Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 07:20
Mijn vraag
Ik merk dat ik mijn Sony Nex-6 niet meer gebruik. Hij is te groot (voor mij) en daardoor onhandig.

De meeste foto’s maak ik met mijn iPhone 12, op zich tevreden mee, maar ik ben snel afgeleid en ga dan knoeien met andere apps. Een losse camera vind ik daarom wel een plus: het voelt naar mijn mening meer alsof ik “erbij” ben, dan wanneer ik mijn telefoon pak.

Mijn volgende telefoon gaat waarschijnlijk de iPhone 14pro zijn.

Ik maak met name foto’s van mijn kinderen in huis, en op vakantie.

Concreet is mijn vraag: heeft een kleinere compact camera (zoals een Sony RX-100 III of Lumix LX15) nog meerwaarde naast een iPhone pro?
Of ga ik toch merken dat de iPhone betere foto’s neemt en laat ik de camera dan staan?

[ Voor 5% gewijzigd door MatthijsZ op 07-06-2023 09:25 ]

Beste antwoord (via MatthijsZ op 07-06-2023 12:31)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:10
De iPhone zal het in de meeste gevallen winnen van een compacte en zeker in het altijd bij je hebben en dat is toch het belangrijkste.Het maakt immers nogal wat uit of je geweldige apparatuur hebt maar die net niet bij je had of teveel tijd nodig had om hem te gebruiken terwijl je met je mobieltje vaak "meteen" een foto gemaakt hebt.

Qua beeldkwaliteit maakt het ook maar erg wenig uit, zeker als je niet van plan bent gigantische posters af te drukken. Een compacte biedt weinig meer, misschien zoom en/ of flitser, maar ook daar wordt de kwaliteit er niet beter op. Voor de compacteen die in de buurt komen of misschien net iets beter zijn betaal je overigens bijna net zoveel als voor een nieuwe iPhone en die kan veel meer.

In de gevallen dat je iPhone tekort schiet schiet ook de compacte dus vaak tekort en had je net zo goed je Sony Nex kunnen houden en ook dan is het de vraag of die Nex het wint van de iPhone.

Kleine tip, neem een goede foto app waar je net even iets meer kunt instellen of bewerken op je iPhone (bijv Camera M). Je kunt de foto's op je mobieltje ook meteen (rudimenteel) bewerken en dat kun je op een compacte nooit op die manier.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 16:46
Wat heb je al gelezen over dit onderwerp? Er zijn diverse artikelen en reviews die dit soort vragen behandelen, zie hier bijvoorbeeld: https://fstoppers.com/rev...-replace-my-camera-618450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@Archer_VC10 ik heb een aantal YouTube videos bekeken die feitelijk hetzelfde zeggen (maar deze analyse is wel echt super goed). Conclusie: als je de raw-beelden van een iPhone 14Pro bewerkt dan zijn die net zo goed als een DSLR in veel gevallen.

Maar dat zijn allemaal professionele fotografen.

Ik zoek een beetje naar het gevoel van mijn 'peers'. Het gaat me niet alleen om de beeldkwaliteit, ook om het idee "is er meerwaarde in losse camera" (bijvoorbeeld doordat je dan meer in het moment bent, oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-04 12:41

Ursamajor

Astrofotograaf

De beste camera is diegene die je bij je hebt.
Het voordeel van een compact camera zal zijn dat je daar optisch verder mee kunt inzoomen en dat de beeldsensor groter is, dus minder ruis bij weinig licht.
Ook zal de scherptediepte bij een compactcamera beter / natuurlijker zijn dan van een telefoon, simpelweg vanwege de afmetingen van de lens.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik heb sinds kort eindelijk een mobieltje die technisch gezien, redelijk goede foto's maakt. Voor simpele point and shoot foto's goed bruikbaar, alhoewel ik de bediening nog steeds knap onhandig vind t.o.v. een compact camera.
Maar voor serieus fotowerk zal ik altijd de compactcamera blijven gebruiken. Veel meer instelmogelijkheden en dus invloed op het eindresultaat al tijdens het fotograferen.
Met een mobieltje kan je alleen nog achteraf softwarematig wat bij poetsen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Zoals hierboven genoemd, de beste camera is diegene die je in je hand hebt als jij een fotomoment tegenkomt. Het is aan jou wat je hierin prettig/handig/betaalbaar/bedienbaar/betaalbaar vindt. Bij mij is de keuze tussen een D7100 en een iPhone 13pro. Ik fotografeer met beide veel, waarbij ze beide hun sterke en minder sterke punten hebben. Ik heb een hoop leuke kiekjes op mijn telefoon staan, maar qua kwaliteit wint mijn Nikon het nog steeds in veel gevallen. De Nikon maakt foto's, geen kiekjes 😉. Deze is dan wel weer minder goed in HDR situaties...
Bottom line, je kan jezelf helemaal gek redeneren hiermee dus volgens mij kan je het beste gewoon de spullen kopen (mits je de financiëring hiervoor rond kan breien natuurlijk) en dan kom je er vanzelf achter wat voor jou de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 13:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Camera geeft betere ergonomie en minder afleiding waardoor je meer bezig kunt zijn met het nemen van de foto. Voor familiekiekjes denk ik geen noodzaak. Meer voor hobbymatige fotografie.

Foto'd uit een camera vergen doorgaans meer nabewerking dan uit een telefoon. Als je dat wilt doen heb je denk ik meer plezier van een camera. Anders zou ik het bij je telefoon houden.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
Ik gebruik voor alles m'n iPhone 14 Pro Max (voornamelijk vakantieblogjes). Heb er een Panasonic TZ-100 naast die ik eigenlijk alleen nog gebruik voor foto's van concerten (want iPhone te weinig zoom en waarschijnlijk minder mooi beeld, dat gaan we zien als de 15 Pro Max een 6x zoom lens krijgt).
Dus ik zou gewoon een iPhone kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-04 19:10
De iPhone zal het in de meeste gevallen winnen van een compacte en zeker in het altijd bij je hebben en dat is toch het belangrijkste.Het maakt immers nogal wat uit of je geweldige apparatuur hebt maar die net niet bij je had of teveel tijd nodig had om hem te gebruiken terwijl je met je mobieltje vaak "meteen" een foto gemaakt hebt.

Qua beeldkwaliteit maakt het ook maar erg wenig uit, zeker als je niet van plan bent gigantische posters af te drukken. Een compacte biedt weinig meer, misschien zoom en/ of flitser, maar ook daar wordt de kwaliteit er niet beter op. Voor de compacteen die in de buurt komen of misschien net iets beter zijn betaal je overigens bijna net zoveel als voor een nieuwe iPhone en die kan veel meer.

In de gevallen dat je iPhone tekort schiet schiet ook de compacte dus vaak tekort en had je net zo goed je Sony Nex kunnen houden en ook dan is het de vraag of die Nex het wint van de iPhone.

Kleine tip, neem een goede foto app waar je net even iets meer kunt instellen of bewerken op je iPhone (bijv Camera M). Je kunt de foto's op je mobieltje ook meteen (rudimenteel) bewerken en dat kun je op een compacte nooit op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Hoi allen, hier kan ik weer mee vooruit.

De Nikon D7100 vind ik geen compactcamera meer, ik zou dan sowieso al voor de TZ-100 (of equivalent) gaan. De Nex-6 vind ik al te 'massief' en ligt in de kast te verstoffen, dat zou de D7100 ook beschoren zijn.

Mijn plan is:
- Sony Nex-6 te verkopen
- iPhone 14pro aanschaffen
- evt eens een compact uitprobeer van een ander

De compact trekt me nog steeds ivm mijn eigenschap snel afgeleid te zijn door alle andere moois dat een smartphone biedt :D, maar ik begrijp nu ook dat ik me waarschijnlijk gewoon ga storen aan de beeldkwaliteit van de "redelijk geprijsde compacts" (voor de echt mooi Fuji-compacts geldt idd dat ze veeeeeel te duur zijn voor mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Even voor de duidelijkheid... ik probeerde je geen D7100 aan te smeren maar wilde alleen aangeven dat er (in mijn ogen) nog steeds plek is voor een echte camera naast een goede iPhone. 🙃

Ik heb geen compactcamera in voorraad om de vergelijking meer richting jouw vraag te krijgen.
Pagina: 1