Welke thermostaat oplossing kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-04 09:33
De CV installateur heeft onlangs de CV-ketel vervangen en alle radiator kranen vervangen door moderne kranen. Nu wil ik een oplossing kiezen voor de thermostaat. Het liefst een systeem dat bij elke radiator de termperatuur meet zodat elke ruimte afzonderlijk warmte vraag naar de CV kan sturen. Mijn CV installateur heeft dringend aanbevolen te kiezen voor Honeywell Evohome (opentherm). Nu vind ik dit zelf erg prijzig en er gadateerd uit zien. Zo op het eerste gezicht neig ik eerder naar Tado of Netatmo.

Mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen en wat zou jullie advies zijn? Kiezen voor een technische beproefd systeem van evohome of is tado en netatmo inmiddels net zo goed?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Android, Windows, IOS.

Beste antwoord (via SenkZ op 08-06-2023 16:07)

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
SenkZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Kan ik op de site van Tado controleren of het systeem compatibel is met mijn CV?
OpenTherm zou moeten lukken, er is op hun supportsite volgens mij wel een overzicht met compatibele ketels. Maar als hij er niet op staat, zou het wellicht ook moeten lukken. Voor die van mij (Atag met een One thermostaat) moest de aansluiting net iets anders en stond de ketel niet op de lijst. Toen heeft de helpdesk binnen 3 dagen een nieuwe handleiding gemaakt met aansluiting voor mijn ketel, dus qua support heel goed.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik kan alleen voor Tado spreken: ik ben er heel tevreden mee na het al meer dan een jaar te hebben gebruikt. Je moet even checken of het op jouw ketel past qua aansturing, maar voor de rest wat mij betreft een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23
Waarom wil je dit?
Tuurlijk is het leuk en hip en fancy, maar een echte Use Case waarin het toegevoegde waarde biedt is mogelijk niet aanwezig.

Ik heb zelf gekozen om het niet te doen, simpelweg omdat de kosten te hoog waren en de toegevoegde waarde te laag.
Voor de thuiswerk ruimte (de zolder) heb ik een alternatief verwarmingssysteem (airco) die makkelijker "on-demand" aan en uit te zetten is.
Tevens kan deze in de zomer koelen, want dan kan het erg warm worden op zolder.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
De woning heeft al dakisolatie, daar komt binnenkort spouwmuur en vloerisolatie bij. Daarmee wordt elke ruimte goed los verwarmbaar. Vanuit efficiëntie wil ik graag ruimtes los kunnen verwarmen. Vanuit comfort vind ik het fijn als dit via het netwerk aangestuurd kan worden.

[ Voor 19% gewijzigd door SenkZ op 07-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
P_de_B schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:09:
Je moet even checken of het op jouw ketel past qua aansturing, maar voor de rest wat mij betreft een prima oplossing.
Kan ik op de site van Tado controleren of het systeem compatibel is met mijn CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Dat "comfort" kan ik me wel iets bij voorstellen.
Maar of het ook efficient is, hangt erg af van je CV installatie.
Klassieke installaties hebben vaak moeite met laag vermogen.
Als je je hele huis verwarmt, kan je CV ketel makkelijk zijn warmte kwijt.
Als je maar een enkele kamer wilt verwarmen, heb je kans dat je CV ketel zijn warmte (op minimale stand) niet kwijt kan en gaat pendelen.
Kwa gasverbruik, kan dit ongustig uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
GarBaGe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:41:
Als je maar een enkele kamer wilt verwarmen, heb je kans dat je CV ketel zijn warmte (op minimale stand) niet kwijt kan en gaat pendelen.
Als ik mijn CV installateur goed begrepen heb, moet het retour water juist niet teveel afgekoeld zijn. Hij heeft de kranen waterzijdig ingeregeld zodat de radiator een optimale stroom aan water krijgt. Hierdoor is het termperatuur verschil tussen invoer en retour niet al te groot. Of staat dat los van wat jij bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:13:
Waarom wil je dit?
Tuurlijk is het leuk en hip en fancy, maar een echte Use Case waarin het toegevoegde waarde biedt is mogelijk niet aanwezig.
Voor ons was het om verschillende ruimtes individueel te kunnen verwarmen. We hadden nu vaak de situatie dat mijn zoon bijvoorbeeld thuiskwam en zijn kamer wilde verwarmen terwijl het in de woonkamer waar de thermostaat hing al warm genoeg was, en dat voor meerdere ruimtes in huis.

Dus niet omdat het hip en fancy is. Je moet idd wel zorgen dat je ketel niet gaat pendelen, maar dat is bij ons geen issue.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
SenkZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:36:
[...]

OpenTherm zou moeten lukken, er is op hun supportsite volgens mij wel een overzicht met compatibele ketels. Maar als hij er niet op staat, zou het wellicht ook moeten lukken. Voor die van mij (Atag met een One thermostaat) moest de aansluiting net iets anders en stond de ketel niet op de lijst. Toen heeft de helpdesk binnen 3 dagen een nieuwe handleiding gemaakt met aansluiting voor mijn ketel, dus qua support heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
P_de_B schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:50:
[...]

Voor ons was het om verschillende ruimtes individueel te kunnen verwarmen. We hadden nu vaak de situatie dat mijn zoon bijvoorbeeld thuiskwam en zijn kamer wilde verwarmen terwijl het in de woonkamer waar de thermostaat hing al warm genoeg was, en dat voor meerdere ruimtes in huis.
...
Dit vind ik een mooie Use Case.
Mijn zoon is jonger en speelt alleen in de woonkamer en is alleen op zijn eigen kamer tijdens het slapen.
Dus in mijn huishouden heb ik deze Use Case niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn budget oplossing:

Een Wifi thermostaat van ~25 euro van Ali per kamer die via de Dry-contact relais de servo's op de vloerverwarming verdeler aansturen. Dat kan ook een gewone kraan zijn voor een radiator. Daarmee zet ik per ruimte de vloerverwarming aan of uit.
Het is een master-slave systeem: de hoofd thermostaat in de woonkamer bepaald of de warmtepomp draait en de thermostaat in de kamer bepaald of die kamer mee doet of niet. Een slaapkamer kan dus zelf niet de warmtepomp aanzetten maar dat wil ik ook niet om pendelen van de WP te voorkomen.Jij mischien wel.

In google home komt alles bij elkaar en kunnen scenario's en tijdslots worden ingsteld. Die moet ik wel ruim nemen want opwarmen gaat soms traag.

Hier werkt dat prima: zonder verwarming aan was het in de winter ongeveer 17 graden in een slaapkamer. Wat voor slapen prima is. Maar op thuiswerk dagen wil ik het warmer hebben in de logeer/werk kamer en gaat de avond van te voren gaat de thermostaat naar 19, de kraan in die kamer open en aan het einde van de thuiswerk dag weer dicht. Dat gaat uitstekend zo.

Later als de kinderen ook boven gaan spelen of huiswerk gaan maken op hun kamers, zal dat daar ook nut hebben. Nu alleen om de minimum van 17 graden vol te houden (maar dat is het meestal wel zonder verwarming aan).

Andere redelijk budget oplossing: Danfoss Icon is met alles bij elkaar een best prijzig systeem maar wordt met enige regelmaat op marktplaats aangeboden. Die kan wel per kamer de ketel aan laten slaan zo ver ik weet.

[ Voor 27% gewijzigd door Wuursj op 07-06-2023 10:05 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
SenkZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Als ik mijn CV installateur goed begrepen heb, moet het retour water juist niet teveel afgekoeld zijn. Hij heeft de kranen waterzijdig ingeregeld zodat de radiator een optimale stroom aan water krijgt. Hierdoor is het termperatuur verschil tussen invoer en retour niet al te groot. Of staat dat los van wat jij bedoelt?
Bijna.
Dat waterzijdig is goed, dat brengt je radiator flow in balans, waarmee de retour temperatuur lager wordt.
Je wilt eigenlijk een groot verschil tussen de aanvoer en retour, omdat hiermee er veel warmte wordt afgegeven door de radiatoren. (dus een lage pompsnelheid)
Maar de retour temperatuur moet eigenlijk zo laag mogelijk zijn, zodat je zoveel mogelijk energie uit je rookgassen kan halen.
Zie ook hier: https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
Bedankt voor de informatie dusver. Terugkomend op de oorspronkelijke vraag ben ik benieuwd of er gebruikers van het evohome systeem zijn. En of zij dit systeem anno 2023 nog aanbevelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:34

Seafarer

XXX

GarBaGe schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Bijna.
Dat waterzijdig is goed, dat brengt je radiator flow in balans, waarmee de retour temperatuur lager wordt.
Je wilt eigenlijk een groot verschil tussen de aanvoer en retour, omdat hiermee er veel warmte wordt afgegeven door de radiatoren.
Dat klopt dus niet. Als je 60Ta/50Tr stookt dan is de radiator gemiddelt 60+50=110:2=55C°gemiddelt. Stook je 60/30 dan 60+30=90:2=45C°gemiddelt. De radiator is 10 graden kouder en geeft dus minder warmte af. Een veel gemaakte denkfout.
(dus een lage pompsnelheid)
Maar de retour temperatuur moet eigenlijk zo laag mogelijk zijn, zodat je zoveel mogelijk energie uit je rookgassen kan halen.
Zie ook hier: https://www.consumentenbo...nergiezuinigheid-cv-ketel
Maar bij een te lage retour wordt de flow door de ketel te laag,(ketel wordt slecht gekoeld) en de ketel kan zijn warmte niet kwijt.
De installateur hierboven heeft dus goed gehandeld.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1