Vraag

• maartenk78
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-01 08:19
Ik heb nu een 1 fase SolarEdge omvormer met een maximaal vermogen van 6kW. Deze is afgezekerd met een 32A automaat.

Ivm aanschaf elektrische auto is mijn meterkast geupgrade naar 3-fase. Binnenkort komt Liander om de aansluiting om te zetten naar 3x25A.

De omvormer komt dus op 1 van de fases met maximaal 25A. Nu zat ik me te bedenken dat als de omvormer het maximale vermogen van 6kW gaat leveren dat 6000 / 230 = 26 Ampere zou zijn. Net iets teveel dus.

Wat is nu slim om te doen:
De omvormer inruilen voor een 3 fase omvormer?
De huidige omvormer configureren dat ie niet meer dan 25A mag leveren?

Zijn er nog andere opties/overwegingen?

Ik ben benieuwd naar de reacties. Het is mijn eerste post op tweakers.net. :*)

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-12 20:37
De capaciteit van de omvormer is niet van belang.
Het gaat erom hoeveel zonnepanelen en van welke capaciteit je hebt en dus hoeveel stroom die dus kunnen opwekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 07-06-2023 08:27 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• maartenk78
Ik heb bijna 9kWp liggen, maar de omvormer kan max 6kW leveren. Daar moet ik dan toch mee rekenen als het gaat om de meterkast? Op sommige dagen in het jaar zie je een aantal uur dat de panelen gezamenlijk meer kunnen opwekken dan 6kW, maar dan vlakt de omvormer het af tot 6kW.

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-12 18:52
Ben(V) schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:27:
De capaciteit van de omvormer is niet van belang.
Het gaat erom hoeveel zonnepanelen en van welke capaciteit je hebt en dus hoeveel stroom die dus kunnen opwekken.
Juist niet 😄. Als het mogelijk is dan de omvormer op 5kw instellen. Of vervangen door een 5 kw variant

[ Voor 13% gewijzigd door lothar op 07-06-2023 08:35 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even in de gaten houden en power limit hiermee regelen?
https://github.com/binsen...bus/blob/master/README.md

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-12 20:37
Aha... normaal gesproken heb je een omvormer die minimaal de capaciteit van de zonnepanelen aankan en vaak hebben ze overcapaciteit.

Ik zou in dit geval dat ding vervangen voor een 3 fasen model en tevens van voldoende capaciteit om alle opgewekte stroom te verwerken anders heb je voor niks in dat aantal zonnepanalen geïnvesteerd.
Een clippende converter wil je eigenlijk niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:23
Inderdaad, ik zou instellen en anders opwaarderen naar 3 fase. Downgraden naar 5kW nieuwe omvormer is zonde

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maartenk78 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:23:
Ivm aanschaf elektrische auto is mijn meterkast geupgrade naar 3-fase.
Heb je ook rekening gehouden met maximaalstroombeveiliging?
Meeste groepenkasten (componenten en bedrading) zijn geschikt voor maximaal 40A en hier kom je zelfs met maximering van PV op 25A nog flink boven. Met een 3 fase omvormer van 6kW heb je hier geen last van.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Is dit in Belgie?

In Nederland mag de huidige installatie sowieso niet: max 5 kW op een 1-fase aansluiting.

• maartenk78
Wilke schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:49:
Is dit in Belgie?

In Nederland mag de huidige installatie sowieso niet: max 5 kW op een 1-fase aansluiting.
Nederland

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:02
Wat is nu slim om te doen:
De omvormer inruilen voor een 3 fase omvormer?
De huidige omvormer configureren dat ie niet meer dan 25A mag leveren?
Ja, omruilen voor 3-fase.
Zijn er nog andere opties/overwegingen?
Je 32A automaat doet niets meer, om weer selectief te worden moet dit 20A worden.
Dat is een stevige begrenzing die je dan moet instellen. Dus dat is geen goed plan denk ik.

In belgie zijn softwarebegrenzingen niet toegestaan!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Dit had sowieso niet op deze manier geinstalleerd mogen worden - dus ja, omruilen.

Selectiviteit is geen eis, je kunt gewoon 3x25A invoeren als de 3-fase aansluiting er is (en je daarvoor genoeg panelen zou installeren).

[ Voor 25% gewijzigd door Wilke op 07-06-2023 08:57 ]

• maartenk78
Naast de technische aspecten is er ook een investeringsaspect
Een 3 fase omvormer van SolarEdge kost 1400 euro
Er moet dan ook nieuwe bekabeling komen en andere installatie automaten
Minimaal een dagdeel arbeid (400 euro)
Dus het gaat zomaar 2500 euro kosten om dit te veranderen.

Bij een stroomprijs van 45ct is dat 5,5MW aan stroom, ongeveer 2/3 van een jaaropbrengst.

Als ik de omvormer nu zo instel dat hij max 5750W levert, dan kost me dat alleen een beetje capaciteit op hele zonnige dagen in de zomer (nu ook al omdat ik soms een heel klein beetje meer opwek dan de omvormer kan leveren. De meeste tijd zit het ver onder het maximale vermogen). 5750W / 230V = 25 A, dan zit ik weer binnen de range die ik op 1 25A fase mag leveren.

Dit even los van het feit of het voldoet aan de wettelijke eisen en regelgeving.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Vervangen van een enkelfase solaredge met een 3 fase van 6kW kan afhankelijk van de ligging der panelen serieuze problemen veroorzaken.

Ik zou op korte termijn de omvormer gewoon op 25A begrenzen. Ik weet uit het hoofd niet of je dat op vermogen of stroom (of VA) kan doen bij solaredge.

Wat ligt er nu op dak? Hoe aangesloten? Hoe ligt het?

Dan kunnen we gelijk even aftikken wat de beste optie is als de omvormer aan einde leven komt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:50:
Ik weet uit het hoofd niet of je dat op vermogen of stroom (of VA) kan doen bij solaredge.
Beiden, Power limit in % van nominal active power of Current Limit in A.

Zie Application Note - SolarEdge Inverters, Power Control Options (Active Power Control, pagina 6).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• maartenk78
allemaal bedankt voor jullie adviezen.
Pagina: 1