven dat het een cadeau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overigens staat hier de volledige definitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
Real schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:
Overigens staat hier de volledige definitie.
Als ik de definitie lees, kom ik zelf ook tot de conclusie dat het aanvragen van een nieuwe offerte voor hetzelfde product niet leidt tot een koop op afstand. Enkel als het om een ander product zou gaan.
Waah schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:20:
Heeft de winkel geen retourvoorwaarden? Genoeg winkels waar ook zonder "koop op afstand" je gewoon kan retourneren. Enige verschil is dat je het dan vaak ongeopend terug moet brengen en niet mag testen.
Nope, staat niets zwart-op-wit in de voorwaarden of op de website. Mondeling is wel vermeld dat deze geruild kon worden:). Echter geen geld terug, voor zover ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 06:42
Ik heb deze situatie gehad. Tv offerte ontvangen in winkel en deze vervolgens online afgerond en besteld via de website (kreeg een linkje via de mail). Bleek het geen koop op afstand en had dus andere rechten (kwam ik mee in de ‘problemen’ toen de tv ineens flink in prijs daalde en ik me wilde beroepen op het feit dat ik toch 30 dagen kosteloos kon ruilen/retourneren).

Toen werd me trouwens ook uitgelegd dat hetzelfde gebeurd zou zijn als ik voor afhalen in winkel had gekozen. Omdat ik het product dan ook in de winkel heb kunnen zien.

Jammer want scheelt nutteloos verzenden, maar voortaan laat ik dure spullen echt gewoon thuis bezorgen en ga ik vooral niet in de winkel waar ik het daadwerkelijk wil kopen met de verkoper in overleg 😅. Je rechten zijn dan veel beter als je je bedenkt of iets dergelijks.

Maargoed, jouw situatie lijkt me dus geen koop op afstand (is het logisch gezien ook niet want je bent in de winkel geweest).

[ Voor 33% gewijzigd door Poumelie op 07-06-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Poumelie schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:25:
Toen werd me trouwens ook uitgelegd dat hetzelfde gebeurd zou zijn als ik voor afhalen in winkel had gekozen. Omdat ik het product dan ook in de winkel heb kunnen zien.
Dat klopt dan weer niet als je de overeenkomst op afstand bent aangegaan. Die gaat immers vooraf aan aflevering.

De locatie van aflevering heeft niets te maken met de vraag of het een koop op afstand is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:25

de Peer

under peer review

Real schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:14:

Haha ik zie mezelf al terug gaan naar de kapper met een gemillimeterd hoofd: Ik wil graag gebruikmaken van de bedenktijd volgens de wet koop op afstand. :D :+

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:21
En hierom zijn sommige vergelijkingen dus compleet zinloos.

Een dienst is natuurlijk iets heel anders als een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:35:
[...]
Haha ik zie mezelf al terug gaan naar de kapper met een gemillimeterd hoofd: Ik wil graag gebruikmaken van de bedenktijd volgens de wet koop op afstand. :D :+
Nee, dat staat er niet. Je moet vóór of tijdens het knippen de overeenkomst herroepen als je (een deel van) het geld terug wil of niet wil betalen. Als je herroept na het knippen mag de kapper daar gewoon kosten voor rekenen, want anders zou je onrechtmatig verrijkt worden.

Overeenkomsten op afstand betreffen niet alleen koop. Uiteraard zal er (1) vaak geen sprake zijn van een overeenkomst op afstand met een kapper, want dat vereist dus een overeenkomst die voldoet aan de definitie waar ik hierboven naar verwees en (2) zullen maar weinig mensen tijdens het knippen de overeenkomst willen herroepen.

Maar voor het knippen kan het dus wel en ook kosteloos, als het ook daadwerkelijk een overeenkomst op afstand zou betreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
WEBGAMING schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:48:
Een dienst is natuurlijk iets heel anders als een product.
Het gaat de TS niet om het verschil tussen het soort overeenkomst, maar wanneer het een overeenkomst op afstand betreft. Een kapper of een schilder kunnen (als ze dat zouden willen) ook een overeenkomst op afstand aangaan. Overigens kan er ook nog sprake zijn van samenloop bij sommige overeenkomsten.

Een schilder staat als voorbeeld in de memorie van toelichting. Evenals een uitleg waarom het maken van een afspraak met een kapper via de telefoon meestal geen overeenkomst op afstand betreft. Zie de toelichting bij art. 6:230g en 6:230s lid 4 BW:
(...) Ook de enkele reservering van een dienst, zoals een afspraak bij de kapper of de reservering van een tafel in een restaurant, is geen overeenkomst op afstand.
(...) De hoogte van de door de consument te betalen vergoeding hangt af van de in de overeenkomst afgesproken prijs, naar rato van de verrichte dienstverlening. Is met een schilder afgesproken om al het binnenwerk te schilderen en wordt na twee dagen ontbonden, dan ligt het voor de hand dat de prijs wordt bepaald aan de hand van de geschilderde oppervlakte. Het is uiteraard toegestaan om in de overeenkomst een voor de consument gunstigere regeling aan te bieden. De hiervoor geschetste vergoedingsregeling geldt niet wanneer de prijs die is overeengekomen excessief is. Of hiervan sprake is, hangt af van die marktwaarde die moet worden vastgesteld door vergelijking met de prijs van een gelijkwaardige dienst, uitgevoerd door andere handelaren op het tijdstip van sluiting van de overeenkomst (overweging 50 van de richtlijn). Het is aan de consument om aan te tonen dat de door de handelaar gevraagde vergoeding buitensporig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:25

de Peer

under peer review

Real schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Nee, dat staat er niet. Je moet vóór of tijdens het knippen de overeenkomst herroepen als je (een deel van) het geld terug wil of niet wil betalen. Als je herroept na het knippen mag de kapper daar gewoon kosten voor rekenen, want anders zou je onrechtmatig verrijkt worden.

Overeenkomsten op afstand betreffen niet alleen koop. Uiteraard zal er (1) vaak geen sprake zijn van een overeenkomst op afstand met een kapper, want dat vereist dus een overeenkomst die voldoet aan de definitie waar ik hierboven naar verwees en (2) zullen maar weinig mensen tijdens het knippen de overeenkomst willen herroepen.

Maar voor het knippen kan het dus wel en ook kosteloos, als het ook daadwerkelijk een overeenkomst op afstand zou betreffen.
oh ik had niet verwacht dat je er serieus op in zou gaan. uiteraard heb je gelijk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19
ckoopmanschap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:11:
Ps. De winkel geeft aan, dat ik zonder problemen kan ruilen, dat heb ik uiteraard gevraagd. Dit staat echter niet in de algemene voorwaarden. Ik heb graag een beetje extra zekerheid.
Zorg dat je daar per mail bevestiging van hebt, ruilen is natuurlijk iets anders dan de aankoop ontbinden maar als die oplossing prima is ben je dan klaar.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
ckoopmanschap schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:17:
[...]

Bedankt voor de bijdrage!

Die heb ik ook gelezen inderdaad, de achtergrond is echter dat een kapper ook niet is gericht op "online verkopen" c.q. een georganiseerd systeem heeft, zoals door jou aangegeven. Daarnaast is bij de kapper de dienst al volledig verricht. Ik weet dus niet of die één op één van toepassing is.
Een kapper is een heel slecht voorbeeld. De kapper levert een dienst en geen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Terzijde: je suggereert dat het een cadeau betreft waarvan je denkt dat het mogelijk is dat de ontvanger het wil ruilen. Is het dan niet heel veel beter om het niet alvast te kopen en het aan de ontvanger te laten voor je het fysiek koopt?

Klinkt als een beetje vreemd om op de gok zowel jezelf (terugzendkosten) als de verkoper op kosten te jagen als dat niet hoeft.
Laat dat via mail bevestigen en je bent er :) Wel even letten op de verzendkosten (heen en weer en weer heen)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:15
Wat let je om gewoon het gesprek aan te gaan met de verkoper? Dat je product X graag als cadeau wil geven, maar dat je graag een mogelijkheid tot ruilen zou willen mocht het cadeau niet bevallen.Grote kans dat ze daarin best welwillend zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:03
Gadgeteer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:18:
[...]

Een kapper is een heel slecht voorbeeld. De kapper levert een dienst en geen product.
En diensten mag je natuurlijk ook genoeg herroepen.

https://www.thuiswinkel.o...etgeving-koop-op-afstand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-05 10:39
Tja, dan nog. Een kapper lijkt me niet een dienst die je op afstand afsluit maar die discussie hoort hier niet thuis.
Pagina: 1